Hirdetés

2024. április 17., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Fórumok  »  Gazdaság, jog  »  Kötött pálya

Hozzászólások

(#45) zolee5016


zolee5016
őstag

Vontatmányok 2
Teherkocsik
Az áruszállítási feladatok döntő hányada az ún. általános – nyitott és fedett kategóriába sorolható – teherkocsikkal ellátható, mégis számos olyan kocsit ismerünk, amelyek az általános használhatóság helyett egy szűkebb árucsoport, vagy egyfajta áru szállítására alkalmas.
1 Általános használatú teherkocsik
Pőrekocsik
Pőrekocsikkal hosszú, kötegelt áruk, valamint rakodóról rágördíthető gépek, járművek és konténerek szállíthatók.
A kocsi 120 km/h sebességre alkalmas Y 25 Cs típusú, kettős féktuskós és önműködő raksúlyváltóval ellátott forgóvázzal van felszerelve. A kocsi lehajtható homlokfalakkal rendelkezik.
Nyitott kocsik
Legáltalánosabban használható kocsitípus időjárásra kevésbé érzékeny áruk szállítására. Alacsony (400–800 mm) és magas (1000–2000 mm) oldalfalu változata terjedt el.
A kocsi gerinctartós alváza hengerelt idomacélokból hegesztéssel készült.
A kocsiszekrény homlokajtói billenthetőek.
A forgóváz Y 25 Cs típusú.
A vonókészülék nem átmenő rendszerű, gumirugózású.
Az ütközők gyűrűrugós kivitelűek.
Fedett teherkocsik
Olyan ömlesztett, vagy törékeny darabáruk szállítására alkalmasak, amelyeket az időjárástól óvni kell. .
Az alváz több főhossztartós kialakítású, az alvázvég alkalmas központi vonó-ütköző felszerelésére.
A forgóváz módosított ORE lemezkeretes, vagy Y 25 Cs típusú.
A monoblokk kerékpárok hengergörgős csapágyazásúak.
A vonókészülék gyűrűrugós, nem átmenő rendszerű.
Tartálykocsik
E kategóriába sorolhatók azok a tartályos kocsik, amelyek folyadékok, gázok és porszerű anyagok szállítására alkalmasak és amelyek tartályának külön töltőnyílása és ürítőszerkezete van. Általános használatú (olajszállító) tartálykocsi jellegrajzát a 88. ábra mutatja be.
A több övlemezből összehegesztett tartálytestet oldható kötéssel erősítik fel az alvázra szerelt nyeregszerkezetre. A régebbi építésű kocsik tartályait hullámtörő lemezekkel, az újabbakét keresztmerevítő gerendákkal látták el. A tartály fenékrész egy darabból sajtolt. A kerékpárok hengergörgős csapágyazásúak, a rugózást lemezes hordrugó biztosítja.
2 Különleges szerkezetű kocsik
A speciális rendeltetésű teherkocsik körét teljesség igénye nélkül, felsorolásszerűen tekintjük át.
Önürítő fenékajtós nyitott kocsik padozatát lenyitható ürítőajtók képezik. Az acéllemezből készült ürítőajtók kettős zárszerkezettel vannak ellátva, egyenként vagy csoportosan nyithatók. A kocsi ömlesztett tömegáru szállítására készült.
Önürítő nyeregpadlós garatkocsi felső csuklók körül billenő oldalajtóinak megnyitásával a szállítmány a ferde padlófelületen lecsúszva ürül ki. Szén, koksz, zúzottkő szállítására használják.
Önürítő tölcsérkocsi az ömlesztett rakományt (homok, föld) adagolt vagy folyamatos ürítését teszi lehetővé irányítható és állítható zárszerkezettel. A raktér tölcsérszerű kialakítása elősegíti az ürítés folyamatát.
Billenőszekrényes önürítős kocsi szekrénye a kocsi mindkét oldalára billenthető. A billentőszerkezet lehet mechanikus, pneumatikus vagy hidraulikus működtetésű. Kohókoksz, dúsított vasérc, vashulladék szállítására alkalmas.
Élőállatokat szállító kocsikat az állatok etetésére és itatására szolgáló nyílásokkal, a szellőzés végett hézagos deszkaborítású oldalfal burkolattal és lágyabb rugózással készítik.
Eltolható tetejű teherkocsik a gépesített rakodást tesznek lehetővé, ugyanakkor a szállítás során megfelelően védik a rakományt a naptól és esőtől. A kocsi tetőszerkezete osztott kivitelű, az egyes tetőelemek egymáson hosszirányban görgőkön eltolhatók. Égetett mészkő, vízre érzékeny ömlesztett anyagok, termények szállítására alkalmas.
Porszállító tartálykocsik alvázán 2–4 függőleges tengelyű, felül gömb vagy henger alakú, alul kúposodó tartály található. A tartályokat a felső nyílásukon töltik, ürítésük leghatékonyabban a fluidizációs eljárással (a tartály alsó nyílásán bevezetett sűrített levegő fellazítja a poranyagot és mintegy folyékonnyá teszi) történik. Liszt, cukorpor, cement stb. szállítására alkalmas.
Hűtőkocsik jéghűtéses (szárazjeges) és hűtőgépes kivitelben, közepes és erős hőszigetelésű szekrénnyel készülnek. Élelmiszerek, fagyasztott áruk rövidebb ill. hosszútávú szállítására szolgálnak.
Alacsony padlómagasságú (kerékátmérő 350 mm) Ro-La kocsik, középen süllyesztett alvázú ún. zsebes kocsik közúti járműszerelvények szállítására alkalmasak.
Emeletes kocsikat alkalmaznak személyautók szállítására.

Általános számozási rendszer
Vasúti kocsik
Az egységes nemzetközi kocsiszám-rendszer felépítése
(tizenkét-jegyű pályaszám)

Egy példa:

A tizenkétjegyű pályaszám felépítése:

1., 2. számjegy: forgalmi csererendszer (egyezményi közlekedtethetőség) kódszámai. Személykocsiknál 50-79 van, azt jelzi, hogy hol és hogyan közlekedhet a kocsi.

Néhány példa: 50: belföldi forgalmi (klímaberendezéssel vagy anélkül);
51: rögzített nyomtávolságú nemzetközi forgalomra alkalmas, klímaberendezés nélkül;
52: különböző nyomtávolságú (1435/1524mm), nem légkondicionált (ilyenek a Magyarországon közlekedő orosz és ukrán kocsik)
61: rögzített nyomtávolságú, klímaberendezéssel;
00-49 és 80-89: teherkocsi.
90-99: vontatójárművek (mozdonyok, motorkocsik)

3. és 4. számjegy: a tulajdonos vagy a beállító vasút kódszámai.

Néhány példa:
43: Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt.
44: Budapesti Helyiérdekű Vasutak, illetve UIC tagságának megszűnése miatt kódszámát 2000-től a Szerb Köztársaság Vasútjai (ŽRS Željeznice Republike Srpske) kapták meg;
53: Román Vasutak
54: Cseh Vasút
55: Magyar Államvasutak
56: Szlovák Köztársaság Vasutai: a szlovák vasutak szervezete a vasútreform során két külön gazdasági társaságba szerveződött, az eredeti ŽSR (Železnice Slovenskej Republiky) nevet a közművi társaság örökölte, a kereskedő vasúttársaság (a járművek tulajdonosa) a Vasúttársaság Rt. (Železniená spoloenost' a. s. (ŽSSK)) lett.
80: Német Vasút
81: Osztrák Szövetségi Vasutak

Az 5-11. jegyekben személy és teherkocsik számozási rendszere kissé eltér egymástól

Személykocsik:

5., 6. számjegy: az üzemi jellemzők kódszámai. Ezen belül az 5. számjegy jelentése:
0: magánkocsi
1: vasúttulajdonú 1. osztályú személykocsi
2. vasúttulajdonú 2. osztályú személykocsi
3. vasúttulajdonú 1. és 2. osztályú személykocsi
4. vasúttulajdonú 1. vagy 1. és 2. osztályú fekvőhelyes kocsi
5. vasúttulajdonú 2. osztályú fekvőhelyes kocsi
6. fenntartva
7. vasúttulajdonú hálókocsi
8-9. vasúttulajdonú különleges személy- és poggyászkocsi (idetartoznak az étkező és az autószállító kocsik is)

A 6. számjegy a fülkék, illetve az ülőhelyek számát, illetve egyéb jellemzőket ad meg (például emeletes kocsi)

7., 8. számjegy: a műszaki jellemzők kódszámai. A 7. számjegy megadja a kocsi megengedett legnagyobb sebességét:
0, 1, 2: legfeljebb 120 km/h
3, 4, 5, 6: 121-140 km/h
7-8: 141-160 km/h
9: > 160 km/h
A 7. és 8. számjegy együtt adja meg a kocsi energiaellátás-rendszerét ( a kocsi fűtéséhez milyen áram kell)

Az 1-8 számjegyekkel lehet megkülönböztetni a különböző kocsi-típusokat.

9., 10., 11. számjegy: a sorozaton belüli sorszám. E három számjeggyel sorszámozzák az azonos típusú kocsikat 000-tól 999-ig. (Néha ennek is lehet jelentése, például 100-tóla kicsit más típusú kocsi)

Teherkocsik:

5., 6., 7. számjegy az üzemi jellemzők kódszámai. Ezen belül az 5. számjegy jelentései:
0. nyitható tetejű kocsi
1. normál építésű fedett kocsi
2. különleges építésű fedett kocsi
3. normál építésű pőrekocsi
4. különleges építésű pőrekocsi
5. normál építésű nyitott kocsi
6. különleges építésű nyitott kocsi
7. tartálykocsi
8. hűtőkocsi
9. különleges építésű kocsi

A többi számjegy egyéb információkat tartalmaz (például kialakítás, terhelési határ, rakodási hossz).

8., 9., 10., 11. számjegy: a sorozaton belüli sorszám. Mivel egyfajta teherkocsiból általában több van, mint személykocsiból, ezért van erre a célra itt 4 számjegy.

A teherkocsiknál a szám felírása:
21 RIV
55 MÁV
500 6 158-8 E

12. számjegy az önellenőrző szám. Célja a pályaszám felírás helyességének ellenőrzése.
Ezt az előző 11 jegyből számítják ki a következőképpen: a páratlan helyen álló számokat 2-vel szorozzák, a páros helyen állókat 1-gyel, és mindegyik szorzatban veszik a számjegyek összegét; majd az így kapott 11 számot összeadják, végül a 12. jegyet úgy választják meg, hogy az előbbi összeghez hozzáadva 10-zel osztható számot kapjanak. Pld, ha az 51553930016 tizenegy-jegyűszámból indulunk ki:

akkor az összeg: 1+1+1+5+6+9+6+0+0+1+3= 33, tehát az utolsó, 12. jegy a 7 lesz. A vasúti kocsi 12 jegyű száma: 515539300167.

[ Szerkesztve ]

Ha meghalsz,te nem tudod,hogy halott vagy,csak a környezetedben élők tudják..és nekik nagyon nehéz...namost ez a helyzet akkor is: ha hülye vagy---

Útvonal

Fórumok  »  Gazdaság, jog  »  Kötött pálya
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.