2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Fanatec ClubSport Pedál

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Fanatec CSP - ismertető

[ ÚJ TESZT ]

Bevezető

Egy kis előzmény a rendelés viszontagságairól:

2009-06-27 ... a pedál, valamit kéne kezdeni a pedállal ... már minden átesett fejlesztésen, vagy egy cserén ... a kormány, a váltó ... a pedál még nem ... CST, óóó igen, az már valami, azzal biztos jobb lennék a pályán ... jobb? hogy a bánatba lennék jobb? van aki egy 15.000 Ft-os kormányszettel lehagy ... ezért meg majdnem 150.000,- jó magyar forintot elkérnének ... gyakorolni kéne inkább vezetni ... jó, majd talán a nyári szabi alatt ha lesz időm ...

2009-06-28 ... Fanatec, a Fanatecnek van valami jó pedálja, CSP, NeilSzab is dicsérte a leírásában ... meg kellene lesni közelebbről ... ó igen, ez már baráti áron van, loadcell, valami vibra motor a gázpedálban ami az kerék blokkolásakor működik, na ezt a sajátomba úgy se tudnám megépíteni ... rendeljük meg ... és mi lesz ha nem javulok semmit? ... nem mind egy ez? ... az SST váltóval se lettem gyorsabb ... viszont remek élményt adott a vezetéshez ... semmi pénzért nem válnék meg tőle ... rendeljük meg ... Szabi valami olyasmit írt, hogy hónapokat kell várni rá ... nemár, ott írják a honlapon, a következő szállítás Júliusban ... rendeljük meg ... az mindjárt itt van ... klikk ...

2009-07-20 ... http://www.911wheel.de/ ... hogy mit írnak itt a pedálról ? ... Arrival dates of new CSP shipment ... EU: August 11th ... franc, franc franc franc ... note that it can take 1 to 3 weeks until arrives at the customer ... wáááááááááááááááááááááá ...

2009-08-11 ... badumm, badumm badummm ... a nagy nap ... szabadságomnak is vége ... miért nem történik semmi ? ...

2009-08-13 ... virtualr.net oldalon ismertető cikk a Club Sport Pedálról ... hmmm, fejjel lefelé történő felszerelés, ez még jól jöhet ... hozzászólások ... micsoda?? ... "“I ordered mine in April but still don’t have it!” ... “I ordered in February. It’s about time it arrives now.” ... ... levelet kellene írnom ezeknek ...

2009-08-14 ... jé, válaszoltak ... és ilyen hamar ... "Hello Peter, your order # 2417 is in our system. The Clubsport Pedals can be shipped next week on monday .. bla bla .. Best regards
Fanatec_Gameshop .. bla bla.... igen, ez az elmúlt időszak legjobb híre ...

2009-09-02 ... milyen hétfő ? és milyen következő hét ? ... fórumon írja egy srác, - akinek az enyémnél magasabb a rendelési száma jó 100-al - hogy egy még későbbi rendelést már kiszállítottak, de ő mégsem kapta meg ... ez kicsit kezd bosszantó lenni ... csak hogy gyötörjem magamat, megnézem mit írnak most a fanatec honlapján, mikorra ígérgetnek kiszállítást az új megrendelőknek ... itt azt írja ... a harmadik szállítási hullám már kiment, következő 2009 október ... mit? hova? kinek? mikor? ki látta? ... talán kellene a német precizitásról írni egy cikket ... de levelet mindjárt megfogalmazok nekik, "ugyan melyik évtizedre szeretnék kiszállítani" ... ráadásul nálam még július állt a rendelés mellett ...

2009-09-03 ... a fórumos srác ujjongva írja, hogy tegnap este kapott levelet a csomag elküldéséről, 1 héttel számoljon a postai átfutásra ... remek, és mi lesz velem? ... délután írja nekem PeterSilver sorstársam, aki szintúgy megrendelte pár héttel később ezt a - mostanra már - beszerezhetetlennek tűnő terméket ... ő kapott levelet, hogy postázták neki, 1 hét és örülhet ... kicsit félve, remegő ujjakkal mászok fel a freemail levelező oldalára ... igen, ott van, végre valahára, küldik, egy hét és ide is ér, és taposhatom a kicsikét, itt a Kánaán ...

2009-09-05 ... UPS-től jön egy levél, csomagot fogok kapni, amit 2009-09-09 dátummal, reggel 9:00 és este 19:00-óra között ... aha... én itt leszek ...

2009-09-09 ... ez egy remek nap a postázásra, süt a nap, csicseregnek a csicsergők, de hol a bánatba van a teherautó? ... délután négy órakor már kezdek kicsit ideges lenni, megnézem, van itt valami csomag nyomkövetés ... utolsó bejegyzés: "VIENNA, AT 2009/09/09 10:00 ÉRKEZÉSBEOLVASÁS" ... Bécs nincs messze, de azért csodát nem várok, inkább felhívom őket ... azt mondják talán holnap megjön, de ha megjön, akkor ki is hozzák, be ne is menjek, úgysem kapom meg ... arra a butuska kérdésre, hogy "akkor minek írták a kilencedikei érkezést ?", annyit válaszolnak: "ez az alap szolgáltatás, akár három-négy nap is lehet a késés" ... a zoxigén késsen három-négy napot a tüdődből! ... tudom 20€ nem sok pénz egy postázásra svábéknál, de legalább ne etessen be rossz dátummal, a magyar posta legalább nem szivat levéllel, az egyszer csak megjön ...

2009-09-10 ... kora délután csengetnek, teherautó áll a ház előtt, szép arany színű embléma az oldalán ... meg is jött a küldemény ...

A csomag

Így közel két és fél hónap elteltével, kezemben tarthatom ezt a szerkezetet, amitől félve várok bármiféle változást.

+

A szép méretes, szolid postai doboz, egy tekintélyt parancsoló gyönyörű kivitelű társát rejti. Önmagát tökéletesen eladná, ha valaha a boltok polcaira kerülne.

+

A csomagolás igazán egyszerű és célratörő, pár mozdulattal kiemelhető a pedál.

+

+

+

A csomag 6.3 kg mindenestül, ez csak akkor tűnik fel mennyire sok, amikor magát a fém szerkezetet tartja az ember a kezében. Már csak azért is teszi ki a pedál ennek a súlynak a 99%-át, mert nem egész 2 kábelt, 6 picike csavart, és egy képeslap méretű papírlapot kapunk hozzá. Ezen tájékoztatnak hat nyelven, hogy honnan tudunk letölteni Fanatec meghajtó programot.
Kicsit rosszallóan néztem azt a tényt, hogy a pedál koszos, a gázpedál és a lábtartó fekete foltosan virított a csomagolásban. Ezt, persze csak a teljesség igénye miatt mondom, nálam olyan koszos lesz majd, amilyet csak képzelni lehet.

+

Üzembehelyezés

Az egyik tartozékkábel egy USB A-B csatlakozó a számítógépünkhöz, a másik egy Fanatec Porsche 911 GT3 RS adatkábel. Evvel a kormánnyal csomagban is megvásárolható a pedál, valószínűleg gyorsabban juthatunk hozzá, legalábbis a fórumos elbeszélések ezt sejtetik. Ezen a speciális kábelen sajnos G25-el nem hozható össze, - mert digitális jeleket küld - ez azért lenne fontos, mert akkor kevesebb játékvezérlő lenne a gépen. Azt hogy az miért jó, majd később még megtárgyaljuk.
A driver beszerzése után, gyorsan csatlakoztattam is az asztal közepén.

+

Életre is kelt egy pillanat alatt, elvárható tökéletességgel, precizitással.
A meghajtó csomag, tartalmaz egy "méretes" (~800kb) PorscheWheelPlugin.dll-fájlt, amit az rFactor/plugin mappába bemásolva, majd a felinstallált driver-ben ide mutatva aktiválhatunk. Van lehetőség a teszt gomb megnyomásával, kipróbálni a fék excenteres rázómotorjának erejét. Ráz is zúg is mint egy mobiltelefon, sajnos még a támogatottsága csak erre az egy programra korlátozódik. A lényege az lenne, hogy a gumi blokkolását így adja tudomásunkra, kicsit egy ABS-működésére emlékeztetve. Persze ezt az autó hangjaiból, illetve a tükörben a füstjelekből is megtudhatjuk.

+

+

+

A következő érdekesség a loadcell, ez egy meglepően igen picinke kivitel. Olyan fürdőszobai mérleg alkatrész formája van - nem az a méretes alumínium tömb, aminek a látványával már egy ideje barátkozhatunk - de ha működik, kit érdekel mekkora. Tehát a fékpedállal ezt az elektronikai alkatrészt nyomjuk, ami még egy millimétert sem mozdul, viszont egy elég széles skálán méri, ezt az őt érő erőt. Mivel ez a mechanika így jobban hasonlítana egy kockakő rugalmasságára, ezért még szükség van egy köztes alkatrészre, - jelen esetben egy csúcs minőségűnek titulált habszivacsról van szó - amit sok kísérletezés után sikerült kifejleszteni, és állítólag elnyűhetetlen. Ezen alkatrész felkeményedése szimulálja az igazi gépjármű fékpedálját, és közben az összenyomáshoz szükséges erő mértékét méri a szerkezet. Természetesen mindenkinek más-más erő az ideálisan kifejthető egy fékezésért, így egy potméterrel állíthatunk ezen, mit vegyen a program maximálisnak. Ez szinte az egyetlen "használati utasítás" ami a pedálról szól, bemutatja az egyszerű szétszerelés menetét, illetve az itt leírtak nagy részét is.

+

+

+

+

A következő, ami a különös formája miatt szembeötlő, az a gázpedál. G25-höz képest elég nagy úttal, finomabb mozgással, és sokkal kisebb ellenállással bír, először szinte zavaróan kicsivel (kézzel próbálgatva). Későbbiekben kiderült számomra, hogy nagyon jól tud jönni ez a hosszúkás forma. A hosszú út miatt pedig, egy nagy teljesítményű versenyautóval sem jelent problémát, egy agresszívabb kigyorsítás levezénylése. Ha pedig gyorsan kell padlóig nyomni, - a pillanat töredéke alatt - ebben sokat segít, hogy a forgásponthoz közel már a lábunkhoz ér tövénél a pedál, így csak egy kicsit megnyomva, már maximálisan fordulatra kényszeríti a virtuális motort. Ez a láthatatlan apróságot, nagyon kellemes meglepetésként értékelem utólag.
A "kuplung" pedál, szinte kísértetiesen olyan ellenállású, mint a jó öreg G25-ön. Különösebb említést nem tennék róla.

+

Potenciométer helyett hall szenzorokat használnak (a fék kivételével). Ennek az előnye, hogy valódi fizikai kapcsolat, kopás és ellenállás nélkül, porra teljes mértékben érzéketlenül, jóval magasabb várható élettartammal rendelkezik. Arról hogy milyen felbontással dolgozik, sajnos nem találtam dokumentációt.
Ennél a két pedálnál, a rugó előfeszítés változtatásával állíthatjuk még az erősséget.
Illetve csökkenthetjük, a megtámasztási pont feljebb helyezésével a pedálutat (ehhez tapasztalatom alapján, fúró szükséges, mert a hall szenzort is odébb kell szerelni).

+

Mind a három kezelőszervnél állítható a nyomófelület pozíciója, szöge vagy magassága. Minden pedál alatt található egy betét, aminek a forgatásával választhatunk két fix szög között, eltávolításával pedig a magasságát csökkenthetjük egy lépéssel (itt kell, az extra tartozék rövidebb csavar). Más furatok használatával pedig tologathatjuk a fék-"kuplung" pozícióját. Kényelmesebbé téve evvel a szerkezetet a vezetési szokásainkhoz, igényeinkhez, esetleg Heel&Toe-hoz.

+

+

+

+

+

Személy szerint a videóban ajánlott pozíció vállt be igazán, hátrébb került gáz, és az ehhez közelítő fékpedál.

+

+

+

Próba

Miután a kezdeti beállítások megtörténtek, jöhet a próba. Feltettem a tartókeretre, és a helyemre beülve belőttem a távolságot. Ideiglenesen - kábelkötegelővel - a helyére rögzítettem.

+

Sajnos túl sok játékidőm tesztelésre nem volt, (persze asszony erről nem így vélekedne) sikerült egy keveset futnom az LFS-el, NetKarPro-val, közepesen GTL-el, és baráti társaságban túlnyomóan GTR-EVO-val. Az összesen, huszonöt óra játék alatt ilyen vélemény alakult ki bennem:
A kuplung tökéletes, azon állítani semmit sem kell.
A gázpedál nagyon nagy meglepetést okozott a fent írtak miatt, és (lehet csak az én sutaságom miatt) a légies mozgása miatt nem veszem már észre magam, olyan szituációban, hogy a kanyarkijáratnál már a gázon kellene állni, és ezt miért is nem teszem még. Ilyenkorra már mindig nyomom a gázt, persze feltehetőleg, ez az egymáshoz közel került pedálok miatt is van.
A fékpedál szabályzó potméterét először feltekertem maximumra, idővel visszább került olyan 80%-ra. Így tökéletesnek tűnik, nagyon finoman és érzékelhetően tudok vele fékezni. Nagyon könnyű vele "memorizálni" azt a pontot, ahol az autó épp még nem blokkol, illetve könnyű ezen a ponton tartani, és kicsit továbbfeszegetni a határokat. Hiába volt eddig NIXIM mód a G25-ben, ennek az érzésnek eddig a közelébe se jutottam, olyan mintha már látnám mit csinálok, nem csak vakon cselekednék.

A később, már rendesen felszerelt állapotba került a kicsike:

+

+

+

+

+

Vélemény

Természetesen ez szubjektív, így is van aki hozzám képest sokkal magasabb vezetői szinten van, labdába se rúghatnék ellene. Ettől a pedáltól én nem leszek űridőket autózó sofőr, viszont lefogadnám, hogy mindenkinek aki beruház erre a nem olcsó pedálra, annak élvezetesebb, és gyorsabb autózást biztosít. Természetesen itt csak másodpercekről, magasabb szinten pedig tizedekről beszélhetünk.
Talán kicsit részletesebb, élménydúsabb, meggyőzőbb véleményre vártatok, de az írói képességem nem teszi ezt lehetővé. Úgy gondolom, hogy akit eddig nem érdekelt egy ilyen lehetőség, azt nem én fogom átbillenteni a vásárlási státuszba, hogy lényegében - nagyon leegyszerűsítve - kiadjon, hatvan ezer forintot egy jó fékpedálért.

Egy leírás, amit a cikk elején említettem, a pedál fordított felszereléséről.

Velem egy időben, Petersilver is megkapta a pedálszettjét, a jobban látás kedvéért tőle is idézek (kis ráncfelvarrással) egy fórum hozzászólásból, amit az ottani közösségnek szánt:
(magyarázatként annyit, hogy iRacing-a játék amiről beszél, a Skip Barber az autó, MABO cockpit G25-el)

"...behergeltem végre a cockpitbe a Fanatec pedált ( ahogy sejtettem, nem volt egyszerű mutatvány ). Azt azért tudni kell, hogy sokan a jók közül innen nyugatra, többnyire valamilyen speciális pedállal mennek. Bár aki Hazso szintjén van - és itt szerencsére sokan vannak a fórumon - azok standard pedállal is kimagaslóan képesek teljesíteni.

Szóval mentem sok tesztkört skippivel, az én nagy talányautómmal, direkt ismeretlen pályán. Aztán pár óra barkácsolás után beraktam végre az új pedált és teszt. Nos nekem botlábúnak lejött a különbség egyből, pedig a teszt ideje alatt még a pedál sem volt jó szögben. Így is az ötödik körben már PB-t (..saját legjobb idő..) mentem, a még nagyon szokatlan pedálszettel. Azt hiszem úgy tudnám legjobban leírni, hogy az autó valahogy sokkal jobban azt csinálja, amit elvárok tőle, illetve, hogy ezt a pedál kezelése csinálja, csak ez az autónál jelentkezik. Nehezen lehet a skippit zavarba hozni, eddig hímes tojásként kellett bánni vele, mert azonnal eldobta magát, meg blokkolt. A fékek teljesen mások, olyan mint ha felkeményedne a pedál, az erős fékezésnél is lassul, nem csúszik, majd egyre jobban lassul, de nem a szokásos "blokkolva elszáll". Nagy sebességű kanyaroknál nem ideges, nem kóvályog. Egyenletes finom gázelvétel, gáztartás, és olyan íveken toltam el röccenés nélkül, hogy leesett az állam, mert eddig itt, így, mindig elszállt a verda a susnyásba. Most meg ugyanazt csinálva, mintha dróton húznák, és még gyors is! Szóval lenyűgöző számomra a különbség! Elsőre olyan (kis megszokás után), mint ha könnyített volna a vezetésen, de csalóka, ha **arul csinálja az ember, itt sincs pardon. A különbség, hogy jól csinálni egyszerűbb, gyorsabb az autó, élvezetesebb a vezetés, kevesebb a kiszámíthatatlan viselkedés anélkül, hogy agyonkoncentrálná magát az ember.

A nehézség az benne, hogy máshogy kell menni vele, így az eddigi beidegződött reagálásokra csinál olyat, hogy elhajítja vele az ember az autót. Szóval összességében: az élvonal itt is, nem csak a tudásnak, setupnak, köszönheti a gyors, stabil köröket. Szerintem minél brutálisabb egy verda, annál jobban előjön a kezelhetőségi különbség a pedál által. De majd, még jobban megizzasztom a teljesebb kép kedvéért. Szerintem csodák nincsenek, csak ezzel leszek gyorsabb. Viszont a vezetés élménye más, jobb, realisztikusabb."

A felmerült Probléma

A tesztelés folyamán volt egy kisebb gondom, aki esetleg tudna rá megoldást, annak várnám a jelentkezését. Úgy tűnik, a legtöbb autószimulátor játék, - a billentyűzet mellett - még három játékvezérlőről képes elfogadni utasítást. Ha ennél több van jelen, akkor igen érdekes módon, nem vesz róla tudomást. Na most ez a probléma mindjárt az ölembe is hullott, utólag kiderült még szerencsésnek is mondhatom magam.
Ugye van egy USB-s kormány, egy váltó, egy pedál, és egy kormányra felszerelt "buttonbox", amiknek a segítségével próbálnék meg boldogulni a pályán. Szerencsésnek azért tarthatom magam, mert a kormány gombsora maradt le a listáról. Gyorsan, kapkodva a fejem, ezt még tudtam orvosolni azzal, hogy a JoyToKey nevezetű programmal, kiosztottam a gombokat a billentyűzet felesleges gombjaira. Ezeket már könnyű volt a játékon belül beállítani. Na most ha a pedál, vagy a kormány maradt volna le, akkor igen nagy bajban lennék (bár ahogy néztem ez a program lehet erre is kínálna megoldást).
Ezt a sorrendet valamilyen driver, vagy hardver ID alapján állítja fel a windows, állítólag.

+

Viszont ez a játékokban teljesen másképp alakul, nem igazán látom az összefüggést. Ráadásul egy szerencsétlenség miatti windows install után, észrevettem, hogy a pedál és a váltó helyet is cserélt.

+

Ebből kifolyólag gondolom, hogy biztosan lehetne állítani a registry-ben, vagy egyéb módon. Ráadásul, a freetrack rendszeremen történő Wii kontrolleres fejlesztés után, a megjelenő controller már a pedált is kitúrja a listáról, ha épp használom...

Végszó

Annyit hozzáfűznék még, hogy ez a pedál a piacon egy belépő-közép kategóriának számít, ha valakinek kérdése akad ezek után, keressen meg nyugodtan.
Ha valaki pedig azzal jön, hogy ennyiért már lehet venni egy Ladát, és azzal igaziból versenyezni, az kíméljen meg a csacsiságával. Kíváncsi lennék mennyibe kerülne az illetőnek engem bejuttatni egy Brands-Hatch-en zajló WTCC futamra sofőrként. Arról nem is beszélve, hogy fél óra múlva a föld másik végén szeretnék indulni egy másik kategóriával, és így tovább ... ugye milyen olcsó a szimulátor?

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.