2019. július 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

A Resident Evil-sorozat története I. - A 90-es évek

A január 25-én megjelent remake nem az első újrázás az új utak keresése által fémjelzett széria történetében.

[ ÚJ TESZT ]

Másfél lett, maradhat? Resident Evil 1.5 (N/A) I.

Amikor kutatómunkám során tudomást szereztem a létezéséről, a MZD moddal természetesen én is tettem egy próbát, így a napokban 22 éves álmom vált valóra azzal, hogy a monitoromon viszont láthattam a gyerekként leesett állal bámult grafikákat. Uncanny. Katartikus. Fenséges. Sötét (!). Vigyázat! Javarészt a fanboy beszél (ír) belőlem, hiszen mekkora rajság már olyan játékkal játszani, ami nincs is!

A végleges változathoz képest a legfontosabb különbség az, hogy Elzát végül Claire-re cserélték, de a RE 1.5 kultuszának szép bizonyítéka, hogy a lány motoros szerkója még az új remake Digital Deluxe kiadásába is bekerült. A cselekmény hasonló ívet ír le, mint a RE 2-ben, hőseink túlnyomórészt ugyanazokat az útvonalakat és főbb helyszíneket járják be, felderítik a környezetüket, a töredékekből összerakják a háttérsztorit, majd a cselekmény végén elkötnek egy vonatot egy titkos, föld alatti állomásról. A fő különbség az, hogy mindketten a RPD épületében kezdenek. A helyszínek is ugyanazok, csak más köntösben: rendőrőrs, gyár, földalatti Umbrella laboratóriumok, tehát a „vertikális” útirány, és az alászállás évezredes mitológiai horror-toposza természetesen jelen van. Az irányítható karakterek ugyan nem találkoznak, de hatással vannak egymásra. Leon például egy égő furgonban rekedt nőt szabadíthat ki, így Elza már csak az eloltott autóra bukkan rá, de számos más apróság is sugalmazza, hogy a játékos nincs „egyedül”. Ez a később a RE 2-ben megismert, és a Vissza a jövőbe 2 1955-ös, alternatív eseményei által ihletett ún. „zapping” rendszer korai zsengéje. Már az első rész idején tervben volt, de az aránytalan pluszmunka miatt elvetették.

A RE 2-höz képest gyakrabban botlunk túlélőkbe. A buildben a végleges verzió szinte összes karaktere megtalálható, csak más szerepben. Leon kollégája, Marvin Branagh ezúttal nem „zombifikálódik”, hanem végig cselekvő részese a forgatókönyvnek, a későbbi szerepét ugyanis itt még Irons rendőrfőnöknek szánták, aki egy támogató, atyai figura, semmi jel nem utal a későbbi sötét oldalára. A kislány, Sherry Birkin mindkét karakter végigjátszása körül ott sertepertél, fel- és eltűnik, ahogy a RE 2-ben is, de nem derül ki, hogy az apja, William miért szólongatja folyamatosan, és hogy miképp fertőződik meg a G-vírussal. Az itt tapasztaltakhoz képest a RE 2-ben jóval undorítóbbá tették a karakter mutációit.

A felesége, Annette, és az említés szintjén már a RE-ben is szereplő Ada Wong Umbrella alkalmazottak. Utóbbi bűnszervezetben betöltött tevékenysége miatt a fogdában sínylődik, amikor a járvány kitör, és a későbbi szexi, de praktikusnak nem mondható vörös ruha helyett laboros köpenyben van, tehát jócskán kalapáltak a stílusán a későbbiekben. Egyes koncepciós rajzok alapján Annette is megfertőződött volna a G-vírussal, ez viszont megmaradt ötletnek. Elza kampányában nem szerepel sem Ada, sem Marvin, helyette egy másik zsaru, a köpcös John szegődik mellé. A karaktermodell fegyverboltosként éledt újjá a RE 2-ben. A lány kampányában még a haldokló Roy, Leon felettese említésre méltó mellékkarakter. Ő a RE 2-s Marvin itteni megfelelője, Johnt a tőle kapott kulccsal engedhetjük ki a fogdából, de hogy miért került oda, nem derült ki a helyreállított kódból, ahogy számos más sztorielem is pletyka vagy spekuláció csupán.

A beszámoló töredékessége abból adódik, hogy a RE 1.5 (még) nem videojáték. Egyszerűen nincs mit csinálni benne a mászkáláson és a lövöldözésen kívül. Zárt ajtók alig vannak (jelentem, a RE 2-vel ellentétben van budi! – de zárva tartják), a helyszínek közti kapcsolat olykor esetleges, a fejtörőket ezen a ponton még nem programozták le, bár néhol legalább a helyükre rálelhetünk. Az egész csupán alibi kirándulás egy sosem volt játékban. Mivel nem lehet menteni (holott a feliratok szerint ezúttal nem csak az írógépeknél, de a PC-knél is lehetne), már kezdetben tengernyi fegyverrel és lőszerrel rendelkezünk, amire szükség is van, mert a rémségek minden helyiségben újratermelődnek, nyilván, hogy palástolják a RE 1.5 „élőhalott” mivoltát. Renderelt átvezetők nincsenek, a sztori is csak torzóként maradt fent, a motorral készült átvezetők itt-ott kontextus nélküliek.

A RE 1.5 moddolása és a vele való ismerkedés is olyan egy kissé, mint a régészet: kis szerencsével és utánajárással idővel kiderülhet, mivel mi lehetett az alkotók célja. A gyakran fellelhető konténerek például vagy az első rész ládáinak utódai, vagy a gyógyszeres ampullák keverésére szolgálnak, a játék ugyanis a sorozatban példátlan módon nem tartalmaz gyógynövényeket, bár a szisztéma változatlan: a piros fiola a zöld hatását növeli, míg a kék mérgezés ellen jó. Az utóbbinak van egyébként spray megfelelője is. Mivel a játék nincs kész, bugok, furcsa anomáliák adódhatnak, ami miatt debugger is elérhető a menüből. Ezzel többek közt teleportálni lehet a helyiségek között. A tárgylista is kapott fejlesztői módot. Egy gombkombinációval bármilyen tetszőleges tárgyat bezsákolhatunk, így a lehengerlő fegyverarzenál bármely tagja előcsalható. Többféle sörétes puska, gránát és rakétavető van, és legalább féltucat gépkarabély akad. Pisztolyból is több van, mindkét karakterhez tartozik exkluzív csúzli. Persze, ahogy jégkrémben is, a Magnum a kedvencem. Minden lőfegyvert a valódi nevén illetnek, és még gránátokat is dobálhatunk, bár ez kínszenvedés. A harc egyébiránt megegyezik a végleges játékban látottakkal, a különbség talán csak annyi, hogy a jól bevált agyloccsantás a sörétessel valamiért nem működik. Cserébe jóval könnyebb csonkolni a zombikat. Az arzenál impresszív, máig nincs egyetlen RE-játék sem, ami túlszárnyalná, kérdés persze, hogy ez mennyiben a modderek érdeme. Érdemes észben tartani, hogy nem mindegyik fegyver működik, a befejezetlen elsütő és élesítő animációk miatt némelyiknél az aktuális, tárgyakkal jócskán kitömött build is hibára fut, sőt, az emulátor néha ettől függetlenül is összeomlik alatta.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.