2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

CHIP-8 – játék-engine 1977-ből

Az RCA COSMAC VIP számítógép és a CHIP-8 nyelv bemutatója, amely még csaknem 40 év múltán is él.

[ ÚJ TESZT ]

CHIP-8

A COSMAC VIP-t nagyon könnyen lehetett programozni – a gép reklámja szerint már az első nap elsajátíthatta a programozást a leendő tulajdonos. Mindez a géphez kifejlesztett új programozási nyelvnek, a Chip-8-nak köszönhetően vált lehetségessé. A nyelv leírását, és húsz példaprogram listáját a géphez mellékelt felhasználói kézikönyv – amit külön 5$-ért kellett megvásárolni – közölte.

A Chip-8 egyszerre jelent egy virtuális gépi architektúrát, és egy egyszerű, 35 (eredetileg 31 dokumentált) utasításból álló programozási nyelvet. A nyelvet Joseph Weisbecker – a COSMAC ELF-ről szóló cikksorozat szerzője – célzottan arra fejlesztette ki, hogy könnyen lehessen benne egyszerű video-játékokat (pl. Pong, Space Invaders, Pac-Man stb.) fejleszteni. A Chip-8 nyelven írt programokat nem fordították le, hanem egy interpreter futtatta azokat. A COSMAC VIP-n futó értelmező csupán 512 byte hosszú volt!

Akiket mélyebben érdekel a Chip-8 nyelv specifikációja, és az utasítások részletes leírása, azoknak Matthew Mikolay oldalát (angol nyelven), és Laurence Scotford blogját ajánlom tanulmányozásra.


Space Invaders (szerző: David Winter)

A Chip-8 nyelven jóval egyszerűbben lehetett a játékszoftvert fejleszteni, mint ha ugyanazt a programot gépi kódban kellett volna megírni. Ráadásként a Chip-8 nyelven megírt programok – mivel egy interpreter futtatta azokat – elvileg platform-függetlenek voltak, hiszen bármilyen gépen, amin volt Chip-8 értelmező, futhatott a játék. Ennek ellenére – ha jól tudom – a nem RCA 1802 CPU-val rendelkező gépek közül egyedül az ausztrál Dream-6800 (Motorola 6800 CPU-val) volt az, amin létezett Chip-8 interpreter.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.