Autós topik
Gyorskeresés
Legfrissebb anyagok
- Bemutató Route 66 Chicagotól Los Angelesig 2. rész
- Helyszíni riport Alfa Giulia Q-val a Balaton Park Circiut-en
- Bemutató A használt VGA piac kincsei - Július I
- Bemutató Bakancslista: Route 66 Chicagotól Los Angelesig
- Tudástár AMD Radeon undervolt/overclock
Általános témák
LOGOUT.hu témák
- [Re:] [lezso6:] Miért veszünk SUV-okat?
- [Re:] [D1Rect:] Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- [Re:] [sziku69:] Fűzzük össze a szavakat :)
- [Re:] [petipetya:] Nagy chili topic. :)
- [Re:] [sziku69:] Szólánc.
- [Re:] [Luck Dragon:] Asszociációs játék. :)
- [Re:] [Argos:] MuzsikAI
- [Re:] [callmeakos:] A bukott koncepció, amiért háromszor is fizettem.
- [Re:] [gban:] Ingyen kellene, de tegnapra
- [Re:] iPad Minim balladája
Szakmai témák
PROHARDVER! témák
Mobilarena témák
IT café témák
Téma összefoglaló
Hozzászólások
karib
addikt
Nemár, ilyet kérdezni Azt hittem, mindenben képben vagy Legalább a BMW SMG be kellene ugorjon...
A 3 hagyományos alaptípus:
- kézi váltó + kuplung
- bolygóműves automatikus váltó + hidrodinamikus nyomatékváltó
- CVT (Constantly Variable Transmission, fokozatmentes automata)
Ezek mechanikai megvalósításukban alapvetően eltérnek egymástól, a technikai részleteknek utána lehet nézni. Fontos látni, hogy szét kell választani a működést (tud magától váltani vagy sem) és a mechanikai megvalósítást. Ez utóbbitól függ a váltó karaktere inkább. A manuális üzemmódú automaták inkább az automatákra emlékeztetnek, a robotizáltak pedig inkább a kézire, a CVT meg a CVT-re
Mára már erősen árnyalódott a helyzet. A bolygóműves automaták régen tisztán hidraulikus vezérlésűek voltak (a sebességváltást egy csomó furat, szelep stb. irányította a váltóban), mára már mind elektronikus felügyelet alatt állnak. Épp ezért lehet rá rakni egy kapcsolót, ami által kézzel is pöckölgetni tudod a fokozatokat - lásd Tiptronic, Steptronic és testvéreik. Ezek hagyományos automata váltók, csak némileg bele tudsz szólni az elektronika működésébe. Előnyük a nyugisabb váltás, hátrányuk a némileg magasabb fogyasztás és a relatív lassúság. Az, hogy az automata váltó elektronikus kezelőszerveit hova rakod, az már teljesen mellékes - váltórúd formájában középre, a kormányrúdra pöcök formájában, gombként a műszerfalra vagy a kormányra... a lényeg a váltómű és az elektronika, a gombokat tök mindegy, hova rakod.
A hagyományos kézi váltók irányából jönnek a robotizált automaták/félautomaták. Ezek hagyományos, fogaskerekes váltók, csak a kuplungot és a fokozatválasztást különféle elektronikusan irányított mozgatóeszközök intézik. Ezek tehát hagyományos kézi váltók, amire ráültettek egy automatikát, ami helyetted váltogat. Ilyen a BMW SMG, a Ferrari F1, a legtöbb versenyautó váltója stb. Előnye, hogy nem dobja meg a fogyasztást, mint egy bolygóműves automata, illetve nagyon gyors tud lenni, de általában elég darabos, sokan szidják - versenygépbe ideális, utcai használatra még nem teljesen sikerült megszelidíteni.
A CVT arra játszik, hogy a motor mindig a legoptimálisabb fordulaton működhessen, ezt különféle kúpkerekeken előállított végtelensok áttétellel érik el. Mégis, a CVT váltókra is szoktak ''manuális'' üzemmódot programozni, mintha lennének fokozatok - ez valójában csak bűvészkedés, hiszen végtelensok áttétel van, és pofára beállítanak 5-6-7 fixet, hogy úgy érezdt, váltasz. Normál üzemben a CVT váltós autó gyorsításkor beáll a nyomatékmaximumra (pl. 4000 rpm), és az autó csak gyorsul. Fura érzés lehet
A VW DSG (és Audi S-Tronic, illetve az új 911 Turbóban is ilyen van, meg anno az Audi raliautókban volt) is egy robotizált kézi váltó, annyi plusszal, hogy nem egy, hanem két kuplungja van. Valójában 2 db összeépített 3 sebességes váltóval állunk szemben. A trükk az, hogy mindig előválasztja a következő fokozatot, ezért váltáskor csak nyit az egyik kuplung, és párhuzamosan zár a másik. Szinte azonnal. Sokan dicsérik, mint a legjobb robotizált váltót, illetve azt mondják, hogy talán már túl jó is. Nekem szimpatikus, mert egy okos mechanikai megoldás, nem zabál feleslegesen, ellenben villámgyors. Városban tudnám értékelni Élményautóba aláírom, hogy valszeg egy jó kézi váltó továbbra is a legnyerőbb.
Department of Redundancy Department