2024. március 28., csütörtök

Gyorskeresés

Fejlesztő - 1. rész

Mit lehet tenni, ha vannak jó ötleteink, de nem tudjuk megvalósítani? Írd le.

[ ÚJ TESZT ]

1. Bevezetés

Bizonyára sokatok fejében születnek új ötletek, miközben játszatok egy játékot. „Ezt én így csinálnám, ez úgy lenne jó” jellegűekre gondolok itt. Egy bizonyos határon belül – és egyes játékok esetében - mod-okkal egész jól testre lehet szabni egy játékot, egyedi tartalmakkal (pályákkal, esetleg egyéni egységekkel, épületekkel, fegyverekkel) lehet bővíteni. De mi van azokkal, akik ennél mélyrehatóbb változásokat szeretnének egy-egy meglévő játék kapcsán? Olyannyira, hogy azt már nyugodtan nevezhetjük egy folytatásnak, akár új játéknak is. Mindannyian tudjuk, mekkora munkát és hozzáértést (valamint pénzt) igényel egy korszerű játék elkészítése, így ezek hiányában csak ábránd marad az ilyesfajta tervekből. A legtöbb, amit tehetek, hogy írok a gondolataimról egy cikket, közzéteszem, és esetleg egy fejlesztőcég lát fantáziát benne, és beteszi a kalapba. Aztán, pár év múlva, amikor kifogynak az ötletekből, előveszik a kalapot, és húznak belőle valamit. Talán pont az enyém lesz az.

Szögezzük le: nem vagyok naiv. Az egész PC-s játékipar egyfajta válságban van (bár a mélypontot érzésem szerint már elhagytuk), és kevés cím tudja hozni az elvárt eladásokat. Az igazán sikeres PC-platform címeket egy kézen meg lehet számolni, a World of Warcraft és a Sims mellett talán a Call of Duty-k és időnként pár jól sikerült játék. Ehhez jön még hozzá a mai játékok költségeinek emelkedése. Nem láttam ugyan erről kimutatást, hogy az átlagos fejlesztési költségek hogyan növekednek, de van róla elképzelésem. Míg a ’90-es évek elején-közepén (amikor számos nagy franchise született) néhány lelkes programozó és grafikus kvázi sufni jelleggel alkotott hatalmas játékokat, ma már inkább gyártásról beszélhetünk, ahol több tucat, esetenként akár 100 ember is évekig kalapál egy játékot. Persze a vásárlóközönség is jelentősen bővült, de elsősorban konzumer felhasználókkal, akik könnyedebb kikapcsolódásra vágynak. A konzolok előretörése is ennek köszönhető, de mint látjuk, a PC-n is ezek a játékok hódítanak.



Heroes 5, az utolsó mohikán?

A nagy stúdiók sorban lepasszolják, felfüggesztik a hardcore játékokat, szimulátorokat, mindent, amit egy kicsit is meg kell tanulni, vagy érteni kell hozzá. Egyszerűen nem térül meg a befektetés, mert nem elég széles a célközönség. És akkor a kalózkodásról már nem is beszélek. Számomra egyedüli reménysugár a Heroes 5, ami mint fehér holló tündököl összetettségével a mai játékok tengerében. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy a mai játékok rosszak lennének, inkább csak arról a kettősségről van szó, amit a filmeknél a popcorn és a művész- és rétegfilmek mutatnak. Mindkét műfaj lehet jó a maga módján, de az igényes néző mindkettőből csipeget. A filmes kapcsolatot már csak azért is érdemes megemlíteni, mert nagyon sok játék kezd egy interaktív filmre hasonlítani, és ezeket a tapasztalat alapján nagyon kedvelik az átlagos játékosok. Elmesél egy történetet, lejátszható 1x, aztán vége. Második alkalommal már nem az igazi, de a célközönségnek így is elég, nem akar többet. Mi a helyzet azokkal, akik a játék közben a kreativitásukat is szeretnék kiélni?

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.