2022. július 3., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Az élet rovat

Űrhajózás összefoglaló 2021

"Szokásos" évi visszatekintés, mi minden történt az űrhajózás kapcsán az elmúlt évben.

[ ÚJ TESZT ]

Az űrturizmus felfutása


Dennis Tito ma már nagyjából meme szintre érett fotója, miután visszatér a Földre

Anno Denis Tito 2001-es útja kétségkívül új korszakot hozott el, de a vágyálmok és a realitás hamar újra összetalálkozott: 2001 és 2009 között összesen 8 űrturista járt a Nemzetközi Űrállomáson, a Szojuz TM-16 úttal 2009-ben fent járt kanadai Guy Laliberté után viszont bő 11 évig nem jött újabb. A NASA azzal, hogy leállította az STS űrrepülőgépet, egyfelől a „szabad” Szojuz üléseket felvásárolta, másfelől pedig az űrállomás ellátási nehézségei is rájátszottak arra, hogy az űrturizmus lekerüljön az ISS palettájáról. 2021 viszont új korszakot hozott el azzal, hogy végre üzembe állt a SpaceX Crew Dragon, ezzel pedig nem csak egy új eszköz állt hadrendbe az űrhajósok világűrbe juttatásához, hanem egyben ezáltal a Szojuz űrhajókon való ülések is felszabadultak…


Az Inspiration4 úton készült videó az űrhajó orrán lévő ablakot elfedő ajtót kinyitották

Az űrturizmus ezen új korszakában a legérdekesebb út címet kétségkívül a SpaceX C207 Resilience űrhajóval végrehajtott ’Inspiration4’ út érdemli ki, amely a Shift4 Payment cég által „verbuvált” személyzettel indult 2021 szeptember 16-án, hogy három nappal később már vissza is térjen. Az út a Tenesse állam Memphis városában található St. Jude Kutató-Gyermek Kórház támogatását hívatott támogatni, ennek keretében pénzgyűjtő akciót hirdetett. Az űrhajó nem dokkolt be a Nemzetközi Űrállomásra, hanem egy cirka 585 km magas keringési pályára állt. Az űrhajó orrán a dokkológallér helyére egy nagy méretű átlátszó kompozit műanyag „buborék” került, amelyen keresztül a világűrt és persze a Földet szemlélhették a turisták.


Az Inspiration4 utasai (Isaacman, Sembroski, Proctor és Arceneaux) által készített szelfie (@SpaceX)

Ez volt az első űrutazás, ahol csak civil (tehát nem állami képzésű) űrhajósok vettek részt, ráadásul rögtön csupa olyan, aki még sose járt előtte a világűrben. Nevezetesen Jared Isaacman (a Shift4 Payment cég tulajdonos-alapítója), Sian Proctor (geológus, aki a Shift 4 Payment cég által hirdetett tudományos verseny győzteseként került a személyzetbe), Hayley Arceneaux (az St. Jude egyik asszisztense, akit a kórház alkalmazottai közül választottak ki) és Christopher Sembroski (egy adatbányásként dolgozó mérnök; a St. Jude korház tombolán sorsolta ki ezt a helyet, összesen 74 000 tombola vásárló közül. A nyertes, aki nem fedte fel személyét, maga helyett Sembroski-nak adta át a lehetőséget).


Az Inspiration4 vízet ér 3 napos útja végén (@SpaceX)

Az út sikeres volt, de persze a média megtalálta magának azt a kis problémát, ami köré a botrányszagot fel lehetett húzni. Nevezetesen az úton egyszer csak figyelmeztető jelzést kaptak az űrhajósok egy „súlyos” szintű probléma miatt. A hibaüzenetet viszonylag gyorsan értelmezték, ami az űr-WC vákuumot előállító ventilátorának mechanikai meghibásodása volt. A probléma tehát inkább csak kényelmetlen, mint valóban veszélyes volt…


Az Ax-1 küldetés személyzete és utasai (@Axiom Space)

Az űrturizmus kapcsán az egyik legnagyobb hír valójában átcsúszik 2022-re: az Axiom Space cég által szervezett Ax-1 küldetés rengeteg szempontból érdekes, először is egy civil cég szervez űrturista utat az ISS-re, amelyen a SpaceX Crew Dragon űrhajóval utaznak és várhatóan 8 napot fognak ott eltölteni. A személyzet Michael López-Alegría, egykori NASA űrhajós, aki most már az Axiom Space alkalmazottja, utasai az amerikai Larry Connor és Mark Pathy, illetve az izraeli Eytan Stibbe. Connor pilótának van bejelentve, míg Pathy és Stibbe küldetés-specialistáknak. Noha űrturista útnak van jelezve, különféle tudományos kísérleteket fognak többek között végrehajtani az űrállomás fedélzetén.

Az egykori élharcos Space Adventures pedig csúnyán lemaradásban van, mert bár 2020-ban megrendeltek egy Crew Dragon opciót 2022-re, de kifutottak a határidőből a lehíváshoz. Az Axiom Space ellenben kvázi simán leszervezte az Ax-1 küldetést 55 millió $ per ülés áron, szintén a Crew Dragon-al. Feltételezhetjük, hogy ettől nem sokkal lehetett drágább a Space Adventures féle út is, tehát lecsúszott egy olcsó és jó lehetőség.


Maezawa, Miszurkin és Hirano az ISS fedélzetén (@Roszkoszmosz)

A Space Adventures persze vigasztalódhat a Szojuz MSz-20 úttal, ahol Juszaku Maezawa japán milliárdos ( aki 2018-ban bejelentette, hogy 2023-ban megkerüli a Holdat egy StarShip űrhajóval és általa kiválogatott művészekkel ) valamint Mezawa produkciós asszisztense, Jozo Hirano utazott 12 napra az ISS-re Alekszandr Miszurkin mellett. A Maezava - Hirano út esetén a feltételezések szerint 80-90 millió dollár per ülés árat tudott kínálni a Szojuzon (egész pontosan arra tettek utalást, hogy az űrturisták nagyjából akkora árat fizettek, mint a NASA, márpedig utóbbi 90 millió dollárt fizetett az utolsó alkalommal), tehát drágábban, mint az Axiom Space, így pedig egy árverseny lehet kialakulóban.

Ilyen téren érdekes, hogy az eddigi Szojuz űrturista utak a Space Adventures cégen keresztül zajlottak, azonban 2021 elején bejelentették, hogy a Glavkoszmosz, a Roszkoszmosz kereskedelmi leányvállalata kívánja a Szojuz üléseket pénzért értékesíteni. A háttérben elképzelhető, hogy a Space Adventures – SpaceX közös út bejelentése áll, noha végül az meghiúsult, de nem nehéz úgy értelmezni azt, hogy a jövőben a Space Adventures már nem feltétlen kíván az oroszok által diktált árakon szerződni...

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.