Hirdetés

Zenehallgatás: tranzisztorral vagy elektroncsővel?

Írásom az ember hallását helyezi előtérbe, melyhez a készülékeknek igazodnia kell, nem fordítva!

Visszacsatolások!

The New Methodology for Audio Frequency Power
Amplifier Testing Based on Psychoacoustic Data that Better Correlates
with Sound Quality
(Új módszer az audiofrekvenciás erősítők vizsgálatához, a hangminőségével jobban korreláló pszichoakuszikus adatok alapján)
Írta: Daniel H. Cheever University of New Hampshire, 2001. december

Hirdetés

Általános egyetértés van abban, hogy az audiofrekvenciás teljesítményerősítők általánosan elfogadott vizsgálati és mérési protokolljai nem korrelálnak a szubjektíven elérhető eszközök hangminőségével. A hangtesztek történetének áttekintésére is sort kerítettünk, hogy feltárjuk, a technikai fejlődés szerint sikerült-e olyan teszteket készíteni, amelyek jobban korrelálnak a hangminőséggel. Megjelent egy univerzális koncepció, amely a magasabb rendű, hangzásilag diszharmonikusabb torzítást nagyobb súllyal veszi figyelembe az alacsony rendű, kevésbé zavaró harmonikusokkal szemben. A fül pszichoakusztikájának külön vizsgálata a fül belső hangtorzulásainak matematikai származtatását eredményezte. A kettő kombinálva új módszertant kínál a harmonikusok mérlegelésére, amely számszerűsíti az erősítő harmonikus torzítási rétegeinek a fültől való eltérését, amelyet Total Aural Disconsonance-nak vagy TAD-nak hívnak. A negatív visszacsatolás alkalmazása szinttől függetlenül gyengébb TAD értékeket eredményez. Két különböző, szabványos mérési eredményekkel rendelkező erősítőt átfogóan teszteltek és szubjektív módon elemeztek, és az eredmények azt mutatják, hogy a TAD módszer felülmúlja a klasszikus THD és IM eredményeket az erősítő minőségének jellemzésében.
A fent idézett tanulmány 158 oldalas. Más mellett összehasonlítja az általános rétegtranzisztorok valamint a FET térvezérlésű tranzisztorok és az elektroncsöves trióda által erősített jel változásait különböző visszacsatolásokra. Mindezt összevetve azzal, amit a szubjektív hallgató valóban hall.

Csak két ábra a tanulmányból:


A két ábrán jól látható a különböző magasabb számú felharmonikusok megjelenése a visszacsatolás hatására, pedig az előtte nem volt! Az eredmény mindig ez. Az egyébként emberi fület nem zavaró, sőt alacsonyszámú (2. 3.) felharmonikus, magasabb számú, zavaró, hideg hangot eredményező harmonikust generálunk a visszacsatolással.
Amit eddig én csak hallottam – miszerint a visszacsatolás csak ront a végső hangon - ebben a tanulmányban láthatóvá is tették. Talán ezért nyújtanak keveset számomra az ellenütemű erősítők. Korábbi cikkeimben érintettem már a témát, mely szerint első ránézésre műszaki problémára megoldást nyújtó, viszont az ember szemszögéből közelítve talán súlyosbító ez a kapcsolástechnika. Ezt hallom én is. Emiatt nem építek ellenütemű erősítőt. Inkább használok érzékeny hangszórót. Mert a hangszóró dönti el, mekkora teljesítményre van szükség.

Kérdezhetné valaki: ha ront a hangzáson a visszacsatolás, akkor miért használják? Nos igen, használják, ha kell, ha nem! Talán mert divat. Ha korrekt akarok lenni, akkor le kell írni, hogy a visszacsatolás torzításcsökkentő hatását nagyobb teljesítményű eszközöknél nem lehet elkerülni. De ez inkább a rendezvénytechnika területe. Én most egészen kicsi, max. 10 Watt teljesítményről írok, mely bőségesen elég egy nappali behangosításához. Egy átlagos otthoni zenehallgatáshoz szükséges teljesítmény kb. 3 Watt. Hood szerint 1-2 Watt. John Linsley Hood: Csöves és Tranzisztoros Hangerősítők 158. oldal. Persze nem kínai 3 Wattról beszélek, hanem arról az igaziról, a fizikai mértékegységről!

Térjünk vissza a hangzáshoz. Miből adódik ez a számomra kellemetlenebb hangzás az ellenütemű erősítőből? Ennek bizony én magam, vagyis az ember vagyok az oka. Ugyanis az A osztályban dolgozó együtemű erősítő azon felül, hogy lényegesen kevesebb alkatrészből áll, mely miatt lényegesen kevesebb járulékos, nem kívánt zajjal kell együtt élni, a kimenő transzformátor az állandó anódáram miatt folyamatosan elő van mágnesezve. A kimenő transzformátor a vasmag mágnesezési karakterisztikájának egy lágyan változó szakaszán dolgozik, emiatt és így csak főleg alacsony fokszámú harmonikusokat állít elő. Ezt pedig az ember szereti hallani. További szerencsés következmény, hogy ez a hatás magasabb frekvenciákon csökken, így az okozott torzítás is vele együtt. Mélyebb frekvenciákon pedig nő, amit az ember pont szeret hallani, mert egyfajta mélykiemelés érzetét kelti a hallgatóban. Vastagságot ad a hangnak. Nos, ezzel szemben az ellenütemű erősítők kimenő transzformátora az ellentétes mágneses terek hatására kioltja egymást. Ettől azt várnánk, hogy akkor megszabadultunk teljesen ettől a torzítástól! De jó! Sajnos nem. Mert így viszont a működés munkapontja a transzformátor vasmag durvább szakaszára esik, mely miatt megnő a magasabb számú harmonikusok termelése, amit mi emberek nem szeretünk hallani.

Az eddigi okfejtésemben a felharmonikusokat kiáltottam ki bűnbaknak. Természetesen ez így nem teljes. Más paraméterek is vannak, amelyek a kétféle eszköz működésének sajátosságai. Például az elektroncsövek zajai és a tranzisztorok zajai. Induló áram zaj, sörétzaj, árameloszlási zaj, villódzási zaj, átütési zaj, mikrofónia, stb... Ezek összehasonlításával is lehet foglalkozni. De a lényeg úgyis az, amit hallunk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények