2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Elektromos kínai nagymotor

Kipróbáltam az Evoke Urban Classicot, közvetlenül egy 100 lóerős V4-es Hondáról átülve. Kell ez nekem?

[ ÚJ TESZT ]

Matek

Az egyik oka annak, hogy felkeltette a kíváncsiságomat az Evoke csinos motorja, az az ingázás. Naponta nagyjából 85-90 km-t autózok, hogy eljussak a munkahelyemre és onnan haza. Motorral ez akár 120-130 km is lehet :D Ha ezt meg tudnám oldani az elektromos motorral, komoly üzemanyagköltséget tudnék megspórolni. De pontosan mennyit is? Megérné? Számoljunk kicsit!

Havi nagyjából 2000 km csak a munkába járás (autós útvonallal számolva, most az egyszerűség kedvéért felejtsük el a motorral puszta szórakozásból beiktatott kerülőket és alternatív útvonalakat). Nyilván nem opció a téli hóviharban motorral kerülgetni a rám támadó jegesmedvéket, így vegyük azt, hogy márciustól szeptemberig használható komolyabb szenvedés nélkül a kétkerekű. Ez, ha minden nap motorral járnék, nagyjából 14 000 km lenne. Minden nap persze nem lehet, néha muszáj autóval menni (pl. bevásárlás, vagy egyéb elintéznivaló miatt, vagy rossz időben), így ezt kerekítsük le 10 000 km-re. Ez lenne az a távolság, amit egy évben ki tudnék hozni egy elektromos motorból.

Jelenleg egy "ingázó céleszköz" fedőnevű dízel kisautót használok, ami lényegében közepesen telített gázolajpárával is képes megkerülni a fél bolygót. Ennek a fogyasztása a gyakorlatban bizonyos határok között változik, de elég reális közelítés a szokott útvonalon, a nálam megszokott tempóval 4,5 liter gázolajjal számolni 100 kilométerenként. Ez hozzávetőlegesen 1800 forint, a mi 10 000 km-es példatávunk alatt 180 000 forint. Ekkora megtett táv már igényel olajcserét, időnként légszűrőből sem árt az új, néhány évente üzemanyagszűrőt is kellene cserélni, szóval van egy kis plusz szervizköltség. Ennek az összege egy évre szakmai statisztika és tudományos számítási módszerek alkalmazásával (konkrétan: "mittudomén, legyen húszezer, legalább kerek lesz") 20 000 Ft. Vagyis autóval 200 000 forintba kerülne az ingázás, amikor motorral is mehetnék helyette.

Mennyibe kerül ez a 10 000 km a cikk témájául szolgáló Evoke Urbannal? 44 Ft / KWh áron számolva a szűk 8 KWh-s akku feltöltése nagyjából 350 Ft-ba kerül (feltéve, hogy a villanyórától az akkumulátorig veszteségmentesen eljut az áram). Rendesen betanított, teljesen feltöltött akkutól reális elvárás a 100 km hatótáv, vagyis a 10 000 km megtétele 35 000 Ft-ba kerül. Igen ám, de ha nem akarom nagyon kiszámolni a centiket, és megkockáztatni, hogy a cél előtt néhány kilométerrel megálljon alattam a gép, akkor célszerű lenne a munkahelyre érkezéskor ismét teletölteni az akkut. Meg ugyebár ott nem az én zsebemre pörög a villanyóra :D Ha meg tudom győzni a munkaadómat, hogy támogassa ilyen módon a munkába járást, akkor a fenti költségnek csak a felét kell fizetnem, amit otthon "tankolok" a járgányba, vagyis a tényleges költség 10 000 km-re 17500 Ft. Legyünk nagyvonalúak, meg úgyis elfelejtem néha, kerekítsük fel 20 000 Ft-ra.
Ez így első ránézésre túl szép, hogy igaz legyen, így egy kicsit "csaljunk" az autó, és egyben a racionalitás javára. Ha motorral megyek, másik útvonalat választok, remek kanyarokkal, gyönyörű erdőkön keresztül, ami (a Google Maps szerint) 42 helyett 62 km, vagyis az autós táv nagyjából másfélszerese. Ez a költséget is másfélszerezi, így eljutunk 30 000 Ft-hoz.

Roppant komoly matematikai műveletek alkalmazásával megszületik a végeredmény: ha nem autóval, hanem az Urbannal járnék dolgozni, évente 170 000 forint maradna a zsebemben. Lehetne még valamennyit spórolni, ha olcsóbban megoldanám a töltést (pl. vezérelt árammal tölteném, nem a drágább nappalival), de a különbség nem lenne jelentős, ráadásul a villanyszerelés szintén nem lenne ingyen, szóval ez nem feltétlenül jelentene számottevő különbséget.

Megéri?

Egy Evoke Urban ára nagyjából 3 millió forint. Évi 170 000 Ft nyereséggel majdnem 18 év alatt jönne vissza az ára. Ez bizony sok. DE!

Ha nem az autó rekordalacsony fogyasztásával számolok, hanem az a kérdés, hogy amikor motorral megyek dolgozni, akkor elektromos vagy benzines legyen, mások a számok. Nem fogom megint nulláról levezetni, a lényeg: a hosszabb, motoros út benzinköltségével számolva évente 350 000 forint az elektromos motor előnye, vagyis 8-9 év alatt visszahozná az árát. Kerekítsünk, legyen 10 év. Ha most veszek egy Evoke Urbant 3 millió forintért, és tényleg aktívan járok vele dolgozni, 10 év múlva lesz egy 10 éves elektromos motorom, ami lényegében nem került semmibe, de annál jóval többet ér, az Evoke ugyanis 200 ezer km-ig vállal garanciát az akkura, amiben addigra 100 ezer km lesz, tehát jogosnak tűnik az elvárás, hogy a 10 éves motor még mindig bőven használható legyen.

Elgondolkodtató... Már csak hirtelen kéne találni a zsebemben pár millió forintot. :D

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.