A Super Chip
A nyolcvanas évek elejére a 64x32 pixeles felbontáson, és a Chip-8 nyelven túlhaladt a kor. A számítástechnika, és a video-játékok iránt érdeklődőket olyan újdonságok tartották lázban, mint a ZX Spectrum, vagy a Commodore 64...
A Chip-8 megjelenése után bő tíz évvel, 1990-ben, a finn Andreas Gustafson, CHIP48 néven egy Chip-8 interpretert írt a HP48 grafikus számológépre. Talán nem véletlen, hogy pont egy finn nemzetiségű fickó fedezte fel újra a – már feledésbe merült – nyelvet, hiszen a hetvenes évek végén a finn gyártású Telmac 1800 volt az egyike azoknak az RCA 1802 CPU-val rendelkező gépeknek, amin az eredeti Chip-8 értelmező futott.
A Telmac 1800 számítógép (forrás: Wikipedia)
A Chip-8 gyorsan népszerűvé vált a HP48 használók között, hiszen annak segítségével már egyszerűen lehetett játékokat fejleszteni a számológépre. A Chip-8 játékok nagy többsége a kilencvenes évek közepén készült.
Maga a Chip-8 nyelv is fejlődött: néhány új utasítás bevezetésével, és a képernyő felbontásának 128x64 pixelesre növelésével Erik Bryntse létrehozta a Super Chip-et. A nyelv kompatibilis maradt az eredeti Chip-8-cal: a Super Chip értelmező gond nélkül futtatta a régi programokat is.
Ant (Erin S. Catto)
Car Race (Klaus von Sengbusch)
Blinky
Kompatibilitási problémák
Nem hallgathatom el azt a szomorú tényt, hogy a kilencvenes években megjelent dokumentáció, ami alapján a HP48-ra készült értelmező, és az új játékok készültek, sajnos nem hibátlan: az eredetileg nem dokumentált bitforgató utasítások (8XY6 és 8XYE), és a regisztereket memóriába író (FX55) és onnét kiolvasó (FX65) utasítások leírása nem pontos. Emiatt néhány új játék nem fut az eredeti Chip-8 értelmezőn. Új interpreter írásakor pedig ott dilemma: vajon az eredetivel legyen kompatibilis, vagy a hibásan megírt új játékokkal?
A rosszul értelmezett forgató utasítások miatt hibásan (bal oldalt) jelenne meg a játék az eredeti Chip-8 értelmezőn
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!