Felszállás, utazás, majd leszállás
Már elég régóta taxizunk, hiszen messze van a felszállópálya, az utasok már türelmetlenek, ráadásul elég sok gép van előttünk, amik fel akarnak szállni. Sebaj, kérjünk engedélyt a felszállásra. Meg is kaptuk, már miénk a pálya.
Itt az ideje, hogy a hajtóműveket lassan felpörgessük. Azért lassan, mert ha hirtelen csináljuk, nagyobb eséllyel hibásodik meg, hiszen nagyon erős, de viszonylag érzékeny alkatrészekről van szó. Miközben gyorsulunk, próbáljunk középen maradni, majd ha elérjük a V1-gyet, emelkedjünk a magasba.
Fel is szálltunk. A futóműt behúzhatjuk, pár lámpát lekapcsolhatunk, a fékszárnyakat fokozatosan visszahúzhatjuk. Szólunk a toronynak, hogy nem akarunk visszafordulni, folytatjuk utunkat, át is hangolhatjuk a rádiót. Transzponder legyen bekapcsolva. Ezzel az eszközzel elkerülhetjük, hogy más géppel összetalálkozzunk a levegőben. 10.000 felett az utasok kikapcsolhatják övüket, a magasságmérőt STD módba állítjuk. A robotpilótát beállítjuk. Cél az utazómagasság: 30.000 láb elérése. A légiutas-kísérők ételeket-italokat szolgálnak fel.
Ideje megtervezni az érkezést. Kiválasztjuk, hogy melyik pályán fogunk majd leszállni. Ha ez megvan, beállítjuk, hogy mennyire nyissuk majd ki a fékszárnyakat, mekkora sebességgel landoljunk. ILS-megközelítést fogunk alkalmazni, ehhez be kell írni a frekvenciát. Ezeket megint az FMC-ben állítjuk be.
A gép automatikusan megjelöli azt a pontot, ahol megkezdjük a süllyedést. 10.000 láb alatt kapcsoljuk be a fényeket, kérjünk engedélyt a becsapódásra leszállásra. Eközben folyamatosan kiengedjük a fékszárnyakat, az áramlásrontó lapokat élesítjük. Az AUTO BRAKE-ket állítsuk kettes pozícióba, hiszen elég hosszú a leszállópálya. Ha irányba álltunk, kapcsoljuk be az APP üzemmódot. A gép siklópályán közelít a cél felé, fokozatosan süllyedve.
Azonban az ILS nem tudja lerakni a gépet, ezt nekünk kell. Kapcsoljuk ki teljesen a robotpilótát, engedjük ki a futóműveket. Ha ügyesek voltunk, a gép egy darabban érkezett meg a pályára.
Szóljunk a légiirányítóknak, hogy lent vagyunk, illetve kérjünk engedélyt ahhoz, hogy leparkoljunk. Majd áramtalanítsuk a gépet. Ugyanúgy, ahogy indítottuk, csak fordítva.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!