2024. március 19., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Távirányított PC-k

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A remote desktop szoftverek feladata, hogy segítségükkel hálózaton keresztül (beleértve...

[ ÚJ TESZT ]

A remote desktop szoftverek feladata, hogy segítségükkel hálózaton keresztül (beleértve az internetet is) úgy dolgozhatunk egy PC-vel, mintha előtte ülnénk. A UNIX-os világnak ez nem nagy újdonság, a rendszer már a kezdetektől szerver-kliens alapon működik, azonban Windows-on az operációs rendszer a Windows 2000 megjelenéséig nem támogatta ezt a funkciót. Ebben a cikkben egy gyors áttekintés kaphatunk a legismertebb, windows alapú remote desktop szoftverekről. Elsősorban ingyenes megoldásokat keresünk, és az összehasonlítások alapja is az ingyenes verzió lesz.

Távsegítség - Remote Assistance

A távsegítség nem kimondott remote desktop szoftver. Célja inkább az, hogy egy felhasználónak a leghatékonyabb módon nyújtsunk segítséget: mutassuk meg neki, hogy mit kell csinálni, ahelyett, hogy elmagyaráznánk azt. A lehetőség fordítva is jól működik, jobb ha a távoli felhasználó megmutatja hogyan idézett elő egy hibát, ahelyett, hogy bikkfanyelven körülírja azt. Aki próbált már telefonon segíteni, az tudja, hogy ez mekkora előny. A kivitelezéssel azonban van egy-két gond. A szoftver pont azokat a kezdő felhasználókat célozza meg, akiknek a kapcsolat kezdeményezése is komplikált lehet (oké, most akkor mentsd le az invitations, keresd meg hova raktad a fájlt, csatold hozzá egy emailhez, küldd el nekem... ajjaj). A másik alapvető gond, hogy sokszor nem nagyon tud mit kezdeni az elvetemült hálózati megoldásokkal (tűzfal, alhálózat, router, proxy) és nem is lehet befolyásolni a működését. Még egy nagyon nagy hátrány, hogy amíg nem érkezik meg a helyi gépre a kép, addig nem mozdul semmi (a távoli gépen sem, az ott ülő felhasználó sem tud semmit csinálni), beavatkozásra nincs lehetőség, csak a kapcsolat bontására. Ez instabil vagy lassú hálózat mellett különösen bosszantó.

Előnyök:
-Windows XP-től kezdve az operációs rendszer része, nem kell telepíteni
-Chat
-Multimonitor support (több képernyő esetén mindegyik látszik)

Hátrányok:
-Körülményes meghívás (chat: csak msn messenger, levél: outlook vagy express, fájlként)
-Lassú kapcsolatnál használhatatlan

Távoli Asztali Kapcsolat - Remote Desktop

A távoli asztal a windows beépített megoldása a remote desktopra. Alapvetően jól működik, és elég sokat tud, hátránya elsősorban nem technológiai szinten keresendő, hanem a Microsoft üzletpolitikájában. 'Server' termékeken egyszerre két, adminisztrátor jogosultságú felhasználó lehet bejelentkezve. Ha több felhasználót szeretnénk, és nem csak adminisztrátorokat akkor licenszeket kell vásárolnunk. 'Workstation' rendszeren pedig még a console (a ténylegesen gép előtt ülő) felhasználót is kilépteti a rendszer, és ezzel lehetőségeink ki is merültek. Ez azért érdekes, mert mindez Linuxon ingyen és bérmentve áll a felhasználók rendelkezésére.

Előnyök:
-Windows XP-től kezdve az operációs rendszer része, nem kell telepíteni
-Windows Mobile verzió is van, akár handheldről is elérhetjük asztali gépünket
-Fájlátvitel, a távoli gépen megjelennek meg a lokális meghajtóink
-A távoli hang átirányítható a kliensre is

Hátrányok:
-Korlátozások a felhasználók számát tekintve távoli gépen
-Elsősorban helyi hálózatra tervezték

TeamViewer

Számomra egyértelműen az etalon megoldás. Ingyen van, még a Google Toolbart se akarja ránk erőszakolni, sőt még installálni se kell, ha csak átmenetileg akarjuk használni. Mindent tud amire szükség lehet, és nagyon hibatűrő, robusztus megoldás. Távoli segítségre is kíválóan alkalmas (ez az eredeti funkció), a távoli felhasználó látja mit csinálunk és be is avatkozhat.
Egyedi funkciója, hogy képes felvenni ténykedéseinket a távoli gépen, ami bizonyos esetekben nagyon hasznos, például, ha supportosként egy fejlesztőnek meg akarjuk mutatni, hogy mit csinált a felhasználó, amikor a hiba előjött.
Üzletpolitikailag is nagyon jó a cég, nincs semmiféle körülményeskedés, kötelező regisztráció, kéretlen hírlevelek, hülyéskedés dátum alapú trial kulcsokkal. A cég egyszerűen csak annyit kér, hogy ha a munkánk során használjuk, akkor fizessünk érte, egyébként használjuk egészséggel.

Előnyök:
-Teljes értékű ingyenes változat nem-kereskedelmi felhasználóknak
-Szimultán használhatja a desktop-ot a helyi és a távoli felhasználó
-Minden hálózaton átmegy (+ automatikus proxy konfiguráció)
-Gyors, automatikus kapcsolat optimalizálás
-Fejlett multimonitor support (első, második vagy egyszerre mindkettő képernyő)
-A távoli hang átirányítható a kliensre is
-Kényelmes fájlátvitel
-Telepíthetjük windows service-ként is
-Sok extra funkciók: felvétel, többféle működési mód, prezentáció, stb.

Hátrányok:
-Ha nagyon akarunk hibát találni: a munkaállomásoknak egy szám az azonosítója

Website

LogMeIn

A LogMeIn egy böngésző alapú remote desktop megoldás, ami - készítői szerint - áteszi magát mindenféle hálózaton. Én nem használtam még, mert ebben kontextusban idegenkedek a böngészőtől, de egy próbát megérhet annak, aki nem szeretne installálgatni vagy akár internet kávézóból is "hazatelefonálna".

Előnyök:
-Böngészőalapú, nem kell kliensalkalmazás (bár a böngészőt fel kell készíteni a szoftver futására)
-Handheld kliens

Hátrányok:
-Az ingyenes verzió csak a remote desktop funkciót nyújtja

Website

RealVNC

Elég régóta létező szoftver, ha jól tudom, van szabad forráskódú verziója is. Legnagyobb előnye, hogy a kezdetektől fogva több platformra tervezték. Nekem ránézésre kicsit fapados, és egyébként se szempont a több platform, úgyhogy maradok a TeamViewernél.

Előnyök:
-Erőteljes cross-platform támogatás
-Megoszthatjuk a console (a távoli gép előtt ülő) felhasználó asztalát, amire több felhasználó is csatlakozhat. Így prezentációra kiválóan alkalmas.

Hátrányok:
-Az ingyenes verzió csak a remote desktop funkciót nyújtja

Website

Egyéb remote desktop szoftverek ingyenes verzió nélkül:

- Symantec pcAnywhere
- GoToMyPC

Tanuljunk programozni
Egyéb írások

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.