Path of Exile, avagy, mi változott pár év alatt

  • (f)
  • (p)
Bemutató – Írta: | 2017-05-24 18:00

Aki annak idején felhagyott a játékkal, tegyen még egy próbát, aki pedig még nem ismerte, essen neki!

Kulcsszavak: . path of exilelootjáték

[ Új teszt ]

Bevezető

Több mint négy éve készítettem egy játéktesztet a címben szereplő Hack'n Slash játékról. Akkoriban eléggé kiábrándultam a nagy hírű Diablo 3-ból, így mikor erre az ingyenes játékra rátaláltam, éreztem, hogy talán ez pótolhatja az action RPG-k iránti hiányomat. Mondanom sem kell, kicsit elfogultra sikeredett az akkori írásom (ezt többen meg is jegyezték), de hát mit tehet az ember, ha valami ennyire berántja. Azt nem mondom, hogy ez a cikk sem fogja tükrözni egy picit az elfogultságomat iránta, de mivel évek óta nem láttam minőségi játékot ebben a játékstílusban, ami az igényeimet ki tudta elégíteni, remélem ez megbocsátható dolog.

Azóta persze eltelt pár év, és bár a rajongás kicsit alábbhagyott, azért még mindig visszatérek 1-1 ladder reset után heteket kockulni, hisz a teszt írása óta rengeteget fejlődött a játék minden téren, mindig hozva valami újdonságot, ami fenntartotta az érdeklődést.

Akkoriban a játékot a Diablo 3 nagy kihívójának neveztem, amit így utólag visszatekintve nem volt helytálló megállapítás, legalábbis a játék akkori állapotában. Voltak balance problémák, mind itemek, mind a skillek terén, disconnect problémák, a legendás desync probléma, optimalizálási problémák. Nem csodálkozom, hogy sokakat ezek a dolgok visszatartottak a játéktól, esetleg emiatt abbahagyták az open beta után. Viszont akik kitartottak, azok szerintem nem csalódtak.

A jelen cikk nem teszt akar lenni, csupán egy komolyabb összefoglaló, hogy mi változott ez alatt a több mint négy év alatt. Megpróbálom végig venni a fontos dolgokat, hátha megtetszik pár embernek, akik még nem ismerik, és esetleg visszatérnek azok, akik pár éve kiszálltak, mert a korai stádiumában a játék számos dologban még nem volt tökéletes. Persze teljesen nem fogok mindent kifejteni, mert akkor sosem érnék a végére, de mindenkit várunk szeretettel a játék topic-jában, ahol az ottani összefoglalóban minden kérdésre választ lehet találni.

Kisebb változások

PvE

Itt nem sok változás történt, a játék lényege ugyanaz maradt, megyünk, leütjük a mobokat, szedjük a loot-ot, kereskedünk, fejlődünk. Ami mégis említésre méltó az egyrészt az, hogy valamivel smooth-abb a játékmenet, az optimalizáció teljesen rendben van (ezekkel elég sok gond volt korábban). Nem lett nagyobb a gépigénye sem (holott volt grafikai update). A fejlődés is gyorsabb lett, sőt bekerült a játékba egy tutorial szerű dolog, ami az új játékosoknak segít. Elmagyarázza az alapokat, van quest tracker is, ami megmondja mit kell csinálni, hova kell menni. Persze nem fogja a kezünket a végletekig, még mindig bele kell a játékba tanulni, de azért az alapokban már segít, nem is keveset.

Végül bekerült az utolsó, hetedik karakter-osztály, a Scion, ami tulajdonképpen a passzív fa közepéről indul, ezáltal a passzív fa sem úgy néz ki már, mint a teszt idején. Már meg se tudom számolni, hányszor lett átdolgozva.

PvP

Itt történt a legkevesebb változás, igazából van 1v1, 3v3, capture the flag, free for all mód. Természetesen a skillek is úgy vannak balance-olva, hogy pvp-ben máshogy működnek, a sebzésük is más. Az látszik, hogy erre fordították a legkevesebb időt, bár személy szerint engem ez nem is zavar.

Trading

A trade alapja nem változott, továbbra sincs a D3-ban megismert aukciós ház, és megmaradt az üzenetváltásos, cserén alapuló trade, ami sokak számára a játék leggyengébb része, mivel folyamatosan megy a "sírás" egy aukciós házért, amitől a GGG eléggé elzárkózik. Nem mondom, hogy nem lenne egyszerűbb úgy vásárolni, de azért már jobb a trade rendszer, mint pár éve.

A legjobb változás, ami eddig történt a trading szempontjából az, hogy már nincs szükség az eladásra szánt loot-ot manuálisan, vagy külső programokkal a fórumra pakolgatni, ez mind megtehető ingame, ha rendelkezünk premium stast tab-ekkel. Ezek a tab-ek immáron publikussá tehetők, az egész tab beárazható, de a berakott itemeknek, már egyesével is adhatunk árat, vagy írhatunk esetleg szöveget is, ha netán licitre bocsájtjuk az itemet. Persze akiknek nincs premium tab-je, azoknak továbbra is elérhetőek a külső programok.

Jewel-ek

Egy jewel socket semmit nem ad, de egy jó jewel-t beültetve simán megérik a pontokat

A jewelek a passzív fába beültethető "ékszerek", amik ugyanúgy craftolhatóak. Ahhoz hogy használni lehessen őket, passzív pontért ki kell tenni a fában a jewel socketeket. Természetesen vannak unique jewelek is, nem csak magic és rare darabok, sőt vannak threshold jewelek, amik egy egy adott skill tulajdonságait változtathatják meg.

Skillek

Jelenleg több mint 160 skill (gem) van a játékban, ehhez jön hozzá a több mint 80 support gem(amik akár meg is változtathatják a skillek működését). Ez legalább kétszer annyi, mint ami pár éve volt a játékban. Sőt bekerült a játékba két új fajta gem típus is, a Vaal gemek, amik töltetekkel (soul-okkal) rendelkeznek, amiket fel kell tölteni, és akkor használhatók, és a Trigger gemek, amik valami hatására aktiválódnak (pl. sebződik a karakter).

Divination card

Ezek tulajdonképpen gyűjthető kártyák, amiket összegyűjtve és beváltva, megkapjuk a ráírt jutalmat, ha Act 4-ben beváltjuk az adott NPC-nél. Minden kártya, különböző zónákban eshet, így akár farmolhatjuk is őket, ha tudjuk, mi hol esik.

Strongbox

A strongbox-ok, egyfajta őrzött ládák, amiket kinyitva 2-3 pack monster jelenik meg körülötte. Ha mindet megöltük, megkapjuk a ládák tartalmát. Ezek is craftolhatóak, és ugyanúgy létezik belőlük unique változat is.

Rogue Exile-ok

A játékban vannak olyan ellenfelek, amik nem mezei szörnyek. Ezek tulajdonképpen egy AI által irányított játékos karakterek, olyan skilleket használnak, mint maga a játékos, a szokásosnál jobb a loot-juk is, de nehezebb is őket megölni, főleg, ha endgame mapon futunk össze velük.

Három hónapos ladderek/Solo self-found

Amióta kilépett a játék a béta fázisból, azóta vannak ladderek, az alap hc/sc változat mellett. Minden ladder más és más tulajdonsággal bír, ami ad egy kis extrát az mellé, hogy az ember mindig új karaktert húz, és így nem is válik olyan unalmassá az állandó reset. Eddig kb. 16-17 ligán vagyunk túl.

Alig pár hónapja került be egy újfajta játékmechanika is, ez pedig a Solo Self-found. Itt csak azzal gazdálkodhatunk, ami esik, nincs trade-re/party play-re lehetőség, és saját ladderje is van. Persze bármikor megvan a lehetőségünk, hogy átkonvertáljuk a karaktert sima változatra (ha mondjuk csak lvl60-ig szeretnénk SSF-ezni), így ebben sincs megkötve a kezünk.

Nagyobb változások

Crafting

Még a socketek craftolásába is beleszólhatunk

A játékba bekerült az úgynevezett master-crafting. Ez annyit tesz, hogy vannak olyan npc-k, akikkel a játék során véletlenszerűen összefuthatunk. Ők küldetéseket adnak, amit az adott zónában kell megcsinálni, majd miután elég magas szintűek, meghívhatjuk őket a hideout-unkba, ahol az adott masterrel adott modokat craftolhatunk a kívánt itemekre. A masterek xp-n kívül reputation pontokat is kapnak, amiket dekorációkra költhetünk, és kidíszíthetjük a saját hideout-unkat.

Íme egy feldíszített hideout

Például ha van valami jó resistes cuccunk, amin nincs life, de lehetne, akkor az adott masterrel currecy-ért rácraftolhatjuk. Minél magasabb a szintje a masternek, annál jobb tulajdonságokat tud craftolni.

Amikor már nincs hely craftolni

Act 4

Nem csakhogy Act 3 lett befejezve, amikor a játék kikerült bétából, de immáron egy negyedik act is belekerült a játékba, ami pár órával kitolta a játékidőt. Természetesen ezzel együtt jöttek új itemek, szörnyek, bossok, mapok is, tovább bővítve az amúgy sem kevés tartalmat.

Labirynth

Nem szabad a csapdákat félvállról venni, mivel a sebzésük százalékos, hiába van több hp-d, ugyanannyit fogsz sebződni

Egy alapja lett a játéknak, ugyanis minden kaszt (kivéve az scion-t), kapott három specializációs lehetőséget. A scion különlegessége, hogy ő a többi subclass tulajdonságait kapja meg (akár két külön classra is specializálódhat), csak épp gyengébb formában.

Ahhoz, hogy specializálódjunk, csak végig kell menni a labirintuson, legyőzni az ott található bosst. A Labirynth-al együtt megjelentek a csapdák is a játékba, amik extra színt visznek egy-egy zónába.

Izaro fight, a boss-al, csapdákkal, és extra mobokkal

Grafika

A játék grafikája/effektjei is elég nagy változáson estek át. Egyrészt minden régebbi aura effektje le lett egyszerűsítve, hogy minél kevesebb erőforrást használjanak. Kicsit hiányoznak a csillogó aurák, de érthető, hogy ezt meglépték. Ami szintén jót tett a grafikának az a dx11 (sokáig dx9-es volt a motor). Van már benne minimális fizika is (pl ha a karakter visel valamilyen köpenyt, akkor az rendesen le van animálva).

Desync

Ez volt a játék korábbi nagy rákfenéje, ami sokakat elriasztott. Na ez már nincs. Helyette lett a lockstep mód, ami jó internet kapcsolat esetén (értsd 100 alatti latency), teljesen megszünteti a lag-ot/desync-et.

Atlas of Worlds

Az egyik legutolsó kiegészítőben került be az Atlas, ami tulajdonképpen egyfajta térkép az endgame mapozáshoz. Ha egy mapot megcsinálunk, akkor az megjelenik az Atlas-ban. Minél többet csinálunk meg, annál nagyobb eséllyel kapunk mapot farmolás közben, így tulajdonképpen sosem fogunk kifogyni a mapokból. Az Atlas mellé kaptunk néhány új craft itemet, amivel a mapokat tovább módosíthatjuk, még változatosabbá/nehezebbé téve őket.

Atlas

A jövő - The Fall of Oriath

Na ez az, ami elsősorban motiváció volt, hogy ebbe a kis cikkbe belekezdjek. Hamarosan a játék új szintre lép, amivel sok Hack'n Slash játék egyik legnagyobb rákfenéjét fogja kigyomlálni, mégpedig a nehézségi szinteket.

Jöjjön egy trailer:

Mint látható, a közeljövőben (valamikor július közepén) a játék hat új act-ot kap a meglévő négy mellé, és egyúttal megszűnnek a nehézségi szintek is. Egy karakterrel elég lesz egyszer végig vinni a játékot, hogy elérjük az endgame részt. Bekerül a játékba egy úgynevezett phanteon system, is, amik egyfajta passzív perkek lesznek (leginkább defenzív tulajdonságokat fognak adni), amiket bármikor megváltoztathatunk, hogy mindig a legjobban tudjunk alkalmazkodni egy-egy engame maphoz.

Ehhez 1-2 héten belül természetesen jönni fog egy 5-6 hetes béta teszt, ami az első nyolc actot fogja magába foglalni, ezáltal a teljes 3.0-val kigyomlálhatják még a bugokat/és tovább balace-olhatnak a skilleken/itemeken/mobokon, illetve a phanteon rendszeren is.

Endgame

Ha a mapozás részét nézzük a játéknak igazából a mapok számának változása itt a legnagyobb. Open béta óta a mapok száma megtöbbszöröződött, így sokkalta változatosabb, mint akkor volt. Jelenleg több mint 120 map elérhető a játékban (beleértve a unique mapokat is), mind más és más.

További endgame lehetőség, egy-két speciális boss farmolása, olyan loot-ért ami csak ott eshet. De specializálódhat a karakter Endgame Labirynth farmolásra is, ami megint csak extra kihívással jár.


Atziri, az egyik farmolható boss

A ladderek továbbra is megmaradnak. A készítők elmondása szerint a jövőbeliek egészen mások lesznek, mint az eddigiek, de többet nem közöltek, reméljük a legjobbakat. További új skillek/unique itemek fogják gazdagítani a játékot, de mivel még legalább másfél hónap van a megjelenésig, így azokról nem sok információt tudni.


Shaper, a jelenlegi legerősebb map-boss

Végszó

Mit is mondhatnék? Ez a játék már nem az, ami volt, még a jelenlegi állását tekintve sem. Folyamatosan fejlődik, megújul. A support része is teljesen rendben van. A balance team nincs mindig a helyzet magaslatán, de azért látszik, hogy törődnek a játékukkal, és hallgatnak az ésszerű tanácsokra. A játék továbbra is F2P, és ez sem fog megváltozni, nincs rá szükség, mivel a játékosok zöme pont eléggé támogatja őket különböző mikrotranzakciók vásárlásával. A készítők hozzáállása mind a játék, mind a játékosok felé példaértékű.

Aki annak idején felhagyott a játékkal, annak csak javasolni tudom, hogy tegyen még egy próbát, szerintem rá se fog ismerni, aki pedig még nem ismerte, az pedig nyugodtan essen neki, ha szereti ezt a fajta játékstílust. Jelenleg szerintem nincs ennél jobb ár/érték arányú Hack'n Slash játék a piacon, és ha a 3.0-s patch befut végre, lehet, nem is lesz ellenfele.