2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

NEC EA231WMi teszt

Full HD monitor IPS panellal igényeseknek

[ ÚJ TESZT ]

Kalibráció

Beállítások (néhány jótanács)

Sokan LCD monitoroknál is a CRT-knél megszokott módon használják a fényerő és kontraszt beállítást, miközben itt egy kicsit máshogy működnek a dolgok. A fényerő általában (mint pl. ennél a monitornál is) a háttérvilágítást szabályozza, így a fehér legfelső szintje mellett egyben a feketeszintet is meghatározza. A kontraszt pedig (melyet digitálisan szimulálnak az LCD monitorok) ezen belül szabályozza a fehérszintet, többnyire az éppen aktuális feketeszinthez képest, ezáltal erősen függ tőle a kontrasztarány is. Jelen monitor 1000:1-1200:1 (natív) kontrasztaránnyal rendelkezik alapbeállítású (itt 50-es) kontraszton. Ez a legjobbak közé tartozik az LCD monitorok között, de pl. a CRT-k kontrasztarányánál kevesebb. Önmagában még sötétben sem túl sok, csak ha a fényerő is magasabb a kelleténél. Magyarán, ha túl világosnak érezzük a képet, először mindig a fényerőt csökkentsük le, és csak utána nyúljunk a kontraszthoz, ha még szükséges. Ezalól persze lehetnek kivételek (pl. a TN panelek kissé vakítóak a világosabb részeken), de a jelen monitornál ez így nagyon jól működik (minimum fényerőn sem kezdenek a feketébe veszni a kép sötétebb részei -- feltéve persze, hogy a beállítás a környezeti fényviszonyoknak megfelelő, azaz alapvetően nem túl sötét), főleg hogy itt a megszokottnál is jobban leszabályozható a háttérvilágítás. Így hozhatjuk ki a monitorból a legtöbbet, főleg mérsékelt környezeti fény mellett vagy épp sötétben. (Felfelé főleg nem ajánlatos állítani a kontrasztot [illetve itt az 53.1 még jó] LCD monitoroknál, mivel általában az alapbeállítás a digitális maximum, így úgysem tudja feljebb tornászni a fehérszintet, csak egyre több világos részlet vész bele a fehérbe.) De egyébként a kalibráló programoknak is éppen ez volt az ajánlása.

Színhelyesség, kalibráció

Külön kalibráció nélkül (és max. fényerőn, csak mert ez volt az alapbeállítás) átlagosnak volt mondható a színhelyesség (nyomdai igényeket tekintve); hasonló értékek jöttek ki Native, sRGB, illetve az egyes gyári színhőmérsékleti módokban.

Native mód, kalibrálva

sRGB mód, kalibrálva

Egyedileg beállított fehéregyensúly utáni kalibráció

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.