2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

Biohazard BZ4303 napszemüveg

Egy Biohazard Aviator napszemüveg leírása, kipróbálása, kis Ray-Ban történelemmel fűszerezve.

[ ÚJ TESZT ]

Bevezető: pilóták és a Ray Ban

Év elején úgy döntöttem, hogy lecserélem a többéves Polaroid napszemüvegemet, mert már kicsit viseltes állapotban van. Én eszem a napszemüvegeket, ráülök, elejtem és arra is volt példa, hogy motorozás közben hagytam el. Igazi csoda, hogy ez több évet kibírt, de most már jönnie kell az utódjának. Régi vágyam volt, hogy beszerzek egy Aviator-stílusú napszemüveget, szigorúan tükrös lencsével. Azonban mielőtt jobban belemegyek, hadd szóljak pár szót az Aviator szemüvegek történetéről.

Ray Ban Aviator/ Forrás: Google

1927-ben az amerikai légierő pilótái arra panaszkodtak, hogy az erős napsugarak miatt végig fejfájással és hányingerrel küszködnek a repülés során (megjegyezném, hogy rengeteg legenda kering ezzel kapcsolatban az interneten, hogy pontosan hogyan történt, direkt nem emeltem át egyet sem).
Ekkor az USA légierője megbízta a Bausch & Lomb céget, hogy fejlesszenek ki egy szemüveget, amit a pilóták használhatnak, mikor vakító napsütésben repülnek. A fejlesztés és tesztelés 10 évig tartott. Ez hihetetlenül hosszú időnek tűnhet, de ne feledjük, hogy ekkor a napszemüveg még nem létező fogalom volt, az abszolút nulláról kellett megalkotni.

Az első lencsék kizárólag zöld színben voltak elérhetőek, könnyű, de erős keretbe foglalták és a Ray-Ban márkanevet, valamint a Large Metal típusnevet adták neki. 1937. május 7-én dobták piacra 3 dollár 75 centért. Ekkor még nem hívták Aviatornak, ez az elnevezés akkor kezdett közszájon forogni, mikor a II. világháborúban már nemcsak a pilóták kaptak belőle az alapfelszerelés részeként, hanem minden katona.
Ők hívták aviátornak (pilótának), mivel addig csak a pilóták kaptak belőle, és rajta ragadt a név. Igazán menő dolog akkor lett a viselése, amikor Douglas MacArthur tábornokot kizárólag ilyenben lehetett látni élőben és sajtóképeken egyaránt. Rendkívül népszerű parancsnok volt (ötcsillagos tábornok, ezzel nem sokan dicsekedhettek az idők során), sokak egyik kedvenc történelmi személyisége, pl. nekem is.

Az Aviator története lényegében ennyi, sikere a mai napig töretlen. A Ray-Banről oldalakat lehetne írni, de ennek a posztnak nem ez a témája. Lezárásként még annyit, hogy a Bausch & Lomb 1998-ban eladta a Ray-Bant az olasz Luxottica Groupnak, akik szerencsére ugyanolyan jó minőségben gyártják a mai napig is.

Douglas MacArthur tábornok és az Aviator/ Forrás: Wikipedia

Mikor nekiálltam tükrös Aviator szemüvegeket keresni, természetesen rögtön a Ray-Ban felé vettem az irányt, de hamar lelombozódtam, mikor tisztába kerültem az árakkal. Egy pillanatig sem gondoltam, hogy olcsó lesz, de azt sem, hogy ennyire drága.

A klasszikus Aviator kódja RB3025 és bizony 40.000 forintos ár alatt csak elvétve találkozni vele, és akkor extrák még hírből sincsenek, mint pl. fotokróm (fényre sötétedő) vagy polarizált lencse.
Ennyit nem szánok napszemüvegre, mert mint írtam feljebb, sajnos nálam durva használatnak vannak kitéve, kár lenne egy ilyen drága szemüvegért. Tudtam, hogy az Aviator modellt több cég is gyártja, ezért körülnéztem a piacon.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

  • Oakley kisokos

    Az írással szeretnék egy kis segítséget nyújtani leendő és jelenlegi Oakley tulajdonosoknak.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.