2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

Clash of Clans leírás magyarul

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A Clash of Clans játékkal kapcsolatos kezdeti kérdésekre adható válaszok, azoknak, akik nem tudnak annyira angolul.

[ ÚJ TESZT ]

Az írás a hatékony játékstílus mentén készült, kizárólag a szerző által is tesztelt és bevált tanácsokat tartalmaz, feltételezve, hogy az alapokat az olvasó is ismeri.
Magam is kezdő vagyok, és kezdőknek írtam a cikket.

Van pár alapelv, amit másoktól loptam és kitartok mellettük, de ezeket nem fontossági sorrendben írom. Elindulunk az elejéről, és igyekszem viszonylag olvasmányosan felfűzni a tudnivalókat, szépen egymás mögé.

Először is. A több builder az jó dolog (építőkunyhó, benne az építő munkással), ez egyértelmű. A kezdeti 2 buildert gyorsan érdemes felturbózni háromra. Vagyis, kell nekünk sok-sok gem. A harmadik builder 500 gem. Ez az első célunk ezen a téren, hogy ennyi gemet összegyűjtsünk. Gemet a fák-bokrok-sziklák “kivágásával” lehet szerezni, továbbá achievementek teljesítésével. A sziklák elfogynak, de a növények újratermelődnek (egész pontosan 8 óránként jelenik meg egy új növény, véletlenszerű, hogy fa vagy bokor vagy akármi lesz).

Tehát irtjuk a tereptárgyakat, gyűlik a gem.
De van egy olyan achievement, hogy ha eléred az 1250 trophy-t (kupát), akkor 450 gem a jutalom. Az pedig majdnem 500, és akkor vehetjük is meg a harmadik buildert, ami jelentősen felgyorsítja a fejlődésünket.

Ezért bevett trükk, hogy elsőként erre hajtanak a játékosok. 1250 trophy elérése nem könnyű, de van egy módszer, amivel a nagyon kezdőknek is megy. Itt most kitérőt kell tennünk.
Többféle bázis kiépítés van: farmbázis, trophy gyűjtő bázis, hibrid bázis, és klánháborúba való bázis.

Kezdetben nekünk a farmbázisok kellenek, ezek tudatos keresésével és a farmbázisokon lévő town hall (továbbiakban TH) lerombolásával még nagyon kezdők is viszonylagos biztonságban elérhetik az 1250 trophy-t. Nézzük, hogyan ismerjük fel a különböző bázis típusokat.

Farmbázisok: tisztázzuk, hogy mi a fene az a farmolás. Ez más játékokból átvett fogalom, és a nyersanyagok erőteljes gyűjtését (farmolását) jelenti. A farmbázis funkciója, hogy csak a nyersanyag tárolókat védi, és abszolút nem védi a TH-t. Ha ilyet építünk, akkor minden arra járó leveri a TH-nkat, és kupát veszítünk, de cserébe nem lopnak tőlünk nyersanyagot, és ha leverik a TH-nkat, akkor kapunk 12 órára shieldet (a falut védő pajzsot), aminek lejártáig nem tud minket senki megtámadni.

Jól látható, amiről szó van. Ilyen bázist kell keresni, szorgosan nyomkodva a Next gombot. Addig nyomjuk, amíg nem találunk egy farmbázist. Ha megvan, a TH mellé tegyünk ki 3-5 archert (íjászt), várjuk meg, amíg leverik, majd nyugodtan nyomjuk meg a piros surrender gombot, végeztünk. Kapunk némi zsákmányt (ezt lootnak nevezzük), és 4-10 trophy-t. Ezt bizony addig kell ismételgetni, amíg össze nem jön az 1250. Így lesz meg leggyorsabban a harmadik építőkunyhónk.

Most nézzük tovább a bázisfajták ismertetését, ha már belekezdtünk.

Trophy bázisok: ezek fő funkciója, hogy a támadókat visszaverjék, bármi áron megvédve a TH-t, és így a sikertelen támadásokból kvázi passzívan gyűjtsék a kupákat a gazdájuknak. A trophy bázisokat arról lehet felismerni, hogy a TH a közepén van, és az elérhető legerősebb védelemmel van körbevéve.

A nyersanyag tárolók maximum a homokzsák szerepét töltik be ebben a bázistípusban.

Hibrid bázisok: az előző kettő keveréke (hibridje). Középen vannak a nyersanyag tárolók és a TH is, ezeket védik minden lehetséges erővel. Így trophy gyűjtésre és a nyersanyag védelmére is jók.

De, mint minden keverék megoldás, ez sem tökéletes, mert igazán egyik funkciót sem látja el maximális hatékonysággal. Inkább lustáknak való kényelmi megoldás.

A klánháborúra (CW-re, vagyis Clan War-ra) való bázisok pedig tulajdonképpen (majdnem) trophy bázisok, minden erővel a TH-t védik, de ezt majd a klánháborús részben is megemlítem.

Ejtsünk még pár szót előtte a megfelelő bázis fejlesztésről. Én konzervatív nézeteket vallok: minden TH szinten ki kell fejleszteni maximumra mindent, amit csak az adott szinten lehet. De legfőképpen a védelmi épületeket, azon belül is a falakat. TH6-ról csak akkor megyünk TH7-re, ha minden fal lvl6 szintű. Sokszor látni kilences meg tízes szintű TH-kat harmadik meg negyedik szintű falakkal körbevéve.

Ezek a vicces játékosok. Hosszútávon nagyon erősen kifizetődik az, hogy minden szinten kimaxolunk (tökig felfejlesztünk) mindent. Főleg a falakat. Nem utolsó sorban mindeközben megtanulunk profin nyersanyagot lopni másoktól (via 444). Mert a falazás bizony drága mulatság. Térjünk is rá a hatékony nyersanyag szerzés módozataira, vagyis a lopásra, más néven a lootolásra.

A hatékony lopás azt jelenti, hogy a lopott nyersanyag mennyisége nagyobb, mint amibe a sereg került, amit elhasználtunk a lopáshoz. Tehát ha 20.000 elixírbe került a sereg legyártása, de loptunk vele 150.000 elixírt és 100.000 goldot, akkor “kerestünk” 150 - 20 = 130 ezer elixírt (és a goldot). Ezért nem éri meg pl tisztán dragonokkal támadni, mert már a lvl1es dragon is 25.000 elixír. 10 dragon az 250.000 elixír, és elég sokáig kell kattintgatni a next gombot támadás előtt, hogy 250 ezres elixír lootot találjunk.

Tehát érdemes olcsón gyártható egységekkel lopni, akkor nagyobb a haszon. 200 darab lvl4-es archer az 32.000 elixír. Ennyit és ennél többet pedig elég könnyen össze lehet velük szedni. A goblinok is ezért jók, mert alig kerülnek valamibe, és nagyon gyorsan nagyon nagyokat ütnek a nyersanyag tárolókba, ezért sok loot szerezhető velük. Cserébe nagyon hamar meg is halnak.

Az alap taktika természetesen az, hogy előre küldjük a kemény srácokat, és mögéjük eresztjük a messziről nagyot ütő egységeket (akik amúgy sérülékenyek lennének az első vonalakban).
Kezdetben ez annyit tesz, hogy előre küldjük a barbár hordát, és mögéjük pakolgatjuk az archereket. Amikor lesz giant is, akkor ők mennek előre, és mögöttük mennek az archerek/wizardok.

Mindig szánjunk időt arra, hogy megismerjük az éppen aktuálisan új egységeket, és nyugodtan próbálgassuk őket, mert ezerféle működő taktika van. Nekem például nehezen állt kézre a 200 archerrel való lootolás (azóta többé-kevésbé megtanultam), ellenben a dragon + archer kombót elsőre megéreztem és kiválóan művelem (nem egy agysebészet mondjuk), persze a dragonok ára miatt főleg csak CW-ken. Ezzel el is érkeztünk a CoC egyik fő kihívásához, a klánháborúkhoz.

Egy klán akkor tud CW-t indítani, ha elérte a 10 fős létszámot. Ekkor a leaderek el tudják indítani a CW-t, és a gép keres nekünk egy nagyjából a mi szintünkön lévő klánt ellenfélnek. Létrejön a CW, és kezdődik a 24 órás felkészülési idő.

Ez fontos időszak, ez alatt kell feltölteni a Clan Castle-ket (CC-ket) védelmi erőkkel, és ezen időszak alatt van lehetőség megépíteni a kifejezetten a háborúra felkészített bázisunkat, ez a War Base (WB). A WB tulajdonképpen egy trophy bázis: minden lehetséges erővel a TH védelme a cél, és a CC-t is próbálni kell minél inkább középre helyezni (hogy nehezebb legyen abból kicsalni a bele töltött védelmi erőket).

A CC-k felöltésekor érdemes figyelembe venni, hogy az egyes szintűekbe csak 10 egységnyi védelem fér be. Egy dragon ugye 20 egység… Támadóként CW-ben az első dolgunk a CC-ben lévők kicsalása egy előre küldött olcsó egységgel, ami persze meg fog halni.

Ezt követően a kibújt védőket egyre hátrébb kell csalogatni egy-egy további olcsó csali-egységgel. Végül egy sarokba csalva őket a legjobb pár tucat archerrel körberakni és így semlegesíteni a védelmet. Ez után jöhet magának a bázisnak az ostroma. Elsődleges célunk a TH lerombolása. Csillagot 50% elérésekor és/vagy a TH leütésekor, továbbá 100% elérésekor kapunk.

Egy CW-ben kétszer támadhatunk, vagyis maximálisan 6 csillagot hozhatunk a klánunknak. A war bonust (ami a war mapon szerepel zsákmányként az ellenséges bázisok mellett) már egy csillagnál megkapjuk. De nem illik csak erre hajtani, mert ha veszítünk, akkor a war bonusnak csak a 40%-át kapjuk, nyertesként pedig 100%-ot.

Szerintem ennyi ismeret elegendő a kezdetekhez, a gyakran ismételt kérdésekre remélem válaszoltam.

Most pedig, teljesen random, következzen pár tanács:

Mindig tartsd üresen a kitermelő épületeket. Abból is lopnak. Sőt…

Mindig tartsd üresen a raktáraidat is. TH kint a sarokban, üres tárolók, ez a nyugodt élet titka.

Kivéve, ha épp gyűjtesz valamire. Akkor ciki van.

Mindig járjon a laboratory. Valamit mindig fejlessz. Ha goblint, akkor azt, de valamit mindig.

Támadáskor keresd a védtelen kitermelő épületeket. Ha sok a loot, és látod, hogy üresek a tárolói, akkor a cucc nagy része a kitermelőkben lesz.

Figyelj a hidden teslákra.

És a mortarokra is.

És a CC-kre is, mert lootolás közben is lesznek benne védők, ami egy csapat wizardnál igen ciki lehet.

Mindig fejlessz fel minden falat maximumra.

És a többi védelmet is.

A légvédelem nagyon drága, de nagyon megéri.

Amint lehet, fejleszd ki a healert. Egész más dimenzió lesz a giantos támadás egy healerrel.

A wizard nagyot üt, területre sebez, de lassan lő és gyorsan elpukkan (lvl5 felett már nem annyira).

Az archer tower és a wizard tower sebzi a légi egységeket is.

Ebben a játékban lopni-rabolni megéri (ellentétben a való élettel). Egy garnitúra lvl6-7es goldmine 2 nap alatt termel meg annyi goldot, amit te 120 archerrel összeszedsz 1 óra alatt. Vagy fél óra alatt.

msandor intelme: "A tervezett lootnál a goldból le kell vonni a next gomb nyomogatásának az árát. (ami extrém esetben 40-50'000 gold is lehet)" Pontosan. Minél tovább nextelgetsz, annál inkább erősödik a "na ezt már be kéne vállalni" érzés.

A bázis mellett lévő romos clan castle-t mihamarabb tedd rendbe, és keress egy jó kezdő klánt. Csatlakozz és tanulj másoktól.

Donate-nél azt add, amit kérnek. Ha dragont kér valaki 20 helyes CC-vel, akkor hiába teszel bele neki jófejségből 3 archert, ezzel nem segítesz neki, csak kiszúrsz vele. Tehát ne tedd.

Csak olyan egységet kérj, amit adni is tudsz. Kivéve CW-ben. Ott olyat kérj, amit adni tudnak. És amivel tudsz bánni is.

Most ennyi jutott hirtelen eszembe, kommentek között nyugodtan hozzáírhattok még ezekhez. Arra viszont mindenkit megkérnék, hogy vésse az eszébe: ez az én játékom alapján készült leírás. Másnak más módszerek jönnek be, ezzel nincs baj. De ez még mindig egy kezdőknek készült leírás, egy kezdőtől.
Ne írjatok olyan kommentet, hogy kezdőként minek írok guide-ot. Azért, mert sok magyar profi lusta ilyet írni. Írd meg Te is a tiédet, Kedves Olvasó, ha nem értesz egyet az itt leírtakkal.

És a hitelesség végett: szerző jelenleg w0rt3xx néven a Nagy Kukackák klán tagja. Bázisa bárki által megtekinthető ingame. Szerző továbbá köszönettel tartozik a hasznos tanácsokért a Nagy Kukackák klán prominens tagjainak: msandor, frog, Kevinos, MakiKoma, Macko003, Noel.

Alább a játékosok által a cikkhez hozzátett további okosságok olvashatók (ide a kommentekből fogok idézni, a hozzászóló megjelölésével).

vamzi tanácsai:

"Helyesen írod, hogy mindig a TH legyen az utolsó fejlesztés. Kiírhatnád, hogy miért, mert sokan nem tudják és emiatt nem fogadják meg. Ugyanis a TH szintek beleszámítanak a csata lootjába. Minél kisebb a TH-d annál nagyobb a nyerhető loot és fordítva:

Ha az ellenfél bázisa:
megegyezik vagy nagyobb szintű, akkor 100%
1 szinttel kisebb 90%
2 szinttel kisebb 50%
3 szinttel kisebb 25%
4 vagy több szinttel kisebb 5%

A pályaelemeknél kimaradt, hogy egyszerre max csak 40 van a mapon, utána nem termelődik újra, tehát ahogyan te is írtad, mindig le kell szedni mindet.

A war bónusz csak 30% vesztéskor(40% ha döntetlen).

Harc közben mindig annyi kupát kapsz, ahány csillagot szerzel lefelé egészre kerekítve. Ez kupázáskor jellemzően 1 csillag, tehát 1/3 kupa. Szóval nem teljesen igaz a 4-10 (gyakorlatilag inkább 1-20)Jó tanács, hogy ha kupázol, mindig legyen rage spell tartalékban, mert könnyű belefutni rejtett deffbe és akkor oda a kupa amit az elmúlt fél órában gyűjtöttél.

Ha kupázol, akkor mindig nézz szét a védekezéseid között és onnan is válogass ellenfelet(csinálj visszavágót) mert sokkal magasabb a kupaszám, mint normál harcban (40-60 közöttiekkel szoktam találkozni)

Harc előtt a barackok mindig legyenek tele, hogy mire visszaérsz már javában menjen a troop termelés (ha kupázol mehet a gem is)

Magasabb szinteken pedig elkerülhetetlen a gem használat(ha igazán türelmes vagy, akkor nem kell venni én sem vettem még sosem). Én úgy szoktam, hogy mindig addig gyűjtöm a gemeket, amíg jön valami nagyobb ünnep és 1 gemmel boostolhatom a fullos termelőket. Ezekre előre felkészülök és úgy intézem, hogy a tárolókban legyen már 2-3M nyersanyag és előre megtervezem, hogy mire költök. Ha megnyitják az 1gem to boostot, akkor 10 napos pajzsot veszek(500 gem) és mindent boostolok. Így naponta 1.176.000 nyersanagot termelek, amit nem tudnak elszedni. Így már könnyű kifejleszteni a 7-8 milliós fejlesztéseket. Csak lassú, de nekem van időm.

A falakat én teljesen hátra priorizáltam, így is úgyis átjönnek rajta.

A túlhúzott TH-ról: Nekem pl a stratégiám része, hogy először a TH-t emeltem fullra.Miért:
Nincs annyi időm, hogy egész nap a játék előtt legyek, emiatt én lassú játékmódban játszok. Nem szoktam lootolni, csak a bányákra hagyatkozom. 3 builder is elég, főleg mióta 4M-nál kezdődik egy fejlesztés.
Én gyakorlatilag napi 2x szoktam ránézni kb 10 percet, ami abból áll, hogy begyűjtöm a nyersanyagokat, cw-n támadok és elköltöm a nyersanyagokat. Ilyen játékmenethez pedig az a jó, ha minél előbb maxolod a TH-t hogy minden defenzív épületet letehess és kifejleszthess.
A gyors játékmenetnél viszont egyértelműen hiba a TH fejlesztés."

Hasznos linkek (itt mindazok a linkek találhatóak, amelyek segítséget jelenthetnek a hatékony játékban:

Clash of Clans Wiki, vagyis tudásbázis, angolul. Akkor jön jól, ha meg kell nézni, hogy mi mennyibe kerül, vagy mihez hányas szintű épület kell.

Clash of Clans builder: ez egy bázisépítő-szimulátor, rengeteg bázis terv van itt (bármikor készíthetsz egyet Te is), a bázisok listázhatóak népszerűség/szint/típus szerint is. Ha új TH szintre lépsz, itt (és a következő linken) érdemes megnézni, hogy hogyan is kéne felépíteni a bázisod.

Clash of Clans Tools: ugyanaz mint az előző, én valamivel jobbnak tartom (a szerkesztőjét is).

Clash of Clans magyar wiki: én hiszek a közösség erejében, aki érez elég erőt magában hozzá, az nyugodtan fordítson le belőle pár szócikket. Nekem is döntenem kellett az elején, hogy ezt a cikket írom meg, vagy inkább a magyar wikit rakom rendbe. Bárki, aki magyarít belőle valamit, szívességet tesz a magyar játékos közösségnek.

Kívánok mindenkinek eredményes és élményekben gazdag játékot a kedvenc archer képemmel:

Azóta történt

  • The Darkest Dungeon

    Szépen valósítja meg a hentelést, a stresszmechanika pedig önmagában elég ahhoz, hogy kiemelje az átlagból.

Előzmények

  • Star Wars: Commander

    A Disney fejlesztése egy online multiplayer játék, amely tower defense és real-time stratégiai elemeket ötvöz erős PvP környezetben

  • Asphalt 8: Airborne - elemzés

    7 hónapja ingyenes az Asphalt: sokan a legjobb mobil autós játéknak titulálják, de tényleg olyan jó? Kiderül!

  • Magic 2015 teszt – Egy játékos szemével

    A széria legújabb darabja ezúttal egy teljesen másfajta játékélményt kínál. Kérdés, hogy jó ez nekünk avagy sem?

  • Out There - mobil játék

    Egy magányos és magával ragadó utazás az űr sötétjében, ahol senki sem hallja, ha sikítasz.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.