2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Fejlesztő - 1. rész

Mit lehet tenni, ha vannak jó ötleteink, de nem tudjuk megvalósítani? Írd le.

[ ÚJ TESZT ]

3. Sim City World






A képek csak illusztrációk!

Képzeljük el, hogy játékosunk elindítja a Sim City Worldöt. Az fenti két kép látványtervek a játékból (saját készítésűek). A tevékenységi körök:
Polgármester: ez a szerep van legközelebb a régi Sim City játékoshoz. Néhány tevékenységet már nem ő irányít majd, de alapvető feladata a területek felparcellázása elképzelései szerint, a közúthálózat kiépítése, oktatás-egészségügy, parkosítás, adóügyek, pályázatok. A polgármestereknek aktív játékosoknak kell lenniük, hiszen számos ponton döntéshozók, és befolyásolják sok játékos tevékenységét.

Gyáros: ez a játékmód inkább az Industry Giant-re hasonlít. Itt fontosabb lesz a Régió-nézet, hiszen akárhol vállalkozásba kezdhetünk. Az iparág kiválasztása után látni fogjuk a kimutatásokat minden város fölött, hogy mekkorák a munkabérek, milyen nyersanyagok és infrastruktúra áll rendelkezésre. Mérlegelnünk kell termékeink versenyképességét a piacon, a kereslet/kínálat viszonyát, és akár a tőzsdére is vihetjük cégünket. Gyárosként aktív kapcsolatba kerülünk a polgármesterekkel és az építő cégekkel is. Ez előbbivel különböző szerződéseket köthetünk, akár adómentességről, speciális jogokról, szponzori kapcsolatokról. Ha az energiaiparban helyezkedünk el, akkor közvetlenül a várossal kerülünk gazdasági kapcsolatba.



Industry Giant 2, jó ötletek, de a játékélmény nem az igazi

Hogyan is működik a termelés? Először találnunk kell egy megfelelő helyet. Példánkban egy autógyárat fogunk üzemeltetni. Optimális esetben a városok mindig rendelkeznek megfelelő mennyiségű szabad parcellával, ahol a vállalkozások fel tudják húzni épületeiket. Ezt megvesszük, felépíttetjük rá a szükséges dolgokat (építést lásd lejjebb), ezt követően be kell szereznünk a gyártáshoz szükséges termékeket (acélt, motort, processzort, műanyagot, üveget és gumit – láthatóan nem célszerű autógyártással indítani, de látványos példa), és fel kell vennünk a munkaerőt. Itt gond lehet, ha a közelben nincs megfelelő mennyiségű és képzettségű munkás (de ez már a polgármester feladata, hogy legyen). A szükséges alkatrészek megvásárlása történhet szerződések útján, de akár alkalmi vételekként is. Előbbi esetben a termékkereső lesz segítségünkre, ahol kilistázhatjuk, és csoportosíthatjuk a nekünk kellő termékeket (eRepublik), majd egy szállítmányozóval is meg kell állapodnunk, hogy a nekünk kellő termékeket házhoz szállítsa. Ebben az esetben lesz hasznos, ha gyárunk vasúti vagy/és autópálya, esetleg kikötő összeköttetéssel rendelkezik.
A gyártás mellett fontos folyamat a tervezés is (ha valaki ismerné, a Car Tycoont tudnám példaként említeni). Itt egy tervezőirodára lesz szükségünk, mérnökökkel, és megfelelő mennyiségű pénzre, és indulhat is az új típusok fejlesztése, meglévők korszerűsítése. Ha elkészültek az autók, ismét a szállítmányozó következik, aki elszállítja a járműveket a szalonokig. Autógyár esetében komoly eséllyel a mi kezünkben vannak a szalonok is (persze lehetnek olyan szalonok, ahol több autógyár modelljeit is árulják). Ezen felül még (a la Car Tycoon) költhetünk marketingre is, hogy jobban fogyjanak típusaink. Öröm lesz látni, hogy egyre több város útjain a mi autóink futkároznak.



Car Tycoon - itt minden stimmelt volna, ha a játékot nem írják meg hanyagul

Kereskedő: Ez a szerep a játék előrehaladottabb szakaszában lesz jelentős, ugyanis az első időkben a cégek saját maguk gondoskodnak termékeik eladásáról, többnyire saját boltokban-áruházakban. Amint egyre többféle termék fog megjelenni a piacon, és egyre több város lesz, a legtöbb cégnek érdekében fog állni egy kereskedő-hálózatnak, vagy legalábbis egy adott városban jó lefedettséggel bíró üzletnek eladni a portékáját. A tőzsde belépésével tovább nő a kereskedők szerepe, hiszen értékpapír-kereskedelemmel is elsősorban ők fognak foglalkozni. A kereskedők, annak ellenére, hogy talán a legkisebb feladatkörrel bírnak a játékban, nem árt, ha rendelkeznek üzleti érzékkel, és beszélőkével, mert az összes játékos-típussal gazdasági kapcsolatban fognak állni.

Szállítmányozó: Könnyen kitalálható, hogy itt egy Tycoon-szerű játékmenetről beszélhetünk. Feladatunk, hogy kiépítsük (akár a városok támogatásával) a kereskedelmi útvonalakat, és eljuttassuk az utasokat, csomagokat a városok között, valamint a nyersanyagokat és a késztermékeket egyes gazdasági létesítmények között. Itt fontos kiemelni, hogy viszonylag kevés ilyen játékosra lesz szükség, hiszen elég könnyen monopóliumba lehet kerülni például a személyszállítás területén. Szállítmányozóként szintén kapcsolatban fogunk állni rengeteg más játékossal, és nagy eséllyel szoros kapcsolat fog kialakulni a gyárosokkal. Az ebben rejlő karrierlehetőség az összes létező közlekedési eszköz birtoklása, repülőtereken, kikötőkön keresztül a köz- és vasúti tömegközlekedésen át a teherszállításig. Itt egy visszakapcsolást találunk, hiszen a szállítmányozó cégnek is szüksége van a gyárosokra, saját vagonjainak, repülőinek legyártásához.



Transport Tycoon Deluxe - a nagy öreg; OTTD néven tovább él a legenga

Építő: Személy szerint ezt találom a legérdekesebbnek. Az építő igazából nem is a legjobb kifejezés, rövidsége miatt írtam ezt. Inkább ingatlanközvetítő, építőipari- és építész cégeket alapítunk, és ezek tevékenységét űzzük. Az építő, miután a polgármester felparcellázott, ezeket a telkeket megvásárolja a meghirdetett áron (ezt a polgármester szabályozhatja), majd építhet rá. Itt komoly kutatómunkával kell kiderítenünk a legnagyobb profit érdekében, hogy jó helyen, jó időben a megfelelő létesítményt húzzuk fel.



Az építkezés szabályozásának alapjai a zónák (Sim City 4)

Egy példa: adott egy 2.000 fős község, ahol a lakosság nagy része a közeli nagyvárosba jár dolgozni. A polgármester és egy nagy cég megállapodott, hogy a közeli erdőben fakitermelést kezdenek. Bevonnak téged, mint építőt. Erről úgy szerzel tudomást, hogy Régió nézetben, az adott város ikonjára kattintva, az építési pályázatok között találsz egy neked tetszőt. Itt gyorsnak kell lenni, mert a jó ajánlatokra gyorsan lecsapnak (persze van olyan opció, hogy 24 óráig várják a pályázókat). Ott a befektető csak annyit fog mondani, hogy mekkora teljesítményű fafeldolgozóra van szüksége (erre lesz egy mértékegység, ami a gyárosnak és az építőnek is beszédes). Ekkor nekiállhatunk kiválasztani, hogy mit fogunk építeni. Egy „library”-ben jó pár alapértelmezett épület áll rendelkezésre, de a legtöbbet ki kell fejlesztenünk. Ha szerepel a szükséges épület a listán, akkor nekiállhatunk megépíteni, ami pénzbe és időbe kerül. Építéshez szükséges dolgok még: rendelkeznünk kell egy telephellyel, ezt „light” ipari övezetbe építhetjük fel. Itt vannak munkagépeink és az építéshez szükséges nyersanyagok. Kezdő építő cégként ennyi elegendő, persze az nem baj, ha a telephely abban a városban van, ahol építeni szándékozunk. A gond akkor van, ha a megrendelőnek egy 100-as termelésű feldolgozóra van szüksége, de mi csak 50-eset tudunk építeni. Ekkor vagy építünk 2db 50-eset (ami kevésbé termelékeny), vagy kifejlesztjük a 100-asat. Ehhez azonban már építészirodára lesz szükségünk, amit méretétől függően „light”, „medium” vagy „high” sűrűségű üzleti szférában építhetünk fel. Alap esetben mondjuk egy földszintes, 10 dolgozót befogadni képes iroda is bőven elég. Ezeket természetesen szintén fel kell építenünk :) (logikus, hogy a telephelyünk alap kiépítése önépítő). Az épület megépítésénél természetesen mi döntjük el, milyen színű legyen a fal, hol legyen a bejárat, hány férőhelyes legyen a parkoló, legyen-e belső parkosítás, stb. Ha ez kész van, zsebre vághatjuk a fizetésünket. Természetesen lenne lehetőség sablonok létrehozásra, így a későbbiekben már gyorsabban tudunk dolgozni. Most ugyanezt gondoljátok tovább, amikor egy 500.000-es város ad megbízást egy fél városrész felújítására. Akinek ez nem mozgatja meg a fantáziáját, az valószínűleg már nem jutott el idáig az olvasásban.
Természetesen nem csak játékosoknak fogunk építeni. Az összes lakóépület, és a legtöbb üzleti és sok ipari létesítmény is „botok” kezében vannak (a gépi irányítású cégek száma csökken, ha egyre több játékos van jelen, tehát sosem veszik el a helyet élők elől), és így nekik is fogjuk eladni.
Bízom benne, hogy idővel lesz majd hasonló játék (ha pont ilyen nyilván nem is). Hamarosan érkezik a Cities XL, kicsit szkeptikus vagyok, de remélem jó játék lesz. A fórumba várom a véleményeteket, ötleteiteket, és bármit, ami kapcsolódik.



Egy nagy hype-pal várt játék a témában, én még kivárok az éljenzéssel

A sorozat várhatóan folytatódik!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.