2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Hyper-Threading! Van értelme a játékokban?

Vizsgáljuk meg, van-e értelme a Hyper-Threading használatának egy játékra használt számítógép esetén?

[ ÚJ TESZT ]

Értékelés

A helyzetet számomra nehéz értékelni, mivel szerintem annyira nem is egyértelmű, mint elsőre látszik. Ha megnézzük a maximum képkockaszám hogyan alakul, akkor azt látjuk, hogy a legtöbb esetben ez az érték nagyobb a HyperThreading használata nélkül. Ezt a jelenséget a viszonylag új és a régebbi címek esetén egyaránt lehet tapasztalni, függetlenül a DirectX verziószámától. Átlagosan a maximális FPS 8 %-ot emelkedik, ha nem akarjuk használni a virtuális szálakat.

A minimum már érdekesebb képet fest. Itt az átlag pontosan ugyanannyi és az eredményeket egyesével vizsgálva sem igazán lehet eldönteni hogyan járunk jobban.

Ezért próbáljuk meg kicsit más szemszögből megközelíteni a mért értékeket:
Ha csak a tesztkonfiguráció eredményeit nézzük akkor kijelenthető, hogy a maximum FPS esetén nincs okunk panaszra, az minden vizsgált esetben 60 fölött van. Ha a gondolatkísérletet tovább folytatjuk akkor feltételezhetjük, hogy az egyszeri játékos bekapcsolt Vsync mellett húzogatja az egeret, így a 60 fölötti értékeket nem fogja látni. Emiatt sokkal fontosabb neki, hogy mennyi a minimum. Ha ez is 60 közelében, vagy legjobb esetben afölött van, a játékmenet tökéletesen folyamatos lesz. A Kingdom Come mérése azt mutatja, hogy a plusz hat szál segít elérni a bűvös határt, még a Deus Ex-el játszva pont a fizikai magok nyers ereje repít az ideális érték közelébe.

Továbbgondolva azt lehet mondani, hogy a tesztkonfiguráció a szükséges nyers erővel majdnem minden játék alatt rendelkezik, ezért a játékélményt inkább az befolyásolhatja, hogy a teljesítmény az egyes jelenetek során mennyire ingadozik, azaz mennyi a különbség a legmagasabb és az 1 % legalacsonyabb érték között. Ezt a stabilitást egy 0-100-ig terjedő skálán pontoztam a két érték aránya alapján. A grafikonon a magasabb érték a jobb, 100 jelöli az ideális állapotot amikor az 1% legalacsonyabb és a legmagasabb képkockaszám megegyezik.

Az ábrát látva az eddigi bizonytalanságunk kicsit csökken. Az értékek a Gears 5 kivételével 12 mag egyértelmű előnyét mutatják. Az átlagot nézve az előny nem jelentős, de a virtuális szálak jó 7%-al stabilabb eredményt mutatnak.

Összefoglalva tehát: A HyperTherading deaktiválása leginkább a maximum FPS-re van látványos hatással, ezért születtek a sokszor megdöbbentő összehasonlító videók az interneten. De a legtöbb embernek nem fog feltűnni, hogy a játék maximum 123 vagy épp 146 képkockát pumpál ki magából, mivel úgyis a Vsync limitál. Természetesen tudom, hogy az 1080p világát elhagyva ezek az értékek változhatnak, továbbá a magasabb képfrissítésre képes monitorok egyre inkább elérhetők az alacsonyabb árkategóriában is. Ezek figyelembevétele nyilván változtatott volna a teszteredményeken. Ráadásul mivel már nem multizok vagy 10 éve, ezért nem tudom, hogy ott most a Vsync on vagy off a “menő”.

Én a saját konfigurációmnál úgy döntöttem, bekapcsolva hagyom a HT-t. Mivel az Nvidia támogatja a monitorom és így a FreeSync működik, ezért mindent 75 FPS-re limitálva játszom. A mérések szerint a minimum értékek átlaga ugyanaz a szálak számától függetlenül, ezért én inkább a stabilitásra szavazok. Ráadásul - bár sajnos nem mértem - nekem úgy tűnik, a töltési idők is rövidebbek, ha 12 szál dolgozik. A tömörítés jól többszálúsítható folyamat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.