2024. április 24., szerda

Gyorskeresés

Közös vásárlás és a hazai webshopok?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Gondolom rengetegen találkoztatok már az internetes közös vásárlást hirdető cikkekkel, weboldalakkal,...

[ ÚJ TESZT ]

Gondolom rengetegen találkoztatok már az internetes közös vásárlást hirdető cikkekkel, weboldalakkal, spam levelekkel. Sok hasonló oldal kicsit sem reális (80% körüli) kedvezményeket jövendöl azoknak, akik csatlakoznak és együtt pályáznak valamilyen termékre. Persze az emberrel sok mindent el lehet hitetni, de az nem igazán tartozik a realitások talajára, hogy példának okáért egy 200ezer ft-ba kerülő tv-t újonnan, ugyanolyan feltételek mellett hazavigyél 40 ezerért. Magyar ember hiszékeny, szokták volt mondani. És mindent elkövet azért, hogy minél olcsóbban jusson hozzá az általa kinézett termékekhez, legyen ez egy 20 ezer Ft-os DVD lejátszó vagy éppen egy sokszorosába kerülő TV. Véleményem szerint a legtöbb ilyen oldal csak összegyűjti az adataidat, hogy később reklámlevelekkel bombázhasson.

Bárki pillanatok alatt találhat ilyen oldalakat, már hazánkban is, elég csak a google-t segítségül hívni és rákeresni a közös vásárlás vagy csoportos vásárlás kifejezésekre.

Az ötlet az én fejemből pattant ki, mivel több hónapja nézelődök Plazma TV fronton, mert egy több 100 ezres beruházást azért jól meg kell gondolni az embernek. A Prohardver! Plazma TV topicjában kezdődött minden. Gondoltam egy merészet és megkérdeztem, hogy ki tervez a közeljövőben TV-t venni, esetleg álljunk össze, hátha több darabnál nagyobb kedvezményeket tudunk kapni.

Azt azért megemlítem, hogy mint sok minden másnál, itt is az a helyzet, hogy nálunk sokkal drágább minden ilyesmi, mint Nyugat Európában vagy éppen a tengerentúlon. A nagyságrendek kedvéért érdemes megemlíteni, hogy egy nálunk akkor 380 ezerbe kerülő televízió az USA-ban 200 ezerbe került (erre még rájön az államonkénti áfa), Lengyelországban megközelítőleg 300 ezer, ahogy Szlovákiában is, Németországban 320 ezer körül. Hogy ez miért van így, az megérne egy külön cikket, de mi most nem ezt kutatjuk.

Biztos sokakban felmerül a szürke-import fogalma illetve a különböző beszerzési források. Ám ezeket a készülékeket ez olyan szempontból nem érinti, hogy EU garancia van rájuk. Azaz bárhonnan hozzák, ha az EU garancia füzet ki van töltve azt az itthoni szervizek el kell, hogy fogadják. Sőt ha bárki megveszi a tv-jét külföldön (EU-n belül) és azt hazahozza és itthon használja, akkor az itthoni garanciális szabályok vonatkoznak rá.

Hozzáteszem gyorsan, hogy nagy rálátásunk nem volt a témára, csupán találgattuk a majdani kedvezmény mértékét. Illetve utánanéztem az ilyen közös rendeléseket bonyolító oldalak működésének és legtöbb ilyen oldal csak a keretrendszert biztosította, a végeredmény az volt, hogy az összegyűlt jelentkezők adatait megkapta a bolt és onnan már az oldaltól függetlenül bonyolították az üzletet, a végén csak értékelés készült. Ezt a részét én bevállaltam, nem kell ehhez nekünk külön oldal.

Na de térjünk vissza a szerveződéshez. Az igazat megvallva ennyi jelentkezőre nem számítottam, pár nap alatt összejött 20 ember, majd szép lassan elértük a 30-as határt. Hogy ne csak a levegőbe beszéljünk mindenkitől begyűjtöttem a nevét, címét, telefonszámát, illetve a lakhelyét.
Megjelöltem egy határidőt, ameddig vártam a jelentkezőket, írtam egy (szerintem) korrekt megkereső levelet. És úgy saccoltam, hogy első héten begyűjtjük az ajánlatokat, amiket átbeszélünk, kiválasztjuk a legjobb ajánlatot, kimegy egy második (immár az árak ismeretében) konkrét lista amire ismét kapunk árakat és utána már csak a rendelés illetve az esetleges személyes átvételek maradnak.

A megkereső levél:

"Tisztelt Cím!

Egy csoportos Panasonic plazma televízió vásárlással kapcsolatban keresem fel Önöket. Egyik internetes fórumon (Prohardver.hu / Plazma tv topic) merült fel az ötlet, hogy olcsóbbnak tűnő külföldi rendelés helyett álljunk össze többen és kérjünk csoportos kedvezményt a vásárolni szándékozott televíziókra.

Ekkora sikerre nem számítottam, összegyűlt közel 30 ember, komoly vásárlási szándékkal. Én vállaltam magamra a szervezést és az egyeztetést. Az összegyűlt készülékek bolti ára nagyságrendileg 9 millió forint.

Leszűkítettük a kört 4-5 (webshoppal is rendelkező) boltra. Az Önök webshopja az egyik ezek közül.
Fontos szempont volt a hivatalos Panasonic garancia, illetve a kedvező (vagy ingyenes) szállítási költség. Valamint a több helyről hallott (hivatalosan tudtommal még nem megerősített, nyárihoz hasonló) November 15től induló 5 év garancia kiterjesztés, továbbá több ember szeretné személyesen átvenni a készüléket, gondolom ez sem okoz majd problémát.

Amennyiben a fentebb említett dolgokat tudják vállalni és látnak fantáziát az elképzelésben akkor várom szíves válaszukat és én elküldöm a konkrét típusokat tartalmazó előzetes igénylistát.

Először begyűjtenénk az ajánlatot az összes helyről, majd a kapott árakból kiválasztanánk a legkorrektebbet (szoros helyzetben akár többet is) és a második körben már egy konkrét igénylistával kérnénk egy új ajánlatot. Itt persze még lehetnek majd változások, mivel pl. a legnépszerűbb típusnál sokan kitűztek egy adott cél árat amit el szeretnének érni, de 12db egyfajta (konkrétan P50G20) készülék rendelése esetén gondolom reálisan lehet beszélni nagyobb kedvezményről.

Amennyiben nyitottak egy ilyen kedvezményre, küldöm a tételes listát amire árajánlatot szeretnék kapni. Természetesen várom az Önök véleményét, kérdéseit és javaslatait a lebonyolítással kapcsolatban.

Üdvözlettel:
... ....."

Az összegyűlt televíziók bolti ára megközelítőleg 9 millió forint volt. Sőt, az első kör árajánlatai után újabb 5-6 ember is jelezte, hogy jó árak mellett csatlakozna ő is, így a végén jóval 10 millió feletti tételről beszélhettünk. Nem vagyok tisztában az itthoni webshopok forgalmával, de nem hinném, hogy ez olyan kis tétel lenne.

Fontos szempont volt az ár mellett, a hivatalos garancia (ez mondjuk minden helyen járt) az olcsó szállítás, illetve egy üzlethelyiség megléte az esetleges személyes átvétel illetve kipróbálás miatt.

4 boltra (Digitalplaza, Panashop, AVplanet, HD-mozi) szűkült a kör, akiknek kimentek a megkereső levelek. Amiben még nem voltak számok, csak érdeklődtem, hogy hogyan állnak egy ilyen csoportos rendeléshez. A 4 bolt közül egyik hamar válaszolt, a többinél kicsit tovább tartott, tőlük 2 napra rá kaptam választ. Egy bolt pedig válaszra sem méltatott.

Kerestem még 3 jó feltételeket biztosító webshopot, és írtam nekik is (Ecostore, Marketworld, Digitalko).

Sőt, később képbe került még 1 webshop ami a legjobb árakat prezentálta neten (Elektroudvar) viszont itt személyes átvételre sem volt lehetőség illetve elutasítóak voltak a kedvezményre vonatkozó kérdésemre is, 20 tv feletti tételnél esetleg mérlegelnék a kedvezmény mértékét.

Végül képbe került még az Euronics is, mivel webshopjuk nekik is van és ha tőlük kapnánk egy korrekt ajánlatot akkor mindenki a hozzá legközelebb eső boltban át tudná venni a tvjét.

Én természetesen arra számítottam, hogy egy ilyen lehetőségen kapva kapnak majd a boltok és jönnek majd a jobbnál jobb ajánlatok, hogy végül kinél vegyük a készülékeket. Persze én sem vagyok teljesen naiv így bennem is felmerültek az esetleges buktatók, a boltok szemszögéből nézve mégpedig, hogy:
- mi van, ha csak egy ember szórakozik és próbál így olcsón tv-hez jutni,
- mi van, ha többen meggondolják magukat és elállnak a vásárlástól, és rajtuk maradnak a tv-k,
- hogyan lehet majd legkönnyebben lebonyolítani az üzletet.
A másik oldalon viszont sok pozitívum, nagy bevétel az év végén, jobb statisztikák, ha náluk veszik meg akár kisebb haszonnal is, de ekkora tételnél bőven megéri és addig sem a konkurenciánál köt ki a vevők pénze. Egy korrekt lebonyolítás a bolt ázsióját emeli.

Az e-mailek kiküldése után már csak a várakozás maradt.

Várakozás, az idő meg csak telt... Az árak nem nagyon jöttek, pedig első válaszlevélben szinte mindenhol pozitívan reagáltak és kedvezményeket ígértek. Persze a legtöbb webshop szintén kért árajánlatot a beszállítójától, hogy az esetleges kedvezményt is bele tudják kalkulálni az ajánlatba.

Péntekig bírtam a várakozást, akkor felhívtam azt a boltot ahol a főoldalon ki volt emelve, hogy több termék vásárlása esetén lehet egyéni árajánlatot kérni. Érdeklődtem, hogy mire várhatóak az árak. Még ők is várják az ajánlatot a beszállítójuktól, de ez a 30 tv nem olyan nagy tétel és 1-3%nál nagyobb kedvezményre ne nagyon számítsunk. Nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek. Vajon aki 2db készülékre kér tőlük árajánlatot, neki menyi kedvezményt adnak? Lefelé kerekítik az 5ft-ot a számla végén?? Egyáltalán akkor minek van kint a főoldalon, hogy egyedi árajánlatot lehet kérni több készülék esetén.

De nézzük boltról boltra, ki hogyan állt a dolgokhoz. Hozzáteszem, hogy az első ajánlat lassúsága valószínűleg nem csak a boltokon múlott, hanem a boltok is lassan kaptak választ a beszállítóiktól. És az is fontos, hogy a kialakult vélemény teljesen szubjektív, csak a megkeresésekkel kapcsolatos hozzáálláson és történéseken múlt. Egyik bolttal sem voltam előzőleg kapcsolatban, egyiktől sem rendeltem még. De amit kimondottan utálok, hogy ha válaszra sem méltatják az embert, esetleg félredobják a levelet, hogy majd később foglalkoznak vele aztán elfelejtik. Több esetben történt telefonos megkeresés is.

A BOLTOK

Avplanet: Első megkeresés után kissé lassan kaptam választ (1.5 nap) de a válasz pozitív volt. Tájékoztattak arról is, hogy nekik is árat kell kapni a beszállítóiktól és utána kapunk mi is árakat. Nos ez a válasz két hét alatt sem érkezett meg, a második hét elején küldött e-mailemre (amiben az árajánlat megérkezésének időpontjáról érdeklődtem) már válasz sem érkezett.

Digitalko: Nagyon lassú válasz (3 nap) viszont emiatt elnézést is kértek és amikor írtam nekik, 1 nap alatt megkaptam az árakat. Amik korrektek is voltak (kedvezmények 3-7%). A probléma csak annyi, hogy a második legnépszerűbb készülékből csak ezüst színűvel foglalkoznak és nincs mód személyes átvételre és üzlethelyiség sincs. Sőt később kiderült, hogy csak a Magyar importőrtől vásároló viszonteladóktól vásárolt fullHD készülékek vásárlói jogosultak az 5 év garanciára így végül a szavazáson elbuktak. De amúgy maximum respect nekik a hozzáállás miatt!

Digitalplaza: Semmiféle válasz nem érkezett a megkeresésre. Később a csoport egyik tagja személyesen bement a boltba és rákérdezett, hogy miért nem kaptam választ. Mire boltos azt mondta a listát látva, hogy most már legalább képben van arról, hogy miről is van szó. Had ne mondjam, hogy az első levelem arról szólt, hogy amennyiben érdekli őket a dolog küldöm a konkrét listát. Ennek a boltnak a hozzáállása volt a legnagyobb csalódás számomra. Egy helyi lakos pedig előzetesen ajánlotta őket, és mikor még a csoportos rendelés nem volt képben érdeklődtem náluk a garancia felől amire korrekt, gyors és kimerítő választ kaptam. Talán ezért volt még nagyobb a csalódás.
Ja és a srácnak aki bement személyesen érdeklődni ígérték, hogy küldeni fogják az árakat nekem e-mailbe. Ez sem történt meg.

Ecostore: Valószínűleg ugyanaz, mint a hd-mozi.hu, ez nekem csak a hd-mozi.hu levelét böngészve tűnt fel, de tőlük nem kaptam választ. Lehetséges, hogy ezért nem.

Elektroudvar: Remek árak. Viszont a csoportos vásárlással és a kedvezményekkel kapcsolatban nem mutattak különösebb érdeklődést. Személyes átvételre is csak a vidéki telephelyükön van lehetőség.

Euronics: Küldtem egy levelet a központi címükre, kedden, amiben leírtam, hogy ha benne lennének egy ilyen kedvezménybe akkor gyors választ szeretnék mert már amúgy is elkéstünk a megkeresésükkel. Na a gyors válasz nekik azt jelentette, hogy mikor pénteken este szétküldtem a levelet a kapott árakkal a tagoknak (mondván már úgysem jön több levél), utána pár percre esett be a levelük, hogy köszönik a megkeresést jövő hétre kapok árakat. Sajnos ez így elbukott. Ha legalább visszajeleznek aznap, másnap, legkésőbb csütörtökön, hogy megkaptuk ám a levelet csak még ülünk rajt, akkor talán még vártam volna…
Egy héttel később, szintén pénteken kaptam még egy levelet, hogy elnézést kérnek, hogy megvárattak, hamarosan válaszolnak a levelemre. Ugyan már, tényleg nem kell kapkodni…

HD-mozi.hu: Leggyorsabban tőlük kaptam választ, meglepő módon ünnepnap este (Nov. 1-én küldtem ki az első kör e-mailt). Majd csütörtök este felhívtam őket, hogy mi a helyzet az árajánlattal, mire várhatom az árakat. Mondta, hogy még ők is várják a beszállítótól, talán holnapra megkapom. De pár százaléknál többre ne számítsunk. Eltelt a következő hét is válasz nélkül. Nem kerestem meg őket többet. Ha nem kell a pénzünk hát nem kell…

Marketworld: Gyors és pozitív válasz a megkeresésre. De a konkrét listára már nem jött válasz. Egy hét múlva rá is kérdeztem, hogy mire várhatok valami reakciót. Arra sem jött semmi. Ügyfélbarát megoldás.

Panashop: Második napon kaptam választ a megkeresésre, ingyenes szállítás illetve kedvezmények ígérete. A konkrét listára már nem jött ilyen gyors választ, miután 1 hét után újra írtam nekik, megkaptam az árakat. Kedvezményeik mértéke 1-6% környékén alakult típusonként darabszámtól változó módon, amihez ha hozzávesszük az átlagnál magasabb áraikat elég hamar látszott, hogy velük nem kötünk üzletet.

Panasonic Club: Egy fórumtárs ajánlotta, amikor már kezdtem feladni az egészet. Van weboldaluk, de nincs nyomuk árgépen se máshol, áraik is csak regisztráció után láthatóak. Ennek hátránya, hogy nem is találtam volna rájuk magamtól… Az idő már szűkös volt így e-mail helyett felhívtam a boltvezetőt, kissé bizalmatlan volt a dologgal kapcsolatban először de beszélgettünk kicsit és abban maradtunk, hogy elküldöm a listát és megpróbál ő is egy kis kedvezményt kiharcolni a beszállítótól és majd értekezünk. Aztán folyamatosan keresett telefonon, beszéltünk a részletekről, magyar forgalmazótól vásároló boltok közül a legjobb ára neki volt, amiből még kaptunk ~2% kedvezményt. Ráadásul ezt még akkor is tartotta amikor az előzetes ~30as lista végül lecsökkent 20 alá.

ÖSSZEGZÉS

Hát valahogy nagyon nem erre számítottunk. És akkor még finoman fogalmaztam.
Persze bekavart ez az 5 év garancia kiterjesztés is, mert a Digitalko árai mégis jobbak lettek volna. Ott azt mondom, talán megérte volna vesződni a dologgal, mivel egyes modelleknél akár 15-25 ezret is lehetett volna spórolni. De végül kaptunk 2%ot (valószínűleg azért csak ennyit, mert amúgy sem dolgozik túl nagy haszonkulccsal az említett bolt) ami még egy jóval 300 ezer feletti tv-nél is max 6000Ft. A Panasonic Club lett a befutó. Semmi ördöngösség nem volt, abban, hogy miért. Tudta biztosítani a magyar hivatalos beszerzést (az 5 év garancia miatt), az elejétől érdekelte a dolog (nem nekem kellett utána érdeklődni, hogy mi van már az árakkal) telefonon értesített folyamatosan a fejleményekről. Ennyi. Sok?
Ugye, hogy nem. A megkeresett több, mint 10 bolt közül mégis csak neki sikerült ez (na meg a DigitalKO-nak akik más miatt estek ki).

A boltok vásárlókhoz való viszonyát had ne jellemezzem, azt hittem záporozni fognak a jobbnál jobb ajánlatok a nagy üzlet reményében, végül örültem, ha valahol választ kaptam.

Fontos még belekalkulálni valamennyi lemorzsolódást a jelentkezők közül. Ami nagyban függött a kapott áraktól. Elég annyit megemlíteni, hogy a 35-40 emberből a végén kevesebb, mint harmada jutott el a vásárlásig. Hiszen nagy összegről van szó, bárkinek közbe jöhet valami, van akinek az elképzelései nem találkoztak a kapott árakkal, inkább megvette helyben kicsit drágábban, meg rengeteg egyéb dolog, ami miatt a végén mégis kiszállt.
Hozzáteszem gyorsan, mert fontos, hogy ha tényleg értékelhető kedvezményt kaptunk volna (és nem csak pár %ot) esetleg az 5 év garancia kiterjesztés nem korlátozódott volna a magyarországi forgalmazó (drágábban árult) készülékeire, akkor egészen biztosan tartani tudtuk volna a 30 körüli létszámot...

KONKLÚZIÓ

Mivel az összes csoportos vásárlással foglalkozó webshop hasonló elven működik, azaz összeszedi a jelentkezők adatait, amikor lezárul a jelentkezés átadja a boltnak és minden mást ők az oldaltól függetlenül intézne, ebből nekem az jön le, hogy a hangzatos hatalmas kedvezményekkel kecsegtető ajánlatok kamuk. Egy kis esélyt adok annak, hogy esetleg nekünk nem volt szerencsénk.

Mire jó esetleg a boltoknak egy ilyen akció? Nem arra, hogy az új, márkás termékeiket olcsón eladják... Ha tippelni lehetne, talán inkább arra, hogy a nyakukon maradt készleteiket kiszórják, hangzatos nagy kedvezményekkel. De semmiképpen sem arra, hogy ha én kinéztem valamit azt olcsóbban megkapjam. Már pedig én szeretem magam kiválasztani, hogy mit akarok megvenni és inkább elkerülöm azokat a tömegcikkeket amiket hangzatos akciókkal próbálnak rám sózni, aminél a lényeg, hogy minél olcsóbban hozzájusson az üzlet és minél nagyobbat kaszáljon rajt.

Hogy mire jutottam még? Ha nem lett volna ez az 5 év garancia kiterjesztés (ami meggyőződésem, hogy csak azért van, hogy a Panasonic Magyarország el tudja adni a drágán forgalmazott tv-it) akkor a boltoktól kapott árak láttán összeálltunk volna és kiautóztunk volna Szlovákiába és megvettük volna az említett tv-ket az itthoni árnál ~50 ezerrel olcsóbban, az EU garanciafüzetnek köszönhetően teljesen hivatalosan és itthon is garanciálisan. Vajon mikor fog nálunk megfordulni ez a dolog és a környező országokhoz viszonyítva alacsony fizetésünkhöz mérten olcsóbban juthassunk mi is hozzá dolgokhoz. De nem akarok sokat, nem kell olcsóbban, de legalább ugyanannyiért. Vagy kinek jó az, ha 30km-t autózva Ausztriában megveszem a készüléket jóval olcsóbban a sógoroknál, ahol egy takarítónő is az én fizetésem legalább dupláját (de inkább háromszorosát) keresi. Persze nekem jó, mert spórolok valamennyit. De rajtam kívül másnak nem nagyon, maximum az osztrákoknak.

Persze én ilyen vagyok, nem szeretem ha lehúznak. Nem tudok neheztelni a szlovák rendszámú autók tulajaira, ha egyszer kint megkapják ugyanazt milliókkal olcsóbban. Nem fogok megvenni egy kis apró kütyüt itthon drágábban, mint amennyiért Kínából megkapom Ebayen keresztül. Ha esetleg elromlik rendelek még egyet és még mindig jobban jöttem ki, mintha ugyanezt itthon teszem és postázgatnám vissza garanciába a terméket. Bár ezzel is volt pozitív tapasztalatom, miután szóltam, hogy hibás a küldött termék elnézést kértek és küldtek egy újat! Mindenféle visszaküldés, fotó és egyéb dolgok nélkül. Ilyennel itthon még nem találkoztam.
Olyannal már többször is, hogy egy garanciális terméknél a bolt illetve a szerviz mindent megpróbált, hogy lerázzon.

Túl jól mehet nálunk a kereskedőknek, hogy nem ugranak az ilyen megkeresésekre. Vagy túl biztosak a dolgukban, hogy ők olyan jó áron árulják a termékeiket, hogy abból már lehetetlenség engedni. Közben elég lenne csak ránézni a többi bolt (esetleg a környező országok) áraira és már rá is jönnének, hogy ez nem így van...

Ha ezt a cikket olvasva legalább 1-2 bolt alkalmazottja/tulajdonosa homlokára csap, hogy ejnye, csak ennyit kellett volna tenni egy több milliós üzletért? Akkor már megérte leírnom az egészet...

Kiegészítés (2010.12.10): A közös rendelés gond nélkül lezajlott, a tv-inket megkaptuk az egyeztett áron és végül a közös rendelés folyamán 16db TV talált gazdára. De ez még semmi. A korrekt hozzáállásnak és a korrekt árnak köszönhetően azóta minimum ugyanennyi TV-t adott el a bolt tulaja! Ráadásul azokat már rendes áron. Szóval elég nagy nyereségtől fosztották meg magukat akik nem foglalkoztak velünk. :)

Ha bármi hibát találtok a cikkben, vagy kérdésetek van, írjátok le kommentben.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.