Mini Cooper F55/56 (BMW) kódolás (Bimmercode, Deep OBD)

A közelmúltban frissítettem és jelenleg egy 2015-ös Mini Cooper F55 (egyelőre) boldog tulajdonosa vagyok.

Bevezetés

Sziasztok!

Eltelt már némi idő az előző Minis posztom óta (Mini Cooper 1. gen), és bármennyire is szerettem a régi R50-et, immáron elmúlt 20 éves. Így a közelmúltban frissítettem és jelenleg egy 2015-ös Mini Cooper F55 (egyelőre) boldog tulajdonosa vagyok. Ennek apropóján íródott eme kis bejegyzés.

Új autó, új funkciók: néhány hasznos, néhány kevésbé, néhány pedig nem elérhető, de benne van.

Jó lenne a kevésbé hasznosakat kikapcsolni, a hasznosakat pedig be.


Az új "szerzemény"

Amit biztosan tudtam, hogy
- a start-stop rendszert nem szeretem (ezen felül a kocsinak sem tesz jót). Ez a kocsiban ugyan gombról kikapcsolható, de minden egyes beindításkor aktív lesz. Jó lenne megfordítani az alapértelmezést.
- A komfort klíma auto módban magától kapcsolja a klíma berendezést. Én nem szeretek klímázni csak ha nagyon muszáj, azonban a többi "auto" funkcióra szükségem lenne, magyarán hogy az autó maga állítsa, hogy hová milyen és mennyi levegőt fúj.
De jó lenne, ha a klíma ebben az esetben is csak akkor menne, ha én benyomom az AC gombot
- A kulcsról vezérelhető bezáráskor/nyitáskor fel/le húzza az ablakokat funkcióhoz nem kéne egy fél örökkévalóságig nyomni a gombokat
- Kicsit testre szabni, hogy mikor mi világítson
- És ha a szükség úgy hozza, hibakódokat is lehessen olvasni (és ne csak a nagyon alapokat) vagy picit diagolni.

Mivel nem állnak távol tőlem a kütyük, így olyan opcióban gondolkoztam amivel magam is el tudom végezni a fent beállításokat vagy akár még többet is, illetve esetleg ha később autót cserélek, akkor oda is használható legyen.

Főbb szempontjaim:
- legyen olcsó, tehát mindenféle dedikált hw+szoftver egybeépítve nem lesz jó
- egyszeri díja legyen, ne előfizetéses modell
- legyen felhasználó barát (értek az autókhoz, de nem vagyok autószerelő, hobbi célra kell)
- legyen legális (tehát nem a torrentről leszedett mindenféle feltört szoftvert)

A fentiekből következik, hogy mindegyik opció valamilyen OBD adapter + Androidon futtatható szoftver párosát jelentette, elsősorban BMW fókusszal (akinek esetleg nem lenne meg, a Minit is a BMW gyártja).

Némi keresgélés után ezek maradtak a listában:
- Bimmercode: relatív olcsó, egyszeri díja van (16e Ft), sokféle BMW rendszerű autót támogat és rendkívül felhasználóbarát (végül ő lett a befutó). Ha megvesszük mellé még a diagnosztikai részt is (Bimmerlink), akkor az még 13e Ft (de erre én a Deep OBD-t használom, ami ingyenes).

- OBDEleven: elsősorban VAG (VW) autókat kezel jól, de BMW rendszerű autókat is támogat, cserébe előfizetéses modell van illetve és/vagy minden egyes funkció ki/be kapcsolásáért fizetni kell, ami számomra elég unszimpatikus.

- Bimmergeeks Protool: ez egy nagyon sokrétű BMW diagnosztikai és kódoló szoftver (több mindent tud mint a Bimmercode/link), szintén egyszeri licensz díja van. Azonban árban duplája (85$ azaz kb. 32e ft), illetve ha diagnosztikával együtt vesszük, akkor már 62e Ft.

- Deep OBD: ez egy egész érdekes szoftver, leírása szerint azt ígéri, hogy mindent lehet vele, amit az INSTA/INPA-val, diagnosztikára végül nálam ez lett a befutó. Ingyenes, cserébe a felület nem intuitív, érteni kell hozzá mert nem véd meg magadtól.

És még biztos van ezer másik is, bár tapasztalatom alapján a legtöbb (pl. Torque) csak az alap OBD2-öt kezeli, szóval kódolni nem tud, és a diagnosztikai/hibakód is csak a nagyon alap.

Kódolás: Bimmercode

Nos, kódolás esetében rá esett a választásom, mivel a felsorolt igényeimet ez az app elégítette ki a legjobban (elsősorban ár és kezelhetőség terén), így ezt fogom bemutatni a saját autómon keresztül.

Természetesen nem csak Mini Cooper kódolható vele, hanem más BMW típusok széles tárháza is (bővebben a támogatott autókról itt, jellemzően 2007-2008-as gyártási évtől kezdődően).

Azt tudni kell, hogy a mi esetünkben valójában a kódolás semmi mást nem jelent mint hogy a kocsiban szoftveresen elérhető funkciókat ki vagy be kapcsoljuk. Tehát nem arról van szó, hogy feltöltesz valami programot a kocsiba, vagy átírod a motorvezérlőt vagy ilyesmi, egyszerűen csak a (főleg) kényelmi funkciókat tudjuk kapcsolgatni/állítgatni (valójában tulajdonképpen testre szabjuk az autót, a menüből nem elérhető funkciók segítségével).

Felhívnám a figyelmet, hogy mindenki csak saját felelősségére használja a programot!

Én most csak a lehetőségei egy részét mutatom be a saját F55-ömön keresztül.

Letöltés

Innen tudod letölteni (vagy szimplán rákeresel a Google Playen).

A programot megvásárlás nélkül is ki tudod próbálni, ha elindítod és a Demo mode-t választod. Ilyenkor betölt minden menüt és végig tudod őket böngészni, áttekinteni, értelmezni a működését stb. (értelemszerűen az autódon nem lesz minden elérhető).

De mielőtt megvennéd, két fontos dolog:

Licensz
Habár mind Android, iOS és Windows támogatott, de a licenszet per platform alapján tudod megvenni, nincs átjárás.
Magyarán ha megveszed az Androidra való verziót, azzal nem fogod tudni laptopról (Windows) használni és vice versa. Szóval azt a változatot vedd meg, amivel elsősorban használni szeretnéd (az én esetemben ez az Android).

Adapter
Másfelől, először rendelned kell hozzá egy kompatibilis OBD adaptert, amiknek a listáját itt találod:
https://bimmercode.app/adapters/
Itt is fontos, hogy olyan adaptert válassz ki a listából, ami a fentebb kiválasztott platformmal kompatibilis. Célszerű az adapter nevére rákeresni és ha a gyártója nem szállít ide, akkor az amazon.de oldalon és onnan rendelni.
Az én tapasztalatom alapján a Veepeak OBDCheck a legolcsóbb, ~30-40 EUR körül van az ára.
Random kínai adapterrel nem fog menni, cserébe a fentiekkel nagyon sok más program is kompatibilis.
(Megjegyzés: az adaptert a korábban említett többi szoftver esetében is meg kell venni)

Első indítás

Ha megvan az adapter, a Bimmercode, akkor már nincs is más dolgunk mint elindítani a szoftvert, megvárni hogy felismerje a kocsit, majd indulhat a buli.

Ilyenkor a Connect gombra kattintás után bejön az OBD adapter kiválasztása, kiválasztjuk az adapterünk, majd újból Connect és kiválasztjuk az autónk típusát. Azonosítja az ECU-t, majd első indításkor csinál egy biztonsági mentést arról a modulról amelyikbe épp beléptünk.
Ez egy hasznos funkció, mert ha valamit elállítunk és nem tudjuk mi volt az, akkor mindig lehetőségünk van visszakódolni az alapállapotát az autónak.

Kódolás előtti tudnivalók

Bár a program maga is felhívja a figyelmet (angolul), de azért legyen itt magyarul is a főbb pontok:
- A kocsi akkumulátora legyen feltöltve
- A telefon akkumulátora legyen feltöltve
- A Code gombra kattintás előtt tegyük repülőgép üzemmódba a telefont bekapcsolt Bluetooth-szal.

Ezekre azért van szükség, mert bár a kódolás csak pár másodperc és alapvetően elég bolondbiztos, de ha pont a kódolás közben merül le a kocsi vagy a telefon és félbeszakad a folyamat, akkor egy félig kódolt állapot maradhat ott, ismeretlen eredménnyel.


Funkciók széles tárháza elérhető

Első körben lépjünk be a Body Domain Controller modulba.

Start-stop kikapcsolása

Auto start stop function -> Auto start stop function off by default -> activate

Ennyi az egész, ha rányomunk a Code gombra, feltölti a változtatást, újraindítja az ECU-t, kitörli az esetleges hibakódokat és meg is vagyunk. Ha az újraindítás után világít a start-stop gombon a LED (ez jelzi a Mini esetében, hogy ki van kapcsolva), akkor jók vagyunk. (Természetesen a gombbal bármikor visszakapcsolhatjuk ha szükségünk van rá, ez csak az indításkori alapértelmezést változtatja meg)

Ablak felhúzás/lehúzás

Convenient opening/closing -> convient opening delay ->0.5 és 2.5 másodperc között választhatunk, ez azt mutatja, hogy hány másodpercig kell nyomva tartani a nyító gombot az ablakok letekeréséhez
Convenient opening/closing -> convient closing delay, ugyanez csak a feltekeréshez.

Welcome lights

Itt állítható, hogy a kocsi nyitásakor milyen fények kapcsoljanak be, például kapcsoljon-e fel a ködlámpa, fényszóró egyebek is egy rövid időre. Az is állítható, hogy ezek a fények csak sötétben kapcsoljanak fel, szóval nappal nyitáskor nem fognak világítani feleslegesen illetve maga az időtartam, amíg világítanak nyitás után.

"Szegény ember kanyarlámpája"

Van lehetőség arra is, hogy bizonyos sebesség alatt és kormányszög felett, amerre fordítjuk a kormányt azon oldali első ködlámpa felkapcsoljon. Teoretikusan a ködlámpa inkább az út szélét világítja meg, szóval valamelyest jobban látjuk az utat amerre fordulunk.
Ennek bekapcsolása már trükösebb, expert módba kell lépni, majd a következő menüpontokat aktiválni:
3062 MAPPING_ABBIEGEL_L_OUTPUT = nsw_l
3062 MAPPING_ABBIEGEL_R_OUTPUT = nsw_r
3066 KL_ENABLE_LI = KL_Ein
3066 KL_ENABLE_RE = KL_Ein
3073 C_CLC_ENA = enable
3073 C_BLC_ENA = disable

A következő modul a Headunit.
Itt a következő jópofa dolgok vannak:

Bluetooth audio streaming

Ennek aktiválása jóval több dolgot csinál mint a nevéből következik, mert a háttérben számos dolgot bekapcsol.
- Bizonyos Miniknél -felszereltségtől függően - Bluetooth-on keresztül csak hangot visz át, de zenét nem. Ezzel be tudjuk kapcsolni ezt a funkciót is (amennyiben csak szoftveres limitációról van szó), és a zenelejátszáshoz nem kell kábellel bajlódnunk. Az én esetemben ez alapból a rendszer része volt, szóval változás nem történt ez kapcsán.
- Aktiválja az Iroda funkciót az iDrive rendszerben. A kocsi iDrive menüjében megjelenik egy új menüpont Iroda néven, ahol hozzáférhetünk a telefonon tárolt sms-ekhez, és elolvashatjuk őket a központi kijelzőn. Elméletben az e-maileket tartalmát is tudná mutatni, nekem ezt nem sikerült előhozni, állítólag csak iPhone-ok esetében működik.


Hopp, egy új menü ahol elolvashatjuk az sms-eket is.

Sport display

Bizonyos autóknál ez alapból rendelkezésre áll, az én esetemben nem.
Ennek aktiválása szintén egy újabb menüt hív életre az iDrive rendszerben, megjelenik Driving excitement menüpont.
Ez megjeleníti az aktuális (becsült) teljesítményt és nyomatékot, amit az autó épp kifejt. (Megjegyzés: ha az autó nem továbbítja az értékeket, akkor nem fog mozogni a kijelző)


Tire pressure control

Display temperature and pressure
A név magáért beszél, amennyiben a TPMS szenzor támogatja, nem csak a gumiban lévő nyomás de a gumi hőmérsékletét is mutatja a kijelzőn (alapból csak a nyomás kerül kijelzésre).


Menet közben mutatja a nyomást és a hőmérsékletet is a gumiabroncsokban

Csengőhang

Ha nem szeretnénk, hogy a kocsi idegesítő hangján csilingeljen, ha hívnak, akkor a Ringtone modulban kiválaszthatjuk, hogy a telefonunk csengőhangján jelezzen híváskor

Ugyanitt a Headunit modulban állítható még egy rakás dolog, például animációk (BMW, Rolls Royce, Mini, M variáns stb).
Ebben a videóban a 42. másodperctől láthatóak a különböző animációk.

Air Conditioning

Ebben a modulban található az un. "Air conditioning on in AUTO mode" funkció, amit ha kikapcsolunk, akkor maga a klímaberendezés nem fog bekapcsolni automata módban sem (csak ha mi kézzel bekapcsoljuk az AC gombbal és nekem erre volt szükségem).
Eme funkció aktiválása után viszont be kell indítani a kocsit és alapjáraton járatni pár percet, amíg a klímarendszer újból inicializálja magát.

Számomra ezek voltak a legfontosabbak, de természetesen ezeken kívül még sok tucat beállítás van, ami elérhető, akár a biztonsági öv csipogó funkcióját is tudjuk szabályozni.

Még több részlet

Az összes funkcióról itt olvashatunk bővebben (angolul): támogatott kódolási opciók.
Ezt a részt már csak azért is érdemes átolvasni, mert itt van leírva hogy milyen követelményei vannak az egyes beállításoknak.
Például ha nincs ülésfűtés az autónkban, akkor teljesen hiábavaló az ülésfűtés hőmérsékletét állítani, ami nyilván triviális, de van ami olyan, ami az iDrive rendszer változatától függ, ami már közel sem annyira triviális.
A pontos iDrive rendszer beazonosításához itt egy kis segédlet: link

Összegezve, alapvetően napokat el lehet játszadozni az autó testreszabásával, mindenki saját ízlése és kedve szerint formálhatja a funkciókat.

Diagnosztika - Deep OBD

Itt az eredeti tervem az volt, hogy megvásárolom a Bimmerlink appot is (ez a Bimmercode párja), azonban közben teljesen véletlen szembejött egy érdekes és ingyenes app, ez pedig a Deep OBD amit egy Ulrich Holeschak nevű úriember fejleszt.

Maga az app ahogy már írtam egész sokat ígér (Theoretically all operations that are possible with ISTA-D, INPA or Tool32, could be also executed with this application), nyílt forráskódú, 4.7-es értékelésű, és az AppBrain szerint 2015 óta elérhető a Google Playen, szóval olyan nagy baja nem lehet.

Gondoltam adok neki egy esélyt, főleg, hogy működik a Bimmercode-s OBD adapterrel, az app maga pedig ingyenes (és reklám mentes), szóval sok vesztenivalóm nem volt (ha nem működik, akkor jön a Bimmerlink).
Azonban meglepetésemre az app tökéletesen működik, nem csak a különböző modulok hibakódjait tudja olvasni, de rengeteg szerviz funkció is elérhető benne.
Amire figyeljünk, hogy első indításkor letölt egy kb. 2 GB-os adatbázist (erre figyelmeztet is), szóval még mielőtt kimennénk a kocsihoz, wifin töltsük le ezt.

Ami hátrány, hogy az app felülete egyáltalán nem felhasználóbarát (alapvetően látszik rajta, hogy autókhoz jobban értőknek készült) illetve kicsit fapados, erős angol tudás illetve hozzáértés szükséges, szóval ez már bőven nem az átlag felhasználó szintje. Számomra alapvetően hibakód olvasásra/törlésre kellett, ezt a tesztjeim alapján teljesíti, minden más már csak extra.

Természetesen itt is igaz (hatványozottan), hogy mindenki saját felelősségére használja az appot, én csak bemutatok pár lehetőséget a saját autómon keresztül.

Az első tesztem egyből hibakód kiolvasás volt. Tönkrement a TPMS szenzorom a kerékben, amit a kocsi jelzett is, és természetesen gumicsere szezon lévén, hetekre kaptam időpontot gumishoz.
De sebaj, ez pont jó alkalom arra hogy kiolvassuk a hibakód tárolót sőt, tulajdonképpen némileg "szerencsés" eset is, mert egyébként korábban profi műszerrel is át lett vizsgálva az autó és tudtam hogy amúgy hibakód mentes.
Összehasonlításképp a Torque appot használtam, ami csak a sima OBD2-t tudja, természetesen hibakód mentesnek jelezte a kocsit (függetlenül attól hogy a műszerfalon is világít a guminyomás hiba LED).

Ellenben a Deep OBD egyből jelezte, hogy a DSC modulban hiba van, a konkrét hiba mellett azt is megmondta hogy mikor jelentkezett a hiba idő és km szerint.

Ezek után már kíváncsi voltam a többi funkciójára is, és valóban látja a kocsi moduljait, ki tudja olvasni azok értékeit, és az Actuator névre hallgató funkcióval tesztelni is lehet őket:

Itt épp a szélvédőmosó pumpáját lehet kipróbálni, az Execute once gombra kattintva valóban spriccelni fog a szélvédő mosó.
Szúrópróbaszerűen kipróbáltam pár egyszerű és könnyen ellenőrizhető funkciót, és mindegyik működött.

Ezek egyébként meglehetősen hasznos funkciók, mert például az előző R50-es Minimnél nem kapcsolt a hűtőventilátor kisebb fokozata (típushiba) csak a nagyobb, és ezt menet közben nem annyira triviális észlelni (és akár hengerfejességhez is vezethet hosszabb távon).
Ellenben egy ehhez hasonló másik szoftverrel amikor végigteszteltük, akkor egyből kiesett a hiba (hibakód nem volt) és még azelőtt ki tudtam cseréltetni mielőtt komolyabb hibát okozott volna.
Hasonló funkció egyébként itt is elérhető:

Összességében azt gondolom, hogy amatőr/hobbi szinten ez már bőven több mint elég, szóval ennél részletesebben nem mentem bele az app működésébe.