2019. február 16., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Házimozi rovat

Vsonic GR07 színpadi fülmonitor teszt

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Kínzópadon az egyik legolcsóbb, színpadi monitorozásra is alkalmas füles.

[ ÚJ TESZT ]

Bevezetés:

Szeretném bemutatni nektek gyűjteményem egy komolyabb darabját, ami már egy ideje nagy segítségemre van új eszközök szignatúrájának felderítésére és így közvetlenül a fülesteszek megírásához is.

Úgy döntöttem, hogy most nem fogom fölösleges dolgokkal húzni az időtöket, (hallom ám az üdvrivalgást) ezért a kevésbé lényeges dolgokat csak címszavakban írom le.

Kiegészítők:

Klikk a nagyért

Felépítés:

A ház négyzet alapú és igen kényelmes viselet, köszönhetően a nagy szögben állítható (!) hangvető csőnek.
A fülest csak fül feletti kábelelvezetéssel lehet viselni, így kábelzaj gyakorlatilag nincs.
A felhasznált anyagok megjelenése nem túl esztétikus, de jobban megnézve látszik, hogy igen strapabíró szerkezet, rendkívül jól van megépítve. A kábel ezüst bevonatú oxigénmentes réz (SPOFC) és merev, nem emlékezős fajta. Gyorsan kirúgja magát és nem gubancolódik. A fül mögötti vezető nélkül, csak az állcsúszkával lehet stabilan viselni.
A dizájnról süt, hogy a tervezés során számoltak vele, hogy komoly igénybevétel mellett is helyt kell majd állnia.

A hangkeltésért a két oldalon egy több száz rétegből felépülő biocellulóz membrán felelős.
Ez önmagában nem technológiai újítás, mert a Sony már régóta feltalálta, de a kis méretben való nehéz megvalósíthatósága, és a körülményes gyártástechnológiája miatt nem nagyon alkalmazták. A Vsonic a GR07-et 3 év fejlesztés, tökéletesítés után dobta 2011 márciusában piacra. A nagy kereslet és a lassú, körülményes gyártás miatt hiány van belőle, hamar kiürülnek a készletek. Márciusi kezdőára 155$ volt, jelenleg 180$-t kell fizetni érte. (1USD ~ 191Ft)

Fischer Audio DBA-02 (bal) - Vsonic GR07 (jobb) - Klikk a nagyért

Technikai adatok:

- Membrán átmérője: 11mm
- Meghajtó típusa: CCAW többrétegű biocellulóz membrán
- Impedancia: 50Ω +/- 10%
- Érzékenység: ≥105dB (@ 500Hz)
- Frekvencia tartomány: 7Hz-30,000Hz
- Jack: 3.5mm 8μ 24K aranyozott L alakú csatlakozó
- Kábel: 1.3m SPOFC

Izoláció:

A házon több kisebb lyuk is található, és annak ellenére, hogy a hosszú csövecskéje mély behelyezést enged, a szigetelés nem a legjobb. A teljesen zárt DBA-02-vel, a Sunrise Xcape-el, vagy a korábbi tesztben szereplő XE200Pro-val is jobb izolációt sikerült elérnem.

Források:

Hatalmas transzparencia forrásokra.
Meleg hangú forrás sokat dob az élvezhetőségén. Erősítést nem igényel, de a hangját el lehet vele vinni másfelé, amennyiben az erősítő színez.
Könnyen túlhajtható.
Gyenge minőségű felvételekkel könyörtelen. A felvétel hibájából adódó sziszegősséget bántóan felnagyítja.

Hangzás:

Ebben a tesztben egy kicsit megpróbálok olvasmányosabb lenni, hogy könnyebb legyen elképzelni, milyen egy színpadi monitor hangja. Feltételezem, hogy a cikk olvasói közül nem sokan hallottak még hasonlót, és száraz, szakmaibb szövegből aligha jönne át a lényeg.

Mély: A teljes alsó tartomány megvan, a 25-30Hz-es teszt hangokat is tisztán lehet hallani. A GR07 alja, ahogy ez a teljes frekvenciatartományról elmondható, tökéletesen kiegyenlített. A felvételtől függetlenül semmit nem tesz hozzá, és semmit nem vesz el. Ha a füles frekvenciamenetét kellene ábrázolni (durva közelítéssel), szinte vonalzóval húzhatunk 20Hz-20kHz-ig egy egyenes vonalat…
de egyelőre maradjunk a mélyeknél…

Mennyiségét tekintve az általam hallott összes fülhallgatótól kevesebb, kivéve a DBA-02-t, mert az legalul gyorsan elfogy.
A Fischerhez minőségben nehéz jól viszonyítani, teljesen máshogy adják elő magukat ilyen téren. Ezt a hang előállításában való különböző technikai hátterük okozza.
(Bővebben majd a DBA-02 tesztben.)

A mélyeket egyáltalán nem találom ütősnek, erőteljesnek, lendületesnek, de a többi dinamikus füleshez képest, amiket idáig volt szerencsém hallani sokkal gyorsabb. Ez alatt azt értem, hogy a hangok keletkezése és elmúlása közötti idő rövidebbnek tűnik, múlékonyabb. Ez nagy hatással van az utánzengésre, ezért mind a basszusgitár, mind a lábdob kissé üresen, testetlenül jelentkezik. A zene élvezetéből elvesz ugyan, de egy színpad mellett dolgozó hangmérnöknek segítség, neki nem élvezni kell a zenét, hanem ’belelátni’.
Ehhez akkurátus reprodukció kell, jó textúrázás és kiváló transzparencia. Gondolom mondanom sem kell, hogy imént említettekben a GR07 gyakorlatilag kenterbe ver mindent, amit eddig hallottam.

Szóval senki ne számítson házimozi szerű morajlásokra, és szédülést okozó pumpálásra, mert ez nem erről szól. Aki a nagyobb AKG (K601/701) fejhallgatókkal jó kapcsolatot ápol, annak ez a diszkrét, de még nem szárazságba hajló basszus meg fog felelni mennyiségileg.

Közép: Az egyenest a vonalzónk mellett tehát tovább folytathatjuk, mert itt sem találni egyetlen kiugrást sem. 600Hz-től felfelé is ugyanaz a neutrális, erőlködés nélküli, transzparens (áttetsző) hang hallható. Részleteiben egyáltalán nem marad el a tőle jóval agresszívebb, előrehozottabb DBA-02-höz képest, de a tálalás ismét teljesen más.

Ennek miértjét szeretném egy kicsit bővebben is kifejteni.
Szerintem már ilyen szinten nem igazán lehet arról beszélni, hogy valami részletesebb, vagy nem...
Most egy analógiát fogok hozni erre, hogy megpróbáljam szemléltetni, mire gondolok.
Remélem senki nem fogja félreérteni és nem próbálja kiforgatni.
Legyen a hang reprodukciójáért felelős eszköz egy ablak, amin kinézünk az utcára. Ez az olcsóbb fülhallgatókat véve –általában- egy rászáradt vízcseppektől, megfolyásoktól, ráégett kosztól homályos ablak. A GR07 és a DBA-02 is egy teljesen tiszta üvegfelület, amin át szemlélődünk, azonban amíg az ablakon túl látottak tartalmilag ugyanazok, addig ’megjelenésében’ nagyon másak. A felvétel legnüansznyibb részleteit az analógiámban képviselje egy tőlünk nagy távolságban lévő 'doboz'. A gyengébb felbontású meghajtókkal a piszkos üvegen át a 'dobozt' szinte egyáltalán nem, vagy nem egzakt ’részleteiben’ látjuk. A doboz a Fischernél és a Vsonicnál is makulátlanul látszódik, de a DBA-02 'doboza' felett van egy hatalmas szúrófény, ami direktbe ’láttatja’ velünk, kihozza elénk az amúgy háttérben lévő információt.

Amennyiben ezt sikerült megérteni, akkor már azt is érezzük, mi az analitikus fülesek (DBA) erénye. Ezt sokszor terhelőnek, fárasztónak szokták tartani, amivel én személy szerint nem teljesen értek egyet, mert nekem a sok mély szokott inkább fülfájdalmat és fáradságot okozni… de ugye mindannyian mások vagyunk…

A dolog pontos kifejtése nélkül, még annyit hozzátennék, hogy a neutrális és az analitikus hang is igen távol van a természetestől.

Visszatérve a fő csapásvonalra a kis kitérő után, nézzük a közepek elhelyezkedését.

Tartva a teljesen semleges, se nem meleg, se nem hideg, se nem száraz, se nem lágy vonalat az énekhangok és a vokál is a frekvenciatartomány teljes egészével balanszban van, nem emelkedik ki semmihez képest sem. A helyzetünket a felvétel keverése/mikrofonozása határozza meg. Az XE200-nál lévő közvetlenségre itt nem kell számítani. A GR07 nem fog bevonni a zenébe, vele a higgadt karmester szerepét töltjük be és nem a tomboló közönség első sorában lévő ugráló rajongóét.

A hangsúly a mélyekhez hasonlóan az áttetszőségen, a textúrázottságon és a pontosságon van.
Ez a ’kimértség’ nem jelent élettelenséget, de mérsékelt távolságtartást igen.

Magas: A vonalunk egyenessége 5kHz-ig tart. Az 5kHz körüli jelenlét érzetét meghatározó tartományban található nagyobb süllyesztése, és a 10kHz körüli magas hangok dinamikájáért felelős csúcs hiánya okozza a füles jellegzetes hangját.
A redukált 4-6kHz közötti résznek köszönhető a távolságtartás és a kivételes áttetszőség. A 10kHz körüli csúcs hiánya a monitor jelleg miatt szükséges. Így nem vonja el a színpad mellett dolgozó figyelmét véletlenül sem az ’éles’, fémes hangokkal.
A GR07 kiterjesztett legfelül, nem kezd mély zuhanásba 14-15kHz-nél, mint a mélycentrikus bulifülesek.
Amiben viszont a színtelensége miatt nem bővelkedik, az a magas hangok energiája. A cinek, beütések, csengők –ahogy utaltam rá- nem vonják el a figyelmet, mint ahogy más sem. A teljes előadás szerves részei, de soha nem fognak érzelmi tetőpontokon katarzist hozni (-a mélyekkel egyetemben-), mint, ahogy más olcsóbb ’élményhajhász’ fülesek, mint pl. az előzőleg tesztelt XE200 teszi.

Prezentáció/Színpad/Szeparáció:

A GR07 legnagyobb erényei itt találhatóak. A tere rendkívül széles, bár külső határokkal rendelkezik. Hasonlóan jól kiterjedt, mélységét, magasságát tekintve is. A hangszerek megjelenítése, a zene rétegzettsége, a térbeli pozicionálás kiváló. Igazából egyetlen olyan általam próbált fülhallgatót (túl sok fejhallgatót se) nem tudnék mondani, ami képes lenne az eddig a bekezdésben elmondottakkal versenyre kelni vele.
A hangszerek kontúrja éles, azonban az említett 10kHz-es csúcs hiánya, és a DBA masszív emelése miatt ezen a helyen, a Fischer sokkal levegősebbnek és valamivel felszabadultabbnak, tisztábbnak tűnik. A DBA tere ezzel együtt is sokkal kisebb.

A látvány a doboz felnyitása után - Bársonyágyban a GR07 - Klikk a nagyért

Ajánlás:

A jelenleg kapható legolcsóbb professzionális felhasználás terén is helyét megálló fülmonitor. A hangminőségét tekintve az elkért összeg rendkívül csekély érte. A GR07 technikailag egy nagyon erős füles, de szignatúráját tekintve nem egy ’szerethető’ hang, erre mindenképp szeretném felhívni a figyelmet.

Kinek ajánlható?

Távol álljon tőlem a plagizálás, nem szeretek más tollaival ékeskedni, de Eswar Santhosh GR07-ről írt cikkéből fogom idézni az ajánlást, mert ettől frappánsabban nem tudnám megfogalmazni:

„Amennyiben a személyes preferenciáid tartalmazzák a következőkből bármelyiket:

- Imádom a sok mélyet / szeretem, ha a mélyek hatalmasat ütnek
- Szeretem a világos hangképet és a friss, csilingelő, előrehozott magasakat
- Szeretem a telt, meleg előre hozott középtartományt
- Szeretnék egy nagyon természetes hangú fülest
- Imádom a végtelen teret, a hatalmas színpadot
- Inkább a V alakú, alul-felül emelt szignatúra jön be nekem
- Szeretem az analitikus hangot, azt akarom, hogy a képembe tolja a legkisebb részleteit is a felvételnek

… akkor ez a füles nem neked való.

Amennyiben szeretnél egy olyan fülest, amiben a következők találkoznak:

- Szeretném, ha minden stílust hasonlóan jól közvetítene
- Nem szeretnék állkapocs-remegtető mélyeket, de azt se, hogy vékony legyen. Fontos a basszus minősége a mennyiség előtt
- Nem szeretem az analitikus, magas terhes hangot
- Szeretem, ha az ének, a vokál semmilyen hozzáadást, melegséget nem hordoz magában.
- Szeretem, ha a hangszerek nagy térben szólalnának meg
- Szeretem a sok részletet, de ne hozza ki elém, inkább maradjon minden a neki megfelelő helyén
- Soha nem hallottam sziszegősséget a zenémben, nem tudom miről van szó… Egyáltalán mi okoz ilyet?
- ~30eFt körül nézelődöm, de nem szeretnék sokkal többet költeni rá semmiképpen
- Olcsón szeretnék fülest monitorozáshoz

… akkor a GR07, amit te keresel.”

Jelenlegi egyetlen, világszerte (ingyen) postázó forgalmazója a lendmeurears.com, ők ebayen is elérhetőek.

Ha van kérdésed, tedd fel nyugodtan! Várom a hozzászólásaitokat!

Ez nem szentírás, hanem sokkal inkább egy leírás arról, amit én hallok ebből a fülesből.
A hang megítélése szubjektív, minden ember hallása, ízlése különböző.

slfln 2011. augusztus

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.