2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Telefónia rovat

Okostelefonok, kézi eszközök III

Avagy hardverek, oprendszerek, trendek a mobilok, PDA-k, MID-ek világából

[ ÚJ TESZT ]

iPhone OS

Az Apple fejlesztése az iPhone OS, ami az OS X megnyirbált, kézi eszközökre optimalizált változata. Először 2007-ben jelent meg az első iPhone-on és idén áprilisban jelentették be a 4.0 verziót. Igazán szűk termékpalettát szolgál ki, hiszen csupán az iPhone, az iPod Touch és az iPad használja. Maga az OS több rétegből épül fel: Core OS réteg (layer), Core Services réteg, Media réteg és a Cocoa Touch réteg. Ez utóbbi felel az alkalmazások futtatásáért és ehhez az API-hoz írhatnak a felhasználók is saját programokat Objective-C nyelven, a hivatalos SDK segítségével. Természetesen az SDK MAC rendszereken telepíthető és használható, így itthon kevésbé elterjedt ennek használata.

Limitáltan futtatható több alkalmazás is egy időben, de ez csak a hivatalos Apple alkalmazásokra korlátozódik és azok közül sem mind, csak amelyek együtt tudnak működni. A később megjelenő 4.0 verzióban ezen valamelyest változtatni kíván majd a gyártó. Egy másik korlát, hogy az asztali Mac OS X alkalmazások nem fordíthatóak és futtathatóak le iPhone-ra, csak a direkt telefonra és ARM alapra fordított programok telepíthetőek rá. X86 vagy más nem támogatott.

Az oprendszer támogatja a multitouch műveleteket és az UI is megfelelően gyors, kényelmes. Az alap szoftveres felszereltség is elég bő, de az App Store-ból továbbiak tölthetőek le - ez nagyban segíti a gyártót, akik igen gyér fejlesztési ütemet mutattak fel az utóbbi időkben. Mivel az iPhone OS zárt rendszer, nem nyílt forráskódú, a legtöbb szolgáltatás fizetős. Lehetőség van egy úgynevezett jailbreaking eljárás után a nem támogatott alkalmazások futtatására, de ez a feltörés a garancia elvesztésével jár.

Az OS 4.0 verziója a multitasking engedélyezése (felhasználói alkalmazások számára is) mellett azonban megszorításokat is tartalmaz. Nem lehet ezentúl olyan webalkalmazásokat írni, amelyek az Adobe ActionScript nyelvén készültek. Egyszerűen kitiltották ezeket, így marad a hivatalos SDK, mint egyedüli lehetőség és az Objective-C C, C++ vagy JavaScript. Erre válaszként az Adobe a SC5-ben egy konvertert tenne majd elérhetővé, amely segítségével mégis fejleszthető lesz iPhone-ra továbbra is alkalmazás az Adobe módszerrel (persze kicsit rosszabb optimalizáltsággal). Csakhogy ez szembe megy majd az Apple előírásaival, úgyhogy ebből vannak és még lesznek is viták bőven. Érthetetlen lépés volt ez. Emellett a 4.0 iPhone 3G/3GS és újabb iPod Touch modelleken működik majd, a régebbiek nem kapják meg. A multiasking pedig csak a 3GS és iPod Touch esetében használható.

Persze azért a 4.0 többfeladatos működése mindenkit lázban tart. Emellett Exchange 2010 támogatás is kerül a rendszerbe, valamint több biztonság lehetőség (pl.: mail encryption), amely az üzleti felhasználók számára lehet inkább fontos.

Az új verzióra nagy szüksége is van a készítőnek és a felhasználóknak, mert a 3.1 verzió több betegséggel is küzd. A fórumokon sokan számolnak be ezzel a verzióval lassulásokról, időnként véletlenszerű lefagyásokról, gyenge teljesítményről, lejátszási listák szinkronizálási problémáiról, üzenetírás közben a gombok inaktívvá válásáról, de ami a legrosszabb, az akkumulátor idő drasztikus csökkenéséről, melegedésről és a töltöttség hibás kijelzéséről. Ennyi súlyos hiba ilyen rövid idő alatt... Néhány problémára ügyesebb felhasználók már találtak megoldást, de megváltóként várják a 4.0 verzió élesítését.

Egy friss hír az iPhone OS kapcsán, hogy hivatalosan is ingyenesen elérhetővé vált az Opera Mini az App Stroe-on keresztül és az első benyomások szerint nagyon gyors és minden működik vele, aminek kell (pinch to zoom, gyors görgetés, gyors renderelés).

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.