2024. április 16., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Felbontások bűvöletében...

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Az írás elsősorban, azért született, hogy a különböző képernyő felbontásokat egy picit...

[ ÚJ TESZT ]

Az írás elsősorban, azért született, hogy a különböző képernyő felbontásokat egy picit tisztázzuk. Tudom, hogy sokan ismerik őket és a méretarányaikat, de kíváncsi lennék, hányan használják az asztalukat, valamint játékaikat 1280x1024-es felbontásban… És, hogy miért is? A nagyobb hipermarketek polcain roskadozó megannyi CRT és LCD monitor specifikációinál a legtöbbször ezen felbontást reklámozzák. Aki viszont kicsit is veszi a fáradságot arra, hogy utána számoljon, az tudhatja, hogy az 1280x1024-es felbontás igazándiból nem ideális méretarány. Pedig nagyon sok játékban ez is megtalálható. Maga az írás, amiatt is született, mivel 19”-os CRT monitoromat egy 22”-os TFT widescreen monitorra cseréltem. A cikkben a 4:3 valamint a 16:10 arányú felbontásokat veszem górcső alá. (A 16:9-es felbontásokat meghagynám a filmeseknek, illetve a HDTV rajongóknak.)

Szóval… Egyszercsak megkaptam ajándékba egy számítógépes játékot, név szerint a Splinter Cell - Chaos Theory-t. Új monitor, új gép, gondoltam kipróbálom, hogy is fut. A beállítás képernyő tulajdonságainál vettem észre, hogy a játék támogatja a widescreen felbontásokat is. Nosza, mondom, gyorsan át is állítom. Érdekes volt azonban, hogy az 1280x960-as felbontásra azt írja, hogy widescreen…

5 éve használok PC-t, a Windows asztalát is 2 évig 1024x768-as felbontásban használtam. (Akkor még egy 15”-os CRT monitorom volt.) Aztán miután váltottam a 19”-os CRT-re, illetve lett jobb videókártyám, én is átállítottam 1280x960-as felbontásra. Hiszen ez az igazi 4:3-as felbontás. Most pedig, hogy 22”-os TFT monitorom van, az asztalt 1680x1050-es felbontásban használom. Ugyebár ez a 16:10-es képarány. Emiatt is nem értettem, hogy miért írja a SC-CT azt, hogy az 1280x960 felbontás az widescreen. És besokalltam. Elhatároztam, hogy készítek egy képet, amelyeken megtalálhatóak a 4:3 valamint a 16:10-es képernyőfelbontások.

Itt a link a felbontásokhoz: [link]

Talán lesz még olyan valaki, aki nem ismeri ezeket és talán segítek vele.

De mielőtt továbbszaladnánk, vessünk egy-két pillantást magára a táblázatra.

[kép]

Jól látszik, hogy a 4:3 képarányú felbontások az átlagos CRT és TFT monitorokhoz készültek, a 16:10 képarányúak pedig a szélesvásznú monitorokhoz. Én sokszor játszom, valamint gyakran nézek filmeket is a gépen. Nem vagyok grafikus, se dizájner, se fotóguru, de őszintén szólva, kicsit dühít, ha egy informatikus ezeket nem tudja. Főleg nem az Ubisoft-nál, ahol amúgy nagyon sok profi informatikus, programozó dolgozik. (Amúgy magával a játékkal semmi bajom, tényleg nagyon jó, minőségi munka.)

Arra is gondoltam egyébként, hogy nem biztos ám, hogy rosszul írták. Sőt, lehet, hogy az 1280x960-as felbontás ebben a játékban, tényleg szélesvásznú akar lenni, de akkor viszont a pixelekkel mahinálnak. Magyarán a horizontális és vertikális pixelek aránya elcsúszik, vagyis inkább megnő. Tehát míg egy pixel aránya 4:3 ennél a felbontásnál, addig a szélesvásznún ez 16:10 kellene, hogy legyen. Viszont lehet, hogy elnyújtják. Csak azt nem értem, hogy miért. Hiszen azt nagyon könnyen észre lehet venni. Csak érzékeltetésképpen álljon itt egy példa.

Vegyünk egy 4:3 arányú képet, ami mondjuk, legyen 400:300-as felbontású. Tegyünk rá egy szöveget. Majd állítsuk át ezt a képet 16:10 arányúra, azaz 480x300-as felbontásúra.


400 x 300 (4:3):

[kép]

480 x 300 (16:10):

[kép]

Az eredmény megdöbbentő. Az ember elvárná, hogy a szöveg középre kerüljön, és ne húzza szét a képet. Sajnos sokszor ez a helyzet az autós, motoros játékokkal is. Széthúzza a képet. De nem is ez dühít igazán. Ha nem veszik a fáradtságot a programozók, hogy lekódolják más felbontásban is, hát ne tegyék. Tudom szorítja őket az idő, meg a kiadó, meg hasonlók. De akkor legalább ne írnák oda, hogy widescreen. Szomorú! De tényleg.

Zárásként csak annyit, hogy gondolkozzatok el rajta. Senki sem örülne, ha Tomb Raider-t játszana és Lara baba aranyos kis popójából, felbontás váltás után hirtelen egy 120 kilós tompor látszana a képernyőn…

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.