eBay és a PayPal: mit és hogyan? II.

  • (f)
  • (p)
Tudástár – Írta: | 2012-02-15 12:00

Tapasztalatokon alapuló cikkünk az eBayen történő vásárlások kapcsán íródott. Nem szentírás, de hasznos!

Kulcsszavak: . eBayPayPalknow-howHA5BRGMelack

[ Új teszt ]

Olvasói igények

Örömmel vettem az előző cikk folytán (eBay és a PayPal: mit és hogyan?) érkeztek visszajelzések, és kérések, hogy tovább kellene bővíteni a cikket gyakorlati példákkal.

A konkrét kérdések az alábbiak voltak:
- Mit lehet csinálni ha nem jön meg a csomag? Hova kell írni?/Mit? (úgy, hogy azok is értsék akik nem tudnak angolul)
- Hogy tudom vissza szerezni a pénzem?
- Mit kell csinálni ha sérült a csomag?
- Hogy lehet nyomon követni a csomagot?
- Mely országokból vásárolhatsz műszaki cikket, hogy ne érjen meglepetés!
(nem működik/nem megfelelő az itthoni elektromos rendszer hozzá stb...)

Rengeteg félreértés van a Paypal témában alkalmazható pénzügyi tranzakciókról, meg a bankkártyák működéséről is általában
by Predator2

Ezek alapján HA5BRG kollégával összedugtuk fejünket, tapasztalatunkat és összeraktunk ide egy kis összefoglalót a miként és hogyanokról.

Nem teljes körű, csak az általunk is tapasztalt és megélt dolgokról fogunk írni. Másra nincs is igény :) HA5BRG kolléga írásai dőltként fognak megjelenni.

Olvass, ha nem tudod, kérdezz!

Ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni! Sok olyan termék van fent, ami nem feltétlenül európai hálózatra van tervezve.

A termékek pontos leírásában olvasható, hogy milyen dugaljjal és milyen hálózati feszültségre szánták a terméket eredetileg. IT termékeknél ezzel nem nagyon lehet gond, de speciális termékeknél, eszközöknél már nekünk kell gondoskodni erről.

Személyes tapasztalat, hogy az eredetileg ázsiai piacra szánt termékhez az eladó mellékelt egy adaptert, hogy tudjam használni - csak Magyarország nem Nagy-Britannia, így ez némi hibába ütközött. De egy kb 200 Ft-os tápkábel beruházásával ez elég könnyen orvosolhatóvá vált. Nem egy nagy dolog, a termék értékéhez mérve még olcsó is volt. Mondjuk nevettem egy jót rajta, az fix.

A terméktől el lehet állni, de azt ilyen esetekben nehezen fogjuk "lenyeletni" az eladóval, hogy nem ilyen lovat akartunk. Tényleg az olvasást - és a szöveg megértését - tudom javasolni, mint a hibák elkerülésének legjobb forrását.

Szállítás I.

Minden megrendelés előtt érdemes megnézni, hogy egyáltalán szállítanak-e hozzánk. Mert az sem mindegy. Eleve lehet a szűrésnél kérni a worldwide - bárhol a világon - kiszállításra, de van olyan, hogy ott is vannak kivételek - ütköztem olyan hirdetésbe, hogy bárhová a világon, kivéve kis hazánk és pár ellenséges ország (Jemen, Irak, Észak-Korea). Így a termék Description // Shipping and Payment részét mindig nézzük át tételesen, mert lehet ott még pár hasznos információhoz jutni.

Ha a szállítás hozzánk már biztos és a termék is elnyerte tetszésünket, nézzük még meg, hogy milyen szállítási módok vannak. Ezek (feladó)országonként eltérhetnek, de a normál posta mellett szokott lenni gyorsposta, légi szállítás és expressz futár. Ez utóbbi szokott a leggyorsabb lenni, de a legdrágább is.

Mit tegyünk ha az eladó nem szállít az adott országba (jelen esetben „lángoktól ölelt kis hazánk”), de nekünk pont az a cucc kell mert máshonnan épp nem beszerezhető és a bogár már a fülünkbe lett ültetve? Van remény – avagy egy próbát megér, úgysem veszíthetünk semmit. Szó szerint.

Saccperkábé egy éve történt meg velem az alábbi szitu: kinéztem magamnak egy adott műszaki terméket az E-Bay nemzetközi oldalán, a pont com végződésűn... Ezzel még nem is lett volna semmi baj. A gondok ott kezdődtek, hogy az adott cikk leginkább az USA piacra volt jellemző, vagyis az EU és távol-keleti területeken nem fordult elő... vagy csak szökő évente egyszer. Gyorsan rá is csaptam a termékre, mint gyöngytyúk a takonyra... találtam belőle rengeteget. Szám szerint kb. 25 darabot. Megörültem hát: „óóó... rendeljünk”. Csakhogy a nevezett kb. 25 terméknél a „Ship to” felirat mellett az „United States” megjelölés volt.

Szállítás II.

Legtöbb esetben ha egy ilyen felhasználótól szeretnénk kérdezni akkor a rendszer már az üzenetküldést sem engedi, mondván „your country is not included in shipping list” - vagy valami hasonló. Nekem szerencsém volt. Üzentem a felhasználónak és hamar jött is a válasz, hogy bizony nem postáz. Kis utánajárással megtudtam, hogy miért nem. Lássuk az okokat:

Az USA-ban egy a kontinensen kívülre történő postázás sok hivatali utánajárást és papírmunkát jelent a feladónak (az öreg amerikának pedig van akkora belső felvevőpiaca, hogy ne akarjanak az országon kívülre küldözgetni).

Voltak már kellemetlen élményei a kelet-európai felhasználókkal, akik kitrükközték a fizetést, az eladó elküldte a terméket, majd a vevő mindenféle furmányos módon valahogy visszaszedte a pénzt (az E-Bay különösen védi a vevőket!)

Ezeket olvasva valóban tisztább volt a kép, hogy miért nem küld sok USA eladó az USA-n kívülre sem nagy sem kicsi terméket. Azonban nem adtam fel. Próbálkoztam, kérdeztem, kérleltem és könyörögtem.

Szimpatikus lehettem az illetőnek, mert végül ráállt az üzletre. De volt egy feltétele: a termék árát közvetlenül a PayPal rendszerrel kellett neki küldeni és az E-Bay kihagyásával, csak úgy „puszira”... bizalmi alapon. Emlékeim szerint kb. 85 ezer JMF-ről azaz JóMagyarForint-ról volt szó. Nálam az alap paranoia 99-es szinten van, így ez a döntés nem sok kellemes percet hagyott nekem éjszakánként. Végül megszültem a döntést: utalok. Így is lett...

Az eladó pár nap múlva udvariasan tájékoztatott, hogy köszöni szépen, a pénzt megkapta és küldi a csomagot. Pár óra múlva küldött fényképet e-mailben a termék feladásáról és mellékelte az amerikai postahivatal csomag-nyomonkövetési oldalának linkjét és a küldeményemhez tartozó azonosító számot.

Két hét múlva már a kezemben volt a termék. Sértetlenül. Üzemképesen.

Csoda történt.

Én pedig határtalanul boldog voltam.

Eladói "garanciák"

Mielőtt rátérnénk a "lényegi" részre, még érdemes megemlíteni, hogy az eladók kezdenek egy általános garanciális feltételrendszert megalkotni - de szép magyartalan mondat lett. Kimentettem egy eladó vonatkozó képeit, hogy lássátok, miről is van szó.

Itt gyakorlatilag a dobozokból hiányzó kis tájékoztató levelet spórolják meg nekünk az eladók. Itt 14 nap a visszaküldés határideje, ha nem vagyunk elégedettek a termékkel - erre még kitérünk később. Feltüntetik a garanciális csere két módját is.

Ez pedig az eladó kérése a vásárlók felé. Érdemes megnézni ezeket is, sose tudni, miben és hol találsz érdekes információkat.

Most, hogy már ezeken is túl vagyunk, rátérünk arra, amit mindenki tudni szeretne: pénzek, nők, elsikkadt csomag, ÁFA és vám szabályok! Persze csak könnyedén.

Csomag nyomon követése / vám

A csomagokat akkor tudjuk nyomon követni postán, ha a feladóval előre egyeztetve kérjük tőle ezt és ezt a szolgáltatást a feladó kiválasztotta miattunk, vagy a választott csomagban benne van. Ha végig futár viszi, akkor majdnem lépésről-lépésre lehet követni a termék kiszállítását. Ha sima postai kiszállítást kértünk, akkor általában a feladó ország határáig, vagy a címzett országának központi postahivataláig tudja nyomon követni a feladó a levelet (ha a fogadó posta rendszere ezt támogatja).

Bizonyos esetekben a feladók megadnak egy elérhetőséget a saját honlapjukon (okos húzás, szó se róla), ahol az általuk megadott adatokkal lehet nyomon követni a terméket, általában a reptérig vagy a központi postázóig.

Mást nem tudunk tenni annak érdekében, hogy a terméket végig nyomon tudjuk követni - én legalábbis nem tudok másról.

Végülis ők is követhetik a csomagot....

Vám illetve ÁFA kérdés. No ez az, ami már tényleg nem rajtunk múlik. Körülbelüli értékekkel lehet számolni az alábbi oldal segítségével. Az elmondható, hogy van akinek a csomagját megfogják, van akiét nem. Ha megfogják, akkor kell az e-Bay-es vásárlásról egy dokumentum, a PayPal-tól a fizetési bizonylat, illetve ha a bankkártyáról vették le az összeget, akkor arról a kivonat vonatkozó része.

Reméljük erre senkinél sem kerül sor, de a lehetőség adott. Kisebb csomagoknál nem szoktak ilyenekkel szórakozni, de az ördög sose alszik.

Ha nem jön a csomag

Nincs is annál rosszabb, ha nem érkezik meg a várva várt csomag (vagy sérült, rossz a termék). Azt nem szabad elfelejteni, hogy minél messzebbről rendelünk valamit, általában annál tovább tart a csomag megérkezése - kivételek persze akadnak, de azoknak elég szép felára van.

Azt mindenképpen érdemes elmondani, hogy lehetőleg a kezdetekkor csak "Top-rated Sellers"-től vásároljatok. Elviekben velük nem lehet semmi gondotok, mert minimum hogy profik, vagy majdnem profi amatőrök. Hibák persze mindenütt vannak.

A fenti táblázat mutatja, hogy postal delivery - sima posta - mennyi idő alatt érhet hozzánk a termék. Ha ezen időszak alatt nem érkezik meg, akkor lehet kérni segítséget az eladótól. Mint látható, a szállítás országonként eltérő, ez nagyban függ a vásárlói visszajelzésektől is.

A "ha nem jön a csomag"-hoz bele kellene írni azt ami nálunk majdhogynem mindennapos: a postás vagy nem jut be és nem ad értesítőt vagy lusta és azért nem hagy és már rég ott figyel a cucc a postán... érdemes olyankor NEM a helyi kispostát hanem a területi kézbesítő központot, elosztót hívni. Ez nálunk a Kiscelli utcai nagyposta a III. kerületben.

Ha ezen a postás körön is túl vagyunk, akkor jöjjön a kapcsolatfelvétel az eladóval. Itt általában két lehetőség van:
- az eladó újraküldi a terméket, ha tényleg nem érkezett meg (és ezt az opciót fel is tünteti a feltételei között)
- ha úgy kérjük, akkor a vonatkozó termék ellenértékét visszautalja nekünk (PayPal esetén könnyebb, gyorsabb a pénzünk visszatérése, bankkártya már hosszasabb)

A kapcsolatfelvétel az e-Bay felületén történik - erre azért van szükség, hogy az esetleges csalásokra az adminisztrátorok is rálássanak (ezen okokból szerepel minden rendszer által küldött e-mail alján egy E-mail Reference ID). A felvételkor a megrendelt termék tájékoztató felületére kattintsunk, ott van egy Send message to the Seller - vagy valami hasonló, és oda írjuk le az alábbi szövegek valamelyikét (nagyjából):

Hello there, (Üdvözlöm!)

The cable set hasn't arrived yet. Can you tell me how long does the shipping take?
(A megrendelt kábel még nem érkezett meg. Meg tudja mondani, hogy mennyi ideig tart a szállítás?)

Thank you!
(Köszönöm!)

Best regards:
(Minden jót kívánva:)

Dear Seller!
(Tisztelt Eladó!)

I've purchased the handbag in the end of november, the system said, it was shipped at 29th of november. Actually it's not arrived yet. Could you help me to find out, where is it? I've already spoke with my mailman, and he doesn't know about it.
(A táskát november végén rendeltem meg, és a rendszer azt írja, hogy 29-én fel lett adva. Még mindig nem érkezett meg. Tudna segíteni abban, hogy hol lehet? Beszéltem a postással, és ő sem tud róla)

Thanks for your help!
(Köszönöm a segítségét!)

Regards:
(Üdvözlettel:)

Ez tényleg csak a kezdet, de az ezekre adott válaszokból már könnyen kijöhet, hogy mi is lesz a következő lépés. Ha elakadsz, írj ránk, segítünk.

Ezekre azért nem lehet panelt írni, mert az esetek jelentős része eltér. Ami biztos, hogy van újraküldést kérsz (replace), vagy pénzvisszaküldést (refund). Más nem nagyon van.

Sérült/hibás termék

Elértünk ahhoz a részhez, ami azért már pénztárcába váj, de rendesen. Azt már leírtuk, hogy a feladók a visszaküldés költségeit ránk hárítják - teljesen jogosan. De, és itt van a buktató a csomagban! Az alábbi táblázatban látható, hogy egy csomag feladása Kína/Tajvan/Shangkai irányába nem egy olcsó mulatság, mondhatni időnként többe van, mint maga a megrendelt termék.

Itt kell eldönteni, hogy a vonatkozó hiba mennyire esztétikai, vagy mennyire mechanikai. Ha nem zavaró, akkor érdemes rájuk írni, hogy hát nem erről álmodtál, mert sérült. Lehet valamennyit visszautalnak. Ha vissza akarjuk küldeni, akkor is kapcsolatfelvétel, levél megírása, címek egyeztetése, fotó a hibáról. Ez a legfontosabb, hogy legyen dokumentálva a hiba, ugyanis az nekünk és nekik is könnyebbség. Ha van rá mód akkor kérjük meg az eladót, hogy jól csomagolja be a cuccot mert a postán a vámközpontban láttam, hogy a csomagokat egymás hegyére hátára dobálják, nagyra a kicsit, kicsire a nagyot, arra meg a még nagyobbat.

A visszaküldendő terméket minden esetben csomagoljuk be jól, címkézzük meg ahogy azt kérték, és jól(!) zárjuk le. Belföldön még úgy ahogy elnézik, ha itt-ott kicsit hiányosabb a ragasztás, de egy nemzetközi forgalomba küldött csomagnál már nem fog ez menni.

Amit írjunk fel magunknak: feladás napja, ideje, csomag súlya, száma, értéke, teljes összeg. Ezek az adatok mindig kellhetnek, ha le szeretnénk nyomozni a terméket. Ezt ugyanis mindig a feladónak kell megtennie! Ezekből a feladás dátumát osszuk is meg a címzettel, meg a posta szerinti várható érkezést. A többi már a címzetten múlik.

PayPal, összegzés I.

Azért javasoltam a regisztrációt erre a rendszerre, mert biztonságos. Ha nem regisztrálsz hozzá kártyát, akkor csak annyiból gazdálkodhatsz, amennyit feltöltöttél az egyenlegedre. Se több, de lehet kevesebb. Ha a bankkártyát hozzákötöd, akkor persze már más a tészta.

De! És ez a legfontosabb! Ha jelzed a cég(ek) felé, hogy nem te vásároltál, és a kártyádat se te használtad, akkor visszakapod a pénzed. Egyikük sem szeretné, ha az ügyfelei bármilyen panasszal is élnének, és ezáltal haszontól esnének el - ne legyünk szentimentálisak, a mocskos pénzügyek mindennél többet érnek. Még mi is számítunk nekik - hiszen ha egyszer vásárolsz és örülsz, máskor is fogsz.

Pénzügyi visszaélések: ez már egy teljesen más terep. Lehet mindenféle konteókat képzelni a dolgokhoz, de nem hinném, hogy érdemes lenne. Ha a bankkártya adatainkat akarjuk megvédeni, akkor ne használjuk. Ennyi. Ha valaki csak azt akarja elfogadni, de mi nem akarjuk csak PayPal-lal rendezni a számlát, akkor keressünk más eladót - legyen drágább, de érezzük magunkat biztonságban.

Valószínűleg elég tömörre sikerült ez a kibővítés és még így sem válaszoltunk mindenre. Az angol mondatok kapcsán ha valakinek segítség kell, írjon rám PM-et és segítek, vagy ott a Google fordító. Nem röhög, van amikor az eladó azt használja.

Abban az esetben ha olyan pechesek lennénk, hogy a bankkártya adatainkat megszerezték (hackerek, rosszindulatú weblapok, kémprogramok, UFO-k...) akkor azonnal keressük fel a bankot. Ne halogassuk a dolgot, AZONNAL telefonáljunk az ügyfélszolgálatra vagy robogjunk be a legközelebbi fiókba! Ilyen esetben a telefonos segítséget preferálom, hiszen minden banki telebankos rendszerben a „kártyatiltás” menüpont prioritást élvez a többi előtt és azonnal az első szabad ügyintézőhöz kapcsol a rendszer aki valamicskét is konyít a dologhoz. Ilyen esetben az ember ideges, szerencsés ha rögtön emberi hanggal beszélhetünk.

Honnan tudhatjuk, hogy visszaélnek a kártyával? Egyszerű! Olyan tranzakciók jelennek meg a kivonatban, a netbank számlatörténetben vagy az SMS értesítőben amiről nem tudunk, nem mi használtuk a kártyát, illetve nem a gyerek és nem a feleség. Nem mondom, hogy mindig gyanakodjunk de jobb félni, mint megijedni. Itt megragadom a lehetőséget azt mondom: ez itt a reklám helye, legyen mindenkinek SMS értesítés a kártyán. Sok-sok pénzt spórolhatunk magunknak egy esetleges kártyaadat-lopás (hivatalos nevén fraud-cselekmény) esetén.

PayPal, összegzés II.

Miután sikeresen elértük a banki ügyintézőt, egy rövid azonosítási folyamat után (általában egyszerűbb mintha pl. átutalni vagy betétet lekötni szeretnénk, hiszen sürgősségi cselekményről van szó) feltétlen jelezzük a banki dolgozónak, hogy mire gyanakszunk, mit sejtünk. Ilyen esetben a tranzakciós listát egyeztetni szokták velünk és pontosan meg kell határozni a gyanús tranzakciót.

Ilyenkor NEM célszerű a limit levétele 1 Ft-ra (sokan beleesnek ebbe a hibába) ugyanis (és most jön amit sokan nem tudnak) abban a szerencsétlen esetben ha visszaéltek a kártyával, mi csak levesszük a limitet 1 Ft-ra és valamilyen oknál fogva a bank offline kapcsolatba kerül a kártyatársasággal (akitől a kártyánk van) akkor a bank helyett a kártyatársaság fogja engedélyezni a tranzakciókat a reggeli egyenleg és adatok szerint. Vagyis ha a reggeli egyenleg pl. 100 000 Ft volt és a limit pl. 100 000 Ft akkor a csalók még lazán mínuszba tudnak vinni minket 100.000 forinttal. Ezt senki sem akarja ugye? Tiltsuk le szépen azt a kártyát, vállaljuk be azt az 1000-5000 Ft-os tételt. Nagy nagy problémáktól menekülhetünk meg a későbbiekben.

Ezt követően már biztonságban érezhetjük magunkat. Mi van hátra? A legtöbb bank esetében ilyenkor panaszt kell tenni személyesen valamelyik bankfiókban, ahol erről írásos jegyzőkönyvet kapunk. Ezzel be kell fáradni a rendőrségre, ahol meg kell tenni a feljelentést (általában sajnos ismeretlen tettes ellen), ott a rend éber őrei el fogják mondani a további teendőket.

Ezek után a bankhoz kell fordulni, ahol az eset kivizsgálását követően (általában 30 naptári nap) lehet kezdeményezni a pénz visszavételét, un. chargeback-folyamatot. Az ügyintézők ezt általában nem említik, mert macerás papírmunkát jelent a kollégáknak és veszteséget a banknak. 100%-ban ne bízzunk abban, hogy viszontlátjuk a pénzünket, de ha időben lépünk, az esetek 60%-ban szerencsével járunk. A chargeback-eljárás sajnos elég sokáig tart, mivel a külföldi bankot, esetleg a közvetítő bankokat is be kell vonni a kivizsgálási folyamatba. Ez akár 60-120 napig is eltarthat.

Bízom benne, hogy senki sem kerül ilyen helyzetbe, jómagam a cikk írásakor 85 sikeres adásvételen vagyok túl, 100%-os pozitív és elégedettségi mutatóval, abszolúte problémamentesen. Mi a titkom? Alaposan megnézem hogy mit veszek és kitől veszem!

Köszönjük, hogy elolvastad!

HA5BRG és Melack szerzőpáros.