GTX 1660 vs. RX 580 4GB

  • (f)
  • (p)
Cikk – Írta: | 2019-05-08 12:00

Hogyan teljesít az új GTX 1660 6GB az RX 580 4GB ellen? Freesync, túlhajtás, dual vs single channel tapasztalatok.

Kulcsszavak: . RX580GTX1660Dual ChannelFreesyncG-SyncOverclocking

[ Új teszt ]

Bemutatkozás és tesztkörnyezet

Saját magam számára már régóta készítek vázlatos összehasonlításokat minden hardverfejlesztés után, de most úgy gondoltam, hogy érdemes a méréseimet másokkal is megosztani, így remélhetőleg sokan tudtok értékes információkat kinyerni a tapasztalataimból, amit az RX 580 -> GTX 1660 váltás alatt szereztem.

Az elmúlt években 6-7 videokártya fordult meg a gépemben, amik a legújabb GTX 1660-tól eltekintve mind AMD variánsok voltak. Ez az arány nem a fokozott márkaszimpátiának, hanem annál inkább a legjobb ár/érték arány keresésének köszönhető. A jelenlegi tesztben azonban nem arra keresem a választ, hogy melyik VGA éri meg jobban, hanem igyekszem objektíven összehasonlítani a szereplőket, kitérve a Freesync és az overclocking lehetőségeire is. További adalék, hogy mivel az új videokártya mellé új memória kitet is vásároltam, így lehetőségem adódott a single és dual channel beállításokat is összevetni.

Tesztalanyok

Asus Radeon RX 580 4GB

A piros sarokban a gépemben már hónapok óta szolgálatot teljesítő Asus Dual Radeon RX 580 OC 4 GB található, akivel kapcsolatom sosem volt tökéletes, de elhidegülésről szó nincs, épp ellenkezőleg, túlfűtöttség jellemezte napjainkat. Mini-ITX kuckómban nagyon zajos és forró volt a kártya, ezért már a legelejétől a gyárinál jóval alacsonyabb, 1,15 V helyett 1,03 V-on használtam. Természetesen a ventilátor görbét is személyre szabtam, így sikerült 75°C alatt tartanom a hőfokot elviselhető szélzaj mellett.

Asus Radeon RX 580

Asus Radeon RX 580 4GB

Sajnos azonban nem ez volt az összes kifogásom a VGA-val szemben: jelentős coil whine-t tapasztaltam már alacsony (80) képkockaszám mellett is, ami CS:GO alatt 220 fps-nél elérte a fejhallgató nélkül elviselhetetlen szintet. Ez a feszültség csökkentésével ugyan javult, de messze nem kielégítő szintre. Ekkor már érett bennem az elhatározás, hogy lecserélem a videokártyát, de a Freesync miatt továbbra is RX 580-ban gondolkoztam, viszont ott meg a házam méretei miatt csak a kisebb, kevésbé széles típusok jöhettek szóba, ahol a hűtés teljesítménye nem kecsegtetett semmi jóval.

Zotac GeForce GTX 1660

Aztán jött a hír, hogy az NVIDIA kártyái is lehetővé teszik az Adaptive Sync használatát a nem G-Sync kompatibilis monitorokon. Mi sem kellett több, nézegettem a zöld oldalt is, kezdtem a kifutó GTX 1060-nal, de az árakat túlzónak találtam a konkurenciához képest. Végül kijött a GTX 1660, ami ugyan árban mindkét VGA felett helyezkedik el, de a teljesítménytöbblet és egy adódó jó vétel hatására elcsábultam. Így lett a gép új eleme a Zotac Gaming GeForce GTX 1660 6GB.

Zotac GeForce GTX 1660

Zotac GeForce GTX 1660

Tesztelt alkalmazások

A teszt felépítésekor elhatároztam, hogy igyekszem a lehető leggyorsabb megoldást használni, mivel limitált volt az időm és a mini-ITX házban sem okoz kitörő örömöt az egész alaplap kiszedése egy memória modul csere miatt. :) Ennek köszönhetően csak három játékban és egy benchmark programban teszem próbára a kártyákat, de cserébe a túlhajtás és a dual/single channel hatását is elemzem az összes alkalmazásban.

Az alkalmazások listája:

- Unigine Superposition
- Assassin's Creed Origins
- Tom Clancy's The Division 2
- Frostpunk

Tesztkörnyezet

OS: Windows 10 Pro 1803
Alaplap: Gigabyte B450 I Aorus Pro WIFI
CPU: AMD Ryzen 5 2600 @ 4GHz
Táp: Silverstone 600W, FSP belsővel, a ház tartozéka
RAM: Crucial Ballistix 3000MHz 8GB CL16, majd Corsair Vengeance LPX 3000MHz 2x8GB CL16
VGA 1: Asus Dual Radeon RX 580 OC 4GB, stock(OC) GPU: 1340(1460)MHz, MEM: 2000(2250)MHz
Driver 1: Radeon Software 19.3.2
VGA 2: Zotac Gaming GeForce GTX 1660 6GB, stock(OC) GPU: 1530(1690)MHz, MEM: 2000(2460)MHz
Driver 2: GeForce Driver 419.67
Monitor: MSI Optix MAG24C fHD 144Hz

Tesztek

A tesztek során mindenhol beépített benchmarkot használtam, kivéve a Frostpunkot, ahol egy meglévő, a harmincadik napon készült mentésemet töltöttem be, majd pedig Fraps-szel tíz másodpercig mértem a képkockaszámot. Minden mérést legalább kétszer megismételtem, majd átlagoltam. Az egyszerűség kedvéért a single channelt SC-vel, a dual channelt DC-vel, a túlhajtást OC-vel, míg a csak GPU memória túlhajtást MEM OC-vel jelölöm.

Túlhajtás

Az OC órajelek beállításával nem bíbelődtem túl sokat, így további tartalék még lehet a kártyákban. A teljesítmény limitet maximumra húztam. Az RX 580 esetében az AMD gyári illesztőprogramjában végeztem el a beállításokat, míg a GTX 1660-nál az Afterburner segítségére hagyatkoztam. A tesztek alatt teljesen stabil volt mindkét VGA, hibát nem produkáltak. A pontos órajelek:

RX 580: stock(OC) GPU: 1340(1480)MHz, MEM: 2000(2250)MHz
GTX 1660: stock(OC) GPU base: 1530(1690/+160)MHz, MEM: 2001(2461)MHz

Unigine Superposition

Ingyenesen elérhető benchmark eszköz online eredménylistával. Praktikus kis program és mindent kiprésel a videokártyákból, itt mértem a legmagasabb hőmérsékletet és fogyasztást.

Unigine Superposition

Érdekes módon a dual channel mód inkább lassít az RX 580-on és a tuninggal sem igazán gyorsul a kártya. A GTX 1660 hozza az elvárt sebességet és még rá is tesz egy lapáttal OC esetén.

Assassin's Creed Origins

Arra számítottam, hogy a zöldek szárnyalni fognak a játékban és a dual channel is jelentős előrelépést okoz. Az első futtatáskor mindig picit jobb eredmények születtek, így a második és a harmadik mérés számait vettem csak figyelembe.

Assassin's Creed Origins

Számításaim bejöttek, a dual channel megtáltosítja a játékot, viszont az RX 580 túlhajtása nem hoz jelentős gyorsulást. A GTX 1660 kiemelkedőt produkált, és igencsak meghálálta a tuningot.

Tom Clancy's The Division 2

Az AMD fejlesztőinek segítségét élvező cím esetén a vörös oldal erős szereplése borítékolható volt. A grafika kényezteti a szemet és nem mellesleg a különböző beállításokkal is szépen skálázódik.

Tom Clancy's The Division 2

Nem csalódtam, az RX 580 a GTX 1660 sarkában lohol. A GeForce ismét komolyan profitál a túlhajtásból, míg a Radeon esetében a dual channel minimálisan hoz a konyhára, az OC viszont rendellenes módon lassított a játékon. A konklúzióban bővebben kitérek erre az ellentmondásra.

Frostpunk

Kis fejlesztőcsapat addiktív játéka. A teszthez egy korábbi mentésemet használtam.

Frostpunk

Nem számítottam ekkora különbségre. A dual channel ismét inkább lassít és az RX 580-on a tuning sem tud segíteni. A kis 1660 szárnyal és itt is konzisztensen növeli előnyét az órajel piszkálásának hatására. Talán magyarázza a Radeon gyengélkedését, hogy 5,5 GB VGA memória használatot mértem a GeForce kártyán. Lehet, hogy kevés a 4GB?

Freesync

Adott volt az MSI MAG24C monitorom, ami támogatja a Freesync technológiát. Sajnos az NVIDIA hivatalos G-Sync kompatibilitási listáján nem szerepelt a kijelzőm, de fórumokban többen írták, hogy hibátlanul működik nekik GeForce kártyával is a variálható frissítési frekvencia. Találtam pár negatívabb beszámolót is, ahol bizonyos játékok esetén villódzást tapasztaltak a tulajok, így félve vágtam neki a vizsgálatnak.

Korábban a Radeon esetén minden gond nélkül ment a beállítás és a használat. Meglepetés: a GTX 1660-nal sem kell registry beállításokban turkálnom, egyszerűen csak teszek egy pipát a driverben és működik. Az NVIDIA Pendulum tesztjét segítségül hívva úgy tűnik, hogy tényleg nincs szükség több teendőre és már aktív is a G-Sync. A képminőség pont olyan, mint előtte, eddig sehol nem futottam bele anomáliába. Nagy megkönnyebbülés ez számomra, viszont még nem próbáltam ki a többek által is problémásnak talált GTA V-öt vagy Witcher 3-at. Később igyekszem frissíteni a cikket, ha már lesz több tapasztalatom.

Konklúzió

Az eredmények összesítéséhez készítettem egy újabb diagramot, de a Frostpunk alatt mért értékektől eltekintettem, mivel úgy gondolom, hogy túlságosan is torzítja az értékelést. A használt alkalmazások kis száma miatt a vizsgálat nem túl reprezentatív, de azért így is ad egy összehasonlítási alapot.

Összesítés

Összességében a dual channel hatása kb. 4%-ot javít az alapul vett RX 580 rendszer teljesítményén. Ez az érték szerintem magasabb lenne, ha szélesebb játékrepertoár kerül a tesztbe. A GTX 1660 hozta azt, amit vártam tőle, egybevágva a külföldi oldalak méréseivel 22%-kal volt gyorsabb, mint a pusztán 4 GB-os versenytárs. A GeForce túlhajtása jelentős pluszt hozott, számszerűleg 14%-ot, így már eléri a Ti verzió sebességét a kisebb testvér. Mivel sokan a memóriát tartják a GTX 1660 szűk keresztmetszetének, ezért megvizsgáltam, hogy mi történik, ha csak a memória ketyeg emelt órajelen. Az eredmény alapján körülbelül kétharmad arányban felelős a plusz képkockákért a memória tuningja. Ez kimagasló érték, így világossá válik, hogy miért jelentősen gyorsabb az egyébként csak a shader unitokban különböző GTX 1660 Ti.

Ki kell térnem az RX 580 OC anomáliára is. Sajnos a legtöbb esetben nem azt a gyorsulást mértem, mint az órajelekből következett volna, sőt, megesett, hogy inkább csökkent a képkockaszám. Ellenőrzésképp HWiNFO-val monitoroztam a GPU és memória frekvenciát, valamint a pillanatnyi teljesítményt és a hőmérsékletet is. Minden esetben stabilak voltak az órajelek, és a túlhajtott üzemmód eredményezte a legmagasabb fogyasztási és hőmérséklet értékeket. Ennek tudatában nehéz magyarázatot adnom a látottakra, de feltételezem, hogy a tesztelési procedúrámban vagy a tesztkörnyezetben volt a hiba. Az eredmények értékelésekor ezért nem is akarok kitérni az RX 580 OC szereplésére, mert nem ad hiteles képet a kártyában rejlő további lehetőségekről. A kérdés megfejtéséhez szívesen fogadok teszteredményeket olyan fórumozóktól, akik hasonló konfigurációval rendelkeznek.

Értékelés

Végszót mondva, részemről ajánlott az új GTX 1660. A teljesítménye számomra kiváló, a Freesync monitor támogatása eddig hibátlan, a kihozható extra teljesítmény pedig igencsak imponáló. Az árazását is megfelelőnek tartom, külföldi webshopokban 230 €-tól indulnak a legolcsóbb darabok, ami pont annyival drágább egy RX 580-nál, mint amennyivel többet tud a kártya.

A nálam lévő Zotac Gaming variáns ugyan nem rendelkezik fan stop technológiával és valószínűleg tuningrekordokat sem fog beállítani, de cserébe kedvező árcédulával és opcionális 5 év garanciával érhető el, ami érvényes, ha a mérsékelt zajjal és alacsony hőmérsékleten operáló gyári hűtőjét nem cseréljük le.

Tetszett!
NVIDIA GeForce GTX 1660