2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Kultúra rovat

Letöltöd vagy megveszed?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Szeptember-óta az aranylemezt jelentő eladás 7500 darabra csökkent. Platinát 15000 értékesített...

[ ÚJ TESZT ]

Szeptember-óta az aranylemezt jelentő eladás 7500 darabra csökkent. Platinát 15000 értékesített lemez ér. Tizenhárom esztendeje még százezer volt az aranyhatár. Még rosszabb a helyzet a komolyzenei, világzenei, verses kiadványoknál, itt már 1500 aranyat, 3000 boltban megvett CD pedig pltainát ér.

Az első reakciók mind arról szóltak, hogy micsoda szánalmas küszöbértékek ezek, azonban a dolog háttere igencsak összetett. A rendszerváltás előtti nagy sikerek esetében nem számítottak ritkának a százezres eladások sem, sőt, az igazán kimagasló sikerű albumok, az István a király, az Omega lemezek, vagy a Neoton Família kiadványai akár a több százezres eladást is elérték. A tízezres eladások még a kilencvenes évek elején is igencsak gyenge teljesítménynek számítottak, az Aurora együttes “Előre kurvák, gengszterek” című lemezéből például úgy fogyott el az említett mennyiség, hogy a rajongókon kívül szinte senki sem ismerte a bandát. Ma pedig már egy, a rádiókban nap mint nap hallható sztáregyüttes is örülhet, ha a tízezres mennyiséget valaha sikerül elérnie.

Pedig a kilencvenes évek jól indultak: a bővülő kínálatnak, s a frissiben megjelent CD-formátumnak köszönhetően a lemezipar szárnyalt, és több egymást követő esztendőben is növekvő eladásokat produkált. 1992-ben mégis ötvenezerre csökkentették az aranyhatárt, mivel a világszínvonalúvá vált kínálat átrendezte a piacot, s megszűntek a több százezres példányszámok. 1997-ben újabb felezés következett: a korábbi évek felfutása miatt egyre több kiadó jelentkezett a piacon, amely nagyjából ekkorra telítődött, így drasztikusan csökkent a félszázezres eladást produkáló előadók száma.

Az 1998-as esztendő már a hanyatlás éve. Általánossá válnak a személyi számítógépekbe szerelhető CD- és DVD-író eszközök, az üres CD-lemezt a kazettánál is olcsóbban árulják, és az otthoni felhasználásban is terjedni kezd az internet.Aztán jönnek a fájlcserélők és a torrent. Különösen az utóbbi négy-öt év bizonyult gyászosnak: több cég megszűnése, összeolvadása munkahelyek százainak megszűnését, és a megjelenő kiadványok számának csökkenését, s sajnos sokszor ezek minőségének romlását is eredményezte. A kiadók ugyanis egyre inkább csak olyan lemezekbe mernek befektetni, amelyek szinte biztosan megtérülnek, ellenkező esetben egy-két veszteséges kiadvány már magát a cég létét is fenyegetné. Egy album elkészítésének, és közönséghez történő eljuttatásának költségei akár a tízmillió forintot is meghaladhatják, így még egy ma már igen jónak számító ötezres eladás is éppen csak nullszaldót jelent. A CD-re kerülő árcédulán szereplő összegből az ÁFA, a járulékok, jogdíjak, a kis- és nagykereskedelmi árrés miatt ugyanis a kiadó nagyjából kétezer forintos bevételt könyvelhet el.

Ám az általános hanyatlás közepette is akadnak üdítő kivételek. Rúzsa Magdolna A döntőkben elhangzott dalok című válogatás CD-jét hatvanezernél is többen vásárolták meg – az album ezzel tripla platinalemez lett -, és a NOX Ragyogás című kiadványából is negyvenezernél több fogyott. Rúzsa Magdolna sikerének értékét tovább emeli, hogy Caramel, a Megasztár korábbi győztese feleannyi, az első széria legbefutottabb felfedezettje, Oláh Ibolya pedig olyan negyvenezer CD-t tudott eladni. Ráadásul mindeközben a honi lemezpiac két esztendő alatt közel harminc százalékkal csökkent.

De a magyar zeneipart nem csak a megasztárok tartják életben, mivel az elpusztíthatatlannak tűnő mulatós művészek is rendre szép eladási eredményeket produkálnak. A Matyi és a hegedűs duó 2005-ben egy arany és egy platinalemezt is hazavihetett, és Bódi Guszti csapata is hasonló eredményt ért el, de a Dupla kávé és Márió is bearanyozódott. Vagyis a mulatós lemezek kockázatmentes vállalkozást jelentenek, főként azért, mert a műfaj célközönsége alig rendelkezik a másoláshoz, letöltéshez, fájlcseréléshez szükséges technikai eszközökkel. A lemezkiadással foglalkozó szakemberek szerint azonban a hitelesség is fontos, és sokat nyom a latban, hogy az előadó képes-e valami pluszt, valami értékeset nyújtani közönségének; ezért tud Ákos vagy a Tankcsapba folyamatosan húszezer körüli eladást produkálni.

Egyébként Ákos, akinek legújabb, Még közelebb című albuma egyetlen hét alatt lett aranylemez, a következőt nyilatkozta minderről:

“Vannak, akik nagy poénnak tartják, hogy négyévnyi munkámat jogosítatlanul letölthetik, közben nem gondolnak arra, hogy nem csak nekem, nem csak a kiadóknak és az előadóknak általában, de önmaguknak is kárt okoznak. Az ilyesmi nem a több millió CD-t értékesítő Madonnáknak okoz komoly gondot, hanem kis országok kis előadóit sújtja leginkább. Egyszerű a helyzet: amit szeretsz, azt vedd meg, hogy életben maradhasson, és jövőre is készíthessen albumot.”

No és te mit teszel?
Letöltöd vagy megveszed?

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.