Remnant: From The Ashes

  • (f)
  • (p)
Bemutató – Írta: | 2019-10-19 12:00

A Darksiders játékokról ismert Gunfire Games szerelemgyereke a nyár, vagy talán az idei év legnagyobb meglepetése.

Kulcsszavak: . remnantfromtheashesgamereviewhungarianbemutatógunfirecooptps

[ Új teszt ]

Bevezető és a Remnant: From The Ashes világa

Nincs olyan régen, tavaly november végén pontosan, amikor megjelent az Apokalipszis 4 Lovasának 3. fejezete és mind kritikailag, mind a játékosok visszajelzéseit figyelve is, egy elég megosztó mű lett. Ennek ellenére szerencsére nem szegte kedvét az ex Crytek és Vigil Games fejlesztőinek és tovább dolgoztak egy olyan játékon, aminek minden ízéből árad a "szülői odaadás". Ez a játék leginkább a Ninja Theory-féle Hellblade: Senua's Sacrifice-t juttatja eszembe, legalábbis olyan módon, hogy relatív kicsi költségvetéssel dolgozva kihozták belőle a maximumot úgy, hogy közben nem szálltak el az árazással és nem ígértek semmi olyat a marketingesek, ami végül nem vált valóra. Bár a Remnant: From The Ashes világa nem újkeletű, a Gunfire Games korábbi VR játéka, a Chronos is ebben az univerzumban játszódik, de szükségtelen ismernünk, hogy az írás alanyát megértsük.
A történet nincs túlbonyolítva és a karakterünknek sincs valójában semmiféle háttere, de a játék élvezetéhez ebben az esetben nincs is rá szükség, mivel ezt a játékot igazán két dolog, ami elviszi a hátán, mégpedig a látvány és maga a végtelenségig csiszolt játékmenet.


Jobb, ha félreállsz!

Karaktergenerálással kezdődik minden, elég általános lehetőségeket kapunk megalkotni hősünk fizimiskáját, nem olyan szerteágazóak, mint sok ázsiai MMO-ban, de a jelenlegi helyzetben ritkán fogunk az általunk megalkotott arcban gyönyörködni, így talán a leginkább lényeges opció, hogy milyen nemű lesz a kiválasztott. Ezután egy nem túl hosszú átvezető után amolyan Tutorial jelleggel kell eljussunk a főhadiszállásunkként szolgáló Ward13 nevezetű létesítményhez.
A játék PS4-es verziójával PS4 Pro konzolon játszva az első felocsúdás az irányítást tekintve ért, ugyanis az Aim Snap és a rendkívül alacsonyra állított alapértelmezett érzékenység szinte pofoncsapásként ért, ez a két opció szerencsére állítható, miután az előbbit kikapcsoltam és az utóbbit felhúztam 80, majd később 90-es értékig, máris sokkal élvezetesebb lett a produktum.
A második szemöldökráncolás akkor keletkezett, amikor egyes NPC-kkel kerültünk kapcsolatba, olyan szinten elavult mimika fogadott, hogy hirtelen az a gondolat járta át az agyamat, hogyha ez így marad, még az igencsak csapott ár ellenére sem biztos, hogy félre fogom tudni ezt tenni, pláne azt tekintve, hogy milyen fejlesztők dolgoztak a játékon. Kicsit előremenve szerencsére hamar elmúltak a kételyeim, vagy inkább meg tudtam ezt bocsátani. A felvezetés végén eldönthetjük, milyen kezdő felszereléssel akarunk nekivágni a kalandoknak, ezeket 3 féléből választhatjuk ki és bár mind nagyon eltérő játékstílushoz tartozik, a későbbiekben nem leszünk ezekre a szerepekre korlátozva, mivel az összes felszerelés és képesség megszerezhető a játék során.


A 3 kezdőszett

Miután aktiváltuk az első úgynevezett World Stone-t bunkerünkben, elkezdődik a kalandunk, hogy a Földet megszálló idegen entitást, az úgynevezett Root-ot megfékezzük és a vele érkező különféle ocsmányságokat visszaűzzük oda, ahonnan jöttek. A poszt-apokaliptikus, romokban lévő bolygónkon kívül másik 3 helyszínre fogunk még eljutni az első végigjátszások során, ezek név szerint Rhom, Corsus és Yaesha. Minden világ teljesen egyedi vegetációval rendelkezik, mindnek megvan a maga kis háttértörténete, mindegyiken más és más hatásoknak leszünk kitéve és mind ugyanolyan gondossággal lett megtervezve.
A Földön leginkább kétféle elemi hatással fogunk találkozni, az egyik a rothadás (ROT), melynek mellékhatásaként véletlenszerűen zavaró köhögés lesz úrrá rajtunk, ami megakadályoz minket harc közben olyan fontos tevékenységekben mint az újratöltés, míg a másik a tűz (FIR), amit gondolom, nem kell magyarázni, de ettől a hatástól pár bukfenc segítségével könnyen megszabadulhatunk és a világot leginkább a piros és a barna színek dominálják.
Következő állomásunk Rhom egy radioaktív, sivatagos pusztaság, sárgás-szürkés pompában és itt a sugárzás (RAD), ami az állóképességünkre gyakorol negatív hatást lesz az ellenségünk a két barátságtalan fajon kívül, akik a bolygón osztoznak.
Corsus egy mocsaras vidék óriásbogarakkal és hasonló csúszómászókat idéző kreatúrákkal, itt a magas páratartalom miatt a rozsdásodással (COR) kerülünk szembe, ami páncélunk ellenállására mér csapást, itt minden zöldes-narancsos-barnás.
Legvégül Yaesha-ba fogunk eljutni, ez egy dzsungeles, kékes-zöldes világ, ahol olyan mintha mindig éjszaka lenne és amit különféle szarvas teremtmények uralnak, itt villámcsapással (SHK) keserítik meg leginkább az életünket. Az itt leírtakon túl jelen van még a vérzés (BLD), mint ártó hatás, ezt kötszerezéssel lehet megszüntetni és amíg tart, addig korlátoltan tudjuk magunkat gyógyítani, miközben folyamatosan csökken a drága életerőnk.


Swamp Queen, Corsus legszebb teremtménye

Minden világ több térképből áll, minden egyes térképhez tartozik egy World Stone, amik gyors utazási és mentési pontként is szolgálnak és miután megérintjük őket, újratöltődnek a lőszereink, az életerőnk és az életünk instant újratöltésére, illetve kooperatív módban társaink felélesztésére szolgáló Dragon Heart-jaink, ugyanakkor az addig legyőzött ellenségeink is újraszületnek.
A térképeket különféle Dungeon-ök kötik össze, ezekben csak kisebb checkpointként szolgáló kőrakások vannak, jellemzően a kezdetüknél, ritkább esetben a hosszabbaknál van még egy valahol félúton és ezek között nem lehet szabadon utazni, illetve a World Stone-oknál nem is lehet őket kiválasztani. Minden más ugyanúgy működik, mint a nagyobbaknál, illetve rendszerint valamilyen Főellenség (Boss) őrzi a Dungeon-ök kijáratát.
Ezeken az összekötéseken kívül minden világhoz tartoznak különféle mellék Dungeon-ök, amikben vagy újabb Boss és az általa dobott jutalom vár ránk, vagy valamilyen feladatot kell végrehajtanunk ugyancsak komoly kincs(ek) reményében. A világokhoz sokkal több Boss és Dungeon tartozik, mint ami egy végigjátszáshoz kell, ezeket mindig újrakeveri a játék, ahogy a térképeket is, amik különféle előre legyártott csempékből állnak és ezek között is találni véletlenszerűen megjelenő eseményeket, mellékküldetéseket és kirakós feladatokat, amik egyedi jutalommal díjazzák megoldásukat.


Egy túlélős feladatért járó jutalom Yaesha-ban

A random generált világ nagyon jól működik, volt olyan, amit 60 óra játék után láttam először, ezzel kifejezetten jót tesz az újrajátszhatóságnak, bár meg van az a frusztráló mellékhatása is, hogyha hiányzik valami tárgy, vagy egyéb, akkor lehet, sokszor kell újrakezdeni, mire az áhított dolgot bekeveri és meg tudjuk szerezni. (Ennek ellenére ez az első Platinázott játékom és nem sikerült megunnom, egyáltalán nem éreztem kényszeresnek.)
Ez utóbbira megoldás lesz (a cikk megjelenésekor valószínűleg már aktív) Adventure mód, ahol a komplett kampány mellett lehetőségünk lesz már csak adott világokat újrakevertetni a játékkal. A világokhoz rendszerint társítva van egy World Boss, aki a sztori/továbbhaladás szempontjából kulcsfontosságú tárgyat dob, belőlük is többféle van (pl. a Földön az Ent, vagy a Sárkány tölti be ezt a szerepet), akiken jellemzően többféle módon is túljuthatunk, ezzel pedig az általuk adott jutalom is megváltozik, így nem kell egyből szomorkodnunk akkor sem, ha újra ugyanazt sorsolja nekünk a játék.
Néha párbeszédek törik meg a játékot, ezek esetében van, ahol dönthetünk többféle lehetőség közül és ezzel a játék végéhez vezető utunkat is megváltoztathatjuk (ha úgy döntünk/alakítjuk az eseményeket, akár teljesen ki is hagyhatjuk az egyik világot a végigjátszásból, vagy mellékküldetés esetén szerezhetünk ugyanattól az ellenségtől páncélt, traitet vagy fegyver modot).


Egy másik uralkodó

Magáról a világról talán ennyi elég is lesz, úgy is minden véletlenszerűen generált és nem lehet azt mondani, hogy az úgy van és kész, mindenkinek mindig teljesen egyedi az összetétele. Rengeteg tartalmat pakoltak bele, egy végigjátszás esetén lehet, a játék felét sem látja az ember és maga a látványvilág is elég egyedire sikerült, kicsit megidézi a Darksiders játékokat és Guillermo del Toro olyan munkáit, mint a Hellboy filmek, vagy az igencsak komoly hangvételű A Faun Labirintusa-t.
Lehet, technikailag lehetne kicsit kipofozottabb, Corsus közepén van egy rész, ahol az ígéret ellenére is képes a sebesség leesni zavaró szintre, bár nem tart szerencsére sokáig és az emberi NPC-k elég rettenetesek tudnak lenni, legalább is konzolon biztosan.

Játékmenet, fegyverek és páncélok

A játékot sok helyen úgy mutatták be, mint a puskás Dark Souls-t és ezt valójában maguk a fejlesztők is így gondolják, nem is leplezik, hogy rengeteg játékelemet onnan merítettek, mint a World Stone-ok, a Dragon Heart, vagy az állóképesség (Stamina) játékmenetre gyakorolt hatásai.
Magam részéről nem vagyok egy Dark Souls veterán, nem játszottam egyik részével sem és az azt fejlesztő stúdiótól is csak a PS exkluzív Bloodborne-nal próbálkoztam rövid ideig, egyedül a Nioh-val - ami egy másik brigád munkája - töltöttem el sokkal több időt és ott is rendesen megszenvedtem néha.
A Remnant: From The Ashes első nekifutásra nem könnyű játék, nem egy divatos Looter-Shooter annak ellenére, hogy rengeteget fogunk gyűjtögetni, ugyanis itt nem fegyvereket és felszereléseket fogunk gyűjteni orrvérzésig, hanem nyersanyagokat, amikből a nehezen megszerzett eszközeinket fogjuk tudni fejleszteni, illetve létre hozatni (CRAFT).


Rigs a kovács, nála fogunk sok időt tölteni

Elég sok fajta lőfegyver van a játékban, a Sci-Fi-ket idéző sugárfegyver mellett megtalálhatunk olyan klasszikusokat is, mint a Chicagói Írógép (Tommy Gun), de a felhozatalban helyet kaptak távcsöves puskák, különféle idegen eredetű lőfegyverek, nyílpuskák, egy, vagy többlövetűek. Ezeket a fegyvereket, kivéve a Bossok legyűrésével szerzetteket, amiknek fix képességük van, különféle Modokkal dobhatjuk fel, amik mind hatással vannak az adott eszköz kinézetére is, jellemzően valamilyen Bossból kinyert nyersanyagból lehet előállítani őket és szabadon cserélgethetjük a kétféle lőfegyvertípusokban (Hand Gun és Long Gun). Modjaink különleges képessége ellenfelek eltalálásával töltődik fel és akár az összes fegyverünkét használhatjuk egyszerre is.


Craftolás és a hozzá való nyersanyag - összevágott kép

Ezen felül nem maradunk hoppon, ha elfogyna a lőszer, különféle közelharci fegyverek közül is válogathatunk, mint a kardok, a láncos buzogány, a kaszák, a lándzsák és a kétkezes csatakalapácsok. Ezek között vannak lassabb és gyorsabb példányok, olyanok, amiknek speciális képességük is van, vagy csak szimplán nagyot lehet velük ütni. Ugyanúgy hozzájuk juthatunk feladatok teljesítésével és főellenfelek megölésével, mint a lőfegyverek és a Modok esetében.


Karmok Yaesha-ból, ajándék az utolsó World Boss-tól ha ügyes vagy

Támadni többféleképpen tudunk, amennyiben célzunk, abban az esetben a kiválasztott lőfegyvert fogja használni karakterünk, ha nem emeljük fel a puskánkat, abban az esetben viszont a közelharci fegyver lesz az alapértelmezett, amivel lehetőségünk van gyors támadásra, vagy erőből is odacsaphatunk, ha jól időzítünk. Amit fontos megjegyezni még, hogy van "Friendly Fire/Team Kill", de ez csak lőfegyverek esetében és ott is csökkentett sebzésértékkel van jelen, a közelharci fegyver használatakor viszont nincs. Az ellenségeink is képesek egymást megsebezni, az ő esetükben a közelharci fegyver is meg tudja sebezni a másikat, így ezt érdemes lehet néha kihasználni, ez legfőképpen egyes Boss harcoknál fog jól jönni. Lockolni nem tudunk célpontot, de ennek nem éreztem igazán jelentőségét.


A nagy kedvenc, modolható Beam Rifle

A játék során szinte végig valamilyen páncél lesz rajtunk, ezek a páncélok komplett szettekből állnak, ami 3 összetevőt jelent pontosan (fejfedő, mell- és lábvért). A komplett szettek kinézetben egységes külsőt biztosítanak, de minden alkotóelemük egyéni tulajdonságokkal rendelkezik és ad valamilyen bónuszt, annál többet, minél több darabot viselünk az adott szettből. A különféle összetevőket természetesen keverhetjük is, ebben az esetben lehet, furán fogunk kinézni és egyes bónuszok is másképp fognak viselkedni.
Minden darabnak van tömege, ami kihatással van az állóképességünkre, ha nehéz páncélt veszünk fel, akkor hamarabb kimerül a karakterünk, lassabban, vagy kisebb távolságra tud kibukfencezni a támadások elől, viszont nagyobb védelmet fog nyújtani egyes támadásokkal szemben. Ezen felül a korábban leírt elemi hatásokra is mind másképp reagál, van, ami a tűz ellen jól véd, de a rozsdásodás ellen nem és fordítva, ezért érdemes minden esetben úgy választani öltözéket, hogy az adott ellenségek támadásai ellen a lehető legjobb védelmet nyújtsa, vagy legalább ne erősítse fel azokat.
Páncélok nagy részét szettben lehet találni, ezeket nem kapjuk meg Bossok megöléséért, más feladatokat kell értük teljesíteni és az összes külcsínre nagyon látványos, teljesen eltérőek és a tulajdonságaikban is kifejezetten nagyok az eltérések, így nem lehet azt mondani, hogy ez, vagy az a legjobb mert mind hasznos tud lenni akár csapatban, vagy egyedül játszik az ember.


Kedvenc szettjeim a bónuszaikkal

Páncélunkon felül lesz lehetőségünk varázstárgyak használatára, mint a különféle nyakláncok, vagy gyűrűk, előbbiből egyet aggathatunk a nyakunkba, míg az utóbbiból összesen kettőt viselhetünk. Ezeket rendszerint a pályán eldugva találjuk, lila fénnyel jelzik helyüket, ezért érdemes minden sarokba benézni, jól kinyitni a szemünket és néha a dolgok mögé látni. Az egyik nyakláncot például egy Indiana Jones-os easter egg mögé rejtették, ami számomra igazi csemege volt.


Egy nyaklánc és két gyűrű a sok közül

Sebzésünk 4-féle lehet, a fehér számokkal jelzett alap sebzés akkor jelenik meg, ha olyan helyen találjuk el az ellenséget, ami jól védett és nem létfontosságú számára, a sárga számokkal jelzett találat a kritikus találat, a piros, amikor az adott ellenség gyenge pontját éri a golyó (ez nem csak a fej lehet) és a sötét piros amikor kritikus találat éri a gyenge pontot.
Szörnyeink között járkálnak keményebb társaik, akik ha észrevesznek, egy jellegzetes hanggal adja a játék tudtunkra, hogy jó lesz figyelni, mert hamar a fűbe haraphatunk, ha elkapnak. Általában a megölt ellenségek pénzt, vagy lőszert hagynak maguk után hátra, az elit társaik néha Lumenite kristályt is eldobhatnak, ami egy sokkal ritkább nyersanyag és a komolyabb fegyverek fejlesztéséhez, továbbfejlesztéséhez lesz rá szükségünk. Amennyiben zavarna minket a felugró sebzésjelző szám, ez kikapcsolható a beállításokban.


Singe, az első World Boss-om

A Boss-harcok jelentik a játék legnagyobb kihívását, minden ellenség mozdulatait ki kell tapasztalni és ha ez nem lenne elég, akkor ott a sokak által - és eleinte köztük én általam is - kritizált segítő rendszer, ami nem más mint, hogy a főellenségek mellé folyamatosan kapjuk a nyakunkba a kis alapegységeket is. Sokat bosszankodtam eleinte miatta, hogy nem elég odafigyelni a nagy dögre, közben még a hátunkba is jönnek a csicskásai, de később beláttam, hogy enélkül túl könnyű lenne mert a lőfegyverekre kihegyezett játékmenet miatt könnyen tartható lenne a biztonságos távolság és mindenki szétsniperezné a főmuftit.
Összességében egyébként nem olyan nehéz, mint a Nioh (azok szerint, akik játszottak a többi Soulsborne játékkal, a Dark Souls-oknál is könnyebb kicsivel), a legnehezebb Bossokon is át sikerült verekednem magam 1-2 óra alatt, míg a Team Ninja alkotásában volt, akire elment majdnem egy egész napom. Második nekifutásra, amikor már sokkal jobb felszerelése van az embernek és felfejlesztette a karakterét is (de erről majd a következő oldalon), már érezhetően könnyebb a dolgunk.

Karakterfejlesztés, Trait-ek, COOP és Összegzés

Előrehaladásunk során nem csak a fegyvereink és páncéljaink fejleszthetőek, karakterünk tapasztalati pontokat szerez itt is, mint sok más egyéb játékban, de nincsenek képességfák és hasonló RPG elemek. Szintlépéskor és ha találunk a pályán kékkel jelzett Tome Of Knowledge könyvet, kapunk egy Trait pontot, amit különféle passzív képességekre oszthatunk el.
Kezdetben kevés ilyen képességünk van, a kezdőfelszerelésünktől függően kapunk egyet és mellé az Életerő (Vigor) és az Állóképesség (Endurance) mennyiségéért felelőset. Továbbiakért el kell érnünk bizonyos teljesítményeket (pl. halj meg 10-szer a társaid keze által), teljesítenünk kell bizonyos mellékküldetéseket és van, amit Boss legyőzéséért kapunk.
Minden frissen szerzett Trait 1-es szintről indul és maximálisan 20-as szintig lehet felfejleszteni, összesen több mint 30 darab van belőlük, így ha mindet ki akarod maxolni, akkor több mint 600 Trait pontot kell begyűjtened. Nekem közel 100 óra ment bele a játékba, mire meg lett a Platina trófea és 335-ös Trait szinten jártam, ekkor még "csak", de én nem vagyok veterán és csak átlagosak a játékos képességeim.


Nem teljes Trait lista

A kampány végére érve kapunk egy tárgyat, illetve vásárolhatunk később Ward13-ban is, amivel újra eloszthatóvá válnak a Trait pontjaink, azok a pontok is, amiket a képességek feloldásával együtt kaptunk, így lehetőségünk lesz 0-ra állítani azokat, amiket nem tartunk fontosnak és áttenni arra, amit viszont igen. Ha nagyobb kihívásra vágyunk, akkor Ward13-ban a fő World Stone-nál lehetőségünk van a nehézséget feljebb állítani, de ebben ez esetben az egész kampányt újra kell pörgettetni és kezdhetjük a legelejétől, viszont az addig megszerzett felszereléseink nem vesznek oda.


Ward13, World Stone

Online indíthatunk publikus és csak barátok számára elérhető játékot, maximum 3 fős kooperációra van lehetőségünk, a nyersanyagokat és a felszerelési tárgyakat mindenki megkapja függetlenül attól, hogy ki talált rá, vagy kinek a világában játszunk. A különféle quest itemek kilépés után viszont eltűnnek, amennyiben nem használtuk fel őket abban a játékban, amiben szereztük. A lőszerek sem osztódnak meg, így érdemes egymásra odafigyelni, ez publikus játék esetén okozhat fejfájást, ha van egy túlbuzgó a csapatban, aki mindent felszed ész nélkül a többiek elől és megjegyzem, egyes esetekben, ha nincs megfelelő kommunikáció, akkor máshol is érhet kellemetlen meglepetés.
A trófeákat is csak az kapja meg 1-1 Bossért, aki az adott világot indította, ez mondjuk nem túl fair szerintem, de az értük járó többi jutalmat megkapja mindenki, akinek nem volt már meg korábban. Aktívan becsatlakozni a játékba csak akkor tudunk, ha az életben lévő összes játékos megfogja a kristályt, gyorsutazni, vagy feltöltődni is csak ilyen módon lehet.


Rhomantikus égbolt

Összegzés:

A Remnant: From The Ashes nem való mindenkinek, kis kitartást igényel, de ha elkap a játékmenet, akkor nem ereszt könnyen. A random generált pályákkal, Event-ekkel, Dungeon-ökkel, Boss-okkal és a helyenként döntés elé állítással az újrajátszhatósági faktor nagy és az egészhez egy kifejezetten érdekes, változatos és atmoszferikus látvány társul még akkor is, ha helyenként lehetne szebb, jobban optimalizált is.
A hangok rendben vannak, néha megadják az alapot a hangulathoz és az a pár zenei betét is kifejezetten kellemes, egyáltalán nem tolakodóak a dallamok. A gunfight meg egyszerűen zseniális, a coop tökéletesen működik, lehetne ugyan egy kicsit okosabb a "szerverkereső". Olyan bugokkal nem találkoztam, amik megakasztották volna a játékmenetet, de akad 1-2 kisebb.
Az eleve nyomott piaci ár ($40) mellett nem kapunk mikrotranzakciót az arcunkba és a következő két frissítés (Adventure Mode és a Leto's Lab Dungeon) is ingyenes, igaz, csak digitálisan forgalmazzák a játékot. Ez a játék az idei év egyik legjobbja még akkor is, ha nem egy AAA játékról beszélünk, egy igazi "szerelemgyerek", ami nem talál fel semmi újat és nem ígéri le a csillagokat is az égről, viszont amit tud, azt szinte végletekig csiszoltan tudja és érezni rajta a törődést, hogy a fejlesztők valami olyat akartak alkotni, amivel ők maguk is szívesen töltenek el minél több időt.
Mindenkinek nyugodt szívvel tudom ajánlani, aki nem ijed meg egy kis kihívástól és pár apróbb bosszantó dolgon túl tud lépni, mert ha beszippant a játék, akkor azt akár hetekig is képes megtenni.

Pro:
- Remek gunplay
- Tökéletesen működő mechanikák
- A random generált világ sokszor újrajátszható
- Változatos Bossok
- COOP-ban is kiváló
- Nincsenek mikrotranzakciók, csapott ár

Kontra:
- A sztori kicsit karcsú
- Néhol optimalizálatlan
- A Bossok segítői frusztrálóak lehetnek


Le a kalappal

Pontszám: 88

A játékkal Playstation 4 Pro konzolon játszottam, de megjelent PC-re és Xbox One-ra is 2019.08.20.-án.