Hirdetés

2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) troviko


troviko
senior tag

10 év mínusz, de önállóság.
Sejthető volt, hogy ennek az amcsi baxakodásnak az lesz a vége, hogy minden téren önállósodni fognak. Hosszabb távon az USA jobban kitolt magával, mint hitték volna.

https://www.oldtech.hu/

(#2) Meridian


Meridian
senior tag

Új gyárat elavult technológiával létesíteni? Hááát... tanulópénznek jó lesz, de kurva gyorsan el kell érniük legalább a 10nm-t... lásd Apple új M1-es chipjét... az nem működne 28nm-en!

(#3) pusszycat


pusszycat
nagyúr
LOGOUT blog

Folyton lemaradásban lesznek, mire elérik a 10nm, a többiek már 1nm nyomatják majd. Na de valahol el kell kezdeni.

Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat

(#4) kelna91 válasza Meridian (#2) üzenetére


kelna91
senior tag

Van egy óriási belső piacuk, ahol életképes a világszinten elavult (valójában csak pár éves) technológia is, főleg akkor, hogyha olcsóbb tud lenni, mint az import, és legfőképpen akkor, ha nincs import az embargók miatt.

(#5) #06658560


#06658560
törölt tag

Ilyen tempóval simán utolérik az Intelt 10nm-en.

(#6) Kristof93


Kristof93
senior tag

Mi van, a hollandoktól nehezebb ipari kémkedni?

Ugye itt az ASML-ről van szó, ami egy holland cég. Ott fejlesztenek, gyártanak, és ott van a főhadiszállás is. Ne hívjuk már amerikai technológiának azt a keveset is ami még itt maradt.

(#7) schawo


schawo
titán

Saját falábra áll.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#8) Myers válasza troviko (#1) üzenetére


Myers
senior tag

Ha nem tesztnek keresztbe akkor is ez a végkifejlet. Az önállóság mindenképp céljuk, akár másolnak, akár lopnak.
A tálcán felkínálás még rosszabb.

http://www.muszaj.hu/

(#9) #09256960


#09256960
törölt tag

Miért nem próbálták megvenni a GLO FO-t ? Vagy az ARMot ? hogy minél messzebb legyenek az X86-tól mert arra sincs licenszük.
Azért 12 NM-en indulni csak jobb lett volna.
Azt se feledjük hogy mindjárt Biden az elnök és ő más hatalmaknak felel. Míg Trump a nemzetállam amerikának kellett megfelelni, (az embereknek hogy legyen állásuk) addig Biden a nagytőkés rétegnek fog felelni, teljesen más mentalitás lehet változni fog a viszony.
Egy biztos ha Kína feláll akkor amerika el fog bukni, mivel Kína egy munkaalapú ország Amerika meg abból él hogy nagyhatalomnak mutatja magátEurópa felett van hatalmuk a Marshall segély miatt de Kínán meg oroszokon semmi.
Ha Amerika tönkretette a Huawei-t várható hogy kína tönkre teszi a TSMC-t. Már pedig akkor nem lennének videókártyák meg konzolok, na de ilyen nem fordulhatna elő ugye :))

[ Szerkesztve ]

(#10) Darmol


Darmol
senior tag

Az Intel bebizonyította, a nm nem jelent semmit. Lehet kínai 28nm van olyan jó, mint a TSMC 5nm. :DDD

Aki azt mondja "nem tudom elhinni az igazságot" az naiv. Aki azt mondja "nem akarom tudni az igazságot" az ostoba. Aki azt mondja "az igazság tilos" az gonosz. Aki azt mondja "én határozom meg az igazságot" az beteg.

(#11) #09256960 válasza Darmol (#10) üzenetére


#09256960
törölt tag

A nm nem jelent mindent ! Igy helyes...
Intel meg annyira bizonyított a 10 nm-el hogy a GPUjait a TSMChez vitte gyártatni 7nm-en :) mert azért a zsíros szerver bizniszekben nem akar elmaradni .

[ Szerkesztve ]

(#12) tibaimp válasza pusszycat (#3) üzenetére


tibaimp
nagyúr

Szerintem nem feltétlen, mivel a többiek fejlesztési üteme le fog lassulni valamelyest (főleg az 1nm-hez), így utol fogják érni őket a már, mások által kitaposott úton, nem elkövetve az ismert hibákat. Például az Intel féle 14nm-en ragadást (pontosan nem tudom mi az, de iparági berkeken belül, tuti ismert az ok).

A tehén egy bonyolult állat, de ÉN megfejtem...| 2016-tól az tuti, hogy az angyalok is esznek babot...

(#13) Alchemist


Alchemist
addikt

Ha a csúcstechnológiát leszámítjuk, pl. Cortex-M, automotive vonalon teljesen jó a 28-40 nm-es technológia.

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#14) schawo válasza Alchemist (#13) üzenetére


schawo
titán

Ha a múlt automotive elvárásait nézzük. 28nm-en nem lesz önveztés.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#15) Robitrix válasza tibaimp (#12) üzenetére


Robitrix
senior tag

Minden képpen le fognak lassulni. Nagyjából 1-2 nm környékén el fogják érni a szilicium alapú félvezetők korlátait. Aztán van még egy lehetőség, hogy szilicium helyet más félvezetőket használnak. Mint például germánium. az gyorsabb, lesz, de mivel ritka sokkal drágább is. Aztán ki kell valamit találni a félvezetők helyett.

(#16) tibaimp válasza schawo (#14) üzenetére


tibaimp
nagyúr

Az önvezetés kérdése sokkal összetettebb attól, mint csak a proci gyártástechnológiája.
A jogi háttér kb. soha nem lesz tisztázva (ki miért felelős, ki miért hibás)....

szerk:
Robitrix: ez meg a másik... (Bár én korábban a szénnel kapcsolatos teszteket olvastam valahol, mint Si váltót.)

[ Szerkesztve ]

A tehén egy bonyolult állat, de ÉN megfejtem...| 2016-tól az tuti, hogy az angyalok is esznek babot...

(#17) Abu85 válasza Kristof93 (#6) üzenetére


Abu85
HÁZIGAZDA

Ez kicsit bonyolultabb ennél. Az ASML is számos amcsi licencet használ a berendezéseikhez. És emiatt elérhetetlenek ezek Kínának.

Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.

(#18) Acélfarkas válasza tibaimp (#16) üzenetére


Acélfarkas
senior tag

Grafén alapú chipek, amikre te gondolsz. Az IBM vagy nagyon rajta.

"Nem kérdőjeleztem meg, hogy hülyeséget mondasz!"

(#19) schawo válasza tibaimp (#16) üzenetére


schawo
titán

Az önvezetés különböző készültségi szinteken müködik már most is. A 28nm automotive-ban is évtizedes lemaradást jelent.

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#20) dokanin


dokanin
aktív tag

Szerintem sosem lesz valódi önvezetés. Egy szintig el fognak tudni jutni, de rengeteg kérdés megoldhatatlan. Még elméletben is. És ha elméletben nem tudunk megoldást valamire, gyakorlatban hogyan lehetne.

(#21) Pingüino válasza dokanin (#20) üzenetére


Pingüino
senior tag

Nem igazán kapcsolódik szervesen a témához, de ha már szóba került.
Rengeteg helyen már aktívan tesztelik közúton a teljesen önvezető autókat.
Hiába a bonyolult jogi helyzet, hiába a nehéz technikai kérdések, már ma is működik. Évek kérdése, hogy világszinten engedélyezzék, és te is vehess egyet.

(#22) Alchemist válasza schawo (#14) üzenetére


Alchemist
addikt

A legtöbb esetben még a 40 nm is overkill az automotive technológiában.
A fogyasztás nem számít annyira, mint egy telós chipset-nél és kód is sokkal letisztultabb, specializáltabb, mint egy szokásos operációs rendszernél.
Ahol pedig specializált számítás kell, ott DSP vagy FPGA is megteszi.
A legalább 20-25 éve működő modern polgári és katonai repülési (és űrkutatási - Space Shuttle i386!) automatikában sem a GFLOPS mutatón múltak a megoldások.

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#23) forgonati


forgonati
őstag

Sajátra, még ha faláb is. Kíváncsi vagyok hova jutnak el úgy 2-3 év múlva.

Keelah Se'lai!

(#24) g@bo válasza pusszycat (#3) üzenetére


g@bo
nagyúr

azért pl. a (saját KF) magyar fejlettséghez képest elég látványos az előnyük.. :D igaz, nekünk rengeteg önálló szalagmunkánk van...

(#25) strogov válasza forgonati (#23) üzenetére


strogov
senior tag

Kockás papírról nem lehet ERP-re átállni. Ha rövidítve is, de végig kell járni az utat. Náluk nyilván nem lesz kérdés, hogy egy-egy állomás rentábilis-e, így gyorsabban léphetnek tovább, de csodák nincsenek. Kína kevés területen (pláne méretéhez képest) tudott eddig piacvezető lenni K+F értelemben. Ha már nincs honnan lopni akkor behúzzák a kéziféket. Ha a TSMC, Samsung nem "adja át" know-how-t akkor szívni fognak gyorsan.

(#26) dokanin válasza Pingüino (#21) üzenetére


dokanin
aktív tag

Tudom, hogy tesztelik, sőt egyszer már találkoztam is egyel az M0-on.
De ettől függetlenül nem hiszek benne, hogy ez a következő 10-15 évben sikerre vihető.
Az a baj, hogy a 90%-os megoldás az 0%-os megoldásnak számít.
És pont az utolsó 10% lesz a legnehezebb, ha nem lehetetlen.
Pedig nagyon szívesen vennék egyet.

[ Szerkesztve ]

(#27) schawo válasza dokanin (#26) üzenetére


schawo
titán

Amerikában már futnak hivatalos üzemben a teljes önvezető taxik. Ne a magyar pénz eltüntető bohóckodásból indulj ki.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#28) dokanin válasza schawo (#27) üzenetére


dokanin
aktív tag

És mégis milyen autókkal? Melyik számít teljesen önvezetőnek? Mert úgy tudom a Tesla áll most a legjobban ezen a téren de az is csak 3-as az 5-ből. Sőt a múltkor láttam egy tesztet, ahol egy kihalt városrészben tesztelték, hogyan jut el A-ból B-be, hát nem nagyon jött össze hiba nélkül. Többször is be kellett avatkozni, pedig még forgalom sem volt.
El sem tudom képzelni, hogy egy önvezető autó, hogyan oldja meg pl a reggeli csúcsforgalomban a besorolást a dugóval küzdő főútra egy mellékútról, ahova most egy ember mindig kénytelen furakodni különben esélye sincs. Az önvezető autó megvárja amíg felszabadul az út, hiszen elsőbbséget kell adnia, ami esetleg 2 óra múlva történik csak meg? Vagy megtanítják furakodni? Vagy majd felismeri, hogy a vezető a főúton intett neki, hogy jöjjön? De nem ám a nagymama az anyósülésen. Hát nem tudom...

(#29) schawo válasza dokanin (#28) üzenetére


schawo
titán

Waymo

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#30) #06658560 válasza dokanin (#28) üzenetére


#06658560
törölt tag

A Tesla csak marketingben áll a legjobb szinten. A Waymo előtte van, valamint az Audi jogi okokból útra nem engedett rendszere is. Lvl 2 szinten összevetés alapján amúgy jó a Tesla, bár azért a maximum egy éves felborult teherautóba vígan belerongyoló videót sem szabad elfelejteni.

(#31) Pingüino válasza dokanin (#26) üzenetére


Pingüino
senior tag

Kérdés, hogy mit nevezel 100%-nak?!
Ha azt, hogy úgy vezet, mint egy élő ember, akkor azt már sok tekintetben túl is lépték.
Persze, a különleges helyzeteket, mikor kreatív megoldást kell találni (pl. furakodni, vagy útról lehúzódva kikerülni valamit, stb.) lehet, hogy nem a legjobban kezelik, de ezek sem megoldhatatlan problémák.
Ha meg mondjuk a reakcióidőt, vagy mondjuk a korlátozott látási viszonyok közötti akadályfelismerést nézzük, bőven az ember előtt járnak már.

Ettől függetlenül, nekem soha nem kéne önvezető autó. Nem azért, mert nem bíznék bennük, hanem mert kiveszi az autózásból a vezetés élményét. Én meg szeretek vezetni. Ezen kívül az önvezető autó előre megadott útvonalon közlekedik. Ha mondjuk munkából hazafelé meglátok egy boltot, és eszembe jut, hogy kenyeret kellene venni, akkor most fogom magam, kiteszem az indexet, és elmegyek a bolt felé. Önvezető autónál mire frissítem az útvonalinformációkat, rég otthon vagyok. Majd talán ha beszédfelismerős MI vezeti őket, jók lesznek általános használatra is.

Most megvan ezeknek a célterülete. Akkor jönnek jól, ha hosszú monoton úton kell menned valahova, ahol jó esélyel nem történik semmi. Ha pl. elmennél nyáron Budapestről a balatonra. A nagy része autópálya. Ott nyugodtan rá lehet bízni a vezetést az autóra, te meg kinyújthatod a lábad, és pihenhetsz. Erre pedig nagyon is alkalmasak már most is.

(#32) LurkerSheik válasza Pingüino (#31) üzenetére


LurkerSheik
senior tag

100 éve ugyanezt mondhatták a ló-> autó váltásnál.
A legtöbb ember nem élvezetből vezet (hiszen keveseknek van élvezetet adó autójuk)
csak el akar jutni A-ból B-be, egy közlekedőedénnyel, vagy teljes luxusban, biztonságban úgy, hogy közben azzal foglalkozik amivel akar.
A vezetés - ha zsigerből is jön sok megtett km után - egy koncentrációt igénylő feladat.
A jövő az lesz meglátásom szerint, hogy a belsőégésű motor és a manuális váltó megmarad az élményautózásra egy szűk, erre vevő rétegnek.

#30 plusz ott vannak a kínai EV gyártók NIO, Xpeng stb.. elég jó önvezetési rendszerrel és megoldásokkal.

[ Szerkesztve ]

Új S23 / S24 / S24+ / S24 Ultra rendelhető! /// People with passion can change the world for the better |||

(#33) dokanin válasza LurkerSheik (#32) üzenetére


dokanin
aktív tag

Hát én eddig több mint 500 000 km-t tettem a kocsimba. Kiszámoltam, hogy több, mint 2 évet ültem benne folyamatosan 24 órával számolva. Azért ezt az időt kicsit sajnálom. Ha ezt egy önvezető autóval megspórolhattam volna bizony marha jó lett volna.

(#34) dabadab válasza dokanin (#20) üzenetére


dabadab
titán

Egy szintig el fognak tudni jutni, de rengeteg kérdés megoldhatatlan. Még elméletben is

Mik ezek?

DRM is theft

(#35) schawo válasza #06658560 (#30) üzenetére


schawo
titán

Annyi történt ott, hogy a vezető reflexből, vagy figyelmetlenségből, vagy fáradtságból a lábát a gázpedálon pihentette. A gáz viszont minden lvl2 önvezető autónak azt jelenti, hogy a sebességet a sofőr szabályozza. Én is elkövettem már többször ilyen hibát több autóval is. Nem lett baj belőle, mert minden mai önvezető rendszert figyelni kell, és én odafigyeltem, ahogy a Teslás nem. Egy full önvezető autó sem csattant volna.

[ Szerkesztve ]

evDirect villanyautós töltőhálózat

(#36) Pingüino válasza LurkerSheik (#32) üzenetére


Pingüino
senior tag

Nem feltétlenül a sportautózásra gondoltam. Én az egyszerű mindennapos közlekedésben is szeretek vezetni. Úgy el tudom képzelni a dolgot, hogy ki-be kapcsolható az önvezető funkció, és mondjuk ha felmegyek a pályára, akkor vezessen magának, de rövid, településen belüli, vagy településközi közlekedésre viszont jobb szeretek magam vezetni. A gond ott kezdődik, hogy több gyártó is megmondta, ők a teljes kontrollos önvezetésben látják a jövőt, vagyis ha olyan szintre jut a technika, teljesen kihagyják a kezelőszerveket az autóból. Na, ez lesz egy hatalmas bukta sztem, mert senki nem lesz vevő rá.

(#37) dabadab válasza schawo (#35) üzenetére


dabadab
titán

Biztos vagy ebben? Csak mert az Autopilotnak kifejezetten jól dokumentált hiányossága (annyira, hogy a kézikönyvben is benne van), hogy álló tárgyakba bele tud ütközni.

[ Szerkesztve ]

DRM is theft

(#38) paljani


paljani
aktív tag

Döbbenetes teljesítmény. előszeretettel a csúcsok csúcsához vannak hasonlítva és onnan nézve meg van állapítva, hogy le vannak maradva X évet. Ez igaz is, nincs vita. DE nem itt van a vége, hanem innen megy tovább a sztori. Ilyet már most is tudnak, az átlagfelhasználóknak és átlagfelhasználásra (pl. könyvelőiroda) ez tökéletesen megfelel. Érdekes lesz látni, hogy hogyan tovább.

Az önvezetéshez meg - kis túlzással - nincs köze a gyártástechnológiai csíkszélességhez, legfeljebb nagyobb lesz a “doboz” ami intézi. Kérdés, hogy akarják-e, ha igen akkor lesz az is saját nekik. Valamikor. Ott is inkább a szoftver és a szenzorok a lényeg, a számítási kapacitás már évek óta adott, hogy fel is legyen dolgozva az adat.

Félelmetes látni, hogy a hálivúd által is sulykolt gazdasági-technológiai superiority hogy állt bele a földbe egy évtized alatt. Biden ugyanúgy folytatja a “gazdasági háborút” amit a Trump adminisztráció elkezdett, sőt egyes vélemények szerint még jobban be fognak keményíteni. Ez csak hátráltat, de nem akadályoz véglegesen szerintem. A szovjetúnió széthullássa óta most először van igazi kihívója az amcsi hegemóniának , és ezt senkinek sem érdemes alábecsülni.

(#39) #92253184 válasza Meridian (#2) üzenetére


#92253184
törölt tag

Kiválóan rátapintottal a lényegre. Már arra, hogy a jelenlevők miért vannak kilométerekre a lényegtől. ( persze túl az önvezető autó gumicsonton. :DDD )
Az Apple egy a számítógép és okos telefon gyártók közül, a piac marginális részét birtokolja csak.
A számítógépek és az okos telefonok, csak egy kis része a consumer elektronikai termékek piacának.
A consumer elektronikai termékek piaca pedig csak egy igen kis része a teljes elektronikai piacnak. ( Az autó ipar meg főleg nem a legnagyobb felvevő új chipek területén. )
Számos termék fút jóval szélesebb csíkon, mint az elérhető legkisebb. Ráadásul ezek nem azért erre készülnek, mert nem telik “jobbra”. Simán lehet egy 28nm-es gyártósor élvonalban és tartalmazhat számos új technológiát. Csak azért mert nem 10nm-es még nem lesz elavult. A jövedelmezőségről nem is beszélve, nem véletlenül döcög a deepUV.

(#40) strogov válasza paljani (#38) üzenetére


strogov
senior tag

Legalább tudjuk miért fejlesztik a fúziós reaktort. Ilyen cuccok mellett kell majd az energia. Ez a teszt inkább azt mutatja milyen mélyről indulnak.

(#41) dokanin válasza dabadab (#34) üzenetére


dokanin
aktív tag

- telített főútvonalra kikanyarodás mellérendelt útról, ahová most csak furakodva tudsz bejutni. Önvezető autó fog tudni furakodni? Értelmezhető és engedhető fogalom ez egy önvezető autó esetében?
- Hosszú záróvonal esetleg emelkedővel. (Konkrétan Budakeszi bevezető, amúgy 90 km/óra). Néha előfordul egy-egy biciklis, aki kb 10-el bírja megmászni. Jelen esetben mindenki kikerüli szabálytalanul a záróvonalat átlépve. Önvezető autó mit csinál? Szabálytalankodik? Vagy türelmesen végigvárja a biciklist?
- Ideiglenes akadály (mondjuk egy lerobbant autó záróvonal mellett). Egy önvezető autó honnan fogja tudni, hogy kénytelen kikerülni szabályszegéssel?

És még ezer ilyen eset lehet.
Szerintem az a legnagyobb probléma, hogy jelenleg a szabályszegés bizonyos helyzetekben elkerülhetetlen a boldoguláshoz, viszont ilyeneket nem programozhatnak bele egy önvezető autóba. Mert ki vállalná a felelősséget ezekben a helyzetekben? Nyilván egy emberi vezető ott abban a helyzetben dönt és kockáztat tudva, hogy a veszély minimális. De ezt egy önvezető autó nem teheti meg. És akkor mi lesz? Sakk matt? Ki oldja meg ott ezeket a helyzeteket?

(#42) dabadab válasza dokanin (#41) üzenetére


dabadab
titán

Önvezető autó fog tudni furakodni?

Ebben nem látom az elméletileg megoldhatatlan problémát, olyannyira, hogy a Waymo phoenix-i taxisprojektje kapcsán írtak erről, hogy ott voltak olyan kereszteződések, ahol az eredeti viselkedéssel nagyon sokára tudott csak befordulni, ezért raktak bele tolakodós üzemmódot is.

A többi is pont olyasmi, ahol egyáltalán nem látszódik semmi elméleti nehézség, ezek olyan szituációk, amik előfordulnak és meg lehet őket oldani.

Nyilván egy emberi vezető ott abban a helyzetben dönt és kockáztat tudva, hogy a veszély minimális. De ezt egy önvezető autó nem teheti meg

Dehogynem.

DRM is theft

(#43) paljani válasza strogov (#40) üzenetére


paljani
aktív tag

Fúziós reaktor jelenleg a mese kategória, a kínai rögvalóság a szén, itt az energiamix: [link] . Érdekes látni a megújulóak magas arányát. Rengeteg a szuperszámítógépük és erősek is és saját technológiára épültek is vannak közöttük, egyik pl. TOP 4-es. Ezekkel azért lehet kutatni&fejleszteni igény szerint. Mocsok durván alul vannak becsülve - ahogy itt is olvasom - potenciál ügyileg. Vagy csak voltak és most van a fejekben a “megvilágosodás”.

(#44) strogov válasza paljani (#43) üzenetére


strogov
senior tag

"Fúziós reaktor jelenleg a mese kategória"

Egyhetes hírre céloztam.

"Mocsok durván alul vannak becsülve"

A fejekben nagyon változó kína kép van szerintem. Sokan azt hiszik csóró bérmunkások, közben 100 milliók vannak akiknekhez képest az átlag amerikai nincsetelen idióta. Persze 100 milliók meg napi egy tál rizsen tengődnek. Minden attól függ melyik oldalról nézzük.

"Rengeteg a szuperszámítógépük és erősek is és saját technológiára épültek is vannak közöttük"

Önmagában egy ilyen gépet összerakni csak pénz és idő kérdése. Kihasználni kell a tudás. Arról semmi hír, hogy a TOP3-as gépüket mire tudják használni. Ha arról van szó elégetnek milliárdokat szellem városokra. Szóval a kivagyiságból pénzszórásban elég jól állnak.
Rengeteget fektetnek kutatásba egyébként, de a haszna egyelőre nagyon kevéssé látszik. Kínai kutatók 100 ezer számra mennek "haza", de egyelőre "csak" alapkutatásokban látszik a rengeteg publikáció. A piacon eddig csak a megfigyeléshez köthető szektorokban jeleskednek. Ott meg általában kiderül, hogy koncentrációs táborokban polírozták az eszközöket.

[ Szerkesztve ]

(#45) paljani válasza strogov (#44) üzenetére


paljani
aktív tag

Önmagában egy ilyen gépet összerakni csak pénz és idő kérdése.
- Igen és nem. USA technológiák/licensz ill. Beszállítók használatával igen és sajátokkal meg a legkevésbé sem. Nyilván ez is egy mix per pillanat, de ez is változás alatt van.

Arról semmi hír, hogy a TOP3-as gépüket mire tudják használni.
- Miért, a többiről tudjuk? :) Gyakorlatilag bármire és ez a lényeg. A lehetőség és háttér MÁR adott.

Szóval a kivagyiságból pénzszórásban elég jól állnak.
- Ezt rossz következtetésnek gondolom. Olasz és német rendszerek is vannak a TOP 10-ben és azok felhasználása is csak részben “publikus”.

Rengeteget fektetnek kutatásba egyébként, de a haszna egyelőre nagyon kevéssé látszik
- A nagy fal miatt kevés valódi információ jut csak el hozzánk. Ha az ottani hatalom úgy látja jónak kérkednek egy sort, de hogy valójában mi történik ott azt kevesen tudják kívül.

A piacon eddig csak a megfigyeléshez köthető szektorokban jeleskednek.
- Nem így látom. Csak egy példát hozok legyen az most a vasúti fejlesztések.

Ott meg általában kiderül, hogy koncentrációs táborokban polírozták az eszközöket.
- Ott is. Meg az utcán is. Más a társadalmi berendezkedés (ennek a morális megítélésébe nem mennék bele, próbálok a tényekre szorítkozni) ennek minden előnyével és hátrányával egyetemben.

(#46) dokanin válasza dabadab (#42) üzenetére


dokanin
aktív tag

Na ja elvileg megtehetné. De ki vállalja érte a felelősséget, ha egy furakodó önvezető autó balesetet okoz? Nem hinném, hogy a gyártó csinálna olyan szoftvert, ami hagy kiskapukat.

(#47) Pingüino válasza dokanin (#46) üzenetére


Pingüino
senior tag

Ez egyébként egy olyan dolog, hogy az emberek rendszerint csak egy szűkített szemszögből nézik a rendhagyó eseteket. Te például csak a biciklist, a záróvonalat, és az önvezető autót veszed bele a gondolatmenetbe, és az alapján kérdezed, van-e joga az önvezető autónak egy kis kényelmetlenség elkerüléséért a veszélyt kockáztatni?! Ez így ilyen megfogalmazásban nyílván elég nehéz kérdés.

Azonban ha hozzá veszünk más jelen lévő tényezőket is, pl. hogy ha az az önvezető autó biztosan nem előz, és ezt mindenki tudja, akkor a mögötte jövő autósok fogják nem csak a biciklist, de az önvezető autót is előzni, jóval nagyobb veszélynek kitéve magukat, és másokat. Innentől pedig változik a kérdés. Van-e joga az önvezető autónak két veszélyes helyzet közül mérlegelni, és a kevésbé veszélyes megoldást választani, akkor is, ha ezzel kresz szabályt szeg?! A válasz pedig erre már egyértelműen igen.

Hiszen ha valahol baleset, terelés, rendőri intézkedés, stb. van, azokat a helyzeteket is fel kell ismerniük, és azokban az esetekben is el kell térniük az eredeti kresz szabályoktól, a helyzethez igazodva. Ezek nem megoldhatatlan gondok, csak nyilván jól kell kiépíteni a jogi hátteret, hogy mindíg pontosan egyértelműen megállapítható legyen a felelősség kérdése.

Szerk.: Egyébként pár évvel ezelőtt még mindenki azt mondta, hogy prototípus szintjén sem lesz önvezető autó. Nem azért, mert nem lehetne megycsinálni, hanem mert a gyártó nem vállalná a felelősséget, ahogy te mondod. Aztán láss csodát, ma tucatszámra szaladgálnak az utakon, és nemsokára kereskedelmi forgalomban is kaphatók lesznek. A pénz nagy úr, a cégek nyilván felmérik a kockázatokat, és várt bevételt, és ha megéri, akkor belevágnak.

[ Szerkesztve ]

(#48) dokanin válasza Pingüino (#47) üzenetére


dokanin
aktív tag

Ezek csak olyan példák voltak, amik tök hirtelen eszembe jutottak, még úgy is, hogy egyáltalán nem foglalkozom ezzel a témával komolyan. Ha benne lennék mint fejlesztő, lehet 1000x több ilyen helyzetet tudnék.

Ez az önvezető autó is kicsit olyan most mint a kvantumszámítógép. Van is meg nincs is.
Önvezető autók szaladgálnak már, de mindig ott van még egy sofőr is, mivel ezek tesztautók. Legalábbis amikről én tudok. Utána néztem a Waymonak. Még ott is ül sofőr.
Meg van pár buszszerű eszköz jól ismert útvonalon közlekednek.
Én úgy látom, hogy 5-ös szintű még nincs.

És szerintem a neheze csak most jön.

(#49) Pingüino válasza dokanin (#48) üzenetére


Pingüino
senior tag

Szerintem a neheze már megvan. Az ilyen rendszereknél a legnehezebb az észlelés, és felismerés kérdése. A megfelelő szenzorok és elhelyezésük helyének megválasztása, és hogy a kapott információkból a rendszer felismerje, hogy mi van körülötte. Ez pedig bár nem 100%-os, de elég jól áll. Innentől a különböző helyzetekre történő forgatókönyvek megírása már nem olyan nehéz feladat.

(#50) #06658560 válasza dokanin (#46) üzenetére


#06658560
törölt tag

Ha a Volvo kereskedelmi forgalomba fogja hozni az önvezető autóját, akkor teljeskörű felelősséget fog vállalni.

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.