2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Dell XPS M1730: Gamer laptop hard fokozaton

Az egykori, abszolút csúcskategóriás, (SLI-s) Dell XPS laptop bemutatóját készítettem el nektek!

[ ÚJ TESZT ]

És akkor lássuk, hogy mire képes a gép!

Első körben a CPU teljesítményét szeretném demonstrálni, méghozzá úgy, hogy a CPU órajelét egy kicsit feljebb piszkáltam, egészen pontosan 3 GHz-re!

Még akár 3,2 GHz-en is lehetne használni a CPU-t, de oda már egy leheletnyit emelni kell a CPU feszültségén, és könnyedén 90 fok körül mozog a CPU hőmérséklete, így inkább megelégedtem a kerek 3 GHz-cel.

Lássuk:

A Winrar eredménye látható, hogy elég soványka, ami annak tudható be, hogy a memóriák csak 667 MHz-en járnak, illetve a CPU FSB-je 200 MHz (a külső 800 MHz) ami eléggé visszafogja a teljesítményt. A Super PI és Linx eredményei már kellemesebbnek mondhatóak.

Amire felhívnám a figyelmet, az Aida64 CPU infós ablaka, ami hibásan detektálja a CPU értékeit. Jól látható, hogy a szorzó 15x-ös, ami mellé az alap 200 MHz-es FSB társul, ám valamiért magasabb FSB-t detektál, és közel 3200 MHz-et. Ez az érték nem valós!

Futtattam természetesen egy 3Dmark2006-ot is, íme:

Most pedig következzenek a játékok!
Első játékom a Crysis volt, amit 1920X1200-as felbontásban, High részletesség mellett futtattam, élsimítás nélkül, lássuk, hogy boldogult a gép:

A játék végül is teljesen jól futott a gépen, pedig ilyen magas felbontás mellett High részletességhez kell erő rendesen.

Ha már van egy jóféle LCD kijelző a gépen, akkor használjuk!
Lássuk, hogy játék alatt a CPU és a VGA kártyák mennyire voltak leterhelve:

Látható, hogy a játék alatt inkább a VGA kártyák voltak jobban leterhelve, azaz GPU limites a laptopon a játék.

A következő játékom a 2008. Októberi Far Cry 2, amit DX9-ben futtattam, 1920X1200-as felbontás mellett, s az összes grafikai effekt maximálisra volt állítva, íme:

Ezúttal is jól futott a játék, bár helyenként 20 FPS környékére esett az FPS, ami már valakiknek zavaró lehet. Ebben az esetben, ha a részletességet visszább vennénk High-ra, már megszűnnének az ilyen kisebb visszalassulások!

Lássuk a rendszer terheltségét:

Látható, hogy a játék erősen CPU limites, hiszen míg a központi egység szinte maximális leterheltséggel dolgozik, addig a VGA kártyákban még lenne egy kevés kis plusz.
Folytattam a tesztelést a 2008 Decemberében megjelent GTA IV-gyel, ezúttal is 1920X1200-as felbontásban, és közepes részletességgel (egyedül az árnyékok voltak alacsonyra állítva)

Nem hiába mondják, hogy a játéknak már erősen ajánlott a 4 magos CPU. Összességében teljesen jól futott a játék, ám ha hirtelen irányt változtattam a játékban, vagy össze ütköztem egy másik autóval, egy-egy apróbb pillanatra rendesen megakadt a játék. Ám ezeket a pici rángatózásokkal szerintem teljesen meg lehet békélni, szinte alig észrevehető és nem zavaró, Részemről teljesen játszható volt a játék!

Lássuk a terheltséget:

A játék nem igazán támogatja a több VGA-s rendszereket, viszont a CPU nyers erejét nagyon „szereti” így nem véletlen az, hogy erősen CPU limites a játék

2010. márciusi játék a Battlefield: Bad Company2, ami 1920X1200-ban, közepes részletesség mellett futott:

A játék végig tökéletesen futott, egyszer sem esett 30 FPS alá a sebesség.

Lássuk a terheltséget:

Érdekesen alakult a dolog, furcsa, hogy sem a VGA kártyák, sem pedig a CPU nem volt meghajtva jobban. Tehát akár még gyorsabban is futhatott volna a játék. Mindenesetre jól látszik, hogy inkább a CPU volt jobban leterhelve.

Nem maradhatott ki a 2010. Augusztusi nagy kedvencem, a Mafia II sem a tesztből, ami ezúttal is 1920X1200-as felbontással, közepes részletesség mellett futott (A PhysX is közepesre volt állítva).

Itt is nagyjából azt lehetett tapasztalni, mint a GTA IV esetében, ha hirtelen a „semmiből” kerültek elő autók/járókelők, vagy tömeg karambol, akkor bizony érezhetően belassult a játék, de az esetek többségében nem volt ilyen probléma, végig 30 FPS körül ment a játék.

A terheltségi szintet most is megmutatom:

Itt sem tekert teljesen a CPU, de ennél a játéknál még jobban kirajzolódott, hogy a CPU a szűk keresztmetszet, lényegében a játék 1 VGA kártyával is nagyjából ugyanígy tudott volna futni.

A nagy sikerű Far Cry 3 sem maradt ki, ami már 2012 novemberében jelent meg. A felbontás most is 1920X1200 volt, és közepes részletesség mellett teszteltem:

Vagy jó 5 percet bóklásztam, és figyeltem arra is, hogy a mérés alatt legyen némi akció is, így lövöldöztem is, de a játék így sem esett be 25 FPS alá, tehát elbírt a játékkal a gép. Elképzelhető, hogy lennének olyan esetek, ahol valamivel még jobban visszább eshet a játék sebessége, de az akkor sem lenne nagyon jellemző, tehát teljesen rendben futott a játék!

Nézzük meg, mennyire terhelte le a részegységeket a játék:

Végre ismét egy olyan játék, ahol a VGA kártyák ” ki tudták futni magukat”, hiszen mind a 2 GPU közel teljes terhelésen ment, míg a CPU-ban azért maradt még egy kevés tartalék

Utolsó játékom pedig a még nagyon friss, 2013. novemberi Battlefield 4 lett, ami természetesen 1920X1200-as felbontásban, de csak alacsony részletesség mellett futott:

Itt azért már érezni, hogy a gép ereje kezd a mostani nagynevű játékokhoz kevés lenni, mert nagyon a határon futott végig a játék, ráadásul a részletességet már ennél jobban nem lehetne lejjebb venni, néhány plusz FPS-ért cserébe.

Összegzésként én elmondanám, hogy a Dell ezen gépe tényleg nagyon jóra sikerült, bár azért az árért ez el is várható. Igyekeztem nagy gépigényű játékokkal tesztelni, de még így sem hozott szégyent a gép. Én azt mondanám, hogy olyan 2009-ig bezárólag a játékok nagyon nagy része elmegy magas részletességgel, 2009-2011-es játékok is még elmennek a natív felbontás mellett közepes részletességgel, de ha 2012-es játékokkal vagy újabbakkal akarunk játszani, már könnyen meglehet, hogy csak alacsony részletességgel fog futni a játék, hogy megmaradjon a kívánt sebesség.

Amin nagyon meglepődtem, hogy a gép VGA rendszere elég rendesen felül lett méretezve, hiszen még ilyen magas felbontás mellett is inkább a CPU fogta vissza a játékok sebességét, így a VGA kártyákat túlhúzni szinte teljesen értelmetlen, pedig lenne bennük tartalék.

Ha valaki nagyon fanatikus, akkor még erősebb CPU-val, a Core 2 Extreme X9000-rel, még nyerhet egy jó pár százaléknyi pluszt, de már nem fogja megváltani a világot. Ám ennek ellenére én azt mondom, hogy a gép teljesítménye még 2013-ban is elegendő, akár játékra is. LAN partikra járni is ideális, tehát én ezt a gépet csak ajánlani tudom.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.