Hirdetés

2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#401) ddekany


ddekany
veterán

Na, itt a szoftver egyértelműen hibásan működött... Ha csak azt látja, ami a felvételen látszik (de szinte kizárt, hogy nem sokkal többet), akkor is simán el kellett volna rántania a kormányt a gépnek, és/vagy satuféket kellett volna nyomnia. Az hogy a gyalogos se volt ép, az más kérdés. De hibásan működött az autó, ez napnál világosabb. Remek, Uberék keltik itt az önvezető autók ellen hangulatot... Vezető meg nagyon nem figyelt, de 0 esélye is lett volna, mert eleve amíg felfogja, hogy ez a barom szoftver nem kapcsol, már vége mindennek.

[ Szerkesztve ]

(#402) Alchemist válasza ddekany (#401) üzenetére


Alchemist
addikt

A satufékhez és kormányelrántáshoz a szoftvernek fel kellett volna mérnie azt is, hogy nem okoz-e tömegbalesetet az efféle manőver. Ebben az esetben - kihalt út éjszaka - nem valószínű.

Persze ki tudja, meddig terjed a szoftver intelligenciája. :)

Uberék keltik itt az önvezető autók ellen hangulatot

Uberéknek nagyobb üzlet, ha nem vacakolnak alkalmi emberi sofőrökkel, hanem önvezető autóval oldják meg az olcsó személyszállítást.

[ Szerkesztve ]

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#403) hobizoli válasza MaCS_70 (#87) üzenetére


hobizoli
nagyúr

a bizalmi elv alapjan viszont ilyenre nem kell számítania

több drón kell ;P

(#404) MaCS_70 válasza Alchemist (#402) üzenetére


MaCS_70
félisten

Ez a következményelemzés az egyik olyan szempont, amiben az önvezető autók gyakorlatilag behozhatatlan előnyben vannak az emberrel szemben.

Az ember gyakorlatilag alkalmatlan arra, hogy ilyesmivel foglalkozzon, az ilyen szempontból helyes döntés ráadásul gyakran az elemi életösztönnel is ellentétes.
Eleve ritkán fordul elő, hogy a vezető gondolkodni tudjon, ez első impulzus, ami a teljes reakciót meghatározza, ráadásul nagyon szűk látószögből érkező információk alapján történik.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#405) MaCS_70 válasza hobizoli (#403) üzenetére


MaCS_70
félisten

Bizalmi elv... Ez kicsiben olyan, mint az ártatlanság vélelme. A könyvek írnak róla, az egyetemen tanítják, aztán az ifjú titán (mint pl. én anno) első tárgyalásán jön a pofára esés.

Sőt, tovább megyek! Az egyik olyan gázolás, amikor a merev részeg fickó a setét éjszakában az út közepén tért nyugovóra, és szerencsétlen vezető jóval a megengedett legnagyobb sebesség alatt érkezve is elütött, emlékeim szerint Csongrád megyében történt. A marasztaló ítéletben pedig külön kiemelte a bíróság, hogy a vezetőnek figyelembe kellett volna vennie a helyi sajátosságokat, azaz, hogy az út tele van részeg gyalogosokkal, biciklistákkal -- szendergőkkel... :W

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#406) lajthabalazs válasza Alchemist (#402) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Vitatható a cselekedet jogosultsága, és anakronisztikus az autó, de a reklám zseniális.

Votak ilyen quiz ek, amivel a társadalom moralitását mérték fel Google-ék: kit üssön el az autó, egy terhes nõt vagy két bankárt, egy csoport nyudiíjast vagy egy családot, evy férfit vagy egy nõt, stb.

Most hogy belegondolok, az önvezetõ autó lehet hogy azért csapta el a gyalogost, mert elege lett a robotolásból, felmondani nem tudott, így vszont végre pihenhet.

[ Szerkesztve ]

(#407) dabadab válasza lajthabalazs (#406) üzenetére


dabadab
titán

"Votak ilyen quiz ek, amivel a társadalom moralitását mérték fel Google-ék"

Annak semmi köze nem volt se a Google-höz, se bármilyen létező önvezető autó szoftveréhez.
Ami bejárta a sajtót, az valami ráérő filozófus hülyéskedése volt.

DRM is theft

(#409) hobizoli válasza MaCS_70 (#405) üzenetére


hobizoli
nagyúr

ezt a bírót kb nyugdijaztatnam azonnal fegyelmivel, mert senkinek nem kell felkészülnie a helyi részegekre

szigetszentmiklson a kivilagitatlan bringást qrtak meg egy baleset miatt amikor az autos elrantotta a kormanyt es belement egy hazfalba miatta
pont a bizalmi elv jogan

[ Szerkesztve ]

több drón kell ;P

(#410) lajthabalazs válasza dabadab (#407) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Igaz, tényleg nem Google, hanem MIT. Én legalábbis ezt láttam.

[ Szerkesztve ]

(#411) Alchemist válasza MaCS_70 (#405) üzenetére


Alchemist
addikt

Az elmarasztalás a KRESZ biztonsági alapelve miatt (és nem holmi "helyi sajátosságok" okán) jogos volt.
Az alapelv előírja a sebesség megválasztásához, hogy akadályt észlelve képes legyen megállni vagy kikerült azt.
Tehát ez esetben a relatív gyorshajtás, a nem a látási viszonyoknak megfelelő megválasztott sebesség volt a hiba. Ez persze nem menti az elütött személy - vagy kivilágítatlan biciklista - viselkedését. Illetve ha a kivilágítatlan kerékpárost észlelve felmérte a kikerülés lehetőségét, de a kerékpáros hirtelen elévágott, akkor már nincs felelőssége a vezetőnek.

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#412) bigrock válasza Alchemist (#402) üzenetére


bigrock
addikt

...kíváncsi vagyok, a németek maguktól írták meg a scriptet a reklámhoz, vagy volt egy kis hátszél amonnan lentről....

(#413) #56573440 válasza Alchemist (#411) üzenetére


#56573440
törölt tag

Nem is rég volt a bacsika, aki T keresztezodesben csapott el részeg, kivilágítatlan kerékpárost. A biciklis egyirányú utcába ment be rossz irányból, az autós tudta, hogy onnan nem érkezhet szabályosan semmi, hiába lenne neki jobbos.

A biciklis buntit kapott a lámpa miatt meg az egyirányú miatt. Az autós meg mindenért durván. Pl jobbkezes elmulasztása miatt. Akkor is van ilyen, amikor jobbról semmi se jöhet szabályosan. Pl....

[ Szerkesztve ]

(#414) nemlehet válasza Alchemist (#411) üzenetére


nemlehet
őstag

Nem, egyáltalán nem volt jogos. Az úton szendergő részeg nem olyan dolog amire fel lehet készülni vagy reális veszély. Ez az ítélet kizárólag a bíró alkalmatlanságáról tesz tanúbizonyságot és nem biztos, hogy ha feljebb viszi az ember akkor helyben hagynák a dolgot.

Amúgy ez egy full szar gumiszabály, de ennyire f*sz módon elég ritkán szokták értelmezni.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#415) hobizoli válasza nemlehet (#414) üzenetére


hobizoli
nagyúr

igen, ennyi erovel arra is fel lehetne keszulni, hogy egy faronk log fejmagassagban egy utszeli farol.... "veletlenul", es miertis mesz neki

több drón kell ;P

(#416) schawo válasza nemlehet (#414) üzenetére


schawo
titán

A magyar elsőfok egy kész kabaré.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#417) lajthabalazs válasza nemlehet (#414) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Az úton fekvő bármi olyan akadály, amire fel kell készülni. Ahogyan korábban írták, ha valaki olyan gyorsan hajt, hogy nem tud megállni, amikor a látómezejébe kerül egy álló akadály, akkor a relatív gyorshajtás vétkét követte el: nem a látás viszonyoknak megfelelő sebességgel vezetett.

Ha elé dől be a részeg fazon, az megint más. De aki egy ember méretű egyhelyben álló akadályt nem vesz észre, és áthajt rajta, az adja vissza a jogsiját, mert vagy fizikailag, vagy mentálisan nem alkalmas arra, hogy autót vezessen. Nem kötelező mindeninek autót vezetnie.

#415) hobizoli

Igen, ennyi körültekintést elvár a KRESZ. Nem lehet mindennek neki menni, csak azért, mert "nekem van elsőbbségem" vagy mert általában ilyenek nem szoktak lenni az úton. Az autónak van egy keresztszelvénye, a sofőr feladata meggyőződni arról, van annyi helye, hogy kár okozás nélkül el tudjon haladni. Ha egy autó parkol a sávodban, annak sem fogsz neki hajtani, csak azért, mert neked szabad ott 50-nel menned. De ha egy öreg néni esik el a zebrán, őt sem gázolhatod el csak azért, mert már neked van zöld.

[ Szerkesztve ]

(#418) dabadab válasza lajthabalazs (#417) üzenetére


dabadab
titán

Egyébként vezettél már életedben?

DRM is theft

(#419) hobizoli válasza lajthabalazs (#417) üzenetére


hobizoli
nagyúr

nyilvan nem gazt adva, de valoszinuleg el fogja utni ott vki ha fektavon belul lep le, es piros jelzes miatt nem lennek hunyo
olyan szabaly meg nincs, hogy az o pirosa nekem zold ellenere is lassítva kozelitsem meg a gyalogatkelot

azert ezt a balf.sz hozzallast hagyjuk mar, hogy mindenképpen az autos a hunyo, akkoris ha zoldje van es a masik totalpiroson jon be
ilyen nincs
pont a bizalmi elv miatt csak a varhato dolgokra kell csak számítania, az ele pottyano ursiklora meg a piroson besetalo agyatlan mamzerra a banyatankkal egyatalan nem kell
mert pont azert van ott a forgalomiranyito jelzolampa ahol

ez kb az a szint lassan, mint amikor a bringasdroid akarja megmagyarazni, hogy attekerve a zebran is gyalogosnak szamit, mert csak, es de

nincs ilyen KRESZ szabaly, hogy bármire fel kell készülnie az autósnak

mert ha ez igy lenne akkor autopalyan is számíthatnál ejjel kettokor egy ovodascsoportra a belso savban, akik ott csucsukalnak a kisagyaikon

az a biro meg aki erre a relativ gyorshajtast rahuzza az total alkamatlan a tisztsegere, es ki kell rugni a biroi testuletbol a p*csaba

több drón kell ;P

(#420) lajthabalazs válasza hobizoli (#419) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Rögtön ott van az elején, 3. § (1) c. Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon.

A bíró azért itélte el az illetőt, mert egy úton FEKVŐ emberen ment át. Hogy értsd a nénis példát: néninek zöld. Elindul, rosszul lesz, összeesik. Néninek a lámpa pirosra vált, te egy zöldet látsz, és egy néni ott van az út közepén. Ott van már egy perce. Egy normális ember megáll és segít (van a baleseti segítségnyűjtásra vonatkozó KRESZ szabály is), de semmiképpen sem megy át rajta. Nappal könnyű észrevenni a nénit. De ha egy ilyen helyzetben olyan gyorsan megy valaki éjszaka, hogy nem tud megállni, akkor túl gyorsan ment. Azért van fényszórója, hogy lásson, ha nem lát, ne hajtson anyival.

Az, hogy valaki olyan gyorsan hajt, hogy nem tud megállni egy álló akadály előtt, az kimeríti a személy és vagyonbiztonság veszélyeztetését. De józan észből sem kell sok, hogy belásd, nem szabad olyan gyorsan menni, hogy ne tudj megállni, ha egy ember méretű akadály van az út közepén. Lehet egy leszakadt faág, egy platóról leesett mikrohullámu sütő. Bármi lehet az úton, és értelmes ember úgy vezet, hogy ha meglát egyet, meg tudjon állni.

Ismét, más a helyzet, ha valami oda kerül féktávolságon belül. De ha valami ott volt az úton, akkor elvárt, hogy ne menj neki.

[ Szerkesztve ]

(#421) hobizoli válasza lajthabalazs (#420) üzenetére


hobizoli
nagyúr

de azt a veszelyzetetest magat a szabalytalankodo koveti el, nem az autos azzal, hogy halad a neki kozelkedesre kijelolt helyen a neki megengedett sebesseggel

nehez felfogni/ertelmezni a mondatot, mi?

amúgy gyalogos is kozuti forgalomban vesz reszt, ha kilepett a kapun
onnantol kezdve MINDEN szabaly vonatkozik ra IS
akkoris, ha nem vizsgazott belole
nem tevesztheti meg az autóst a haladasaval, nem futkarozhat at az uttesten es csakis a kijelolt helyen van elonye, sehol máshol, es vonatkoznak ra forgalomiranyito lampa jelzesek is
mindenhol máshol es maskepp haladva pont o kovet el szabalytalansagot es veszelyeztetest es nem az autos, mert nem ugy megy meg ott ahol es ahogy tetszik neki, hanem az is szabalyozva van
es ettol nem fog atszallni a felelosseg az autósra, mert az egy autos a masik fel, hanem a gyalogos felelos azert amit csinal(t)

en sem vizsgaztam BTK/PTK-bol es megis vonatkozik ram is, pedig nem vagyok se ugyved, se ugyesz se biro, meg konyvelo meg stb se

par eve egy ismeros a Thokoly utnal elutott egy 50+ eves not, aki ugy gondolta baromi nagy otlet ott az 5 savon atszaladni a masik oldalra az 1-s villamos megallobol a peron azon vegen, ahol nincs lampaval vedett zebra (van vedokorlat is, de kikerulte)
a 3. savban utkoztek, befejelte a A oszlop tetooszlop talalkozasat, a helyszinen RIP lett
ismi nem kapott semmit, de a vizsgalat idejére bevontak a jogsijat, ezert elveszette a munkajat is

a Te agyatlan nyomorek logikaddal persze ot kellett volna leultetni, mert jaj szegeny tobb ponton is szabalytalankodo nenit elutotte az a csunya autos, es eleve olyan szogbol jott ahova nem is vilagit a lampaja se
az auto GTK lett, mert elhajlott a tetolemez, nem volt kin behajtani a kart, mert elhunyt a karokozo
azt siman benyalta, meg fel evig keresokeptelen volt, amire ez lezajlott
kepezld van kozben egy futo lakashiteled, akkor mit fog mondani a hitelezo Bank erre a szituációra?

masik eset itt volt szinten egy villamosmegállónál, 50-s megall, neni kettes ajtótól le es azzal a lendulettel at a piroson a tuloldalra, a pont akkor odaerkezo tgk ugy verte el, hogy koppanas utan fekezett csak a safjor, hogy ez a hang mivot?
terfigyelo kameran neztek vissza a rendorok (van rendor ismi a kapitanysagon), tok egyertelmuen a gyalogos neni volt a huje
itt is persze minden szakerto elasta tgk sofort, hogy szaguldott, persze szo sem volt errol
eleve onnan 5m-re (igen, öt méterre) van a lampas zebra, megnyomod a gombot, zold lesz es at tudsz menni
nem pedig, leszallok az ajtóból es abbol a lenduletbol at, mert aki arra jon eppen az majjjfekez meg majjjmagáááá, mert en vagyok a Gizinéni

az agyatlan logikáddal persze itt is a tgk-st kellett volna becsukni eletfogytiglanra, mert o volt jarmuvel es mindenre fel kell készülnie, es fuuu
aha, de

inkabb a Petzval Jozsef utcaba faradj be leadni a jogsidat megsemmitesre, mert kb oda valo

[ Szerkesztve ]

több drón kell ;P

(#422) Tikakukac válasza lajthabalazs (#420) üzenetére


Tikakukac
titán

Így lettünk a 10 millió relatíve gyorshajtó országa :B Hiszen ha nem 0 a sebességed, akkor már relatíve gyorsan mész. Mindig lesz egy végtelenül kicsi 0-hoz tartó X szám, amivel adott szitu megelőzhető lett volna. Kivétel az Y tengelyt. Ott kíváncsi vagyok milyen baromságot lehet kitalálni :P

A te elképzeléseid szerint nekem egy esti kör haza 32km-re 2 óráig kellene, hogy tartson. Nagyjából az a 15km/h az a sebesség, amivel bármire fel tudnék készülni, legyen szó prostiról, falopásról, vaddisznóról, őzről és bármi egyébről.

Ha te valóban így vezetsz, maxi respect, én maradok a közveszélyes vezetni nem tudókkal :R

A fiatalok 50%-a optimistán tekint a jövőre. A másik felének nincs pénze drogokra.

(#423) lajthabalazs válasza hobizoli (#421) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Azért remélem látod az árnyalatnyi különbséget a közt, hogy valaki lelép, átszalad, odaugrik, és a között, hogy fekszik. Ha nem, akkor tényleg kár beszélgetni.

(#424) hobizoli válasza lajthabalazs (#423) üzenetére


hobizoli
nagyúr

az hogy ott fexik, az eleve miert is lenne az autos hibaja?

autopalya belso savban is neki lehet allni kereket cserelni adott esetben
max ha beled all vki ott, mert a 130kmh-rol fékezve es nem tud kikerulni, mert mellette a kulsoben is vannak, aki szinten fekez, akkor furan megugrik a KGFB dijad, meg a rendorseg is radver egy 6 szamjegyu osszeget buntikent, ha meg meg is hal vki, akkor par evre kivonnak a (kozuti) forgalomból is

irtam lejjeb egy eloallat terelos balesetet is peldakeppen
azok is most az egyik allami intezmeny vendegszeretetet elvezik még egy ideig, mert a januari esten lakott teruleten kivul tereltek at ~30lovat az egyik legerolrol a masikra kozuton
az eppen arra erkezo Audi meg elvert 4-5 lovat ezekbol ott a megengedett sebesseggel erkezve, a safjor meghalt, a utas gerinctores -> toloszek elete vegeig

a csucslogikad szerint persze az autos volt a hibas, mert o volt az autoval, es miert nem ment 15-l, hogy barmire reagálva is meg tudjon ááááni...
aha, de :U
vmiert a birosag megis maskepp gondolta ezt, pl az eloallat terelok nem tartottak be az eloallat terelesre vonatkozo szabalyozasokat, pl hogy mennyi emberke is terelhet ennyi eloallatot az uton egyatalan, meg mennyire volt a tevekenyseguk akkor este lathatova teve azon az uton haladok fele

nagyon nem automatikusan az autos a hibas egy balesetert, ha mar resztvevo benne vmilyen okbol

több drón kell ;P

(#425) Kernel válasza hobizoli (#424) üzenetére


Kernel
nagyúr

De akkor ilyen alapon az sem lenne az autós hibája, amikor belerongyol az előtte haladóba, mert az hirtelen befékez, bármi okból.

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#426) dabadab válasza hobizoli (#421) üzenetére


dabadab
titán

"nkabb a Petzval Jozsef utcaba faradj be leadni a jogsidat megsemmitesre"

A hozzászólásai alapján nincs neki, azért ilyen fogalmatlan a vezetéssel kapcsolatos témákban.

DRM is theft

(#427) Polllen válasza Kernel (#425) üzenetére


Polllen
nagyúr

Bármi okból nem lehet satuzni egyik közúton sem.

"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"

(#428) nemlehet válasza Kernel (#425) üzenetére


nemlehet
őstag

Arra, hogy valaki vészfékez előtted számíthatsz. Ez benne is van a KRESZ-ben, sőt tudtommal minden iskola és oktató felhívja a figyelmed erre, hogy figyelj oda.

Az hogy valaki fekszik az úton éjszaka részegen teljesen más tészta. A random kiszaladó gyalogos is.

Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3

(#429) hobizoli válasza Kernel (#425) üzenetére


hobizoli
nagyúr

az indokoltalan veszfekezgetes es ezzel baleseti veszelyhezet eloidezese szinten tiltott
es nem kell, hogy reccs is legyen belole

tenyleg van jogsid....? :U

több drón kell ;P

(#430) Kernel válasza Polllen (#427) üzenetére


Kernel
nagyúr

Itt nem az a lényeg, hogy lehet vagy nem lehet. Tudomásom szerint a hátulról ütközés automatikusan a hátsó vezető hibája, bármi okból is álltak meg előtte.

Vagy akkor vegyük ki ebből a körből a szándékos provokációt, most nem ez a lényeg, nem kellene terelni. Pláne, amikor még bizonyítani sem lehet.

...és igen, azt aláírom, hogy sötétben autózva, egy úton fekvő ember észlelése felveti a vezető reakcióképességének korlátait, de logikusan nem is haladhatna gyorsabban, mint amit képes belátni, illetve befékezni.

Hasonló a köd is, amikor sorra csattannak össze az autók, de ez van, amikor vakon vezet valaki.

(#429) hobizoli

Szemétkedést most fejezd be...

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#431) Auratech


Auratech
őstag

Olvastam a sok hozzászólást. Szerintem egyszerű. Ha normálisan működik a kocsi, bőven előre észreveszi az útpályán koválygó aladályt, lelassít, kikerül, megáll, közben figyel, hogy hátulról ne csapódjanak bele..
Nem tudom, mi lehet hétköznapibb programozási feladata az autonóm járműveknek, mint a haladási irányban féktávon kívül felbukkanó útakadály észlelése, kezelése.
Azóta nem nyilatkozott az Uber?

[ Szerkesztve ]

Auratech Field Recording

(#432) pilóta válasza Auratech (#431) üzenetére


pilóta
nagyúr

Iagzából még nem lehet tudni, hogy mi történt.

Akár az is lehet, hogy a nő megállt a felezővonal előtt, ezért az autó úgy gondolta, hogy elengedi, megadja az elsőbbséget neki, tehát nem kell fékeznie. Aztán meg az utolsó pillanatban mégis elindult. Persze ez esetben is fékeznie kellett volna, valamiért nem tette, majd az adatok elemzéséből kiderül.

Itt mi csak találgatunk...

[ Szerkesztve ]

Aki él és nem boldog, az téved!

(#433) Kernel válasza pilóta (#432) üzenetére


Kernel
nagyúr

Egyszer láttam hasonló helyszíni rekonstrukciót. Részeg ember, tiltott helyen át akart menni az úton, utána a rendőrök a sofőrrel játszatták el a részeg szerepét, többször is.

Lelépett az útra, előbb megtorpant, mintha megállna, majd hirtelen belódult előre. Gondolom, akkor csapta el, de akkorra már elszállították, mikor én láttam a "szerepjátékot".

[ Szerkesztve ]

Ahol trollok hangja többet ér, ahol a kiskirály, mint kutyával beszél? A fórum szakmai támogatását befejeztem.

(#434) Alchemist


Alchemist
addikt

A bizalmi elv két közlekedő között létezik, de egy útra került tárggyal vagy éppen kátyúval kapcsolatban nincs hivatkozási alapja.
Ha valami nem hirtelen került a jármű elé, akkor az a vezető által időben észlelhető és elvárható, hogy a vezető fékezéssel (vagy kormányzással) elkerülje a veszélyhelyzetet.

Akár útra került tárgyról vagy elnézett kátyúról volt szó, baleset esetén a vizsgálat mindig mérlegeli a járművezető felelősségét és ha nem merül fel egyéb körülmény, akkor el is marasztalják.

Kb. 15 évvel ezelőtti eset, hogy a kollégám este beleszállt egy bekötő úton maradt konténerbe. A büntit nem úszta meg, függetlenül a konténer szállítójának felelősségétől. Én is csodálkoztam ezen, de egy szakember elmagyarázta, hogy a vezető "nem vettem észre és már nem tudtam megállni" kezdetű magyarázkodása tulajdonképpen annak beismerése, hogy az adott sebességgel tulajdonképpen vakon vezetett. Ez pedig ellentétes a KRESZ idézett alapvető paragrafusával.

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#435) csongi válasza Alchemist (#434) üzenetére


csongi
veterán

Sajnos a magyar gumitorveny mukodik. :(
Kicsit gusztustalan, hogy idehaza csak ugy vezethetsz ha minden eshetosegre fel vagy keszulve.
Vagyis Nappal jo latasi viszonyok kozott egyenes szakaszon, a hatad mogul erkezo elotted becsapodo meteorit elott meg kell allnod, de meg a leszakado hidrol is el kell tudnod menekulni.
Ez az uttest uzemeltetoniek a vedelmebe jott letre, de mara mar gyakorlatban teljes skalan lehet alkalmazani.
:(

(#436) lajthabalazs válasza csongi (#435) üzenetére


lajthabalazs
senior tag

Értelmes ember nem rohan, kerékpározik, autózik úgy, hogy nem látja be a féktávolságát, azaz azt az útszakaszt, amit az adott sebességéből adódóan biztosan érinteni fog. Némiképpen előre lehet látni eseményeket is, mert a tárgyak jelentős része nem hirtelen jelenik meg (a meteoros példát kivéve) hanem kis figyelemmel és előrelátással a követet pályája alapján sejthető, hogy hol lesz később. Lásd a Google autós videót az 52 percben. És most jön majd sok komment, hogy milyen hibás, öngyilkosjelölt a kerékpáros, megérdemelte. Tényleg a kerékpáros a hibás. De vajon el kell ütni? Elvárható, és elvárt, hogy megtegyen mindent az autós, hogy elkerülje, de legalább minimalizálja az okozott kárt. Egyesek szerint ez egy rossz "gumi" törvényi, szerintem erkölcsi kötelezettsége mindenkinek.

Bele lehet hajtani az úton átkelő lovakba, az úton fekvő emberbe, az út teljes hiányába, egy sziklába, ködben megengedett 130km/h-s sebességgel az autópályán óvatosan haladóba ész nélkül, de szomorú, hogy arról kell egy fórumon győzködni az embereket, hogy ez nem felelősségteljes, értelmes viselkedés.

(#437) -=RelakS=- válasza lajthabalazs (#436) üzenetére


-=RelakS=-
veterán

Nem létező alagutakra is figyelni kell :D

Amúgy megint megnéztem a videót, de mintha akkor és ott elég egyenes lenne az út, ráadásul mindegyik sáv egy irányba megy, szóval valami nagy b+ lehetett, ha semmilyen szenzor nem utasította az autót vészmanőverre.

A volán mögött ülő droidról meg annyit, hogy tegnap rámhúzták a röfit, mert a fényszórósegéd nem vette autószámba a szemből jövő gyenge fényeket, én meg vártam, hogy "na, mi lesz már?" kb 2 másodperc lehetett az egész.
Persze, a féken tartani a lábadat, és gáz esetén beletaposni lehet egyszerűbb, mint várni a fényszórósegédet, de azért csak megnöveli a reakcióidődet, hisz várod, hogy majd az automatika működik.

Itt streamelek játékot időnként: https://www.twitch.tv/relaks__

(#438) schawo válasza lajthabalazs (#436) üzenetére


schawo
titán

Ha ennyire profi, felelősségteljes sofőr vagy, tippelj nekem (valójában fejből tudnod kell, hogy profi, felelősségteljes autós legyél) féktávolságokat 130 és 90 km/h sebességekre (vészfékezés, tökéletes útviszonyok és műszaki állapot).

Jó, most, hogy mennyi a tompított fényszóróval jól belátható útszakasz (5 lux megvilágítás).

Oké, most pedig, hogy mennyivel szoktál közlekedni éjszaka.

Egy óra múlva adom a megfejtéseket.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#439) Szabaka válasza hobizoli (#384) üzenetére


Szabaka
tag

Szerencsére az utas felépült, nem lett tolószékes, de tényleg gerinc sérülés volt ott is.
Tényleg hihetetlen, hogy az volt a mondás ott is, hogy a látási viszonyoknak megfelelően kellett volna vezetni...
(bár nem emlékszem, hogy be volt-e tartva a 90...)

Ami nem oldódik meg magától, azzal nem érdemes foglalkozni.

(#440) CactuS válasza lajthabalazs (#436) üzenetére


CactuS
Arcképgyáros

Nem személyeskedés, de szerintem gyakorlati tapasztalat híján nem kellene az észt osztani, meg a topikot megtéríteni. Az interneten mindenki nagyot mond, nem mennék bele, hogy mennyi km van mögöttem, de amiről te magyarázol, annak a gyakorlathoz köze sincs. Itthon sem, tőlünk nyugatabbra sem. Eleve off az egész történet, de te olyan ferdítéseket csinálsz, hogy hihetetlen. Kérlek, válaszolj schawo által feltett kérdésekre.

[ Szerkesztve ]

Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac? George Carlin

(#441) hobizoli válasza lajthabalazs (#436) üzenetére


hobizoli
nagyúr

elvarhato, es nem is lattam meg olyat, hogy vki a gazra lepve verte volna el direkt a szabalytalanul atkelo gyalogot vagy bringasbalf.szt, de ne az legyen mar az alap, hogy de akkor is az autos a hibas, mert o van az autóval, ha a masik fel szandekosan szabálytalankodik, es nem tudja az autos kikerulni az ütközést (vesz)fékezve sem meg elhuzva a kormanyt sem, mert egyszeruen nincs hova mennie

ez mi mar?

a szabalytalankodo a hibas, es nem a masik vki
akkoris ha gyalogos, vagy bringas, vagy ha UFO

es nem az a szabalytalansag tenye, hogy hatdehatdehatde méénem kerulte ki a masik, meg a masik nem a sebesseghatar negyedevel jott

90kmh-rol 30-32m-n meg lehet allni nullara egy jo muszaki allapotu autoval, de egy kikerlulomanoverhez (vesz)fékezve es azzal idot nyerve akar meg sem kell allni, ha van hova elhuzni az autot

ha keresztebe all elotted a nyergespot, mint a Tesla-nak, az mondjuk szar ugy

több drón kell ;P

(#442) schawo válasza schawo (#438) üzenetére


schawo
titán

0,7g lassulás (rendkívül jó érték) esetén
130-ról 130m
90-ről 70m

Szabályos beállítás esetén az 5 lux megvilágítással belátható útszakasz hossza az autó oldalsíkjai között (saját sáv) 40m, attól balra (szembe/melletti sáv) 20m.

Ahhoz, hogy az autó előtti összes akadályt féktávoliságon belül megpillanthasd nem haladhatsz gyorsabban 63 km/h sebességnél, ahhoz pedig, hogy a melletti sávból eléd betoló biciklist biztosan ne üsd el, nem haladhatsz gyorsabban, mint 40 km/h

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#443) Degeczi válasza schawo (#442) üzenetére


Degeczi
nagyúr

"0,7g lassulás (rendkívül jó érték)"

Dehogyis!
Az csak 6.9 m/s2 lenne, míg egy jó fékrendszerű ősrégi autó esetén is nyugodtan lehet 7.5-8 m/s2-al számolni (új, korszerű autók esetén pedig bőven 9 fölötti értékkel)

Így 90-ről a fékút nincs 40 m (0.8s reakcióidővel számolva a teljes féltávolság sincs 60m),
120-ról pedig 70, ill. 96 m ugyanez

(#444) dabadab válasza Degeczi (#443) üzenetére


dabadab
titán

Az egy dolog a mérőműhelyben, gumihengeren mit produkál, az meg egy másik, hogy a valós életben létező utakon mi jön abból össze.

DRM is theft

(#445) CactuS válasza Degeczi (#443) üzenetére


CactuS
Arcképgyáros

Egy kicsit kevés lesz az a 40m és tegyük hozzá, hogy ez száraz aszfalt esetén van így, vizes úton még jön rá vagy 20 méter pluszba.

[ Szerkesztve ]

Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac? George Carlin

(#446) justmemory


justmemory
senior tag

Sziasztok!

Az elején még csak követtem a kommenteket, de aztán úgy 200-tól már nem, szóval bocsesz, ha már valaki felvetette...
Szóval gondolkoztam a dolgon, megnéztem egy párszor a videót és nem is feltétlenül egyből a hibáztatás jutott eszembe, hanem a jelenlegi morál. Ezt már többen is jelezték, és akkor induljunk messziről: ma, ahhoz, hogy valaki autót vezethessen, jogosítvány kell. Ehhez el kell végezni egy tanfolyamot, melynek során elvben a megfelelő készségek elsajátítása megtörténik. Aztán tudjuk, hogy ez tényleg csak arra jó, hogy a papírt megadja, a gyakorlatot úgyis a megtett kilométerekkel szerzi meg az ember. Aztán van az, hogy mindenkinek egy kicsit más affinitása van ehhez, mások a reflexei, stb. Ezt egyezményesen elfogadjuk, hiszen nem vagyunk egyformák, és ezt igazolja az is, hogy "húú, ezt simán le lehetett volna reagálni" vs. "tutira nem lehetett volna csinálni semmit". Szóval vannak is balesetek rendesen, de ezt elfogadjuk, hiszen az ember már csak tökéletlen. Tehát: vajon tudunk-e tökéletes rendszert készíteni; elvárhatjuk-e azt, hogy bármi, amit megépítünk, az mindig és minden körülmények között tökéletesen működjön...? Ez lenne a cél, de a történelmünkön végigtekintve ez szinte soha nem volt így, tehát lássuk be, hiú ábránd. Törekedni persze kell rá. Ezzel csak azt szeretném jelezni, hogy lehetséges persze, hogy a rendszer volt a hibás, de vajon milyen mennyiségig vagyunk megengedőek egy gépi rendszerrel és meddig a sima "humánossal"? Statisztikai alapon persze a gépek eddig elvileg jobban vezetnek (vagy legalábbis fognak) - na nem úgy önmagukban, hanem nyilván forgalmi adatok és egyéb okán -, de ha az emberi sofőröktől kvázi elfogadjuk a hiba lehetőségét, akkor a gépitől miért nem, vagy milyen mértékben?
Ezzel persze párhuzamos probléma a felelősségre vonás kérdésköre, mert nyilván ha engem hoznak ki vétkesnek, akkor egy az egyben felelősségre vagyok vonható. Önvezető autónál jelenleg hogyan állnak hozzá ehhez? Gondolom teljes szabályozása még nincsen, hiszen a technológia még fejlesztés alatt áll, de annak fejlődésével a jogi dolgokat is úgy gondolom, hogy fejleszteni szükséges; akár már most is, hogy ilyen tesztelések folynak. Sőt, mondok egy vadabb dolgot: a jövőbeni szabályozások értelmében vajon újratárgyalhatóak lesznek-e ezek a balesetek (akár a jelenlegi is)?

A konkrét esetnél maradva szerintem most még találgatni kár, meg kell várni, hogy kijöjjön a hivatalos anyag arról, hogy a baleset pillanatában és az azt megelőző percekben pontosan mi és hogyan működött az autón, mit látott/láthatott (volna), stb.

--- Imprisoned, inside this mind... --- Joined at the soul with a pair of headphones ---

(#447) Degeczi válasza dabadab (#444) üzenetére


Degeczi
nagyúr

Szakértők is ennyivel (7.5-8m/s2) számolnak - természetesen száraz út esetén.

CactuS: pedig ennyi, teljesen átlagos autó esetén is. A csúszós aszfalt persze teljesen más kérdés, ott bármi lehet.

[ Szerkesztve ]

(#448) hobizoli válasza dabadab (#444) üzenetére


hobizoli
nagyúr

100kmh-rol 40m vagy akar az alatt van az autok fekutja gyari adatok szerint ma mar

25-30eve is tudtak 40-42m korul veszfekasszisztens meg mindenfele ABS csiribiri nelkul is az akkori gumikkal, es akkor vekonykabb kerekek voltak, kisebb féktárcsákkal

több drón kell ;P

(#449) Alchemist válasza Degeczi (#443) üzenetére


Alchemist
addikt

Az életösztönre és az útburkolat kiszámíthatatlan minőségére alapozva inkább felülbecsülném azt a 60 m-es féktávot.

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#450) optikus


optikus
senior tag

itt van egy aktualis pelda arra, hogy most akkor eszre kell e vennunk mindent az uton vagy nem.

Buy books not gear.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.