Lépések összefoglalva, árakkal
1. Konkrét autó, vagy autók kiválasztása külföldi oldalról. Itt ugye két opció van: kereskedő vagy magánszemély. Ha kereskedőtől származó autót választotok, az nagyban megkönnyíti a dolgokat, pár száz euróért cserében biztos segítenek minden részét elintézni Németországban. Ha megvan a kiszemelt és netalántán magánszemélytől szeretnétek elhozni, nem árt egy ismerős, rokon, barát, aki kint lakik, és jól beszéli a nyelvet. Ha nincs, akkor megpróbálhatod te is, elsősorban németül, de angolul átlagban beszélnek, ha nagyon muszáj, viszont így kicsi az esély, hogy sikerrel jársz.
2. Tehát megvan az autó, meg kéne nézni az alternatívákat, hogyan is jutsz ki. Ugye itt több esélyed is van. Repülő, busz, vonat, telekocsi, tréler vagy akár valakivel, saját gépjárművel. Utóbbinál számolni kell az oda-vissza úttal, autópályadíjakkal. Ez, ha 7 literes átlaggal számolok 2500km-re + útdíjakkal, az durván 90 ezer Ft. Látjátok, nem kevés. Itt már szóba jöhetnek a repülők autóbérléssel, ami szintén húzósabb. Én a FlixBus-t választottam, ami nem volt több 22.000 Ft-nál Budapesttől a Balti-tenger partjáig. Igaz, időben nem kevés, de ha rászánod magad és van időd, tudsz buszon is aludni, ennél jobb alternatíva nem is lehet!
3. Nyomtass ki 4 példányban kétnyelvű adásvételi szerződést, értse a másik fél is, meg persze az okmányirodások. Euró legyen nálad, tehát válts pénzt is, plusz nem árt bankkártyán is zseton.
4. Jöhet a telefonálás része a dolognak, így már tudsz konkrét időpontot mondani az eladónak, hogy mikor és hova érkezel. Ha van rendszám az autón, akkor érdemes megkérni rá, hogy legyen jelen ő is a kinti hatósági papírozásnál, mert az aláírása nélkül nem jutsz előrébb. Nézd meg, mikor van nyitva a környéken az okmányiroda (Zulassungsstelle vagy Straßenverkehrsamt) és ezt is vedd figyelembe. Itt szeretnék már előreugrani ahhoz a részhez, hogy odaérsz az autóhoz. Itt már tudod, hogy mi az indulóköltség, amivel számolnod kell.
5. Értelemszerűen körbenézel mindent, leellenőrzöd, hogy a papírokon ugyanaz szerepel, mint az autón, stb. Aki ilyen szinten nem ért hozzá, annak nem is javaslom, hogy nekivágjon az egésznek. Ha mindent rendben találtál, jöhet az adásvételi. Papírok, amiket meg kell, hogy kapj: - Törzskönyv, Forgalmi, Műszaki. Ha megvannak és minden egyezik, mehetünk tovább egyedül, ha nincs rendszám az autóhoz rendelve, ha van, akkor a tulajnak is el kell, hogy kísérjen minket.
6. Odaérünk a helyi Zulassungsstelle vagy Straßenverkehrsamt-ba (ugyan az a kettő, valamelyik megnevezés helyes lesz) és megkeressük épületen belül azt a fakkot, ahol a rendszámokat készítik. Nekünk csak a piros szélű rendszám lesz jó, ami 37 euró. Erre biztosítást kell kötnünk, ami 15 napra 100 euró, 30 napra pedig 150. Itt ki kell tölteni egy űrlapot, amin meg kell adni a bankunk SWIFT kódját és a számlaszámunk IBAN számát. Mellé persze kell a személyi + lakcímkártya. Ezt a sárga papírt hozzácsapjuk a többihez és átmegyünk sorszámot húzni a további ügyintézéshez. Akkor biztosan jó helyen járunk, ha lesz egy csomó ember rendszámokkal a kezükben.
7. Bejutottunk az ügyintézéshez, itt még pár költséget a nyakunkba varrnak, ami összesen 50-100 euró lesz, autótól függően. Csak kp-val tudunk fizetni. Igen, míg nálunk játszik a kártya, itt nem. Vicces, én sem hittem elsőnek. Itt lesz a buktató. Ezt eddig semelyik autóbehozós oldalon nem olvastam, így felkészületlenül ért a hír. EURÓPAI UNIÓN belül, hiába adod meg az adataid, nem fognak neked rendszámot készíteni, amíg egy német állampolgár nem tölt ki neked egy űrlapot a személyes adataival, aláírásával. Az eladó nem fog kezeskedni és az utca embere sem, ezt garantálom. Ha szerencséd van, akkor ismersz német állampolgárt, ha nem akkor besétálsz egy kereskedésbe és ott 50-150 euró körül valaki bevállalja neked. Nem vicc, anélkül lábon nem fogsz tudni hazahozni semmit. Megkapod az új forgalmit, törzskönyvet, ami a nevedre szól.
8. Kezedben az igazolás, hogy megkaphatod a rendszámot, így visszamész a 6. pontban levő emberhez és odaadod a papírt. Ő kb. 1 perc alatt elkészíti neked és a kezedbe nyomja.
9. Elmész a kocsihoz, rápattintod a rendszámot ezután megint az okmányirodához mész. Szólsz, hogy megjöttél a kocsival. Kijön az ügyintéző, ragaszt a rendszámra egy érvényesítő matricát és mehetsz is, amerre látsz.
10. Sikeresen hazaérsz az autóval. Mi megálltunk aludni Prágában, az plusz költség és ugye az autópálya matricák, csehekhez, szlovákokhoz és hozzánk kb. 10 ezer Ft-ba került plusz kaja, ami ugyan ennyi KV, energiaitallal egybevéve és legutolsó sorban az üzemanyag kb. 40 ezer Ft.
11. Időpontkérés a helyi NKH-nál, amíg ezzel nem készülsz el, addig nincs semmi teendőd. Ide mikor elmész, vigyél magaddal minden dokumentumot, amit kaptál. Műszakit lehonosítják, az 8 ezer Ft, más költség itt nincsen. Kapsz majd egy határozatot, ami kell a további ügyintézéshez.
12. Eredetvizsga, vigyél minden papírt. Ez 18500Ft.
13. Regisztrációs adó befizetés. Ezt általában vámudvarban kell a NAV-nál, linken egy kis segítség, hogy merre találod, de általában megyeszékhelyeken tudod. Szükséged lesz VPID számra, ha nincs akkor az, plusz egy formanyomtatvány. Itt ugye mindenkinek más lesz az összeg, viszont EZEN az oldalon segít kiszámolni. Befizetésnél, ha szerencséd van, segítenek kitölteni a formanyomtatványt, ha nem, akkor kb. 5000Ft lesz, amit számolj a dolgokra.
14. Biztosítás kötése, ebben tényleg nem sokat tudok segíteni, de amíg ez nincs meg KINYOMTATOTT formában, addig ne is menj a kormányablakba.
15. Kormányablak, ide is az eddig kapott papírokkal menj be. Itt ugye kell egyszer rendszám, ami 8500 Ft, forgalmi: 6000 Ft, törzskönyv: 6000 Ft, vagyonszerzési illetéket pedig a 13-as pontnál megadott kalkulátor segítségével megkapod. Legjobb, ha bankkártyán rendelkezésedre áll ez az összeg, mert akkor helyben kifizeted, ha nem, akkor pedig el kell bandukolnod a postára + kitöltened egy csekket, majd visszamenni.
16. Felrakod az új rendszámodat és élvezed az új autót, majd várod a törzskönyvedet a postástól kb. egy hét múlva.
Remélem, tudtam okosakat mondani nektek, bármi kérdés van, nyugodtan írjatok, nem biztos, hogy tudok benne segíteni, hisz ez a cikk hobbicélból íródott. Én csak egy amatőr kocsibehozó vagyok.