Üdv mindenkinek. Végre tegnap én is kipróbálhattam a játékot egy ismerősömnél, majdnem négy órán át játszottunk vele, és most már én is belátom, hogy valóban sokkal jobb lett az Inquisition, mint a Dragon Age 2 (Bár az Origins szintjét továbbra sem éri el, de ezt sajnos már szerintem senki nem is várta el a mai trendeket látva). Na, de kezdjük az elején:
Ami elsőre feltűnt, hogy a grafika valóban szép lett, leszámítva az átvezető videókat. Maguk a karakterek és a környezet is szépen ki lettek dolgozva, de a mozis részeknél annyira elhomályosul a háttér, hogy már szinte zavaró. Kicsit kevesebb mélységélességgel kellett volna megoldaniuk itt a dolgokat, de ezen kívül a látvánnyal minden rendben van.
Ami problémásabb, az a kamerakezelés, illetve a karakterek fizikai ütközése / érintkezése a környezettel. Sokszor láttam a hullákat lebegni a levegőben, valamint néha a csapattársaim sík terepen állva úgy viselkedtek, mintha egyik lábuk folyton belecsúszna egy gödörbe, miáltal virtustáncot kezdtek el járni, amíg helyre nem rázta magát a szimuláció. Máskor a táborban gyakorlatozó katonák modelljei tűntek el nyomtalanul, csak a kardjaikat és pajzsaikat lehetett látni, amint maguktól párbajoznak a levegőben. Remélhetőleg ezeket a bugokat hamarosan javítják, mert némelyik eléggé illúzióromboló.
A kamerakezelés viszont nagyon pocsék lett. A taktikai nézetet nem is tudtam egyáltalán használni, mert egyszerűen nem engedi szabadon forgatni a kamerát. Rögzített az egész, nem lehet eléggé eltávolodni, és a tereptárgyak is sűrűn belógnak a képbe. Ráadásul az egérrel sem lehet vezérelni így az embereinket, ami hatalmas negatívum szerintem. Ha kijelölök egy célpontot, magától nem megy oda hozzá, hanem csak csap egyet a levegőbe. Az irányítás amúgy kész katasztrófa, ha többen veszik körül emberemet, találomra csap egyet a hozzá legközelebb eső felé, de még így is csak akkor találja azt el, ha eléri a kardja. Egy lépést sem tenne felé, hogy esélye is legyen őt megütni. A mágusom és az íjászom pedig szinte mindig a csata közepén köt ki, akárhogyan is próbálom őket kifelé terelni.
A hagyományos nézet már egy fokkal jobb, de itt is sűrűn előfordult, hogy amikor le akartam gyengíteni a démonokat a rift megzavarásával, egyszerűen nem találtam meg azt a fejem felett, mert nem engedte teljesen szabadon állítani a nézőpontot. Harc közben egyébként teljesen összevissza mozognak az emberek, ami egyébként természetes, de a tereptárgyakban elég sűrűn elakadnak, ha pedig az adott ellen felmászik egy kőre, körülötte keringenek, ahelyett, hogy követnék.
A tárgyrendszerrel kapcsolatban csak egy kérdésem lenne: ki volt az a hülye - már elnézést, de így igaz -, aki kitalálta, hogy a kesztyűk és csizmák ne különálló, önálló öltözékek legyenek, hanem pusztán fejlesztések, amiket ráaggathatunk a vértezetünkre? Ráadásul azt is csak a kovácsnál lehet. Szerencsétlen karakterek olyan rehabosak lennének, hogy nem tudnak maguktól felhúzni egy kesztyűt, vagy bekötni a csizmájuk fűzőjét? Nem azért, de olyat csapnék le az ilyesmi kitalálójának visszakézből, hogy a fal adná neki a másikat. Még ilyen ostobaságot. Arról nem is beszélve, hogy alig van normális loot a játékban, szinte mindent alapanyagokból kell csinálni. Mondjuk ez önmagában még nem lenne baj, csak mire összekalapálsz egy normálisabb cuccot, tutira sokkal jobbat találsz.
A képességek tekintetében is furcsa, hogy mindössze 8 gyorsgomb van az aktív skillek számára. Én háromféle eshetőségre tippelek:
1. Van egy maximális szintkorlát - persze, ez logikus -, így nem fogunk tudni annyi képességet szerezni, hogy kevés legyen a nyolc gyorsgomb,
2. Sok a passzív és a már meglévőket fejlesztő skill, így alapvetően kevés lesz a gyakorlatban használható képesség.
3. Ha teljesen szabadon oszthatjuk el a skilleket és többféle szakértelmet szerzünk, előbb-utóbb választanunk kell, melyiket használjuk.
Nekem a negyedik szintig sikerült eljutnom, amíg ott voltam, ezalatt lett három aktív skillem. Az a gond, hogy a karakterfejlesztés során kellenek olyan képességek is, melyek más osztályba vannak sorolva. Vagyis például egy harcos esetében a fegyvernem mellett a defenzív és offenzív skilleket is használni kell. Ezek pedig osztályonként 4-5 aktív és ugyanennyi passzív skillt jelentenek. Tehát nagy valószínűséggel kevés lesz az a nyolc gyorsgomb.
Ami a küldetéseket illeti: Nagyon sok van. Rengeteg. Ezzel nincs is semmi baj, sőt, örülök neki. Viszont az már kevésbé tetszett, hogy érezhetően igyekeztek minél tovább nyújtani a feladatok teljesítéséhez szükséges időt. A kedvencem az volt, amikor egy elkóborolt bivalyt kellett visszakísérni a karámba, de olyan lassan bóklászott, hogy öt perc után hagytam a fenébe, nem pazaroltam rá az értékes időmet. A War Room szintén alapvetően jó ötlet, de azt igazán megoldhatták volna, hogy legalább a társaink személyes küldetéseire lehetőségünk legyen csapattal elmenni, ne pusztán egy statisztikai adat legyen a naplónkban.
Értem én, hogy az inkvizíció vezetőjeként nem foglalkozhatunk mindennel személyesen, de azért a csapattársakkal közelebbről megismerkedünk, jó lenne nekik közvetlenebbül segíteni ilyenkor (Igaz, hogy hivatalosan még nem vagyunk vezetők, de előbb-utóbb kell egy inkvizítor a csapat élére, az pedig tutira a főhős lesz, legalábbis szerintem). Ami a társakat illeti, én csak azokkal találkoztam, akik közvetlenül a játék elején hozzám csapódtak, de remélhetőleg lesz legalább egy tucatnyi társ a későbbiekben. Döntéseink és válaszaink hatására jobban vagy kevésbé kedvelnek minket, remélhetőleg más-más értékrenddel rendelkeznek, így újrajátszás esetén választhatunk partnert az eltérő morílitású végigjátszáshoz is. Szintén remélem, hogy Lelianán kívül másokkal is összefutok az Origins-ből, bár Warric és Cassandra a DA2-ből kezdetnek épp elég.
Ami viszont kimondottan tetszett a játékban, az a hatalmas terep, amit, bár nem járhatunk be teljesen szabadon, de sokkal nyitottabbak a helyszínek, mint az Originsben vagy a Dragon Age 2-ben. A környezet kidolgozása nagyon látványos lett, hála a Frostbite motornak, és valóban változatos helyszínekre juthatunk el benne - haver mutatott mentéseket sivatagos, tengerparti és havas pályákról, pár óra nem volt elég ezek elérésére. Sok feladatot kapunk menet közben, az elszórt papírfecniket és könyveket elolvasva, melyek teljesítéséhez néha többször el kell menni a térkép egyik sarkától a másikig.
Összességében azt mondom, hogy valóban érdemes beszerezni a játékot, januárban valószínűleg meg is fogom venni, ez a pár órányi ízelítő meghozta a kedvem hozzá. Pont emiatt nem értem a kiadók azon igyekezetét, miszerint nem adnak ki demót a játékokból. Bár igaz, hogy a hibák eltántoríthatnak egyeseket a vásárlástól, de legalább ugyanennyien, ha nem többen vennék meg így, mintha látatlanban kellene érte fizetniük.
"A battle has been fought, and is now over. Place your sword upon the ground, and rest in the temporal peace. After dozing in the warmth of a dream, a new day will begin." - Fate/Stay Night. Diablo III: Vistaboy#1222