A CHIP-8 jelenleg
A Chip-8 nyelv a fénykorát a kilencvenes évek közepén, a HP48-nak köszönhetően élte. Az internetnek köszönhetően a nyelv azóta se merült feledésbe: a nyelv újra-felfedezése óta talán minden számítógép típusra jelent már meg Chip-8 interpreter. Még ma is kiváló hobbi-projekt egy Chip-8 értelmező, vagy egy új Chip-8 játék írása.
2005 óta már Commodore 64-en is van Chip-8 interpreter (M&M)
A Trip8 demo az ENTERPRISE 128-on, az általam írt értelmezőn futtatva
A Revival Studios 2007-ben egy új bővítését jelentette meg a nyelvnek: a Mega Chip-et. Hasonlóan a Super Chip-hez, a nyelv néhány új utasítást kapott, és kompatibilis maradt elődjével. A felbontása 256x192 pixelre nőtt, és színeket is támogat. A nyelvnek ez a változata azonban inkább csak érdekesség, egy Pac-Man klónon, és egy demón kívül más program nem is készült rá.
Mega Blinky (Revival Studios)
Ha valaki kedvet kapott volna Chip-8 programok fejlesztésére, azoknak a John Earnest Octo nevű online fejlesztőkörnyezetét ajánlom: editor, assembler, debugger és disassembler egyben, kompatibilis a Chip-8-cal és a Super Chip-pel is. Nagyon jól dokumentált, akár a fejlesztőkörnyezet használatáról, akár a Chip-8 nyelv leírásáról van szó.
Az előző oldalon említett kompatibilitási problémára is van megoldás: az Options menüben kiválasztható, hogy hogyan működjenek a kérdéses utasítások (alapértelmezés szerint az eredeti interpreterrel kompatibilis a fejlesztőkörnyezet).
Végezetül hadd soroljam fel a Chip-8 iránt érdeklődők számára hasznos linkeket:
Chip8.com – a Chip-8 kezdőoldala
Mastering CHIP-8 – Matthew Mikolay oldala, nagyon jó leírás a nyelvről
Laurence Scotford blogja – az eredeti interpreter disassemblált kódját elemezve mutatja be az utasításokat, és az értelmező működését
Octo – John Earnest online Chip-8 fejlesztőkörnyezete
Chip-8 a Wikipedián
David Winter oldala – az első DOS-on futó emulátor, sok Chip-8 játék szerzője
Ben Ryves oldala – Chip-8 és SCHIP interpreter a Z80 alapú TI-83 számológépre
Povázsay Zoltán
2015. szeptember