2018. december 10., hétfő

Gyorskeresés

HFR (High Frame Rate)

  • (f)
  • (p)
Írta: |

James Cameron: "A 3D egy ablak a realitásba, a magasabb képfrissítés pedig kiveszi belőle az üveget"

[ ÚJ TESZT ]

Szabvány vs. HFR

A filmek nagy része a kezdetek óta 24 FPS (Frames per Second - Képkocka/másodperc) sebességgel készül. Ahhoz, hogy ez folyamatosnak tűnjön, a záridőt a képfrissítés reciprokának felére állítják, itt 1/48 másodpercre. Ez azt jelenti, hogy minden, ami a másodperc negyvennyolcad része alatt történik, felkerül a képkockára. Ilyen hosszú idő alatt még a leglassabb mozgás is elmosódást okoz. Ha ezen a képfrissítésen rövidebb záridőt használnának, nem lenne még ennyire sem folytonos a mozgás. Ezt hivatott megoldani a HFR (High Frame Rate - Magas képfrissítés), ahol egy másodperc alatt kétszer annyi, azaz 48 (vagy még több) képkockát rögzítenek, ami szinte megegyezik az ember látásával. Ez lehetőséget ad az 1/96-os záridő használatára, vagy még ennél is rövidebbre, elvégre itt már mindenképp folyamatosnak látszik a film.

Ennek eredményeként az elmosódás teljesen eltűnik, a mozgás folytonos lesz, a film közelebb kerül a valósághoz. Ezt tökéletesen szemlélteti ez az oldal:

James Cameron szerint: "A 3D egy ablak a realitásba, a magasabb képfrissítés pedig kiveszi belőle az üveget." Eddig egy film jelent meg HFR-ben, A Hobbit: Váratlan utazás, ahol a magas képfrissítést csak a mozikba tartogatták. Az első otthon is eleve magas képfrissítéssel nézhető film a Video Game High School második évada, melynek HFR előzetese elérhető a RocketJump.com weboldalon.

Számítógépeken egy másik probléma is megjelenik, ahol az átlagos monitor képfrissítésének (60 Hz) nem osztója a filmek sebessége. Így néhány képet 2, néhányat 3 frissítés erejéig láthatunk, ez erősíti az akadozó mozgást.
Ezt, és az eredendő gondot oldja meg a valós idejű képkocka-interpoláció, ami annyit tesz, hogy ha az aktuális képfrissítésre nem jutott képkocka, az előző és következő alapján kitalálja, hogy mi is volt ott. A minősége a hardver erősségétől és a képfrissítési céltól függ.

HFR házilag

A legújabb TV-ken már van ilyen funkció (pl. Samsung Auto Motion Plus, vagy LG TruMotion), és PC-hez is van néhány program.

A legjobb a Smooth Video Project, mivel bármilyen lejátszóba beépül, csak ffdshow dekóder kell hozzá, a teljes folyamat konfigurálható, a profilok felbontástól függnek, és nem utolsó sorban OpenCL-t is támogat, tehát a videokártyák akár többszázszoros teljesítménytöbbletét is képes kihasználni.
További előnye, hogy a félig átlátszó dolgokat (még a lens flare-t is) tökéletesen kezeli, ez minden más megoldás gyenge pontja. Már telepítéskor elvégzi a gép felmérését, és a 10 alapbeállításból (5 CPU és 5 GPU) azt választja, amit még elbír a konfig. Bejelentkezés után elindul, és minden ffdshow-kompatibilis lejátszóban (webes videókkal sincs gond, a mellékelt SVPTube megnyitja őket kedvenc programodban) teszi a dolgát.


A Mirror's Edge 2 előzetesének egy képkockája az SVP különböző szintjein. A negyediken már gyakorlatilag hibátlan.

A működésük azonban nem mindig tökéletes, kisebb hibák előfordulhatnak. Ez hullámzó hatást eredményez, rossz tömörítésnél és magas képzajnál ez a Paint festékszórójának hatását is előhozhatja az objektum körül. Ez a TV-ken ritkább, a tömörítetlenség miatt is, ráadásul ott az elmosódást csökkentik az interpolálás előtt, de sport alatt mindenhol előfordul hiba.
Itt is az SVP teljesít a legjobban, a legerősebb gépekhez elérhető az anomáliák kimaszkolása, ami által gyakorlatilag tökéletes HFR képet biztosít. Még ha meg is jelenik valami hasonló, az alig észrevehető (én csak képkockánkénti léptetéssel találtam), meg amúgy is, a HFR akkora plusz, hogy egyik negatívum sem akkora ellenérv, hogy ne legyen használatban. Eddig bárkinek mutattam meg, csak pozitív visszajelzést kaptam, kivéve 3D esetén (igen, 3D filmekhez is működik), de ez valószínűleg a kicsi és béna monitornak tudható be, na meg persze a vörös-cián szemüvegnek. Egyetlen negatív visszajelzés érkezett, a személy viszont ki sem próbálta a dolgot, és a magyarázata is annyi volt, hogy "azé legyen 24 efpées mer abba készűt".

Használjunk SVP-t!

Az SVP oldaláról a fullos telepítőt érdemes letölteni, ez az SVP Manager mellett minden szükséges harmadik féltől származó szoftvert tartalmaz, bár azok közül csak az ffdshow kötelező. Telepítés után minden kodeket ffdshow-támogatásra kell bírni. A beállításaiban a Codecs oldalon mindent libavcodec-re kell állítani.

Az SVP már a telepítés alatt beállt a géphez leginkább ajánlott profilokra, de nem árt biztosra menni. A menedzser mindig csak egy értesítési területen ülő ikon marad, érdemes mindig láthatóvá tenni. Jobb klikk rá, és ha esetleg nem engedélyezte volna alapértelmezetten a GPU-s gyorsítást (GPU-acceleration), pipát neki. Ha nem volt ott a pipa, akkor a profilok is valószínűleg CPU-ra álltak rá. Hogy rendbehozzuk, jobb klikk, Video profiles, Reset to defaults, 3 másodperc várakozás a felmérés alatt, OK, Igen. Aki nem beállításőrült, annak már csak meg kell nyitnia egy filmet. A hatás szemléltetésére tökéletes a demonstrációs mód, ahol megfelezi a képet: egyik a forrás, másik a folyamatos.

Aki viszont opciódoki, annak először is Interface type -> Expert. Utána ajánlott a Tearing test aktiválása, ami egy balról jobbra végigfutó vonal, a folytonosság ellenőrzése érdekében. De tökéletesen használható, sőt jobb is, a Fraps, ami a pontos FPS-t írja ki. Jöhetnek a profilok, alapjában 1080p, 720p, és 576p van, ez jó is így, ha nem kell a 4K (spoiler: nem kell, mert nincs, ami elbírja).

A konfigértékek pedig:
Frames interpolation mode: CPU-nál 2m, GPU-nál Adaptive. Pont.
SVP Shader: Ez gyakorlatilag egyenlő a módszerrel. Core i3-nál és Phenom II X6-nál gyengébb prociknál 11b, vagy még gyengébbeknél 1. Máshoz 13. Ha pedig valaki egy dupla Xeon processzoros gép boldog tulajdonosa, akkor 23. Viszont, ha épp egy rajzfilmprofilon dolgozgatunk (rajzfilm = 18 FPS), akkor 2.
Target frame rate: A már ismertetett monitorprobléma miatt a képfrissítési rátára ajánlott állítani (To screen refresh rate), de gyengébb gépnél elég a duplázás is, már az is szép. A triplázás is egy jó dolog, itt két kocka közé illeszt be még kettőt, nem trükközik tört számokkal, így egyszerre gyorsabb és szebb a végeredmény. 60 FPS-ből persze nem szerencsés 180-at csinálni, így kell egy 60 FPS profil is, ahol ki van kapcsolva az egész cucc (vagy 30-ra duplázás).
Motion vectors grid: Mozgási vektorok rácsa. A nagyobbnál kevesebb az anomália, mivel kevesebb mozgást érzékel, és csak azokat dolgozza fel. Előfordulhat, hogy az objektumok fele lesz csak HFR. CPU-nál nem ajánlott 24px alá menni, VGA-nál bármi lehet, teljesítménytől függően. Az ajánlott viszont 12-16, a kisebb nem mindig jobb (6px-en elég furcsa mimikát vágnak le az emberek).
Decrease grid step: Ha valaki 4 darab Titannal rendelkezik, akkor nyugodtan. Tovább javítja az előző beállítást.
Search radius: Ha nagyobb, több mozgást vesz észre. A Small gyakorlatilag semmit, így ajánlott legalább az Average.
Motion vectors precision: A pontossághoz van köze. A nagyobb a jobb.
Wide search: Több próbálkozás mozgás kereséséhez. Nem éri meg kikapcsolni.
Artifacts masking: Ha sok az anomália, ez eltünteti. Tapasztalataim szerint a Photoshop zajszűrési algoritmusához hasonlít, így szépen elmossa a részleteket.
Processing of scene changes: Mi történjen, ha vált a kamera. A Repeat ismétli a képet, de szinte észrevehetetlen módon, a Blend összemossa. Teljesítményt eszik, és ronda is. Mintha mindenhol átfedés lenne. Ráadásul még mozgás közben is előfordul, ha nem érzékel mozgást. Főleg gyenge gépeken.
Decrease frame size: A képkocka méretének csökkentése. A legnagyobb felbontásnál ezt ajánlott To screen size, azaz a képernyő méretére állítani. Ellenkező esetben, például egy 4K videónál, az eredeti méretet dolgozza fel, még akkor is, ha a monitor sokkal kisebb.
Blend frames to screen refresh rate: Ha a cél képfrissítés nem egyenlő a monitoréval, ez átfedésekkel javít a lejátszáson, eltűnteti az akadásokat.

Hirdetés

Hirdetés

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.