Hirdetés

2021. január 24., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Olcsó alternatíva? HD4890 CrossFire

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Avagy ütős kombináció DX10.1-re kisebb kompromisszumokkal.

[ ÚJ TESZT ]

Bevezető

Kapva kaptam a szabadidőmön, gondoltam összeütök egy kis tesztet két könyvvezetés magolás között. Az AMD 5800–as széria megjelenés óta gyakori beszédtéma az ár/teljesítmény arány, nem véletlenül. Az új széria eljövetelével új korszak kezdődött a DX11-el, ám ennek ára van. Köszönhetően az NV bénázásának, és a Fermi csúszásának, az árak nem úgy alakultak, ahogy azt a többség várta. Az elég magas bevezető ár nem hogy csökkent volna, de úgy néz ki további áremelések várhatóak. Ez pedig elég kínosan érinti azokat, akik mondjuk a 4800–as szériáról akartak volna váltani. (Köztük az én személyemet is.) Itt felhívom a figyelmet, azoknak ajánlom leginkább a cikket, akik HD4870 vagy HD4890 tulajok, és keveslik a kraftot. Na, szóval két választásom volt mikor upgrade-re adtam a fejemet. Vagy kinyitom a pénztárcámat, vagy a meglévő 4890–em mellé veszek még egyet, így spórolok majd 30.000Ft-ot. Erre mutatok most egy alternatívát, gyakorlatban. Egy 4890 CF teljesítményben a játékok nagy százalékában a HD5870 előtt jár, persze nem ingyen. Cserébe nincs DX11 (majd fél év múlva már ki is tudod használni), többet fogyaszt, a két kártya együtt brutális hőtermelésre képes, ennek fényében ugye még hangosabb is. Azért itt megjegyzem, nálam a referenciahűtővel a hőfokok se vészesek, még a VRM se megy 80C fölé a gyári ventilátor vezérléssel, ami egyáltalán nem hangos. Persze mikor az órajelekhez nyúlok, akkor előnyösebb a fix fordulat alkalmazása, különben elkezdhet szemetelni. Nálam a max. 24/7 -es beállítás 975/1150, ehhez 80%@4300RPM-as fordulat szükséges. Persze ilyenkor már van orkán rendesen, de hát az MHz-k nincsenek ingyen. Na, de nem koptatom felesleges a billentyűt, nézzük a HD4890–et közelebbről.

A HD4890 a nagy népszerűségnek örvendő HD4870 optimalizált utódja RV790–es chippel, 959 millió tranzisztorral, ami 3 millióval több, mint az RV770 esetében, és nagyobb is 30 mm2-rel. Az optimalizációnak köszönhetően a GPU órajele 850MHz–re emelkedett, 1GB memóriával körítve, ami effektív 3,9GHz-n ketyeg . Annyira jól sikerült a módosítás, hogy az RV770–hez képest jóval nagyobb órajelekre képes ez a chip, ez pedig a tuningosoknak jó hír. Az átlag 950MHz–t is tud gond nélkül, és egy szűk réteg fölötte is szépen elkocog. A fogyasztás nyugalmi állapotban csökkent, végre működik a PowerPlay, ami a GPU órajelét 240MHz –re veszi vissza. Ezeket leszámítva a felépítése nem változott a 4870–hez képest. Ugyan úgy 160 komplex/640 egyszerű skalár stream processzort tartalmaz, 40 textúracímzőt, 40 textúraszűrőt, 16 ROP egységet, és 256bit –memóriabuszt. A HD4890 a GTX275/GTX260 216SP-s verziója ellen lett felállítva, és ezt az akadályt minden téren sikeresen vette.

Tesztkörnyezet:

Hirdetés

• Foxconn Bloodrage X58
• Core i7 930 2,8Ghz@4,2Ghz
• 3x1024Mb OCZ DDR3, 1600 MHz CL8-8-8-24
• Hitachi Ultrastar 15K147 SAS
• Corsair HX750
• LG 42SL8500
• Windows 7 Ultimate 32 bit - Catalyst 10.2

A két főszereplő:

• HIS Radeon HD 4890 Turbo (900/1000)
• MSI Radeon HD 4890 1GB OC (880/1000)

Beállítások:

A teszteket 24/7–es beállításaimon futtattam le. A proci 4200MHz-n járt HT off-al, QPI 3600MHz–n, NB 3600MHz-n, memória pedig 1600MHz-n CL8 –ban. A teszteket három körben futtattam, a CF felállással készítettem egy alap(850/975), és egy OC-s(950/1100) kört, a single VGA–val pedig csak alap(850/975)-on futtattam a bencheket. Ennek oka, hogy referencia órajeleken akartam összehasonlítani a két felállást, mivel tuning terén mindenkinek mást tud a VGA–ja.
A játékokat minden esetben 1920x1080-as felbontásban futtattam, a legjobb képminőséggel, maximális AA(SSAA) társaságában, DX10 vagy ahol lehetett DX10.1–ben. A Catalystban a képminőségi beállításokat a legszebbre állítottam, az anizotropikus szűrést 16x-osra, az élsimítást az alkalmazásra bíztam. Az FPS mérésére beépített Benchmark-okat vagy külön Benchmark Tool-t használtam, HawX esetében egy rögzített útvonalon mértem az FPS–t Fraps-el. A játékokat a saját ízlésemre mérten válogattam össze.

Játékok:

• Unigine Heaven
• Far Cry 2
• Crysis (Assault Harbor)
• Crysis Warhead (Ambush)
• Call of Juarez 2: Bound in Blood
• S.t.a.l.k.e.r: Clear Sky
• S.t.a.l.k.e.r: Call of Pripyat
• Resident Evil 5
• Tom Clancy's H.A.W.X (Tokyo)
• Colin McRae: DiRT 2

Fogyasztás:

A fogyasztást egy kis konnektorba dugható készülékkel mértem le. Ezek az adatok az össz. fogyasztást tükrözik vissza a hálózatból, tehát a komplett gépét, természetesen ’monitor’ nélkül. A processzorra vonatkozóan EIST, C1E, C-state is be volt kapcsolva. A tápom 89-90%-os hatásfok körül dolgozik ilyen terhelésnél, ennek fényében a kapott értékek 90%-a mutatja a rendszer tényleges fogyasztását, a maradék 10% áram hőként távozott.

És akkor lássuk a teszteket…

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2021 PROHARDVER Informatikai Kft.