Az egyik oldalon nézve sokan hozzuk az emberi vezetést leíró dolgokat. Ebben mindenkinek alapos és összetett tapasztalata van. Jól kiveséztétek. Én csak annyit élek meg pluszban vezetés közben, hogy a közlekedőknek van egy nehezen megfogalmazható attitűdje, ami talán a "bízom, hogy úgysem lesz semmi", vagyis nem a mindenek felett biztonságra törekvés a kiindulási alap, hanem az, hogy statisztikailag eséllyel úgysem lesz semmi gáz.
Mikor havas úton elmegy mellettem egy kamikaze olyan 100 körül, vagy bukkanó, jobbos kanyarban, záróvonal esetén simán előzésbe kezd, vagy megy mint a golyó a hózáporban, ködben... gyakorlatilag a jószerencsében bízva. Ellenkező esetben tüttyögés van 30-40-nel. Ezt nem lehet leprogramozni. Általában celhoz érnek, nagy mellénnyel, megdicsőülve, hogy nem szarakodik 50-nel, ami még csúszáshatár alatt van.
Adott útszakaszon gyakran a belátható út szabálykövetően sincs köszönőviszonyban az ott megengedett sebességgel. Senki nem lassít egy kanyargós úton annyira le, hogy ha lepottyan bámi, biztosan megálljon. 100-ból 99szer nem esik le semmi.
Nem lehet a valószínűtlen szituációkat konkrét veszélyként kezelni. Belehülyülne mindenki. Ez a novice sofőrök hozzáállása. A másik véglet, mikor elbízza magát az ember.
Viszont az autonóm közlekedés nem szervezhető még azokra a pszichológiai kategóriákra, ami a sofőrök rutinnak, tapasztalatnak.. mondanak. Az egyfajta predikció, ami nem csak a szenzoros információból, hanem a közlekedésben elsajátított minták használatával egészül ki. A rutinos sofőr megérzi azt a helyzetet, amiben adott sebességnél, útvonalon megnő a bizonytalanság de mérlegel, hogy figyelembe vegye-e és nem bűn, ha nem festi az ördögöt a falra. Ezekkel viszont nem lehet robotkocsit programozni. Nem működhet olyan programmal, amiben a tévedés esélye számszerűsítve van.
Nemsokara biztosan lehet programozni egy drón F1-kocsit, hogy jobb köridőt menjen folyamatosan határon autózva, mint egy emberi sofőr. Ma még kicsit lassab. Versenyhelyzetben meg sokkal. Ott a taktika és dominancia érvényesítése munkál együtt a telemetriával és ezt egyelőre ember kicsit jobban csinálja. Kockáztat. Egy robot nem, de semeddig nem tart úgy programozni. Max megtörik. Harci drónok..
A robotkocsinak majd kiegészitő megoldást nyújt a többi közlekedő, útelem megosztott telemetriája, szenzorai. Városban mindenképp. Ez a jövő. Veszélyes helyen meg kihelyezett szenzor figyelmeztet, hogy fel fog bukkanni egy akadály a bukkanó után..
[ Szerkesztve ]
Auratech Field Recording