2019. február 22., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Teljes platformcsere kis lépésekben

Bár az Intel + NVIDIA párosítás az elmúlt sok évben jó kombinációnak bizonyult, a 2018. végén aktuális platformcserémben a szokásosnál komolyabb szerepet játszottak az anyagi szempontok. Magam is kíváncsi voltam az elején, mi sül ki ebből, ezért dokumentáltam a lépéseket, és a végén kanyarítottam belőle egy cikket.

[ ÚJ TESZT ]

Összegzés, konklúzió

A mérések összegzése

Az alábbi grafikonon látható a 2*5+1 méréssor mértani átlaga. A FF XV számait 100-zal elosztva kombináltam bele az átlagba, a DOOM egyetlen méréssorát pedig mindkét beállításban felhasználtam:

A CPU által valamelyest limitált esetekben az látható, hogy teljesítmény szempontjából akár meg is állhattam volna a monitor és a videokártya lecserélése után – a Ryzen 3 hozzáadott értéke Win 8.1 alatt nulla, és a Win 10 bevetése is csak pár %-ot segít. A VGA-ra kihegyezett esetben (és ez a reálisabb, főleg az új kártyával) viszont egy kicsit az 1200-as is dob a teljesítményen, és a Win 10-zel kombinálva összesen 35%-kal vagyunk előrébb. Ezt persze felhúzza a DOOM, viszont lehúzza a Sniper Elite V2, így összességében azt látjuk, hogy belépő szintű CPU-val, elsősorban DX11-es játékok mellett 30-35%-kal léptünk előre a GTX 1050 Ti-hez képest. Kevesebb, mint az i7-es CPU-val mért tesztek alapján támasztható elvárás, viszont több, mint amire a két kártya ára közötti árkülönbségből lehetne következtetni.

Konklúziók

Tekintettel arra, hogy ez nem egy mélyelemző teszt, drámai eredményekkel vagy felismerésekkel nem tud szolgálni. Pár pontban összeszedtem az érdekesebb megfigyeléseket:

Teljesítmény / fogyasztás
Nagyon egyszerűen megközelítve, a Ryzen 3 1200 + RX 570 felszereltségű gép valamivel több, mint dupla fogyasztással hozza a kb. 35%-kal nagyobb teljesítményt, tehát az Intel + NVIDIA konfigurációnak kb. 50%-kal jobb a teljesítmény / fogyasztás mutatója. Ahogy korábbi cikkekben utaltam rá, ez a lemaradás az AMD oldalán a magasabb kategóriájú hardverek esetén érdekes – ha az RX 570 80-90 wattot fogyasztana 120-130 watt helyett, azzal pont semmivel nem lennék előrébb.

CPU-igény
Régóta tudott dolog, hogy DX9 / DX10 / DX11 alatt az AMD GPU-k több processzor-erőt kívánnak, mint az NVIDIA-k. Jelen tesztben életszerű felállásokat mértem, ezért csak egy durván CPU-limitált helyzet van (F1 2015, Stormy weather), viszont itt szépen látszik, hogy az RX 570 bevetése a 40% előrelépés helyett 10% visszalépést hozott. Tekintettel arra, hogy ha lassan és nyögvenyelősen is, de azért halad a piac a DX12 és a Vulkan felé, ez aligha fog már változni.
Emellett kiemelném még, hogy bár több tesztben is úgy tűnt, hogy a Win 10 enyhít a CPU-limitáción, valójában nem ez a helyzet – a Win 10-zel minden esetben a videokártya teljesítménye javult (kivéve a Vulkanos DOOM), és ahol vegyes limit volt, ott a Ryzen 3 1200 által elvesztett pár fps-t visszanyerte az RX 570. Ahol viszont kemény CPU-limit volt (F1 2015), ott a Win 10 upgrade egy darab fps-sel nem javított a sebességen.

i3-6100 VS Ryzen 3 1200
Több ideológiai vitám is volt a Ryzen 3 kapcsán arról, hogy vajon a valódi 4 magos CPU-k valóban alapból felsőbbrendűek-e a 2 mag + HyperThreading felállásnál. Ahogy ez a teszt is mutatja, a kérdés még modern CPU-k esetében sem eldönthető a paraméterek pontos ismerete nélkül. Az i3-6100 jobban teljesít az olyan játékokban, amelyek nem hajtanak meg maximálisan 4 magot vagy szálat, és akkor sem drámai a lemaradása, amikor a játék mindent kifacsar a processzorból. Összességében döntetlen az eredmény a két CPU között – persze single játékról beszélünk. Multiban pedig... nos, ez is attól függ, milyen multiban. Battlefieldben a Ryzen 3 nyerne, míg CS:GO-ban az i3. Vagyis teljesítmény terén nem igazán van döntő különbség a két versenyző között – árban annál inkább.

Az RX 570 sebességének alakulása az idő függvényében
Közismert, hogy az AMD kártyák jövőállóbbak, mint az NVIDIA-k – egyrészt a kártya élete során a driverek több extra teljesítményt hoznak, másrészt az újabb játékokra jobban fel vannak készülve. Legalábbis ez az elmélet – mégis, a mérések a legnagyobb különbséget a 2-3 éves párosnál mutatták, a Final Fantasy motorjának és az UE4-nek relatíve jobban ízlett a GTX 1050 Ti. Ebből a tényből most nagyon messzemenő következtetéseket nem akarok levonni, de későbbi megvizsgálásra mindenképpen érdemes félretenni.

Végszó

Nagyobb arányú hardvercsere esetén mindig felmerül a kérdés, hogy megéri-e? Ár / teljesítmény terén némi odafigyeléssel és a megfelelő alkalmak kivárásával nem olyan nehéz jó cseréket csinálni, de aztán nem mindegy az sem, hogy az ember az új hardvereket mennyire használja megelégedéssel. Volt már az AMD-vel számos rossz tapasztalatom, úgyhogy jelen esetben az RX 570 rendkívül kellemes meglepetést okozott.
Az A320-as platformot jobb elfelejteni, és bár kellett egy nagy levegő az egy héten belüli két alaplapcseréhez (nem nagyon szeretek már szerelni), de jó döntésnek bizonyult belefektetni az extra időt és a pár ezer további forintot, a B450-es lap tényleg mérföldekkel jobb. Egyedül az idle fogyasztás böki a csőrömet, és emiatt a teszt végszava sem lenne kiemelten lelkes...
... azonban a FreeSync felfordítja az egészet. Függően attól, hogy az ember mennyit szán a monitorra, az eredmény vagy egy szűk, vagy akár egy egész széles fps-sávban fenomenális. Nem mindenható a megoldás, de az esetek többségében jelentősen megváltoztatja a folyamatosság érzetét, és ezáltal az erre érzékeny játékokban a játékélményt. Ezért az alsó kategóriákban a FreeSync monitor + AMD videokártya kombináció kiemelten ajánlott – a Ryzen 3 pedig az árazás terén viszi el a pálmát. Round 2018 – AMD wins.

Hirdetés

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.