Életmódváltásra fel!

  • (f)
  • (p)
Tudástár – Írta: | 2012-04-15 06:00

Egy cikk arról, hogyan változzunk és változtassuk meg az életünket...

Kulcsszavak: . Updateéletmódváltás

[ Új teszt ]

SymbianOS előszava

Üdvözlet! Mint Tulipanti párja, mindent látok ami vele történik. Nem szeretnék sokat papolni, ez az ő cikke, de valahol féltem tőletek. Bár ő is tud csípni, van kitől tanulnia.
Én csak annyit fűznék a cikkhez, hogy kívülről durva a leírás, de a valóságban ez nem szörnyű dolog. A mostani állapot annyira szembetűnő, hogy nincs ember aki ne tenné szóvá. Kép nem lesz!

Jó olvasgatást kívánok!

Kezdetek

December végén Anyu bement egy Update üzletbe, bevásárolt egy-két dolgot. Úgy jött haza, hogy a boltban milyen kedvesek és segítőkészek voltak, még ajándék könyvet is kapott. Gondoltam magamban, még szép, hiszen mennyi pénzt otthagyott. Kiabáltam is vele, hogy ennek semmi értelme.

Aztán eljöttem Páromékhoz szilveszterezni, amikor aztán nem néztem mikor, mit, mennyit eszem. Január 2-án azonban a tükörben nagyon nem tetszettem magamnak. Nem úgy álltak a ruháim, nem éreztem jól magam. Ez volt a csepp a pohárban. Korábban is sokat néztem magam a tükörben, hogy hogy állnak a ruhák. Húgomat és Páromat kérdezgettem mindig, hogy "Nagyon dagadt vagyok?" A válasz erre mindig az volt, hogy nem, de én nem így éreztem. Azzal nyugtattam magam mindig, hogy vannak nálam testesebb emberek is. De ettől én nem lettem csinosabb, nem éreztem jól magam. Ekkor határoztam el úgy, hogy megpróbálom az Update módszert, ártani nem árthat.

Diéta vs. Update

Nem tudom, kinek mit jelent a diéta, nekem azt jelentette korábban, hogy kevesebbet ettem, 6 óra után pedig nem ettem és persze nem nasiztam egyáltalán semmit. Ez jó is volt, lementek a kilók, aztán szépen lassan nekiálltam újra piciket nassolni és végül visszaállt minden. Tehát nem volt túl hatásos és tartós dolog. Gondolom, nem csak én jártam már így.

Sokan adnak tanácsot, hogy hogy lehet lefogyni, Párom szülei szerint kevesebbet kell enni, mozogni és 6 óra után nem enni. De mint írtam, én ezt nem tartom hatásosnak hosszú távon. Nem arra vágyom, hogy egy ideig csinos vagyok, aztán újra kezdődik minden elölről.

A gyógyszeres fogyást egyenesen ellenzem, soha nem tudtam megérteni, hogy miért dönt valaki egy ilyen megoldás mellett? Gyorsan akarja leadni a kilókat? És vajon meddig akarja szedni? Élete végéig? Vagy csak addig amíg eléri a kívánt súlyt? És utána mi lesz?

Most akkor jöjjön az, ami Nekem bevált, működik és élvezem: Az Update módszer. Lényege pofon egyszerű, nézzük meg mit eszünk! Ne dőljünk be az akciós, tömeg termékeknek!
Két fontos alapszabály van, ami alapján elindultam és amit nem is nehéz betartani:

1. Finomliszt TILOS
2. Cukor TILOS

Természetesen, ehhez még hozzátartoznak a kódok is, de ha az ember megérti a dolog lényegét nem kell azokat bogarászni. Ami még fontos, hogy nem a kalóriákat számolgatom, hanem a szénhidrát tartalmat nézem meg rögtön egy terméknél. Ezt az ember megtanulja idővel értékelni, hogy mi számít soknak, mi számít kevésnek. Fogyás időszakában a napi 150g szénhidrát ajánlott! Nap végén fejben össze szoktam számolgatni, hogy kb. mennyit ettem aznap. Bőven bele szoktam férni a 150g-ba, úgy, hogy nem vagyok éhes, nem érzem rosszul magam. :)

Decemberben én is úgy láttam, hogy lehetetlen ennyire odafigyelni az étkezésre amikor az ember iskolába jár vagy dolgozik. Régebben suliba menet bementem a pékségbe, megvettem magamnak a péksüteményt, mellé egy kakaót vagy valamit. Most már reggel otthon elkészítem a szendvicsemet és szépen megtervezem, hogy mit eszem aznap. Ennyi ideje mindenkinek kell, hogy legyen Magára!

A következőkben szeretném a figyelmet felhívni, hogy miket eszünk meg nap mint nap, illetve bemutatni azokat az alapokat, ami mindenki számára egy hasznos ugródeszka lehet.

A lisztről és a cukorról...

Először is pár gondolat a fehér lisztről és a cukorról...

"Élettani szempontból a koffein, az alkohol és a cukor mellett a fehér liszt az, ami leginkább függőséget okozhat, nem beszélve azokról az adalékanyagokról, melyeket a belőle készült pékárukhoz használnak fel, és bizonyítottan - fizikailag - befolyásolják a szervezetet, illetve hangulatmódosító szereknek minősülnek. A szakemberek egybehangzó véleménye szerint azok, akiknél már kialakult a cukor iránti beteges sóvárgás, a fehér lisztre is hasonlóan reagálnak majd, ugyanis ugyanúgy képes kiváltani a vércukorszint-ingadozás miatt kialakuló ördögi kört. Minél több szénhidrátot eszel tehát, annál jobban kívánod, minél jobban kívánod, annál többet eszel belőle, ennek köszönhetően pedig annál több kilóval gyarapítod testsúlyodat.

Számos vizsgálat kimutatta, hogy a cukor egyike azon anyagoknak, melyek a legkönnyebben alakítanak ki fizikai függőséget, illetve fő okozói annak, hogy sokan a legnagyobb erőfeszítések ellenére is képtelenek egészséges étrend szerint élni. A cukor ugyanis, miután nagyobb mennyiségben jut be a szervezetbe, erős vércukorszint-ingadozást okoz, hirtelen emeli ugyanis meg az inzulinszintet, ami miatt a vércukorszint lecsökken. Mindez egy rendkívül erős fizikai sóvárgást okoz, mely arra késztet, hogy egyre többet és többet egyél ebből az anyagból."
Forrás: [link]

Valljuk be, erre nem gondolunk, amikor nap mint nap megesszük a kis péksüteményünket, a csokinkat vagy bármit.

Érdemes megnézni, mennyi cukor van abban amit megeszünk: Kattints a képre!

[link]

Ugye, hogy megdöbbentő?

Ha van egy kis időd és érdekel, számold össze mennyi cukrot ettél meg aznap, illetve mennyi szénhidrátot. Kíváncsi vagyok, kinek mekkora szám jön ki?!

Mit? Mivel? Hogyan?

Kezdjük a tévhitekkel. Első hallásra a teljes kiőrlésű lisztről mindenkinek az jut eszébe, hogy igen, az egészséges. Azonban a teljes kiőrlésű liszteknek a szénhidráttartalma mindössze 5%-al alacsonyabb! Akkor miről beszélünk? Persze, valamivel magasabb a rost tartalma a fehér liszthez képest, de közel sem az egészséges kategóriába tartozik.
A másik nagy átverés a barna kenyér, zsömle stb. Jól nézzük meg azt a címkét ami a kenyéren van. Személyes tapasztalatom: Párom anyukája vett nekem teljes kiőrlésű barna kenyeret. Első dolgom az volt, nézzük mi van benne. Köze nem volt a teljes kiőrléshez. BL 55-ös liszt volt benne és egy sor színezék, amitől barnának látszott. Párom alig akarta elhinni amikor meséltem neki.
Gondoljunk bele, mennyien hiszik azt, hogy egészségeset esznek. Természetesen, vannak olyanok, amelyekben tényleg rendes alapanyag van, de szerintem ez a kisebb arány sajnos.

Egy kis ide tartozó irodalom:
"Egy nagyobb szelet kenyérnél 52 gramm szénhidrátbevitellel kell számolni, ami jelentős terhet ró a hasnyálmirigyre, ugyanis a kenyérből származó szénhidrát gyorsan vércukrot emel, így a hasnyálmirigynek azonnal inzulinválasszal kell reagálnia. Ha kiáramlik az inzulin a szervezetből, az blokkolja zsírbontást és azt a tápanyagot, amit nem használunk fel a szervezetünk működéséhez, a zsírsejtekbe juttatja."

Akkor mit együnk kenyér helyett?

Kezdjük a puffasztott rizzsel illetve búzával. Ebből is a natúr az ajánlott, hiszen a só megköti a vizet a szervezetben. Egy szelet puffasztott rizsben (fajtától függően) kb. 8g szénhidrát van. Ebből én reggelire vagy vacsorára 2-3 darabot eszek rendesen szendvicsként elkészítve.

A második helyen az Update szeletelt kenyér áll. Ebből a kenyérből 4 szelet 26g szénhidrátot tartalmaz. Fele annyi, mint egy szelet hagyományos kenyérben. És valljuk be, a fehér kenyérből nem egy szeletet eszünk meg vacsorára vagy az ebéd mellé.
Mostanában már itthon is megsütjük az Update kenyeret, Update liszt illetve zabpehelyliszt keverékből. Ez annyival egészségesebb, hogy nincs benne az a tartósítószer ami a szeleteltben benne van. Kenyérsütőben pár óra alatt kész a finom házi kenyér. :)

A harmadik helyen áll az extrudált kenyér, de arra figyelni kell, hogy hozzáadott cukrot ne tartalmazzon! Sajnos elég sok olyat láttam, amiben van. Ezért kell megnézni, hogy mit veszünk.

Ha már kenyér, akkor jöhet a liszt ajánlás...

Az Update boltban kétféle liszt kapható, az egyik szénhidrát csökkentő, a másik csökkentett szénhidrát tartalmú lisztkeverék. Előbbit 50-50%-ban kell használni finomliszttel vagy teljes kiőrlésű liszttel, utóbbival önmagában süthetünk.
Saját ajánlásom: Mi a csökkentett szénhidráttartalmú lisztet használjuk, illetve zabpehelyliszttel keverjük. A zabpehelylisztet csak ajánlani tudom, olvastam róla sok mindent, hogy van aki fogy tőle, van aki nem. Nálunk határozottan bevált, nyugodt szívvel eszem az ebből készült sütiket, kenyeret.

Cukor...

Nos, ez egy kicsit tágabb témakör a lisztnél. Szerintem ezt mindenkinek magának kell kikísérletezni. Én a saját tapasztalatomat írom le, indulónak szerintem hasznos lehet.

Az első az Update1 Zero cukor. Sütibe, teába, kávéba, bármibe. Oda kell vele figyelni, hiszen ebből 1 kiskanál, olyan mintha 4 kiskanál cukor lenne. Nem tűnik nagy kiszerelésnek, de nagyon sokáig elég.
A fontos információk róla:
"A többi cukoralkoholtól abban különbözik az eritritol, hogy szinte 100%-a továbbhalad a bélrendszeren, nem képes a szervezet megemészteni. Így kalória és szénhidrátmentes, glikémiás indexe ezáltal 0. Nem növeli a vércukorszintet és nem igényli a szervezet inzulin kibocsátását."
Forrás: [link]

A második amit sütikhez használunk, az az Update1 Prebio Sweet. A hagyományos cukorhoz hasonlóan édes, így ugyan annyi kell a sütibe, mint a sima cukorból.

A harmadik helyen az édesítőszerek: Van olyan sütemény amibe elég a folyékony édesítőszer, a tészta nem kívánja meg a cukor állagát. Rengeteg fajta van, mi Huxol-t használunk, nekünk ez bevált.

Hallottam már pár embertől, hogy az édesítőszer sem egészséges, nem szabad használni. Természetesen nem szabad túlzásba vinni, de úgy gondolom, hogy jobb mint a cukor. Hiszen a cukorral a rákos sejtek táplálkoznak. Plusz, a cukorbetegek nem ehetnek cukrot, csak édesítős dolgokat. Ha ők ehetik ezt, akkor az egészséges ember is nyugodtan kihagyhatja a cukrot az életéből.

Miután a cukor "kiürül" a szervezetből, nem kívánja az ember az édes dolgokat, ezt saját példámból tudom. Most már eszembe se jut, hogy megegyek egy csokit vagy egy pudingot.A süteményeket is jóval kevesebb édesítővel készítjük, és nagyon finomak. Egyáltalán nem hiányzik a túlzásba édes íz.

A következő oldalon megmutatom, milyen "szörnyű" ez az életmód, lapozz! ;)

Nasi, mert szabad...:)

Nem mondom, hogy egyszerű elkezdeni a sütik sütését, mert az arányokat az elején meg kell tanulni. Gondolok itt az édesítőkre, a cukrot helyettesítőkre. Plusz ezek a lisztek másként veszik fel a folyadékokat, így lehet, hogy egy kis tejet, vizet, joghurtot még kell hozzáadni.
Bevallom, az első süti amit az csináltam, borzalmas volt. Egyet ettem belőle, azt is kínok között. :D De tanultam a dologból és azóta finomabbnál finomabb sütiket csinálunk.

Mutatok pár képet, észre sem lehet rajtuk venni, hogy nem hagyományos sütik... :)

Ha pedig nincsen kedvem sütni, veszek valamit. Kedvenceim: az Update1 túrórudi, vanília illetve csoki puding. Mindenkinek csak ajánlani tudom őket, nem túlzásban édesek, nem olyanok mint azok a tejszínhabos pudingok, amiknek a vége felé már egy fura utóíz van.
És ha ez nem lett volna elég, ilyen egy Update1 vaníliafagyi ...:)

Napjainkban...

Picit írok az árakról is...

Ott kezdeném, hogy ne hasonlítsuk össze a hagyományos termékeket az Update vagy diétás termékekkel. Persze, azokhoz a legegyszerűbb, de... én mióta megfontoltan étkezem (nem mondom, hogy egészségesen, mert a gyümölcsöket nem vagyok hajlandó megenni, illetve a zöldségekkel is hadilábon állok...) nem költök a suli büfébe, nem költök csokira és társaira, nem vásárolok megfontolatlanul, és amit itt megspórolok, azt rászánom ezekre a termékekre.
Egy egyszerű kézzelfogható példa: Egy tábla Update1 tejcsoki 465ft. Ha elolvassuk a csomagolást, napi 1 sor (3kocka) javasolt. 5 sor egy tábla, tehát a napi csoki ára 93ft. És most nézzük meg, hogy mennyi egy Snickers...120ft körül ami ráadásul "úszik" a cukorban. Érdemes elgondolkodni rajta!

Ha már az árnál tartok, sokszor megkapom, hogy a Norbi zsebét tömöm, mert ott vásárolok. Vajon az jobb, hogy ha a hipermarket-ben megveszem a külföldi terméket ami ráadásul káros? Nem igazán értem ezt. Bevallom, én sem rajongtam értük, de amikor rájöttem, hogy mi az amit képviselnek és amin dolgoznak, megkedveltem őket. Nem szabad a média alapján megítélni senkit.

És itt szeretnék Mindenkit megkérni, hogy a hozzájuk fűződő hozzászólásokat kerülje, nem szeretném, hogy a szidásról szóljon a topic!

Gondolom sokaknak feltűnt, hogy nem írtam arról, hogy mennyit fogytam, hol tartok most. Ezt direkt a végére hagytam. :) Most tartok -10 kg-nál, amit január óta sikerült leadnom. Ez kb. -2 nadrág méretet jelent. A szoknyáimat már fel sem tudom venni, hatalmasak rám. Már odáig eljutottam, hogy az a nadrág is lóg rajtam, ami decemberben még rám se jött. :) Nem akartam én hipp-hopp leadni ezeket a kilókat, szépen lassan alakulok. Még egy 8-10kg-ot szeretnék leadni, utána pedig a cél a megtartás lesz. Úgy érzem ez nem lesz nehéz, folytatom azt, amit január óta csinálok. Hiszen ez nem diéta, hanem életmód váltás!
Rengetegen mondják, akik régen láttak, hogy "Jesszus mennyit fogytál!" vagy "Milyen csinos lettél..." Bevallom, nagyon örülök, hogy így meglátszik a dolog. :) Sokkal magabiztosabbnak érzem magam, jobb a kedvem, sokkal jobb így. :)

Remélem, sokak találják majd hasznosnak az írásomat, és hogy segít az indulásban az új életmód felé. Kérdéseket is szívesen fogadok, ha tudok, szívesen segítek! :)

Jelmondatom: "A zsír a barátom!:D"

Köszönöm, hogy elolvastad!:)
Tulipanti