komoly anyag, KTTech, le a kalappal!
dicranum scoparium + genista pilosa = :)
komoly anyag, KTTech, le a kalappal!
dicranum scoparium + genista pilosa = :)
(#3) Szten Márs
Ti is megemlítitek, hogy az objektívbe épített képstabilizátor hatásosabb, mint a vázba épített. Van bármiféle megbízható, mérésekkel alátámasztott bizonyíték erre?
Mert addig ez csak szájhagyománynak nevezhető...
(Arról nem is beszélve, hogy ugye az objektívbe épített képstabilizátorok között is lehet nem kis különbség, így pláne nem érdemes ilyen általánosságokba belemenni - szerintem)
[ Szerkesztve ]
Akkor odaírhatjuk, hogy nem "minden" esetben olyan hatékony? Mert ugye nagytelénél egyértelmű, hogy nem. Vagy írjuk oda, hogy a folyamatos szenzoros képstabilizálás esetleg nem tesz jót a jel/zaj aránynak, mert a stabilizáló motorok melegedhetnek, így magát a CMOS-t is melegítik? (szerintem ezért nem erőlteti a Sony a LV-t)
[ Szerkesztve ]
Ez saját tapasztalatom (is), de mások is tapasztalták. Én Sony A900-on (is) próbáltam (meg KM A1, A2-n régebben), ott bizony nem volt annyira hatékony, mint az objektívbe épített megoldás.
Az A900-on gyutávtól függően 1-2FÉ-t tudott a stabi segíteni (A350-en 2-2,5FÉ), a Canon 70-200/2.8L IS és a 17-55/2.8 IS USM pedig átlag 2,5-4FÉ közt segített ki (40D-n), de a "gagyi" Canon IS-es kitobi is hozta a 3FÉ-s átlagot.
Ennek az is lehet az oka, hogy az érzékelőnek nagyobb elmozdulás kell azonos stabilizáláshoz, mint az objektívbe építettnek, ráadásul az A900 nem éppen kis méretű érzékelőjét mozgatni nem egyszerű (és a vetített képkörből nem túl jó dolog, ha kilép az érzékelő...), mindenesetre az APS-C-s méretű szenzornál jobb volt a hatásfok ez tény, viszont az objektívbe építettet baromira nem érdekli, milyen szenzor van mögötte.
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Ja és a Pentaxnál SR, Shake Reduction.
https://logout.hu/bejegyzes/guga/az_utolso_kivansag.html
Beleírtam ezt is
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Köszönöm
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Az elméleti okát ismerem, engem nem az érdekel
Az elmélet nem egyenlő a gyakorlattal, épp ezért vagyok kíváncsi méréses bizonyítékokra. A tapasztalat nagyon közel áll ehhez, bár ha nem ugyanakkor, ugyanolyan körülmények között hajtottál végre igen nagyszámú próbát, akkor nem egyenlő vele
madgie:
Ahamm a nem minden eset nem egy rossz megfogalmazás, bár nagytelénél az egyértelműség szintén csak elméleti. Mondom azt ismerem, de itt nem az érdekel. A többit inkább provokációnak veszem, gondolom annak is szántad Ha pedig mégsem: az esetleg nem mutat jól egy olyan mondatban, ahol tényekről akarunk beszélni. Itt is ugyanúgy mérni kéne, kikapcsolt és bekapcsolt stabilizátorral, hogy bármit ki tudjunk jelenteni - az elmélet megvan, de ez nagyon kevés, nem tudjuk, hogy a valóságban hogy realizálódik.
Nem provokáció, tisztán agymenés (tehát elmélet). De anno arról olvastam, hogy már a canon 5D-nél is voltak a szenzor mellett fém hőelvezető alkatrészek. Vajon jót tesz a szenzornak (ami baromi érzékeny a hőmérsékletre, a profi asztrofotósok is brutál módon hűtik a CCD/CMOS-t) a közvetlen közelében elhelyezett két motor? Ha nem megy a stabi, akkor jó, de ha megy? Akkor értelemszerűen melegszik. ÉS mikor mehet folyamatosan? Amikor LV módban az LCD-n stabilizált képet akarunk látni Na innen az egész agymenés, hogy szerintem (!) ezért hanyagolja a Sony a LV-t az A900-ban és az A700-ban.
Persze, lehet hogy totál nem így van, ezért a "szerintem", az "esetleg" és az OFF-ban való írás
De amúgy visszakérdeznék: hogy mérsz meg egy olyan dolgot, aminek a hatékonysága nagyban függ egy nem kiszámítható hozzátevőtől is (ember) ? Mert ugye nem mozdul be kétszer ugyanúgy a kezünkben a gép. Csináljunk valami rezegtető-készüléket? És milyen frekire állítsuk be? Mekkorát dobjon a gépen? Csupa-csupa olyan dolog, amit ugyan meg lehet csinálni, csak éppen értelme nincs
Be kell küldeni a Discovery Channel-re a MythBusters-nek, ők majd rezegtetik ahogy kell KTTech kösz, már is jobb, hogy bennt van
https://logout.hu/bejegyzes/guga/az_utolso_kivansag.html
ah, már látom a "milyen cserélhető gépes..." topikban, mire készülsz. Hát, sok szerencsét hozzá
De ha az jön ki (ami elég valószínű), hogy az egyik X frekvencián jobb, a másik meg Y-on, akkor mi a végeredmény? Adam kezében jobb az SR, Jamie-ében meg az IS?
Nemnem... ők általában emberfüggetlen teszteket készítenek, vagyis legalábbis a Buster nevű kollégájukat ráznák mindkét tesztben, azonos amplitúdóval Ezután lenne BUSTED vagy CONFIRMED
https://logout.hu/bejegyzes/guga/az_utolso_kivansag.html
Gratula.
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
De a felhasználó (te vagy én) nem emberfüggetlen. Nem tudsz két olyan embert mutatni, akinek ugyanúgy remeg a keze, ugyanannyira stabilan tartja a gépet...
Nem az emberek hatékonyságáról beszélünk hanem a stabiról, az pedig úgy derül ki ha emberfüggetlen (na meg ha minden változó, fény, beállítások, hőmérséklet egyforma...).
https://logout.hu/bejegyzes/guga/az_utolso_kivansag.html
Elég meddő ez a vita szerintem, hiszen még az se könnyen bizonyítható, hogy mondjuk a Canon két IS és a Nikon két VR objektívje ugyanazt tudná.
Kérdés: a kompaktoknál milyen stabilizátort jelent az IS és a VR? lencsemozgatást, vagy érzékelőmozgatást?
Szerk. : például egy nagytelénél mi mozdul be a kézben jobban? A váz, vagy a frontlencse?
[ Szerkesztve ]
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
Akkor mégegyszer megkérdezem: minden embernek egyformán remeg a keze? Ugye nem? Akkor milyen frekvencián tesztelünk? A hasunkra ütünk?
Itt nem eldönthető a kérdés szerintem. Gondoljunk bele, a stabilizátorok technikai megoldásai is eltérhetnek a lecsemozgatásnál egy 11 tagos és egy 8 tagos obi esetében is, tehát már ott sem ugyanaz. Bizonyos amplitudó fölött /a frontlencsénél/ nem tud korrigálni a stabi nyilván, az optika törvényeiből kiindulva... Amit kijelenthetünk tényként, az a stabilizált keresőkép a keresőben előnyt jelent az objektívstabilizálásnál az SR-rel szemben. A többi már szubjektív.
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
Nem, egy átlagos kézremegést kell rezegtetni, lényeg hogy mindegyik gépet ugyanezzel kellene.
https://logout.hu/bejegyzes/guga/az_utolso_kivansag.html
Kompaktok válogatja, de általában azonos módszer használnak a cégek, mint a tükröseiknél. Ha Canonon IS-t látsz, vagy Nikonon VR-t, akkor az lencsemozgatásos.
Nagytelénél is, mint a többinél arányos az elmozdulás, mivel egy rendszert alkot a váz és az objektív. Értelemszerűen az objektívben sem a frontlencséhez közel helyezik el a stabilizáló tagot (mert ott bizony elég szerény képességű lenne, amit stabilizálni tudna . hanem oda, ahol legkisebb elmozdulással a legnagyobb fokú stabilizálás érhető el.
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Mit nevezhetünk átlagos kézremegésnek?
mit kijelenthetünk tényként, az a stabilizált keresőkép a keresőben előnyt jelent az objektívstabilizálásnál az SR-rel szemben
Az AF-nél is előnyt jelent
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Nagytelénél az a gond, hogy ugyanolyan mértékű bemozdításnál a látószög miatt sokkal nagyobb hatás jelentkezik a képen, mint egy nagylátónál. Egy 20mm-es objektívet kitartasz 1/50-en, egy 500-as szupertelét meg ugye nem. Namármost, az a probléma, hogy az érzékelőt mozgató stabinak óriásit kéne rántani a szupertelés példánál, az lencserendszerbe épített stabilizátornak viszont nem kell akkorát mozdulnia.
gyorsabb vagy, nekem közben jöttek meg jöttek a vevők
Jajmár... tökmindegy, meg kell állapítani, csak egyforma legyen a tesztelt gépeknél nehogymár én legyek a mythbuster
https://logout.hu/bejegyzes/guga/az_utolso_kivansag.html
Pont a nagyon sok változó miatt nem nagyon lehet ezeket a rendszereket tesztelgetni, mert mindenhol meg kellene állapítani valamilyen fix paramétert, de ezzel, nagy valószínűséggel bizonyos típusok előnybe, mások hátrányba kerülnének (illetve fordítva)....
Tíz centis elmozdulást nyilván nem tud korrigálni semmilyen stabi. /csak sarkítok/
Másik válaszra: nem tudod, hogy oldják meg egy ilyen optikánál a motor beépítését, ahol a vázból igen jelentősen "kimegy" zoomoláskor az objektív? Gondolom nagyjából a váznál lehet a stabilizáló tag, hiszen a motort nem látni, vagy az obi belsejében van? Nincs erről valahol metszet, vagy ilyesmi?
[ Szerkesztve ]
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
Így van, mint írtam az egyik fő változó az ember ami helyett fix paramétert lehetne betenni, gondolom nem mindegy hogy hullarészegen és/vagy 200 KM-es szélben és/vagy a Holdon fotózol De a változókra már egy előzőben is kitértem.
https://logout.hu/bejegyzes/guga/az_utolso_kivansag.html
Itt van egy-két dolog, de pont nem nagytelével
[ Szerkesztve ]
Rendkívül egyszerű tesztet tudnék elképzelni: Mozgó járműből ugyanazt fotózgatni ugyanakkor. Csak egy távkioldó kellene, amely a két gépet egyszerre süti el. Ja és ugyanaz a váz lenne a jó, csak egyiknél az SR a másiknál kikapcsolt SR és stabilizált obi...
Madgie itt én úgy látom a dőlést nem igazán tudja kompenzálni ez a lencsemozgatás. Tehát mikor a váz billen, a tele vége pedig kileng, azaz egy optikai tengely mentén mozdul el a kép, de a tengely nagyjából az érzékelő. Az is egy másik helyzet, mikor alátámasztasz az objektívnél és egy hosszabb obinál az alátámasztásnál lesz az elmozdulás tengelye...
[ Szerkesztve ]
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
Sziasztok!
Még új vagyok ebben a hobbiban ezért is lenne egy kérdésem. megszeretném azt csinálni, hogy lefényképezek egy arcot, de a mi mögötte van háttér homályos legyen. nah én a gépemen panasonic fz28 a legkissebbre állítom a rekeszértéket de így se nagyon mossa el... mit rontok el szerintetek?
pana fz 28. abszólúte kezdő, de! lelkes!
Most volt IS csere az objektívemben
A vázhoz közel van, két lineáris motor dolgozik benne. Itt a Panasonic FZ10 objektívének keresztmetszete, elég jól látszik, hogy helyezkednek el benne a lencsetagok. Volt valahol képem is a Canon megoldásáról (csak a képstabiról), de most per pillanat nem találom (valószínű az otthoni gépemen van, hétfőn megnézem)
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
HIába a kis rekeszérték, ha közben túl nagy látószöget használsz..
Be köll fizetni, azt' jólvan...
Volt róla a cikkben is szó (érdemes elolvasni mind a két részt), hogy a mélységélességnek köze van az objektív fizikai gyutávjához. Márpedig neked 4.8mm-ről indul (és 86mm a vége) az objektíved, így a mélységélességed óriási. Legnagyobb esélyed maximális zoomnál van (és közeli témánál) a háttér elmosásának.
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Ennyit tud az FZ28...
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
Ezzel is csak az a baj, hogy valamilyen paraméterrendszer szerint kellene "mű" embert gyártani hozzá. Mi alapján legyenek meghatározva a paraméterek? Nem mindegy milyen a gyújtótávolság, objektív súlya, a rendszer alátámasztási pontjai, súlya stb. Nehéz ügy ez. Gyanítom, hogy az objektívbe épített stabilizátorok esetében ezen paraméterek nagy részét hangsúlyosabban figyelembe veszik a gyártók.
A dőlés egyszerű le/fel mozgás... és azt gond nélkül kompenzálják. Az mindegy, hogy a váz irányából indul a dolog vagy nem. A mértéke viszont nem mindegy, természetesen.
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Tekerd maximális gyújtótávolságra (zoomolj bele tökig), és lépj hátra annyit, hogy arc kitöltse a képet. Ha ez nem járható út, vagy még így is kevesled a háttérmosást, akkor nincs mese, gyúrni kell egy dSLR-re (ott az érzékelőméret és nagyobb fényerejű objektívek miatt kisebb a mélységélesség).
köszönöm szépen. az a baj hogy 18 x os zoomja van (ami nem baj) de ha mex zoomnál szeretném, hogy benne legyen az arc akkor elég messzire kéne menni. nah mjad kipróbálom.
pana fz 28. abszólúte kezdő, de! lelkes!
Itt mivel teszteltek?
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
Nem baj, ha nem mész el a zoom végéig, de olyan tízszeresig jó, ha el tudsz menni. Viszont vedd figyelembe: a bemozdulás itt már sokkal erősebb, tehát vagy a megvilágítás erősítésére, vagy állványra is szükség lehet...
Később általában nem értek egyet azzal, amit korábban leírtam. Ehhez néha évek kellenek, néha percek csak...
És akkor eljutunk addig a pontig (mert ugye van az optikai tengely körül történő szögben kifejezhető elmozdulás meg a előre-hátra elmozdulás a mezei X és Y tengely mellett), amire én: három képstabis gép tartós használata után egy porcikám sem kívánja egyik stabit sem, mert általában nem tesztábrát lövöldözök rossz fényviszonyoknál (pl. a színészek/zenészek mozognak a színpadon), így meg nem sokat ér egyik stabi sem. Inkább emelek az érzékenységen, aminek ugye beleszólása is van a záridőbe.
Amúgy pont ezért nem értem, miért tartják fontosabbnak sokan a képstabit, mint a magas érzékenységi tartományban is zajtalanabb (nem zajszűrt!) képet adó gépet.
Nem lehet tudni, nem adták meg a metodikát (legalábbis én nem találtam meg).
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Hát, nekem azért sokszor jól jön a stabi... pl. nekem remegős a kezem, így a 17-55-el tele végen 1/50s körül már gondom lenne, viszont így 1/30s-ig merész szoktam lenni (+persze magas ISO is figyel). A 70-200/4L-em pont ezért adtam el (és az 50-150/2.8-amat is): ha tudtam volna 1/60-1/80s körül használni őket tele végen is, gondom nem lett volna.
De tény: a képstabi csak és kizárólag a fotós mozgását tudja kompenzálni. Van akinek erre szüksége van, van akinek nincs.
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Hát, nekem azért sokszor jól jön a stabi... remegős a kezem, így a 17-55-el tele végen 1/50s körül már gondom lenne, viszont így 1/30s-ig merész szoktam lenni (+persze magas ISO is figyel). A 70-200/4L-em pont ezért adtam el (és az 50-150/2.8-amat is): ha tudtam volna 1/60-1/80s körül használni őket tele végen is, gondom nem lett volna.
De tény: a képstabi csak és kizárólag a fotós mozgását tudja kompenzálni. Van akinek erre szüksége van, van akinek nincs.
[ Szerkesztve ]
www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon
Nem tudom. Miért?