2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

Golyózzunk és labdázzunk!

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A Commodore64 korában volt egy program, ami egy - kézzelfogható, fából készült - ügyességi...

[ ÚJ TESZT ]

A Commodore64 korában volt egy program, ami egy - kézzelfogható, fából készült - ügyességi játékot alapul véve szórakoztatta az embereket. Már maga az, hogy golyókat kell lyukakat kikerülve a célba juttatni, elég eredeti ötlet volt, és akkor jött a Marble Madness.

Izometrikus nézetű volt a játék, ezért nem mindig lehetett észrevenni a különböző szintek közötti mélységeket, de ügyesen megoldották, élvezet volt vele játszani.
Készültek azóta mindenféle változatok: színes, de már teljesen 3 dimenziós / bonyolultabb képernyőforgatós / ezek keverékei sokféle platformra.

***

Első említésre méltó, talán ismertebb „utód” lehet a PlayStation-re megjelent Kula World, mely nevével ellentétben egyáltalán nem sz*r játék. Sőt, talán a legjobb ügyességi játék erre a konzolra.

Itt egy strandlabdával kell tárgyakat beszerezni: pénzérméket, kulcsokat, bódító kapszulákat, vagy éppen gyümölcsöket, melyekből összegyűlhet egy-egy bonus pályára való. A labda pattogtatásával lehet átugrani tüskéket, pályaelemeket elválasztó lyukakat, vagy épp leesni ezeken.

Az idő itt is örök ellenfél. Egy homokóra-ikon mutatja a képernyő tetején, mennyi van még hátra, 10 másodperc után visszaszámlál. Ezt kompenzálhatjuk, ha beszerzünk egy homokórát, így az idő visszafordul, és megint ráérünk egy darabig.

Egy pályát akkor tudunk befejezni, ha beszerzünk minden kulcsot rajta. 200 pálya létezik a játékban, köztük van havas, piramisos, távol-keleti témájú, és ezeknek megfelelően különböző akadályok, pl. jeges útvonal, parázs, átlátszó kockák… Minden szakasz végén egy oszlopdiagram mutatja, hogyan alakultak a pontszámok. Elmondani nem lehet annyi meglepetés van pályáról-pályára. Nekem máig nem sikerült végigjátszani :) .

A Kula World tényleg olyan érzést nyújt, mintha a játékos fenn a magasban egy labdával pattogna… erről árulkodik pl. a kontroller akaratlan ide-oda forgatása, emelése játék közben :) . Igazán bele lehet szédülni, és nem árt hozzá némi térlátás sem.

***

A Cyparade - Atari páros hatalmas dobása volt 2004-ben a Ballance. Itt már megmutatkozott a fizika élethű modellezése, de sajnos 13 pálya nem kecsegtet hosszú játékidővel. Milyen remek lenne, ha kiadnának egy pályaszerkesztőt…

A játékban három különböző anyagú - papír, fa, kő - golyóval kell teljesíteni a szinteket. A papírgolyó könnyű, gyorsan lehet vele közlekedni és leesni, a fagolyó a legideálisabb majdnem minden célra, a kőgolyó pedig ugye nehéz, lassú, de ágyúgolyóként is bevethető.
A Kula World-el ellentétben ha itt leesünk, akkor nem az elért pontszámunk csökken, hanem elvesztünk egy „életet”.

Hangok terén is kiváló munkát végeztek, az atmoszférikus, néha „bevillanó” zenerészletek tökéletesen illenek a játékhoz.

[Ballance demo letöltése]

***

Végül a harmadik, és egyben legszebb (ha nem is a legélvezetesebb) játék: a Switchball. Erről már sokan hallottak, lévén, hogy 2007-es E3-on bemutatták, másrészt pedig megjelent XBox 360-ra is.

Azon kevés játékok közé tartozik, melyek használnak Physx társprocesszort. Eme apróság megléte nélkül is működőképes, de így is követeli az Aegia Physx runtime-t, és szigorúan 30FPS-re áll be (legalábbis nálam). Ennek ellenére nem hinném, hogy valaki csak emiatt venne Physx-et, anélkül is játszható.

Mint írtam fentebb, a grafika valami csodálatos. Dinamikus árnyékok, csilli-villi bloom, és rengeteg blur :) . A zenék nem annyira eredetiek, de illenek a pályákhoz, és legalább folyamatosak. Egy idő után talán unalmas lehet ugyanazt hallgatni, de a többi „fícsör” kárpótol ezért.

30 pályán vezet keresztül utunk 5 féle szürreális, lebegő világban, 4 féle golyóval: marbleball, metalball, airball és powerball. Van Ballance-féle klasszikus doboztologatás, de szemet gyönyörködtető fizikai jóságok is, pl. kifeszített vászondarabokon gurulás, ágyúból kilövés, stb.

[Switchball demo letöltése]

A Switchball apró hibája, hogy némely gépeken windings-szerű betűtípust használ a menüben és a játékban. Megoldásként [INNEN] leszedhető az ARIALUNI nevű betűkészletfájl, melyet a Windows/Fonts mappába másolva megkapjuk a "normál" menüt. Vírusmentes!

Remélem hogy eme írás segítségével megismeritek, és kipróbáljátok korunk elfeledett golyós játékait, és a tavalyi fizikus-csodát. Jó játékot!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.