2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

Helikoptermodellezés

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Ki ne gondolt volna rá, amikor az égen meglátott egy helikoptert, hogy milyen jó lenne...

[ ÚJ TESZT ]

Ki ne gondolt volna rá, amikor az égen meglátott egy helikoptert, hogy milyen jó lenne vele
repülni, vagy csak egy kicsit irányítani. Én is régóta szerettem volna kipróbálni, de sajnos
túl sokba került, legalábbis úgy gondoltam, amíg márciusban nem bukkantam egy kedvező ajánlatra az Ebay-en.

Először egy kis kitérő a modellhelikopterek fajtáiról. Amiban biztos voltam, hogy olyan
helikoptert akarok megtanulni irányítani, mint az igaziak(1 főrotor+farokrotor elrendezésűt).
Játékboltban lehet kapni egyszerűbb 1-2-3-4 csatornás változatokat, de ezek nem teljeskörűen irányízhatóak, így nem nagyon érdekeltek.[kép] Vannak koax rendszerű helikopterek, amelyenél két főrotor van egymás felett, ezek nem adják vissza az igazi vezetési élményt, talán azért mert jóval könnyebb őket irányítani. Egyszerűsítenek a gyártól még azzal, hogy az emelkedést-süllyedést a főrotor gyorsításával-lassításával érik el, ami jóval lomhább helikoptert eredményez, én ilyet sem szerettem volna. A cél tehát ez volt : normál főrotor,farokrotor elrendezésű teljes íráníthatóságú helikopter, minél olcsóbban, és repülhető legyen plusz kiegészítő vásárlás nélkül(RTF-Ready to Fly).

A választás egy kínai gyártó, a Walkera Dragonfly 22e V2 nevű gépére esett, főleg ezért, mert szimplán ez volt a legolcsóbb gép, amit találtam. Az ár számításánál szerencsére figyelembe vettem azt a fórumokon olvasott jótanácsot, hogy mire repül vele az ember, addigra minimum az ár dupláját költötte el. A gép kijött 30000ft-ból szállítással, DMS pont 1 hét(! 1 hét) alatt ért vele ide Kínából. Nálunk kb a duplájából kapni boltban. A gép:
[kép]

A helikopter elektromos, eredetileg egy NiMh akksival jön, de szerencsére adtak hozzá ajándékba egy LiPo akksit is, ami több, mint dupla kapacitásu kisebb súlyban. A gép méretei : 55cm hosszú, 55cm rotorátmérő, 350g a felszállási súlya. Távirányító is járt hozzá:[kép]

A kezelőszervek, csak a fontosakat kiemelve: Középen egy bekapcsológomb, bal oldali kar fel-le húzása emeli-süllyeszti a helikoptert, körülbelül közpéállásban lebeg, alsó állásban leáll. Jobbra-balra húzva a kart elfordul a helikopter a függőleges tengelye körül. A jobb oldali kar adott irányba tolására eldönti a helikoptert ugyanabba az irányba. A jobb felső kapcsoló választ a normál és a 3d repülési módok között, normál módban csak emelkedni tud, süllyedni maximum a gravitációval, míg 3d módban lefelé is ''húz'', így megvalósítható a fejjel lefelé lebegés is.

Első formagyakorlat, amit az embernek meg kell tanulni a lebegés. Ez egyszerűnek tűnik de nem az. Aki vezett autó, az tudja hogy az elején az sem egyszerű. Fix nézőpont és 2 szabadsági fok és ha elengedsz mindent ugyanúgy megy tovább. Egy modellhelikopter : változó nézőpontból 4 szabadsági fok, mind egyensúlyban kell tartani a lebegéshez, mert egy ilyen kis gép nem önstabil, nem áll meg magától egy helyben. Szimulátorozni előtte szinte kötelező(én RealFlight G3-at használtam), de koránt sem elég, ha ott megy az még nem jelent semmit.

Először csak a földön, nagyon finoman emelve próbálgattam, a legkisebb megemelésre veszett sebességgel megindul egy irányba, elfordul, örül az ember ha le tudja tenni épségben. Aztán bátrabb lettem, felemeltem, összetörtem. Szerencsére nem lett nagy baja, pár gömbcsukló letört, könnyen pótolható párszáz ft-os alkatrész, kis barkácsolással helyreállítható. Ezt eljátszottam párszor(repülnimegy-próbálkozik-összetör-hazamegy-szétszed-megjavít-összerak-beállít-újra), aztán egyszer csak jött egy széllökés, és olyat tört, amit nem tudtam megjavítani. Sebja, ebay, rendeltem egy rakás pótalkatrészt(15k, de ezt itt már nem szabad számolni). Összerak, beállít, kipróbál és egy idő után kezdtem az érezni, hogy már van reményem arra, hogy valaha repülni fogok vele normálisan. 5-10mp-eket lebegtem vele, de a távirányító mögött sokkal hosszabb időnek tűnt. Aztán legközelebb volt az 30mp is. Felemelő érzés több hét próbálkozás után.

Persze mindig van valami, most épp a motor adta meg magát. Tapasztalatok alapján a gyári motor kb 10 akksinyi repülést bír ki, az enyém 9,5-et bírt, precíz kínai technika. Holnap új motor-új repülés, persze olyan, ami nem hal meg ugyanennyi idő után.

És a végén egy kis veszély-felhívás: veszélyes! A helikopter. A rotor ujjat levág, csontot zúz, közelébe menni csak óvatosan, kisgyereket,kutyát közelébe vinni felelőtlenség. Irányítani meg mindig ésszel, maximális figyelemmel kell, másokra vigyázva. Ezt nem azért írtam, hogy bárkinek is elvegyem a kedvét, csak jó ha tudja az is, aki csak meglátja a parkban.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.