2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Mini PC - egy csöppnyi forradalom II.

A Mini PC piac magára találni látszik, ahogy csökken a csíkszélesség és növekszik az arányos teljesítmény.

[ ÚJ TESZT ]

Problémák és megoldások

TDP vs „erő” vs disszipáció

A mini PC-k egyik nagy problémája a melegedés. Az apró házakban a végletekig integrált hardver bizony hőt termel a fogyasztás mértékének megfelelően. Ez annyit tesz, hogy ha egy processzort terhelünk, többet fogyaszt és így több hő is termelődik veszteségként. Ha ehhez még hozzátesszük azt is, hogy az IGP a processzorba van integrálva, a termelt hő még nagyobb fejtörést okoz. Természetesen a hűtőrendszer is a méretnek megfelelő, tehát nem lehet egyszerűen több kilós bordákat vagy vízhűtést beépíteni.

Egy bevett megoldás, hogy konfigurálhatóvá teszik a TDP értékét, vagyis korlátozzák a fogyasztást, így akadályozva meg, hogy a processzor túlmelegedése throttlinghoz vezessen. Ezzel természetesen behatárolják a processzor teljesítményét is, mivel nem növelhető végletekig a teljesítményfelvétele, így könnyen elképzelhető, hogy nem fog a maximumon teljesíteni és lehet, hogy az a leszabályozott 5-10% kellene olykor.

Egyébként már rég óta jól működik a teljesítmény függvényében szabályozott CPU szorzó, így alapesetben a processzor igen takarékos üzemmódban teszi a dolgát, amíg a terhelés el nem ér egy bizonyos szintet, amelynél automatikusan megemelkedik a processzor órajele. Ha a hőmérséklet elér egy küszöböt, a technológia függvényében magokat lehet lekapcsolni vagy órajelüket lehet korlátozni. Az Intel egész komolyan gondolta ezt a dolgot és sok esetben 800 MHz környékére szorítja a sebességet így hűtve a rendszert. Ez bizony erősen érezhető csökkenés a teljesítményben.

Teljesítmény játékok alatt

A fentiekkel összefüggésben elmondható, hogy az újabb generációs, alacsony fogyasztású processzorok már többé-kevésbé megfelelőek lennének játékok futtatására, viszont az integrált grafikus processzorok csupán a legújabb generációkkal (például az Iris Pro 6200) érték el az alsó-közép kategóriás asztali VGA-k szintjét, mégis viszonylag nagy az űr a diszkrét és az integrált GPU-k között.

Az AMD meglátta a lehetőséget és kisméretű diszkrét grafikus kártyák gyártásába kezdett. Az R9 Nano névre keresztelt kártya azonban csupán egy első lépésnek számít, hiszen a gyártó leginkább azt akarta demonstrálni vele, hogy a kis méret nem lehet a teljesítmény útjában. 175 W fogyasztású, teljes méretű PCIe csatlakozót kapott és egy 8 pines tápcsatlakozó is kell meghajtásához, ami egyértelműen legfeljebb a mini-ITX kategóriába sorolja, kisebb méretben, nagyteljesítményű táp nélkül egyelőre nem használható. Mindenesetre a kártya megdöbbentő teljesítményét ígér mindössze 15 centiméteres méretben.

Hogy ne csak a levegőbe beszéljenek, Project Quantum néven egy új mini-ITX méretű számítógépet is bemutattak az E3 konferencián, amely két VGA-t is rejt magában és akár asztali i7 processzorral is felszerelhető. Komolyan gondolja tehát az AMD az apróságok kategóriáját és reméljük, hogy nem jut a tavaly oly nagyon csodált Mullin alapú AMD Nano PC sorsára a prototípus, amelyről sajnos azóta sem hallani semmit, pedig rendkívül impozáns koncepció volt.

Hogyan tovább?

Az tehát látható, hogy a méret nem csökkenthető bármeddig. Igaz ez a csíkszélességre is, hiszen már 14 nm-en járunk és egyre szorít az idő, hogy a kisebb méretbe integrálható tranzisztorok száma helyett valami mást találjanak ki a gyártók a fejlődés fenntartására. A híres Moore törvény is kezdi érvényét veszíteni a fejlődés tempójának tekintetében. A jelenlegi 300 mm-es waferekre sem volt olcsó az átállás, de a következő, 450 mm-es méretre átállítani minden gyártósort szintén hatalmas összegeket emésztene fel, hiába a jövőbeni alacsonyabb gyártási költségek.

Egyelőre tehát maradnak a 10 nm közelébe levitt processzorok és egy kis haladék: az integráltság fokának növelése. Legalábbis ez egy lehetséges irány, amely egérutat ad a gyártóknak a gyártástechnológia és a waferméret váltásáig. Az integrált grafikus egységek erősebbé, hatékonyabbá tétele mellett a diszkrét kártyák méretét és energiaéhségét lehetne csökkenteni és a további komponensek, köztük a memória és a tárhely gyorsítása, méretük csökkentése is szóba jöhet. Ezzel pedig elékezhetünk egy ponthoz, amelytől a PC, amelyet már oly sokszor és oly sokan hittek halottnak, hosszú időre bebiztosíthatja jövőjét.

Most pedig vizsgáljunk meg egy olyan kockát, amely középkategóriásnak tekinthető mind processzor, mind felszereltség, mind pedig árazás tekintetében a minik világában.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.