2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

MegaGány - CD játszó buherálás autóba

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Kb. egy éve építettem CD lejátszót az autómba, de csak most jutott eszembe (amikor így...

[ ÚJ TESZT ]

Kb. egy éve építettem CD lejátszót az autómba, de csak most jutott eszembe (amikor így
megszaporodtak a gányolós írások :) ) hogy megírjam, hátha másnak is lesz kedve eltölteni vele egy hétvégét...
Egyébként az egész megvalósítása egy minimális elektronikai tudást igényel, bárki össze
tudja hozni otthon.)

Az építés közben sajnos nem készült sok kép, nem értem rá, meg nem jutott eszembe hogy ezt egyszer majd megírom, így képek már csak az összerakott cuccról lesznek a cikkben (szét meg nem szedem, nincs az a pénz...)

Tehát a probléma adott volt. Egy régi autó (16 éves Escort Mk.V. 14.-es motorral) és abban egy régi rádió, kazettás magnóval (Blaupunkt Mannheim 27).
Kazettára MP3-t kinyomni meg elég macerás (csak otthon lehet, és ott is át kell cipelnem a hifit a gép mellé, mert amúgy külön szobában vannak). CD-s magnóra meg nem volt keret, főleg nem olyanra ami MP3-t is játszik.

A probléma részleges (és olcsó) megoldása először az volt, hogy - miután összegyűlt nálam 2-3db Play gombos LG 52x CD-ROM (magában is képes audio lejátszásra) - egy ilyet kell bedobni az autóba, és akkor máris lehet újraírható CD-re audio formátumban kiírt MP3-at hallgatni.
(Aki azzal jön hogy romlik a minősége azt kiröhögöm - valóban romlik, de egy ilyen roncs hangrendszerban sajnálatos módon nem ez lesz a gyenge pont. 0 az erősítő hangminősége, a hangszórók meg ugyan Philipsek, de azok is a low-end kategóriából.) Ugyan nem olyan rugalmas a dolog mint behajítani egy MP3-as CD-t egy csúcs MP3-as autórádióba, és azon van 600 szám, de kevésbé macerás mint kazettára másolni. (Azóta megszületett az ultimate solution, de azt majd később.)

Bemenet az autórádióra

A CD-t azonban rá is kellett kötni valahogy a rádió erősítőjére, mivel azon bemenet nem volt. Bemenetet kellett tehát gyártani rá. (Tudom, külön erősítőt kellett volna, de az macerásabb és drágább lett volna, ráadásul az egész hangrendszer nem egy nagy szám, kár bele bármi is.)
Ehhez ki kellett szedni a rádiót az autóból, bevinni a lakásba, rákötni két kukás hangszórót, meg 12V-t adni neki.

Először is megkerestem a hangerő-szabályzó poti kis nyákján az erősítő felé menő két szálat, aztán a magnó és a rádió felől jövő kettő. (Nem nehéz, még még oszcilloszkóp nélkül sem. Bekapcsolt állapotban amelyik szál megfogására búg a kimeneten a hangszóró, az megy az erősítő felé.) Itt ugye máris volt egy bemenetválasztó kapcsoló, mert alapból a rádió szólt, mint egy rendes autórádión, ha betettem egy kazettát, akkor meg az. (Ez a bemenetválasztás nincs rajta a kapcsolási rajzon, adottnak volt tekinthető.)

A rádió előlapjának jobb szélét a skála végén kivágtam (később sikerült el is törni a műanyagot, így az 1. bemenetválasztó kapcsoló mellett lett egy jó nagy lyuk...) ide került a bemenetválasztó kapcsoló. Ennek van ugye 6 lába : 2-re megy a rádió+magnó 2 drótja, 2-re a CD line outjáról érkező jel, és 2 láb (amit hol az egyik, hol a másik bemenetre kapcsol) megy az erősítő felé a hangerőpotin keresztül (mégiscsak kell valahogy hangerőt állítani :) ). A kapcsolót a rádió műanyag előlapja és a fém ház közé pont sikerült bepasszírozni, úgy hogy a nyomógomb pont kiáll az előlapból, lehet nyomkodni.

Így megvolt a bemenet az autórádión, a két lila vezeték (látszik a fényképen) az, ezeket természetesen árnyékolt kábelből kellett készíteni. A magnól belül már nem fontos az árnyékolás, mivel az maga is egy árnyékolt fém doboz, és el sem fértek volna a vastagabb árnyékolt vezetékek.


A gányolt autórádió belseje. A jobb szélén a fehér CD/rádió bemenetválasztó és a hozzávezető lila kábelek is látszanak

[link]

A CD tápja és egyéb kivezetések

Ezután a CD meghajtó tápegységét készítettem el. Sok CD-ROM működik csak 12V-os feszültségről is, de ez sajnos nem ilyen volt. Amúgy is stabilizálni és szűrni akartam a 12V-os ágat is, hogy pl. az indítózáskor keletkező feszültségingadozások, a gyújtás ne
zavarjon bele a CD működésébe. Töltéskor amúgy is közelebb van az akkun mérhető feszültség a 14V-hoz mint a 12-höz...

A CD tápjának felépítése a nagyon olcsó (50Ft) és elterjedt LM7805 (5V-os) és LM7812 (12V-os) stabilizátorral történt. 5V-osból csak SMD kivitelű volt otthon, ami teljesen megegyezik a normál 78XX típusokkal, csak a felső fé zászlója hiányzik, így nincs rajta rögzítő furat. Márpedig az kellett volna, mivel a CD elég sok áramot fogyaszt, ezért a stabilizátorokat hűteni kell.
Sebaj, fogtam egy darab horganyzott lemezt, kifúrtam a 12V-os stabilizáror rögzítéséhez, és ráforrasztottam az 5V-os stabilizátort (a hátulját lehet leforrasztani a hűtőfelülethez).
Ha már ki volt fúrva a lemez, a 12V-os stabilizárort rögzítő csavarral nem csak a stabilizátort rögzítettem, hanem az egész áramkört a CD oldalán levő furatokhoz. Így a CD egész háza hűtőbordaként szolgál.

A stabilizátorok elé kötöttem egy 470uF-os és egy 100nF-s kondenzátort, hogy a gyújtás ciripelését és az esetleges feszültségingadozásokat, zavarokat pluszban szűrjék. Ezek előtt pedig egy külön 2A-es biztosíték található. (Ha valaki hasonló megoldást épít, ezt ki ne hagyja!)

A CD-meghajtó nem közvetlenül az autó akkumulátorára van kötve; a magnó kapcsolójáról kapja a tápfeszültséget, így csak akkor működik amikor a magnó be van kapcsolva, és megspóroltam még egy zavarszűrő beépítését, mivel az a magnó előtt már van az autóban. Féltem kicsit hogy a magnó kapcsolója nem fogja bírni a CD plusz áramfelvételét, de az elmúlt egy évben nem volt vele gond. A CD egyébként külön kikapcsolható (egy külön kapcsoló van még a CD meghajtó előtt, de azt nem jeleztem a kapcsolási rajzon, mivel még soha nem nasználtam :) .)

Az egész tápáramkört a CD meghajtó oldalára rögzítettem, attól elszigetelve. Kapott egy
műanyag burkolatot is, ez a képeken nincs rajta (egy műanyag dobozból készült).

A meghajtót nem csatlakozókkal akartam összekötni a magnóval, mert az autó rázkódása (a jó magyar utak, ugye) bármit képes lenne kirázni a helyéről. Meg amúgy is a zárható kesztyűtartóba került a meghajtó, és oda a rövidebb változat (ami alig hosszabb mint egy CD-tok) a hátuljából kilógó csatik nélkül is alig fért el. Így levettem a meghajtó alját, és a NYÁK-ra forrasztottam a vezetékeket. A meghajtó line out -ját használtam kimenetnek - amúgy is a magnó potija szabályozza a hangerőt, és a line out hangja is szebb mint a fejhallgatókimeneté.

A tápot is forrasztva kötöttem a meghajtóra, és az open/close/stop valamint a play/next gombokat is kivezettem 4 vezetékre (ennek később még lesz jelentősége :) ).


A vezérlőgombok a kormány mellett

[link]

A meghajtó beszerelése

A meghajtó alján - ha már lent volt - oldalanként átdugtam 1-1 csavart, és a kesztyűtartó aljába böktem 1-1 lyukat nekik pákával. (Jó büdös volt... :( ) Ezek rögzítik a meghajtót hogy menet közben ne pattogjon ide-oda. Meghajtó alja vissza (ahol a NYÁK-ra forrasztottam a vezetékeket ott természetesen el kellett szigetelni a meghajtó alját, én vékony gumilapot tettem bele), az oldalanként szabadon maradt 1-1 csavarhelyen fogattam össze. A CD-ből hátul kilógó kábeleket elvezettem a kesztyűtartó oldalán felfedezett nyíláson (a feldelét tartó zsanért lecsavaroztam, akkor vettem észre a lyukat, amin keresztül a kábeleket el lehet tüntetni). A kábelezés nem lett szép, de nem sok hely volt, és nem akartam még több lyukat fúrni a kesztyűtartó aljába.

A meghajtó kábeleit elhúztam a műszerfal mögött a magnó fészkéig, ott pedig a magnó
csatlakoztatására szolgáló sorkapocsba ("csoki" :) ) kötöttem az árnyékolt kimeneteket, meg a CD tápját, és földjét.
Persze az egészet még az autón kívül, bent a lakásban összeraktam egyszer, és csak akkor vittem ki hogy beszereljem, amikor már működött.

Összerakva is működött, nagy volt az öröm :-) Viszont gondoltam rá hogy kényelmetlen (és veszélyes) lesz átnyúlkálni az utasoldali kesztűtartóba ha CD-t akarok hallgatni. Ezért vezettem ki a CD meghajtó gombjait 4 vezetékre. A vezetékeket elhúztam egészen a vezetőoldalon levő egyik vakkapcsolóig. A vakkapcsolón elhelyeztem két mikrokapcsolót, és ezekre kötöttem a CD-ről jövő 4 vezetéket. Így gyakorlatilag a kormányról (mellőle :D ) vezérelhető CD játszóm lett.

A megoldás nagyszerűen bevált; audio lejátszás közben csak a rettenetesen rázós utakon akad meg a zene, gondolom egyébként azért nem, mert a meghajtó pufferel. A meghajtó kívülről nem látszik, éjszaka ha utassal megyek, akkor ő könnyen tud CD-t cserélni mert a kesztyűtartó megvilágított.

Egyetlen kényelmetlenség az egyedül autózás közbeni CD csere, mert ilyenkor meg kell állni (menet közben nem túl biztonságos elnyújtózni az üléseken). A CD nem vezérli túl a magnó ersítőjét, így nem recseg, nem torzít, sokkal szebben szól mint a kazettás rész vagy a rádió. (Már amennyiben ilyen kukás hangrendszernél értelme van "szépen szólásról" beszélni.)


A beszerelt meghajtó a tápáramkörrel. A hosszú fehér henger a biztosítékház

[link]

Még bemenetet

Valamikor 2007 vége felé kitaláltam hogy a mostanában kapható MP3 lejátszókat bizony már én is megengedhetem magamnak. Be is szereztem egyet a csodálatos TECHNIKA (LOL) termékek közül. (Meglepő, de még működik, igaz nem sűrűn használom.)

Gyártsunk hozzá bemenetet az autóra! Nyomban kikaptam a helyéről a magnót, és nekiálltam növelni a benne levő káoszt egy kapcsolós 3,5" jack aljzat beépítésével. Ez azért tűnt jó megoldásnak, mert így a jack aljzatnak adhatok prioritást, azaz bármit beledugok, az fog szólni, akármin is áll éppen a korábban alkotott bemenetválasztó (az sem elhanyagolható hogy így a korábbi CD meghajtó is használható marad, és nem kell kibontanom és 3 állásúra cserélni annak a bemenetválasztóját).

A kapcsolós jack aljzat beépítése is hasonlóan történt, mint a CD bemenetválasztójáé : ennek is 6 lába van, 2 a kimenet a magnó hangerőpotijához (azon keresztül az erősítőre), 2 közvetlenül az aljzat lábaira forrasztva, 2 pedig a CD bemenetválasztójának a kimenetére.
A kapcsolási rajzon ez a 2. bemenetválasztó kapcsoló.

Mivel a hangszínszabályzót már régebben kidobtam a magnóból (nem működött, szétkoptak a potik) volt két lyuk az elején. Pont kifért rajtuk egy jack aljzat... Hátulról kellett egy rögzítést kitalálni (fémlemez),és már kész is volt az újabb bemenet. Egy rövid jack-jack kábellel rá lehet dugni az MP3 lajátszókat, és hallgatni. (Hozzáteszem, attól függ hogy melyik dzsunkán készült az adott MP3 lejátszó, mert van amelyikbe a szabvány 3,5"-os jackdugó egyszerűen nem megy bele...)


Ilyen lett - a kormány mellett balra a 2 gomb nem látszik, viszont az igen hogy hetek óta nem volt időm autót takarítani :(

[link]

Végszó

Szóval valahogy így lehet olcsón kihozni egy autóba épített CD lejátszót és MP3 bemenetet. Persze ez csak olyankor értelmes lépés, ha nem egy csillivilli járgányról van szó, és nem egy csillivilli hangcuccról. (Utóbbiakon meg ezek alapból megvannak... :) )

Én is tervezem valami rendes fejegység beszerzését, de ahhoz először le kéne cserélni az elég romos állapotban levő hangszórókat (2x10W az ajtókban, hátul pedig 2 csipogó és 2x20W mély). Márpedig ez pénzbe kerül (nincs) és elég nagy meló az egész ajtókárpitot lebontani, mert valószínű csak úgy tudom kibányászni az ajtóhangszórókat...

És végül, ami kimaradt a bemenetek és a CD táp kapcsolási rajza : [link]

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.