2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

RC autós blog – kezdetek az Atommal

Első autóm és a vele szerzett tapasztalatok, fejlesztések bemutatása.

[ ÚJ TESZT ]

Gyakorlat hozza ki a határokat

Itt már volt normális menetidőm, ezért az alkalmi csapatás mellett elkezdtem pilóta képességeimet fejleszteni. A PH-s fotózáshoz használt, fehér (siko) lapból csináltam 12 bóját. Ez egy műanyagszerű, elég erős anyag, viszonylag könnyű vele dolgozni, bár egyenes élek mentén hasad. Egy négyzetméterből sikerült kivágnom a 20 centi magas tornyocskákat. Ehhez négy 50 centi átmérőjű kört csináltam (egy vagy virágcserepet körberajzolva :) ), minden bójához egy harmad kört használtam. Mezei, sárga maszkoló szalaggal formáltam meg őket, így a fehér bójára került három sárga csík. Nem éppen szépségesek, de alig egy óra alatt megcsináltam őket 500 forintból. Nemsokára pakolok majd fel képet róluk.

Itt már a második autóm szlalomozik a bóják között

A bóják kerülgetése közben már jobban kijött az okosabb Mini Inferno és az olcsó Atom közti különbség. Bár én sokkal többet mentem a sajátommal, az Infernoval lazán jobb köridőket csináltam szlalomban. Gondolom itt már számított a jobb kocsi stabilizátora és központi differenciálja, később pedig az is beigazolódott, hogy széles truggy kerekek nem jók ilyen mutatványhoz. Nem is ez a két tétel (jobb futómű és kerekek) volt a fő problémaforrás, hanem az, hogy pici szervó kisebb maximális kitérésre volt képes. Erre akkor ébredtem rá, amikor kihozta a profi srác az 1:8-as X-ray buggy-ját, és szűkebb fordulókat csinált a félméteres batárral, mint mi a fele olyan hosszú és széles kicsikkel.

A következő tuning a kerekeket érintette. Kevesebb, mint 3000 forintért megvettem a buggy verzió keskenyebb, bütykös kerekeit, amikkel határozottan jobban ment a kicsike, mint a truggy ballonjaival. Ennek örömére rendeltem szintén 3000 forint környékén 1:10-es autókhoz való pályakerekeket. Ezeknek nagyobb az átmérője, szóval nagyobb végsebességet adnak. Sajnos, nem csak az átmérő, hanem a tengelynek kivágott lyuk is nagyobb volt. Így a szegény kis Atomon lötyögtek a nagyobb kerekek, hiába vettem hozzájuk való „hatszöget” ez egy csavar, amit egy csap segítségével kell a tengelyre rögzíteni. Vásárlás előtt a kiszemelt kerék csavarméretére fontos odafigyelni! Azt hiszem, a komolyabb 1:18-as és 1:16-os modelleknél nem lesz baj a tengely átmérőjével, a Kyosho Mini Infernon saját szemmel, az LRP Blast S18-on a neten sokféle 1:10-es kereket láttam.

Jól megválasztott kerékkel sokat léptem előre

Azért végül nekem is lett nagyobb kerekem! Ismerőstől kaptam a Kyosho Mini Inferno truggy verziójára való kerekeket. Neki buggy-ja van, arra a leírás ellenére sem mentek rá a truggy kerekei. Nálam ismét lötyögtek kicsit a tengelyen, de nem annyira, mint az 1:10-es kerekek. No, ezekkel már eléggé mérgezett egér lett az Atom. Az enyhe lötyögés és magasabb súlypont miatt valamivel instabilabb lett. A nagyobb kerékméret miatt viszont nőtt a hasmagassága, és ami még fontosabb, úgy 30%-kal (ennyivel nagyobb a gumi kerülete) gyorsabb lett. Így már lényegesen mókásabb volt terelgetni, ment, mint a golyó, és nem akadt el olyan gyakran. Persze, szlalomban romlottam, a nagyobb kerekek jobban ették az akkut, de alapvetően mókásabb – bár kezelhetetlenebb – lett az Atom.

Megfordult még a fejemben, hogy úgy 9-10 000 forint rááldozásával veszek hozzá kefe nélküli (brushless) motort, ami lényegesen erősebb a gyári kefésnél. A Kyosos ismerős meglépte ezt a húzást, eszelőset gyorsult tőle a kocsija, terepen is iszonyatosan javult. Ekkorra a húszezer forint körüli kocsira már ráköltöttem az árát, ötvenezer forint körül mozgott a költségvetésem, igaz a töltőt ebből később is felhasználhatom. Ekkorra már tisztázódott bennem, hogy a picike Atom, kis szögben mozgó kormányszervója, a kevéssé állítható futóműve, nagy kerekek fogadásához túl vékony tengelye korlátozni fogja, hiába kap akármilyen erős motort. Az FM rádió antennája sem jött be, a kocsin az első napon, a távirányítón az első hónapokban eltörtem. Az RC autózás az élmények alapján nagyon megtetszett, úgy döntöttem, itt az ideje eggyel feljebb lépni…

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.