CHIP-8
A COSMAC VIP-t nagyon könnyen lehetett programozni – a gép reklámja szerint már az első nap elsajátíthatta a programozást a leendő tulajdonos. Mindez a géphez kifejlesztett új programozási nyelvnek, a Chip-8-nak köszönhetően vált lehetségessé. A nyelv leírását, és húsz példaprogram listáját a géphez mellékelt felhasználói kézikönyv – amit külön 5$-ért kellett megvásárolni – közölte.
A Chip-8 egyszerre jelent egy virtuális gépi architektúrát, és egy egyszerű, 35 (eredetileg 31 dokumentált) utasításból álló programozási nyelvet. A nyelvet Joseph Weisbecker – a COSMAC ELF-ről szóló cikksorozat szerzője – célzottan arra fejlesztette ki, hogy könnyen lehessen benne egyszerű video-játékokat (pl. Pong, Space Invaders, Pac-Man stb.) fejleszteni. A Chip-8 nyelven írt programokat nem fordították le, hanem egy interpreter futtatta azokat. A COSMAC VIP-n futó értelmező csupán 512 byte hosszú volt!
Akiket mélyebben érdekel a Chip-8 nyelv specifikációja, és az utasítások részletes leírása, azoknak Matthew Mikolay oldalát (angol nyelven), és Laurence Scotford blogját ajánlom tanulmányozásra.
Space Invaders (szerző: David Winter)
A Chip-8 nyelven jóval egyszerűbben lehetett a játékszoftvert fejleszteni, mint ha ugyanazt a programot gépi kódban kellett volna megírni. Ráadásként a Chip-8 nyelven megírt programok – mivel egy interpreter futtatta azokat – elvileg platform-függetlenek voltak, hiszen bármilyen gépen, amin volt Chip-8 értelmező, futhatott a játék. Ennek ellenére – ha jól tudom – a nem RCA 1802 CPU-val rendelkező gépek közül egyedül az ausztrál Dream-6800 (Motorola 6800 CPU-val) volt az, amin létezett Chip-8 interpreter.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!