Előszó
Amint a cím is elárulja, kijelző módosítás lesz terítéken, de mielőtt erre térnék, egy kis történelmi kitekintőt ejtenék meg. Ezzel remélem a konzolok világában otthonosabban mozgók is kapnak némi plusz infót, ha netán hasonlóra adnák a fejüket a jövőben. Arról már nem is beszélve, hogy sajnos kis hazánk fórumain alig lelhető fel ezzel kapcsolatban információ, így ezt a fekete lyukat is szeretném picit betömni ezzel az irománnyal.
Jöjjön a múlt, amire már vajmi kevesen emlékeznek...
2001 nyara, megtörtént a csoda, kiadták a Nintendo legújabb üdvöskéjét, ami természetesen nem kapott kijelző háttérvilágítást, így maradt évekig a vakoskodás, immáron a hatodik generációnál.
Főbb specifikációk:
■ Képernyő: 2.9 colos fényvisszaverő vékonyfilm-tranzisztoros (TFT) színes LCD
■ Színek: 15 bites BGR (5 bit mélységben csatornánként), amely képes megjeleníteni 512 színt "karakter üzemmódban", illetve 32.768 színt "bitmap módban".
■ CPU: 16,8 MHz 32 bites ARM7TDMI
■ Memória: 32 kilobyte + 96 kilobyte CPU-ba ágyazott VRAM + 256 kilobyte DRAM
■ Áramellátás: 2db AA elem
Ebben a felállásban egy normál teljesítményű elemmel 12-14 óra között lehet vele játszani, ha le van véve a hangerő, illetve nincs külső eszköz csatlakoztatva a géphez.
És akkor ugrás 2003-ba, amikor megjelent a következő generáció, az "SP" kódjelű szépnek és kecsesnek egyáltalán nem mondható, szintén hatodik generációba tartozó csodamasina. Hardver terén teljesen megegyezik a mezei Advance paramétereivel, egy két külcsínt leszámítva, de a legfontosabb a kijelző be/ki kapcsolható világítása, illetve a beépített akkumulátor.
Minden modellnek megvan a saját azonosítója, ami a gép hátulján lévő matricán nézeget vissza a kedves szemlélődőre, és AGS kódjellel kezdődik. A 2003-ban megjelent gépek az AGS-001 azonosítót viselték, amik még egy kezdetleges kijelző megvilágítást tartalmazó gépet takartak, és egyben egy low-budget projekt részét.
Majd jött 2005, és ezzel együtt itt lett a megváltó eljövetele az ínyencek számára. Új modell, szintén megegyező hardveres specifikáció, annyi extrával, hogy itt már rendes világítást kapott a kijelző, ez volt az AGS-101-es típus.
Kijelző típusok
De akkor a lényegre is térek, a két megvilágítási formát illetően.
AGS-001:
1db SMD ledes megvilágítást tartalmaz, aminek a fénye "csapdába" van ejtve egy nikkelezett csatornában, majd ebbe illeszkedik egy vékony recézett plexi csík, erre pedig jön egy plexi lap, ami szintén be van recézve teljes felületén a fény megtörése céljából. Ez az egész "réteg" pedig egyszerűen csak be van rakva az LCD elé, és kapott egy közös burkolatot.
AGS-101:
Megegyezik egy mobiltelefon vagy notebook kijelzőjével, itt már az LCD mögött vannak a fényvisszaverő rétegek, illetve erősebb is a megvilágítás, köszönhetően a nagyobb számban jelenlévő SMD ledeknek.
A módosítás bemutatása előtt szeretném leszögezni, hogy jó pár megvilágítási forma létezik, ennek természetesen egy része haszontalan, illetve a végeredmény sem szemet gyönyörködtető. Létezik pár előre gyártott megoldás, de ezekbe nem szeretnék belemenni, már csak azért sem, mert beszerezhetetlenek, így valószínűleg már senki sem fog velük találkozni.
Másik fontos dolog az, hogy hiába szép az AGS-101-es típus kijelzője, hosszabb távon használva számomra komoly szemingerlő hatású, így ez nem is volt az opciók között, ezért maradt a butácska és primitív AGS-001-es megoldás.
101 vs. 001
Egyébként az Advance család kijelzője méreteit tekintve teljesen megegyezik egymással, így egyenesen moddingra ítélték a legidősebb testvért...
Bele is kezdenék a folyamatokba, szenvedésekbe, vérverejték hullajtásokba.
Kezdés
Először is kellett keresnem egy olyan gépet, ami ha lehet, nincs lepusztítva teljesen, bár a komplett ház csere nem egy költséges tétel szerencsére. Egy kedves fórumtárstól sikerült is beszereznem pillanatok alatt, teljesen szép és kifogástalan állapotban, így ezúton is köszönöm neki a gyors és korrekt üzletet!
Majd kellett egy első verziós Gameboy SP-t szereznem, ami szintén nem volt nagy kihívás, mivel ahogy tapasztaltam, AGS-101-es gép alig-alig létezik itthon.
Jöjjön a leírás, hogy mit kell tennie annak, aki hasonló moddingra adja a fejét:
SP burkolat robbantása, majd a szalagkábel leválasztása az alaplapról
A Nokia bontó műanyagok is előkerültek...
A kijelző hátulját borító szivacs réteget el kell távolítani, így hozzá lehet férni az SMD led szalagkábeléhez, ami oda van ragasztva a fém kerethez. Ezt szimplán le lehet "vakarni" onnan, ez a rész lesz egyben a forraszpont is a későbbiekben.
Következő lépés a plexi leszedése, mivel később csak macerás, illetve könnyű eltörni a világítás darabjait.
Utána a világítás fekete keretét kell lepattintani az LCD-ről, és el kell vágni a jelölt helyen a szalagkábelt.
Legvégül a kétoldalas ragasztót le kell húzni, és máris előkerül a lényeg.
Világítás darabjai.
Nagy testvér alakítása:
Szétbontás után az LCD-t kell kioperálni, ami a szó szoros értelmében műtét. Elég jól megfogja az ott használt kétoldalas ragasztó, így nem egy délutáni séta bonyolultságával egyezik meg a kiszedése.
Ahogy ez sikerült, a világítás szalagkábelének kell egy kis helyet csinálni, amire kicsi pengével rendelkező szike az optimális.
A plexit vékonyan elkent fekete sziloplaszttal rögzítettem, amit nem muszáj, de előnyös az összeszerelésnél.
Lényegében ezzel a lendülettel vissza is lehet tenni a gép kijelzőjét, és az ott lévő ragasztó egyben le is zárja azt az apró teret, persze érdemes áttörölgetni mindent, hogy nem kívánatos ujjlenyomatok és pormacskák ne rondítsanak bele a végeredménybe.
Alaplap:
Itt szerencsére különösebb probléma nincs, egy kis kábel és ellenállás forrasztás szükségeltetik.
Ellenállásból kelleni fog egy 47 Ohm / 1/4W-os példány. Kábel ügyben minél vékonyabbat tudok ajánlani, mert a burkolat összeszerelése kicsit bajos tud lenni, mert nincs olyan sok hely, mint amennyi látszik. Csak a kábelek elvezetése és az ellenállás helyének megtalálása több időbe került, mint az LCD barkácsolása.
Az ellenállás értékére egy kitérőt ejtenék meg. Mivel a világítás szalagkábelén alapból található egy ellenállás, így rengeteg utána olvasással arra jutottam, hogy a 47 Ohm-os értékű az optimális, nagyobb használata mellett hamarabb beadhatja a kulcsot a szalagkábeles ellenállás, vagy maga az SMD led.
Az alaplap hátulján a kártya slot alatt megtalálható két forraszpont, az egyik az S2 nevű (pozitív), a másik a GND (negatív).
Bekábelezve így kell kinéznie, hogy kényelmesen össze lehessen szerelni. A kábeleket és az ellenállást meleg ragasztóval érdemes rögzíteni.
Ezzel készen is lenne a Gameboy "okosítása". Mivel nálam kicsit karcos volt a kijelző plexije, így ezt cseréltem egy újra.
Lássuk a medvét
Összegezném kicsit a leírtakat, illetve az egész módosításba fektetett idő miértjét.
Elsőként a világítás minőségére térnék ki, ami azt gondolom teljesen elfogadható, igaz a mai UHD, QHD, 4K minőséghez szokott szemeket finoman szólva is zavarná a kicsit fakóbb színvilág, a pixelháborúról nem is beszélve. Azt gondolom, a konzolozás egy külön műfaj, sokan szeretik a kézzel fogható dolgokat, ami legyen egy régi játékkonzol, vagy egy hozzá tartozó kiegészítő, pláne amik lassan kihaló fajnak nevezhetők.
Ez alatt elég, ha csak egy kedvenc játékára gondol az ember, na meg a beszerzésével járó időre és az ebbe fektetett energiára. Ezeket persze sokan elintézik azzal, hogy ott vannak a különböző emulátorok, lassan a wc-papíron is lehet emulálni.... Igen, vannak ezek a hasznos kis programok, csak sokan fizikailag is szeretik birtokolni ezeket a tárgyakat, na meg az élvezeti faktoron is nagyobbat lendít, ha nem emulátort használ az ember.
Itt van példának a szóban forgó Gameboy, mostanra sajnos alig lehet beszerezni hozzá értelmesnek nevezhető játékokat, de ha sikerül is szert tenni egyre, gyanítom a tulajdonosa meg is becsüli azt, már persze ha saját magamból indulok ki.
Meglátásom szerint még sokáig fitten fogják tartani magukat ezek a régebbi szériák, így egyhamar nem fognak eltűnni a múlt lélekvesztőjében, hiába nem vehetik fel a versenyt egy Nintendo DS-sel. Az pedig csak a mai világ szégyene, hogy a mostani játékok többsége nem üti meg a mércét szavatosságban sok-sok régi játékkal ellentétben, amik tartalmilag reggelire megvacsorázzák őket. A grafikai megvalósítás pedig nem minden, egy gyenge kinézetű játék is le tud kötni bárkit, ha van benne egy kis érdeklődést felkeltő logikai elem.
Utószóként még tennék említést az üzemidőről. Ezzel a módosítással úgy 7-8 órára csökkent az elemek élettartama, de bárkit kárpótol az eddigi vakoskodásért. Külső fényforrás csatlakoztatása mellett is hasonlóképp alakul az elemek üzemideje, de azok még mindig csak fél megoldásnak tekinthetők.
Köszönöm, hogy megtiszteltél figyelmeddel!