Generációváltás: R9 290 vs. RX 480

  • (f)
  • (p)
Cikk – Írta: | 2019-11-05 12:00

Az R9 290 teljesítménye közel 6 évvel a megjelenése után is dicséretes, 1080p-ben mai napig megállja a helyét.

Kulcsszavak: . R9 290RX 480AMDGCN

[ Új teszt ]

Bevezető

Üdvözlök minden kedves olvasót!

Ezen írásomban két kártyára fogok fókuszálni, egészen pontosan az R9 290-re és RX 480-ra.
Vajon a modernebb középkategória képes lesz felülkerekedni az elavultabb felsőkategórián? Ennek kiderítésére egy viszonylag nagy csomag játékteszttel készültem, melyeket hamarosan megnézünk, de szokásomhoz híven előtte még egy kis sztorizgatással indítanék. Lényeges információk nem fognak elhangzani, aki akar, az nyugodtan továbblapozhat.

Mint ahogy azt már a régebbi cikkeimben és blogbejegyzéseimben is említettem, szeretem cserélgetni a hardvereimet, kipróbálni mindig valami újat, valami mást, még ha erre nem is tudok nagy összegeket fordítani. Éveken át nagyon jól elvoltam a használtpiacról összeválogatott gépezeteimmel, pláne, hogy grafikai beállítások és FPS terén sincsenek túl nagy igényeim. 2018 nyarán viszont eszembe ötlött, hogy talán már ideje lenne összeállítani egy modernebb, jövőbiztos gépet, ami nem szab határt a fejleszthetőségnek, így megkímélve magam a későbbiekben ebből fakadó fejfájásoktól. Végül ebből semmi sem lett: úgy voltam vele, hogy teljesen felesleges, amire én használnám, csak pénzkidobás lenne. Nem sokkal ezen elhatározás után összedobtam ismételten egy, az elvárásaimnak megfelelő, költséghatékony gépet, melyről egy cikket is írtam, „A 90 ezer forintos PC” címmel. Teljes megelégedettséggel használtam, de valamiért újra gondolkodóban estem egy új szerkezet építését illetően.

Nem voltam biztos benne, hogy mit akarok, fontolóra vettem egy szimpla processzor, memória és videokártya fejlesztést, viszont egy kihalt, túl sok potenciált nem tartalmazó foglalatba sok pénzt ölni nem tartottam ésszerű lépésnek. Ez az ötlet így kukázásra került, majd elkezdtem gondolkodni az olcsóbb, 1150-ös és 1366-os brand gépekben. Már majdnem be is neveztem egy ilyen masinára, ár / teljesítmény arányban voltak nagyon korrekt ajánlatok, de jobban belegondolva ez sem lett volna egy kifejezetten okos döntés, hisz fejleszthetőség terén ismételten meg lett volna kötve a kezem. Nem hezitáltam tovább, inkább áttértem AM4 vonalra, s egy Ryzen 5 2600-at választottam a gép alapjának.

A videokártya vásárlást hagytam utoljára, mivel itt éreztem leginkább azt, hogy talán nem is lenne érdemes erőltetnem a cserét. Az R9 290 teljesen megfelelt az igényeimnek, de ahogy a mondás is tartja „ha már lúd, legyen kövér”, így hát ráadtam magam ennek a cseréjére is. RX 580-as kártyákkal szemezgettem kezdetben, aztán felcsillant a szemem a 980 Ti-on. Az árkülönbség nem volt vészesen nagy, éppenséggel belefért volna még a keretbe, el is kezdtem rá vadászni. Lett egy szép állapotú G1 Gaming darabom, amiről sajnos már csak itthon derült ki, hogy hibásan működik. Szerencsére a pénzemet visszakaptam, de ez már valahogy elvette a kedvem a kártyától, inkább elkezdtem nézelődni a 1070-ek irányába. A számomra tetszetős darabok gyakorlatilag 50%-kal meghaladták azt az összeget, amit alapvetően kártyára szántam volna, emellett az igazat megvallva sajnáltam is volna rá a pénzt. Filóztam rajta sokat, hogy akkor most mégis mi legyen, aztán szembe jött velem egy RX 480, kifejezetten kellemes árcédulával. Egye fene – gondoltam, ez tényleg egy jó ajánlat, szóval le is csaptam rá.

Kissé nehézkesen ugyan, de így végül sikeresen összeállt az új gépezet.

Íme a két versenyző

R9 290-ből egy Sapphire Tri-X OC változat járt nálam. Meglehetősen nagy darab, dual slotos, 3 ventilátoros hűtés felelős a hatalmas mennyiségű hő eloszlatásáért, az etetéséhez pedig 1x8 + 1x6 pines tápcsatlakozó szükséges. A méretes hűtés ellenére azért szeret melegedni, emellett eléggé hangosnak is mondható. Ahhoz, hogy 75 fok körül befogjam muszáj volt ~3500 RPM körül pörgetni a légkavarókat. A backplate lespórolásra került, ez egy kissé fájó pont számomra.

RX 480-ból egy MSI Gaming X van terítéken. Szintén dual slotos hűtést kapott, ám ezen már csak két légkavarót találunk, a hűtőborda is lényegesen kisebb. Aggodalomra viszont semmi ok, a hőtermelése és a fogyasztása is jóval kisebb, mint az R9-nek, 1x8 pines tápcsatlakozóról tudjuk táplálni. 70 fok körüli hőmérséklethez mindössze ~1800 RPM-es fordulatszám társult, 60 fok alatt pedig automatikusan lekapcsolja a ventilátorokat. Terhelés alatt ugyan hallani a hangját, de teljesen elfogadható zajszintet produkál. Kapott egy szolid megjelenésű világítást, illetve egy fekete backplate is ott virít a hátán, kifejezetten kellemes megjelenést biztosítva a kártyának.



Tesztkonfig, egyéb tudnivalók

Tesztkonfiguráció a következő lenne:

► Ryzen 5 2600 /w Wraith Stealth
► Patriot 4x4GB Viper Elite DDR4 2800MHz CL16
► Gigabyte B450M DS3H
► Crucial BX500 120GB
► Seagate BarraCuda Compute 2TB
► Fractal Design Integra M 750W
► Driver: Adrenalin 19.8.2

Mivel az R9 és RX is kapott gyárilag egy kisebb tuningot, így a korrektség kedvéért visszavettem mindent a gyári értékekre.
Sok esetben használtam a beépített benchmarkot, amelyik játékban nem volt, azzal 10-15 percet játszottam azonos szakaszokon. Az FPS mérésére az OCAT nevű programot használtam, mindent kétszer mértem le, a két értéknek pedig az átlagát tüntettem fel a grafikonokon. Beszúrtam még egy százalékos mutatót is, amely az RX-nek az R9-hez viszonyított gyorsulását / lassulását hivatott szemléltetni.

A játéktesztek előtt pedig itt lenne még kép, melyen feltüntettem a két kártya lényegesebb specifikációit, csak hogy legyen miből következtetni az eredményekre.

Nem is húznám tovább az időt, vágjunk bele!

Játéktesztek: első felvonás

Assassin's Creed Origins (Built-in benchmark)

A legutóbbi AC játékok nem bánnak kíméletesen a videokártyákkal, pláne ha AMD-ről van szó. Origins alatt az RX egészen korrekt értékeket hozott, az R9-ről ez már annyira nem mondható el, igencsak feszegeti az általam játszhatónak vélt szintet, bár egy ilyen stílusú játéknál még talán rendben is van.

Assassin's Creed Odyssey (Built-in benchmark)

Odyssey esetében sem javult a helyzet, sőt. Az R9 itt már bekacsintott 30 FPS alá, átlag 34 FPS is eléggé szerény érték. RX esetében valamivel jobb a helyzet, átlag 45 FPS részemről már az a szint, amivel meg tudok barátkozni, pláne hogy a minimum sem vészesen alacsony.

Battlefield V Single (In-game benchmark)

A The Last Tiger nevezetű kampány-szakaszon futtattam a méréseket. Mindkét kártya meglehetősen szép teljesítményt nyújtott, noha az RX-nek sokkal jobban feküdt a játék. Míg az R9 maximum 60 FPS-t tudott kicsikarni magából, addig az RX képes volt egy 57-es minimum FPS-t felmutatni.

Control (In-game benchmark)

Érdekes egy játéknak bizonyult a Control, noha kiemelkedőnek semmiképp nem mondanám, de aki nem ismeri, annak mindenképp tudom ajánlani, hogy vessen rá egy pillantást. Grafikailag összességében szerintem nincs a csúcson, szépnek szép, viszont az effektek és a környezet / tereptárgyak rombolhatósága, ami kifejezetten jól sikerült. Bár úgy gondolom, ez sem indokolná az irreálisan nagy gépigényt, sajnos erősebb kártyákkal is bőven vannak teljesítménybeli problémák. Maximum beállításokon, 720p-ben renderelve átlag 60 FPS-t azért összehozott az RX, 1080p-ben renderelve is képes lenne éppenséggel játszható szintet produkálni. Az R9-nek sem kell szégyenkeznie, viszont 1080p-s renderhez már gyengének bizonyult.

Dead Rising 4 (In-game benchmark)

Nem új, s nem is túl népszerű játék a Dead Rising 4, de nemrégiben nagyon megtetszett, gondoltam, akkor miért is ne rakjam bele a tesztbe. A harmadik részhez képest ez már sokkal jobban van optimalizálva, a két kártya hasonló teljesítményt produkált, hozták a játszható szintet.

Dirt Rally (Built-in benchmark)

Meglepő vagy sem, a Dirt Rally-nak egyszerűen jobban feküdt az öregebb kártya. 8X MSAA talán kicsit túlzás volt, 4X is bőven elég lenne, úgy pedig a stabil 60+ FPS mindkét kártyánál, minden esetben garantált.

Dirt Rally 2.0 (In-game benchmark)

Habár grafika terén a Dirt Rally 2.0 szerintem nem fejlődött túl sokat az elődjéhez képest, a gépigénye azért jóval vaskosabb lett. Szenvedett is kissé vele az R9, az RX nagyon elhúzott mellette.

F1 2018 (Built-in benchmark)

Az RX éppen annyival nyújtott többet, hogy többször látunk 60 FPS fölötti értéket, mint alattit. Néhány beállítás lejjebb vételével mindkét kártyával elérhető a 60+ FPS, nem kell nagy kompromisszumokat kötnünk látványügyileg.

Far Cry 5 (Built-in benchmark)

Far Cry 5 alatt szépen helyt állt az R9, simán játszható vele a játék, az RX viszont közelebb visz minket a varázslatos 60-as számhoz.

Far Cry New Dawn (Built-in benchmark)

Ahhoz képest, hogy grafika terén gyakorlatilag nulla előrelépés történt, a New Dawn érezhetően erősebb vasat követel, mint elődje. Persze a gépigény növekedése nem drasztikus, mégis teljesen indokolatlannak érzem. Ettől függetlenül gond egy szál se, átlag FPS-ben ugyanazt kapjuk mint az 5-nél, ellenben a minimum FPS már jobban bezuhant, főleg az R9 esetében, de még így is képes mindkét kártya játszható szintet produkálni.

Játéktesztek: második felvonás

Forza Horizon 4 (Built-in benchmark)

Akadnak ugyan kisebb-nagyobb problémák a Horizon 4-gyel, de az biztos, hogy az optimalizálásra egy szavunk nem lehet. A grafika gyönyörű, Ultrán az R9-cel is vígan elfutkos. Bár én ezt a játékot V-Sync mellett szeretem játszani, így igazán jól jött az RX plusz teljesítménye, atomstabilan tartja mindenhol a 60 FPS-t.

Just Cause 4 (In-game benchmark)

Habár elég nagy csalódásként éltem meg a Just Cause 4-et, viszonylag vaskos gépigénye miatt nem akartam kihagyni. Noha mint az látható, annyira erős vas azért nem kell neki, az RX eléggé fluid élményt nyújtott, de az R9 is hozta az elvárhatót.

Metro Exodus (Built-in benchmark)

A játékban sokféle helyszín van, a beépített benchmark a Taiga nevű pályát veszi alapul, ami talán a leginkább gépgyilkos pálya az összes közül, emellett szinte lehetetlen helyzetek vannak benne. Ez a minimum FPS-ben igazán meg is látszik, in-game soha nem láttam ilyen alacsony értékeket. Bánom is kicsit, hogy a benchmarkot használtam, de újratesztelni sajnos már nem volt időm.

Plants vs Zombies: Battle for Neighborville (In-game benchmark)

Garden Warfare 1-2 nagy kedvencem mai napig, nem is haboztam az új rész beszerzésével. Maga módján kifejezetten szép a játék, jól is fut mindkét kártyán. Az R9-cel ugyan látni lehet 60 FPS alatti értékeket, de összességében simán játszható, az RX viszont már képes garantálni a teljesen fluid játékmenetet.

Rage 2 (In-game benchmark)

Rage 2 esetében az R9 meglepően jól teljesített, az RX előnye nagyon minimális, mindkét kártyával nagyon korrektül fut a játék. Érdekességképp említeném meg, hogy a GTX 780 azonos beállítások mellett talán fele ennyi FPS-t tud produkálni, holott az R9 megjelenésekor még azonos szintet képviseltek. A Kepler sajnos nem viselte ennyire jól az évek múlását.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege (In-game benchmark)

Hamarosan 4 éves lesz a játék, ennek ellenére még mindig hatalmas a játékosbázis, ez talán köszönhető annak is, hogy még egy ilyen kompetitív FPS nem igazán van a kínálatban. Sajnos ismételten elsiklott a figyelmem afelett, hogy Ultra preset mellé mindössze 720p-s render scalinget állít be. Így valamivel több FPS-t kapunk, mint 1080p-s render mellett, de a különbség annyira azért nem vészes, 1080p-ben is simán hozza mindkét kártya a 60+ FPS-t. Az RX előnyét először sokallottam, de több mérés lefuttatása után is valósnak bizonyultak az értékek.

Shadow of the Tomb Raider (Built-in benchmark)

DX12-ben is kifejezetten szép eredményeket produkál az R9 a Tomb Raiderben, de az RX-nek itt is van egy kis előnye, noha annyira azért nem túl sok.

Strange Brigade (Built-in benchmark)

A Strange Brigade esetében a két kártya közti erőkülönbség nem túl jelentős, az RX egy leheletnyivel jobban teljesít, így képes folyamatosan tartani a 60 feletti FPS-t.

World War Z (Built-in benchmark)

A World War Z nagyjából annyiban kimerül, hogy óriási zombihordákat mészárolunk, de az élvezeti faktor azért jócskán megvan benne, én legalábbis mindenképp tudom élvezni. Gépigénye sem vészes, az R9 képes volt stabilan 60+ FPS-t produkálni. Viszont az RX itt igencsak elhúzott, jókora, 30%-os FPS növekedést hozott az R9-hez képest.

WRC 8 (In-game benchmark)

Nemrégiben megjelent WRC 8 sem futott rosszul, bár az RX hiába nem hozott túl nagy FPS növekedést, mégis sokkal-sokkal „fluidabbnak” érződött a játékmenet – az R9-cel valahogy nagyon darabosnak, döcögősnek éreztem.

Végszó

„Vajon a modernebb középkategória képes lesz felülkerekedni az elavultabb felsőkategórián?”
Egyetlen kivételtől eltekintve a válasz egyértelműen igen. Nyers adatok tekintetében hiába marad alul az RX, a fejlettebb architektúra előnye mindenképp kimutatkozik.

Azt viszont kijelenthetjük, hogy az R9 290 teljesítménye közel 6 évvel a megjelenése után is dicséretes. 1080p-ben mai napig képes megállni a helyét, persze kisebb-nagyobb kompromisszumokat azért kötnünk kell, de ezzel semmi probléma sincs, nem is várhatunk el többet tőle. Érdemes megnézni, hogy a mindössze pár hónappal idősebb GTX 780 mire képes manapság, ennek tekintetében pedig még inkább szépnek mondható az R9 által képviselt teljesítmény.

Az RX 480 kicsit több mint 3 éve jelent meg, s ahhoz képest, hogy már megjelenésekor is a középkategóriát képviselte, szintén nem lehet rá egy rossz szavunk sem. Egyre több játék van, ahol az R9-hez képest szépen megmutatkozik az újabb architektúra előnye, nem beszélve a kisebb fogyasztásról, hőtermelésről és zajszintről. 8 GB VRAM talán kissé soknak tűnhet egy ilyen kártyára, viszont ha az árkülönbség nem túl nagy, véleményem szerint mindenképp érdemes a több VRAM-mal szerelt verziót venni. Már manapság is vannak játékok, amik képesek bőven 4 GB feletti VRAM-ot befalni, s tekintettel arra, hogy a kártya 1-2 évig még biztosan életképes lesz, jól fog jönni a plusz memória.

Köszönöm mindenkinek, aki időt szakított az írásom elolvasására! Építő jellegű kritikákat mindig szívesen fogadok, bármivel kapcsolatban.