Hirdetés

2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) Cifu


Cifu
nagyúr

Egész pontosan ez lesz az első olyan Falcon 9 első fokozat, amit újra felhasználnak. A fokozat jelölése B1021, és 2016 áprilisában a CRS-8 út során egy Dragon teherűrhajót indított az ISS-hez. A hírek szerint a felújítása 4 hónapba tellett...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#2) dajkopali válasza Cifu (#1) üzenetére


dajkopali
addikt

:R

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#3) waithEard válasza Cifu (#1) üzenetére


waithEard
őstag

Annyi idő alatt lehet, hogy újat is építenének... :)
(Tudom, pont az a cél, hogy ne kelljen.)

"The cold feel of my skin. I try to lose but always win." - M.D.B. - The Fever Sea (RégiHApró: 68 piros \ 0 fekete)

(#4) apatyas


apatyas
Korrektor

Hajrá hajrá! (űrmeghódíccsa)

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

(#5) bambano válasza dajkopali (#2) üzenetére


bambano
titán
LOGOUT blog

ez konkrétan mit jelent? felkötözik a rakéta csúcsára? :P

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#6) Rick1111


Rick1111
csendes újonc

Sosem értettem, minek annyira az űrbe nyomulni, brutális pénzekért, amikor még a Föld igen nagy részét sem hódítottuk meg, vagy nem állítottuk az emberiség szolgálatába (sivatagok, terméketlen területek, ismeretlen tenger alatti világ, ismeretlen föld alatti világ...stb), továbbá lennének fontosabb helyek a pénzek elköltésére a Földön.
A Hold expedíciókat is csak addig támogatták a pénzguruk, ameddig ki nem derült, hogy nincs arany rajta.
Most ettől mit várunk?
Csak egy szokásos amerikai baromság.

(#7) ViiiiktorOC válasza Cifu (#1) üzenetére


ViiiiktorOC
senior tag

Ez szuper! :) Köszi a kiegészítést.
Ez akkor végre tényleg nagy ugrás lehet. :)
A 16.-ai kilövésnél az első fokozat vissza tért a földre? Információt, képeket és a videó közvetítés alatt nem láttam róla semmit. :B

LamboLVR - CSR2 Lambo T. Hungary

(#8) nbg válasza Rick1111 (#6) üzenetére


nbg
senior tag

Muszáj csinálni, különben itt döglünk meg mind. Nem holnap, vagy holnapután, de idővel biztosan.

I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

(#9) dajkopali válasza ViiiiktorOC (#7) üzenetére


dajkopali
addikt

Cifu majd részletesen válaszol :)
de röviden: nem, akkor nem tért vissza az első fokozat, mivel olyan nagy műholdat vittek fel, hogy nem maradt lehetőség elég üzemanyag elhelyezésére, így a fokozat a szokásos módon belezuhant az óceánba

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#10) Rick1111 válasza nbg (#8) üzenetére


Rick1111
csendes újonc

Ja, erről szólnak a sci-fik...röhej.

(#11) ]Phobos[ válasza Rick1111 (#6) üzenetére


]Phobos[
senior tag

Keress rá googliban, mennyit hozott eddig a polgári felhasználásba. Meg nézd meg azt is, egymás (lehetséges) elpusztítására mennyit költenek.

Semmi sem lehetetlen, csak nem túl valószínű!

(#12) schawo válasza Rick1111 (#6) üzenetére


schawo
titán

Köszi ezt a nagy okosságot.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#13) Fred23


Fred23
nagyúr

Sok sikert nekik, remélem, minden jól fog menni!

(#14) Formaster


Formaster
addikt

13kW? Csak nekem tűnik fel ez a szám? Ehhez mekkora napelem kell? Gondolom nem lakosságit használnak ;]

(#15) Cifu válasza waithEard (#3) üzenetére


Cifu
nagyúr

@waithEard: Annyi idő alatt lehet, hogy újat is építenének... :)
(Tudom, pont az a cél, hogy ne kelljen.)

Sajnos csak annyi info van, hogy 4 hónap volt - hogy mi volt ebben benne, azt nem tudjuk. A SpaceX-nek elég elcseszett logisztikája van, a rakétahajtóművek és rakéták gyártása Kaliforniában zajlik, a rakéták tesztelése Texas-ban (majd itt is lesz egy indítóállásuk, de várhatóan csak 2019-2020 körül lesz kész), majd az indítóállás elsődlegesen most Floridában (Cape Canaveral, a túlvégen) avagy Kaliforniába vissza (Vandenberg légibázis). Mindezt teherautón. Na most ennek az adott fokozatnak még először vissza kellett mennie Kaliforniába, és utána végigjárni ismét ezt az utat...

Jeff Bezos némi élccel jelentette ki, hogy a Blue Origin majd a New Glenn rakétákat Floridában fogja gyártani, és így egy helyen lesz a gyártás / tesztelés / indítás.

@ViiiiktorOC: A 16.-ai kilövésnél az első fokozat vissza tért a földre? Információt, képeket és a videó közvetítés alatt nem láttam róla semmit.

Nem tért vissza, ha megnézted a rakétát az indításnál, akkor láthattad, hogy nem voltak rajta a leszállólábak és a kormányfelületek.

A miértre én sem tudom a választ. Azt mondták,. hogy az Echostar XXIII 5,5 tonnás, és GTO pályára kellett állítani. A SES-10 5,3 tonna, dettó GTO pályára áll, és ehhez képest lesz leszállási kísérlet az ASDS-re. A történetben van valami susmus, vagy régebbi rakétafokozatot (Falcon 9 v1.1 és nem FT) használtak, vagy az Echostar XXIII esetében valami extra pályamanőver kellett (pl. nem GTO (vagyis transzfer pálya, ahonnan a műhold a saját hajtóművével áll a végső pályájára), hanem GEO pályára kellett állítani), vagy valami ilyesmi. A Falcon 9 FT papíron 5,5 tonnát képes úgy GTO pályára állítani, hogy az első fokozatot visszahozzák, illetve 8,3 tonnát úgy, hogy nem hozzák vissza az első fokozatot, szóval a fene tudja...

@Euzsolt: Jó nagy, két darab, hozzávetőleg 2x20 méteres panel, mégpedig a jelenlegi egyik legjobb technológiájúakból (angolul Gallium-Arsenide, bevallom most nincs nagyon már erőm utánakeresni, ez pontosan hogyan nevezzük magyarul). Egyébként a 13kW elvben a tervezett élettartam (15év) végi várható teljesítménye, hiszen akkor is ugyanannyi transzpondert (és egyéb rendszert) kell kiszolgáljon, mint a pályára állításakor (ez általános egyébként a műholdak adatainál).

Itt van egy videó a SES-10-ről, látható benne a napelemtábla is széthajtogatva.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#16) Flashback válasza Rick1111 (#10) üzenetére


Flashback
addikt

Bocs az újra akartam kattintani!

Elektormos hajtómű? Korona effektust hasznája ki? Valaki felvilágosítana? :)

[ Szerkesztve ]

Bocs nincs hosszú ö, ü és néha az á is ä :)

(#17) #65675776 válasza Cifu (#15) üzenetére


#65675776
törölt tag

Miért közúton? Nem lenne jobb ha vennének egy Dreamliftert?

(#18) Cifu


Cifu
nagyúr

Sorry, ágyból, telefonról, tehát formázással most nem törődöm.

@Flashback: Hall-effektust kihasználó hajtómű, nézőpont kérdése, hogy ion- vagy plazma-hajtóműnek tekintik. Xenon gáz a hajtóanyaga, ebből csonál ionizált gázt (plazmát), ami hatalmas sebességgel távozik a hajtóműből, viszont a tömege nagyon pici, tehát a tolóereje gyenge. De tömeg/hatásfok szempontjából laposra veri a kémiai hantóműveket, így használják mélyűr szondáknál (Deep Space 1) és jó pár éve kereskedelmi műholdaknál pályastabilizálásra.

@daa-raa: A közúti szállítás olcsó. Ennyi. De számtalan korlátot jelent, például meghatározza a fokozatok átmérőjét...

Szofisztikáltabb lenne a légi szállitás, de magasabb költségekkel járna...

Google kereső fotók kiindulásnak

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#19) Vesa válasza Rick1111 (#6) üzenetére


Vesa
veterán

Ha nem rendelkezel ismeretekkel a témában, akkor minek trollkodsz bele? Többek között, a műkoldaknak köszönhető a távközlési eszközök jelentős részének működése, továbbá az internetelérésben is nagy szerepe van. Űrkutatás nélkül nem létezne GPS rendszer és számos tudományos kutatási eredményt is köszönhetünk neki.

A tudomány a valóság költészete!

(#20) schawo válasza waithEard (#3) üzenetére


schawo
titán

Az a helyzet, hogy a SpaceX jelenleg kritikus booster hiányban szenved. Kifogytak a legyártott boosterekből, és nem is tudnak olyan gyorsan gyártani, ahogy lövöldözik őket. Hajtómű van nagy kupaccal, de rakétatestből szarul állnak. Nagyon nagy szükségük van a visszahozott gyorsítófokozatok újrahasznosítására, úgyhogy hamarosan növekedni fog a most csak 10%-os kedvezmény a visszahozott fokozatok felhasználására.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#21) nbg válasza Rick1111 (#10) üzenetére


nbg
senior tag

Ami ma sci-fi, holnap talan valosag. Amugy te tenyleg ilyen szogegyszeru vagy, vagy csak hozud az agyam?

I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?

(#22) schawo válasza nbg (#21) üzenetére


schawo
titán

Eltévedt, összekeverte a helyett a fészbúkkal.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#23) Rive válasza Cifu (#1) üzenetére


Rive
veterán

A hírek szerint a felújítása 4 hónapba tellett...

Erről én annyit hallottam (de nehéz mostanában megbízható forrást felhajtani...), hogy felújítás nem nagyon volt (~ festés és tesztek), inkább a logisztika és az újrafelhasználáshoz köthető protokoll kidolgozása/bejáratása volt ennyi idő.
Ha bejáratódik a dolog, majd gyorsabb lesz. Legalábbis ezt szeretnék.

Sajnos csak annyi info van, hogy 4 hónap volt - hogy mi volt ebben benne, azt nem tudjuk.
OK, épp kérdezni akartam, hogy milyen forrásaid vannak :DDD

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#24) Cifu válasza Rive (#23) üzenetére


Cifu
nagyúr

Forrásként a Reddit fórumai és a Nasaspaceflight.com fóruma szolgál általában, a 4 hónapot a SpaceIntelReport újságírójának, Peter B. de Selding twitterén említették először. Ez amúgy Shotwell-t (a SpaceX COO-ja) idézi, hozzátéve, hogy később ennél rövidebb lesz. Minden estre nekem úgy tűnik a megfogalmazásból, hogy itt nem egyszerűen lefestették és tesztelték.

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#25) Flashback válasza Cifu (#18) üzenetére


Flashback
addikt

De akkor ez nem 100% elektromos, mert Xenon gázt használ.

Bocs nincs hosszú ö, ü és néha az á is ä :)

(#26) #65675776 válasza Cifu (#24) üzenetére


#65675776
törölt tag

Azért szerintem egy alapos repedésvizsgálaton mindenképpen át kellett esnie a sárkánynak.

Arra meg, hogy olcsóbb közúton szállítani: aztán majd felkenhetik a hajukra az olcsó szállítást, ha emiatt nem fogják tudni tartani a határidőket, és esetleg akkora kötbért kell majd fizetniük, hogy abból mindegyik rakétához vehettek volna egy külön Dreamliftert.

(#27) expander válasza Flashback (#25) üzenetére


expander
senior tag

elektromos, mert a gaz csak a hajtoanyag szerepet tolti be, de maga a felepites a hall-effect miatt full elektromosnak tekintheto (szerintem)

(#28) schawo válasza Flashback (#25) üzenetére


schawo
titán

Az elektromos energiából közvetlenül mozgási energia lesz. A xenon gáz csak reakciós tömeg szerepét tölti be. Hatás-ellenhatás, kell valami, amivel szemben el tudunk indulni.

Múltkor láttam egy hajtási megoldás ötletet Kerbalban reakciós tömeg nélkül, kvázi végtelen isp-vel, gyakorlatilag egy változó excenteres elektromos hajtást is mozgásra lehet bírni. Az más kérdés, hogy a jármű kibírja-e :D

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#29) Cifu válasza #65675776 (#26) üzenetére


Cifu
nagyúr

Azért szerintem egy alapos repedésvizsgálaton mindenképpen át kellett esnie a sárkánynak.

Most még igen, feltehetően később már nem lesznek annyira alaposak, ha kellő számú repülésen vannak túl, és látják, hogy hol lehetnek problémák a rakétatestekkel.

aztán majd felkenhetik a hajukra az olcsó szállítást, ha emiatt nem fogják tudni tartani a határidőket, és esetleg akkora kötbért kell majd fizetniük, hogy abból mindegyik rakétához vehettek volna egy külön Dreamliftert.

Egy Dreamlifter ára még úgy is 238-261 millió dollár, hogy használt Boeing 747-400-asokat használnak fel. Ez pedig ~2010-es ár. E mellé még probléma, hogy kifutó sem árt, ahol a Dreamlifter le és fel tud szállni (márpedig elég hosszú kifutó kell neki). Van egy tippem, hogy a SpaceX is gondolkozott a dolgon, de jelenleg még nem engedhetik meg maguknak. A cég bevétele 2015-ben cirka 0,9 milliárd dollár volt, és 15 millió dollár veszteséggel zárt a CRS-7 balesete miatt. Eredetileg 2016-ra 1,9 milliárd dollár körüli bevételt reméltek, de ez ugye meghiúsult a szeptemberi AMOS-6 féle baleset miatt. 2016 elején ~1,2 milliárd dollár készpénztartalékuk volt, de ebből 1 milliárdot az Alphabet és a Fidelity a műholdas-internetszolgáltatás projektre adott.

Ezekből jól látható, hogy legalábbis jelenleg nem opció egy alsó hangon is 300 millió dolláros befektetés a fokozatok légi szállítására...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#30) #65675776 válasza Cifu (#29) üzenetére


#65675776
törölt tag

Igen, ebből tudnak születni a csúnya katasztrófák. Az F-15-öknél is olyan helyen jelentkezett pár éve a repedés, ahol nem is számítottak rá.

Ha tényleg tartani akarják azt a felbocsájtásszámot, amit megálmodtak, akkor viszont valamit lépniük kell az ügyben, mert szárazföldön szállítva tarthatatlan lesz. De láthatóan Musk úgy számol mindig, hogy 100% a megbízhatóság és rendelkezésre állás. Ebbe viszont belebukhat az egész cég.

(#31) Cifu válasza #65675776 (#30) üzenetére


Cifu
nagyúr

Igen, ebből tudnak születni a csúnya katasztrófák. Az F-15-öknél is olyan helyen jelentkezett pár éve a repedés, ahol nem is számítottak rá.

Benne van a pakliban. Aztán lehet, hogy minden repülés után lesz roncsolásmentes vizsgálat (röntgen vagy hasonló)...

Ha tényleg tartani akarják azt a felbocsájtásszámot, amit megálmodtak, akkor viszont valamit lépniük kell az ügyben, mert szárazföldön szállítva tarthatatlan lesz.

Főleg, ha a Falcon Heavy repülések sűrűbbek lesznek, hiszen ott három Core fokozat is visszatér (elvben).

Tervezni terveznek amúgy, egy kifejezetten fokozatok átellenőrzésére szolgáló hangárt akarnak Floridában. Tegnap előtti hír, hogy erre a célra kibérelnek egy 4 831 négyzetméteres épületet, illetve mellette építenek egy újat. Feltehetően majd itt fogják az átellenőrzést végrehajtani, a hajtóműtesztekhez még így is kell egy állást építeni, ha csak nem az indítóállásokat akarják erre felhasználni.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#32) apatyas válasza Cifu (#31) üzenetére


apatyas
Korrektor

"roncsolásmentes vizsgálat (röntgen vagy hasonló)"
Csak érdekességképpen: én itt pl alkalmaznék ultrahang vizsgálatot, ami lassú mert pontról-pontra halad. Vagy valami lézer-interferométer/hologramos letapogatást, amivel pl az látszana, hogy szakadás van az anyagban, mert ugrás van a felület helyzetében a törésvonal mentén, főleg ha ehhez egy kicsit meg is zengetik a testet - akkor önmagával interferál, így keletkezik különbségi kép.

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

(#33) Remik2077 válasza Cifu (#15) üzenetére


Remik2077
újonc

@Cifu: Ha lehetséges én is beszállnék a spekulációba. Echostar XXIII esetében szerintem kihagytál két fontos tényezőt.

Elsőként hogy Elon megemlítette reddit-es AMA-ban, hogy jelenleg még csak a Block 3-as elnevezésű Falcon 9-esek repülnek. Block 5 vagyis a végső verzió ez év második felében kerül kihozatalra. Javított változat az újrahasznosítás jegyében. A spacex oldalán látható adatok mind a Block 5-re vonatkoznak. Tehát az 5500kg hasznos teher, nem expandable mód arra vonatkozik. Bár ugye azt most nem tudni, hogy akkor a 3-as és 5-ös verziók között mi a különbség thrust tekintetében, mert ahogy te is írod már az FT-nek kéne lennie. Payload esetében pedig ez ami a legfontosabb.

Második dolog pedig a töltési procedúra. Amos baleset óta visszatértek egy régebbi, bevált töltési szekvenciára ( copv miatt ugye), azonban ez azzal járt hogy sokkal korábban állnak neki, tovább tart a töltés. Emiatt a subcooled LOX-nak több ideje van melegedni, ergo veszítenek a hatékonyságból, kevesebb hasznos teher.

E mellett persze, lehet lehetséges lett volna egy kísérlet de nem akartak lyukat ütni az asds-be és úgy járni mint a SES-9-el. Azonban most azt pletykálják hogy lehet a SES könnyít spacex sorsán és nem kell olyan magasra juttatniuk a mostani műholdat, ezáltal biztosabban le tudjon szállni a B1021. Majd a műhold rásegít, mármint annál is többet mint szokás. Azonban ez pletyka szóval Take with a grain of salt

(#34) Vesa válasza Cifu (#31) üzenetére


Vesa
veterán

Nekem mindig az jut eszembe, hogy ha ilyen tempóban lövöldöznek fel (nem csak ők ugye), akkor lassan -de inkább gyorsan-, ki kéne már találni valami megoldást a feljuttatott eszközök lehozására is, mert jelenleg tizenXezer műhold és egyéb eszköz kering a bolygó körül, ennek 80%-ka már üzemképtelen, űrszemét és roncs. Már évekkel ezelőtt is arról ment a diszkurzus, hogy tarthatatlan az egyirányú működés, le kell tudni hozni valahogy a hulladékot.

A tudomány a valóság költészete!

(#35) Cifu válasza Remik2077 (#33) üzenetére


Cifu
nagyúr

Elsőként hogy Elon megemlítette reddit-es AMA-ban, hogy jelenleg még csak a Block 3-as elnevezésű Falcon 9-esek repülnek. Block 5 vagyis a végső verzió ez év második felében kerül kihozatalra.

Pardon, én más véleményen vagyok ama kijelentésével kapcsolatban. Musk egész pontosan ezt írta:

"Block 5 starts production in about 3 months and initial flight is in 6 to 8 months, so there isn’t much point in ground testing Block 3 or 4 much beyond a few reflights.”

Írta mindezt tavaly októberben. Tudom, hogy a /r/SpaceX Wikin is olvashatóan ezt sokan úgy értelmezték, hogy a Block 4 még nem repült és a Block 3 a Falcon 9 FT.

Csak az a gond, hogy én más véleményen vagyok. Ugyanis nem azt írja le, hogy a Block 3 = Falcon 9 FT, hanem azt, hogy a Block 3 és 4 rakétákat nem érdemes már tesztelgetni. Pont ma kerül majd ki a Logoutra egy bővebb írásom a Boeing Starliner és SpaceX Dragon űrhajókról, ahol ezt is leírom. Röviden az én meglátásom:

Block 1 = Falcon 9 v1.0
Block 2 = Egy, a Falcon 9 v1.0 továbbfejlesztés, 3x3-as hajtóműelrendezéssel (az első F9 User Manual-ban hivatkoznak rá), ez a verzió vagy nem is repült, vagy v1.0-nak hitte mindenki a SpaceX-en kívül.
Block 3 = Falcon 9 v1.1
Block 4 = Falcon 9 FT
Block 5 = A legújabb Falcon 9 verzió, ami ugye még nem repült.

Természetesen ha van forrásod, ami ezt megcáfolja, kész vagyok felülvizsgálni elméletemet! :R

A spacex oldalán látható adatok mind a Block 5-re vonatkoznak. Tehát az 5500kg hasznos teher, nem expandable mód arra vonatkozik.

Ezzel annyi a probléma, hogy az első F9 FT GTO indítás, a SES-9 esetében 5271 kg-os műhold tömegnél is volt első fokozat vissza hozatali kísérlet. Ha igaz az elméleted, akkor az FT nem lett volna képes erre, hiszen akkor rá az előző megadott értékek vonatkoznak, vagyis 4 850 kg @ GTO (első fokozat vissza hozatal mellett). Én úgy vélem, hogy az a v1.1 teljesítménye volt. A most a honlapon lévő érték továbbra is az F9 FT-re vonatkozik. Szerintem...

Amos baleset óta visszatértek egy régebbi, bevált töltési szekvenciára ( copv miatt ugye), azonban ez azzal járt hogy sokkal korábban állnak neki, tovább tart a töltés. Emiatt a subcooled LOX-nak több ideje van melegedni, ergo veszítenek a hatékonyságból, kevesebb hasznos teher.

Ez mondjuk egy teljesen vállalható és érthető magyarázat! :R

[ Szerkesztve ]

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#36) Cifu válasza Vesa (#34) üzenetére


Cifu
nagyúr

Már jelenleg is van érvényben egy olyan szabályozás, hogy Amerikai műhold csak úgy kaphat indítási engedélyt, ha kidolgozott terv van az élettartam végén való kezelésre. Apró probléma, hogy már MEO pályáról is esélytelen szinte deorbitálni, annyi üzemanyagra van szükség, így ezeket a műholdakat (a GEO műholdakkal együtt) un. temető-pályákra (graveyard-orbit) helyezik, ahol elvben nem zavarnák a többi műholdat. De ettől még évezredekig keringenének ott....

Jó megoldás erre most még nincs. Annyi plusz üzemanyagot nem visznek magukkal a műholdak (és elvárásként megfogalmazni is túlzás lenne) hogy deorbitáljanak vagy adott esetben szökési sebességre gyorsítsák őket, hogy elhagyják a Föld körzetét.

Ez mondjuk főleg most lesz kínos, hiszen a műholdas internetszolgáltatás miatt a OneWeb, a Boeing és a SpaceX is több ezer műhold indítását tervezik (erről is lesz Logout bejegyzés hamarosan).

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#37) Vesa válasza Cifu (#36) üzenetére


Vesa
veterán

Igen, ezért írtam, mert ebben a tempóban és mennyiségben ezzel a problémával kezdeni kell valamit.
Nem szép már a jelenlegi helyzet sem:

[ Szerkesztve ]

A tudomány a valóság költészete!

(#38) schawo válasza Vesa (#37) üzenetére


schawo
titán

A pöttyök hatalmasak, és emiatt viccesen csal az ábra.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#39) Vesa válasza schawo (#38) üzenetére


Vesa
veterán

Persze. Ha méretarányosan festene így, akkor kvázi már nem lehetne fellőni semmit. :-)
De a jelenséget jól mutatja így is...Egyébként a NASA honlapjáról származó kép.

[ Szerkesztve ]

A tudomány a valóság költészete!

(#40) kymera válasza Cifu (#1) üzenetére


kymera
senior tag

Ha a felújítás 4 hónap akkor mennyire gazdaságos az újrahasznosítás ? :)

1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239

(#41) Cifu válasza kymera (#40) üzenetére


Cifu
nagyúr

Először is a későbbiekben Floridában lesz a fokozatok újrahasznosítása, így élből megspórolják a Florida-Kalifornia, majd Kalifornia-Texas-Florida utat, ez alapból 2-3, talán 4 hét mínusz. A másik fele, hogy eleddig nem volt bevett eljárás a fokozatok újrahasznosításához, tehát az eddigi ezeket dolgozták ki, ami detto lassítja a munkát.

Hivatalos info nincs, de becslésem szerint 2-2,5 hónap lehet egy fokozat ellenőrzés / újraépítés ideje. Ne feledd, hogy közben is gyártanak Kaliforniában új fokozatokat.

Hogy mennyire gazdaságos? 62 millió az F9 FT listaára, ha az első fokozatot vissza tudják hozni (~12-14 tonna @ LEO, 5,5 tonna @ GTO). Cirka 40 millióra megy le, ha újrafelhasznált első fokozattal indítják. Ez élből harmadával alacsonyabb ár. Mindezt úgy, hogy egy hasonló képességű Atlas V. listaára 116 millió dollár. Ahol az ULA előnyben van, az a gyártókapacitás / indítási megbízhatóság: egyszerűen van szabad kapacitásuk, a SpaceX-nek meg jelenleg nincs, így reálisan náluk már csak 2019-re, de inkább csak 2020-ra lehet indítást vásárolni...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#42) ViiiiktorOC válasza Cifu (#15) üzenetére


ViiiiktorOC
senior tag

Köszönöm a választ. Meg is vizsgáltam a videókat, és láttam is amit írtál hogy nincs láb.
Nagyon hasznosak a kommentek is. Jó olvasni őket, sokat tanultam belőle.
Főleg a (#37) Vesa fotója, h mennyi is az űrszemét. Eszméletlen, lehet h nem méretarányos, de akkor is meglepő. Ezek a tárgyak sose ütköznek fent egymással?

Cifu, mikor lesz a történelmi újra felhasznált rakéta indítása? 28.-a utánra mondták, Tudsz róla valamit?
Közben olvasom az amerikai űrhajók cikkedet. Ott is lesz pár kérdésem.

:R

LamboLVR - CSR2 Lambo T. Hungary

(#43) Rive válasza ViiiiktorOC (#42) üzenetére


Rive
veterán

Static fire test complete. Targeting Thursday, March 30 for Falcon 9 launch of SES-10.
by SpaceX twit

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

(#44) Cifu válasza ViiiiktorOC (#42) üzenetére


Cifu
nagyúr

Ezek a tárgyak sose ütköznek fent egymással?

De, van rá példa, hogy két műhold összeütközik, az eddigi legkomolyabb ilyen az Iridium-33 és a Kozmosz-2251 műholdé volt 2009-ben. A Kozmosz-2251 egy szovjet/orosz katonai kommunikációs műhold volt, amelyet nem sokkal az ütközés előtt deaktiválták, tehát az ütközés pillanatában már űrszemétnek minősült.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#45) ViiiiktorOC válasza Rive (#43) üzenetére


ViiiiktorOC
senior tag

Köszönöm a választ. Ott nem is néztem, de ezentúl fogom. Fb-on sajnos nem aktívak annyira.

(#44) Cifu: Már utána is olvastam. Érdekes hogy nem tudják pontosan kiszámítani a pályákat. Eléggé sok műholdat kell akkor nyomon követni. De gondolom mindegyik kicsit más magasságú pályán van.
Iss pályája körül tiszta lehet az a magasság? Vagy ott is van űrszemét?

LamboLVR - CSR2 Lambo T. Hungary

(#46) Cifu válasza ViiiiktorOC (#45) üzenetére


Cifu
nagyúr

Érdekes hogy nem tudják pontosan kiszámítani a pályákat.

Nem egyszerű, mert például a légellenállás másképpen jelentkezik, ha a napelemeket forgatod (a nap felé), mint ha beállítják fixen (ahogy a Kozmosznál történt leállítása után).

Eléggé sok műholdat kell akkor nyomon követni.

Nem csak műholdakat, űrszemetet. Egy fokozat leválásakor is keletkezik űrszemét, például. Jelenleg a legjobb megoldás a radarral való térképezés, és annak folyamatos frissítése. Az Egyesült Államok, Európa, Oroszország és Kína is kiépített erre szolgáló radar-rendszert. Viszont egy cubesat például csak 10x10x10cm-es, és 600-700 km-en bizony már nem biztos, hogy észreveszi a radar (az USAF most bővíti a radarjait, hogy a jövőben képes legyen 10cm-es tárgyat észlelni 1 000km-es magasságban).

Iss pályája körül tiszta lehet az a magasság? Vagy ott is van űrszemét?

Az ISS viszonylag kis magasságon van, így folyamatosan süllyed olyan napi 25-30 métert. Itt megtalálod az aktuális grafikont. A magasság grafikonon a függőleges vonalak a pályaemelő manőverek.

Itt lehet látni, hogy mostanában 402-406 km közötti magasságban kering, nem lehet kiüríteni az adott keringési magasságot, és hát persze a magasabban (de ~800km alatt) keringő műholdak előbb-utóbb ilyen magasságba lassulnak, tehát esély van rá.

Itt azt lehet csinálni, hogy folyamatosan monitorozzák az űrt, és ha esetleg valami keresztezné az ISS pályáját, akkor egy kitérő manővert hajtanak végre. Ilyen manőverekre évente többször is sor kerül, azonban már arra is volt több példa, hogy nem volt idő kitérő manővert kidolgozni és végrehajtani, ezért a személyzetnek vissza kellett "menekülnie" a Szojuz űrkabinokba, készen arra, hogy leváljon az ISS-ről és visszatérjen a Földre.

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#47) ViiiiktorOC válasza Cifu (#46) üzenetére


ViiiiktorOC
senior tag

Köszönöm! :R

Sok új információval gazdagodtam! A szemét elleni menekülés valószínűleg eléggé vészhelyzet lehetett. :Y

LamboLVR - CSR2 Lambo T. Hungary

(#48) apatyas válasza Cifu (#46) üzenetére


apatyas
Korrektor

Egy hülye ötlet, gondolom már más is gondolt hasonlóra, s legfőképp veszélyes és kockázatos: mágneses térrel begyűjteni az ISS felé jövő cuccot (a., ha nem túl gyors a különbség a sebességben, b., ha mágnesezhető egyáltalán a tárgy), majd a kapott tömeget lefelé kilőni, az megsemmisül, az állomás meg feljebb hajtódik. Így persze, mivel előbb befogta a szemetet, ajándékul a pályamenti sebessége is jobban fluktuálna, aszerint hogy milyen irányból kapott el cuccot.
És mellesleg, a környékbeli töltött részecskék is adott helyre fókuszálódnának (ugyanott, ahol a szemét megáll) és azt erodálnák a burkolat helyett.

[ Szerkesztve ]

pezo77 #5 2017.12.14. 13:29 Hmm. És ez az e-hajó akkor hol is tud kikötni? Az e-bay -ben? ;)

(#49) Cifu


Cifu
nagyúr

@ViiiiktorOC: A szemét elleni menekülés valószínűleg eléggé vészhelyzet lehetett.

Erre is volt már több példa, tehát nem egyedi esetről beszélünk. Vészhelyzet abból a szempontból, hogy ha eltalálja az űrállomást az űrszemét, akkor annak hatását nehéz megjósolni. Biztosra mennek, ennyi.

@apatyas: mágneses térrel begyűjteni az ISS felé jövő cuccot

Több km/s sebességkülönbségekről beszélünk általában, hiszen nem azonos pályán keringenek az űrszemetek / műholdak, mint az ISS (úgy kell elképzelni, hogy egy autópályán mész irtó gyorsan, és egy (most erősen hozzávetőlegesen: 5-től akár 175° fokos szöget bezáró) keresztező úton jön ugyan akkora sebességgel egy másik autó, a sebességkülönbség ugyebár attól függ, milyen fokot zár be a kereszteződés).

Ilyen sebességkülönbség esetén akkor is gigászi mágnesre lenne szükséged, ha valóban mágnesezhető fémből készült az az izé, ami keresztbe jön. Itt annyi a probléma, hogy az űrhajózásban a minél kisebb tömeg miatt általában alumínium-ötvözeteket használnak (akár a repülőgép-iparban) a teherviselő elemeknél, na ez pont nem olyan jól mágnesezhető...

Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

(#50) Rive válasza Cifu (#49) üzenetére


Rive
veterán

Ha van sebességkülönbség, akkor az alu is jól reagál a mágneses térre. Annyira mindenképpen, hogy a pálya megváltozzon.
A méret a lényeg - nehéz megfelelő méretű és erősségű mágneses teret létrehozni.

/// Nekünk nem Mohács, de Hofi kell! /// Szíriusziak menjetek haza!!!

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.