2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Színtiszta előny - A Pure MI-je

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Eduardo Jimenez a Pure című játékról a Gamasutra portálon megjelent írásának magyar fordítása.

[ ÚJ TESZT ]

Bevezetés


(Fordító megjegyzése: A szöveg kissé szájbarágósnak tűnhet, de nem akartam semmilyen módon megváltoztatni az eredetit, csak olyan pontosan lefordítani, amennyire csak telik tőlem.)

Feljavított mesterséges intelligencia versenyjátékokhoz

Ez a cikk egy alternatív gumiszalag módszert mutat be, ami a mesterséges intelligencia (MI) viselkedésének megfelelő szintű kiegyensúlyozásáért felel. Időrendi sorrendben vezetjük végig a koncepciót bemutatva az algoritmus fejlődését a Pure fejlesztése közben

Először áttekintjük az elképzelés mögött lévő három alapelemet: képességeket, dinamikus verseny kiegyensúlyozást és a "futam szkriptet". Ezután betekintés nyerhetünk az implementációba is, és látni fogjuk hogyan használtuk az elkészített eszközkészletet arra, hogy megpróbáljuk a játékosnak megadni az elvárt élményt.

A gumiszalag

Mikor elkezdtük fejleszteni a Pure mesterséges intelligenciáját, egy olyan rendszert akartunk, amely egy meggyőző, korrekt és érdekes versenyt kínál a játékosoknak. Az volt a szándékunk, hogy a játékos az egész mezőnnyel hadakozzon, miközben az ellenfelek a sarkában lihegnek, de mégsem büntetik meg a hibákat túlságosan. Hogy izgalmassá tegyük a versenyeket, szükséges, hogy manipuláljuk az eredményt, egyébként a játékos vagy mindig az élen unatkozik, vagy állandóan a mezőny mögött küszködik.

A gumiszalag technika lényege, hogy megpróbálja folyamatosan fenntartani az izgalmat és a feszültséget azzal, hogy az MI szereplőket folyamatosan a játékos környezetében tartja. Ezt úgy éri el, hogy a játékos előtt lévő versenyzőket folyamatosan lassítja, a kanyarbevételi és az akadály elkerülési képességüket rontja, miközben a játékos mögött lévő versenyzők ugyanilyen képességeit javítja.

Általában gumiszalag módszer leginkább a sebesség manipulálásában merül ki. Emiatt gyakran kritizálják, hiszen nagyon feltűnő, ahogy az MI versenyzők hirtelen emberfelettien gyorsak vagy döglassúak lesznek.

Ez egy nagyon hatékony módszer, hiszen a játékos mindig az események sűrűjében marad. De van egy nagyon rossz hátulütője: nem fair, és ezt nagyon könnyű észrevenni. Ez nagyon eloszlatja a korrektség illúzióját. Függetlenül attól, hogy hogyan versenyez a játékos a verseny első felében, az utolsó szakaszon nyújtott teljesítménye fogja meghatározni a végeredményt. Egy apró hiba a célegyenesben könnyen az utolsó helyet jelentheti.

Másfelől teljesen mindegy, hogy a játékos mennyit ront a verseny elején, akkor is megmarad az esélye a győzelemre. A végeredmény: kiábrándultság és annak az érzése, hogy az egész verseny egy humbug. Végiggondolva ezt, elvetettük a gumiszalag módszer használatát.

A képességek szisztéma

Amikor elkezdtük a fejlesztés az volt az elképzelésünk, hogy az MI teljesítményét alapvetően a "képesség szisztéma" határozza meg. Az MI játékosok képességei eredetileg egy – minden MI karakterre egyedi – "képesség táblázaton" alapultak. Az MI viselkedésének különféle aspektusaihoz egy értéket rendeltünk, ami eldönti, hogy az adott területen jobban vagy rosszabbul teljesít az MI karakter.

Ilyen például a „trükk-technika” képesség, amelynek értéke azt szabályozza, hogy az MI játékos milyen jól hajtja végre a trükköket. „Ugrási hatékonyságnak” neveztük azt a képességet, ami meghatározza, hogy milyen gyakran rontja el ezeket az ugrásokat az MI játékos.

Minden képesség egy valós számmal van ábrázolva, ahol a 0 a legrosszabb az adott kategóriában, az 1 pedig a legjobb.

A teljesítmény mellett, a képességek megjeleníthetnek személyiségjegyet is. Ilyen például a karakter „agresszivitása” (ami azt szabályozza, hogy az MI hányszor próbálja meg a játékost kilökni a pályáról) vagy hogy mennyi annak az esélye, hogy alul- vagy túlkormányoz a kanyarokban. Így lehet néhány olyan „képesség” is, amely nem befolyásolja jelentősen az MI teljesítményét, azonban megváltoztatja annak viselkedését.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.