Tesztkörnyezet, mérési módszer
A jelenlegi konfigurációm, melyen a méréseket végeztem:
- CPU: i7-4790k
- Alaplap: Asus Z97 Pro-Gamer
- RAM: 2 x 4 GB 1600 MHz
- VGA: MSI Gaming R9 380 4 GB (~ GTX 1050 Ti szint)
- Monitor: BenQ G2220HD 1920x1080 @60Hz
Látható, hogy a videókártya nem épp egy erőmű, valamint RAM-ból is több kéne. Viszont nem tudom hogyan, de a Battlefield széria utóbbi részei szerintem gyönyörűek, s mellette rendkívül jól optimalizáltak. Ez alatt azt értem, hogy a jelenlegi konfigurációmmal is képes voltam Ultra presettel játszani, élvezhető sebességgel, akadásmentesen, mellette pedig gyönyörködhettem a táj lenyűgöző szépségében is, csak aztán lelőttek. Nem sok más játék képes erre, de ez igen, ez nálam hatalmas piros pont.
A teszteket a fentebb leírtak miatt két felbontáson végeztem el, 1920x1080-as valamint 1280x720-as felbontásban. A FullHD-s felbontást nem kell magyaráznom, a GTX 1050 Ti elég népszerű kártya, s viszonylag sok más kártya is képviseli ezt a teljesítményszintet (GTX 960 vagy akár R9 380). A HD felbontással viszont az volt a célom, hogy egy erősebb kártya CPU-igényét szimuláljam FullHD-s felbontásban, ami körülbelül egy R9 390 / RX 580 vagy GTX 1060 / GTX 980 teljesítményszintjét jelenti a gyakorlatban, mint majd az eredmények mutatni fogják. Tehát a 720p-s eredményeket úgy kell kezelni, mint ha egy 6 GB-os 1060-assal készültek volna 1080p-ben a mérések (kb. 60%-ot gyorsult az R9 380 a felbontáscsökkenés hatására).
Az i7-es processzornak az az előnye az ereje mellett, hogy lehet "butítani", így könnyen elő tudtam állítani i5-öst (4/4, Hyperthreading off) illetve i3-ast(2 mag letiltva, Hyperthreading on). A tesztelt "processzorok" adatai:
- i7 - 4 mag, 8 szál, 4,5 GHz
- i7 - 4 mag, 8 szál, 3,6 GHz
- i5 - 4 mag, 4 szál, 4,5 GHz
- i5 - 4 mag, 4 szál, 3,6 GHz
- i3 - 2 mag, 4 szál, 4,5 GHz
- i3 - 2 mag, 4 szál, 3,6 GHz (kb. a Pentium G4560 szintje)
Látható, hogy összesen 6 különböző teljesítményű processzorral zajlottak a tesztek, és két fajta felbontáson (két különböző VGA mellett, ha úgy vesszük). A játékban a High preset volt alkalmazva, V-sync nélkül.
A tesztmetódus az alábbi volt:
Adott processzort beállítottam és elindítottam a játékot, beléptem egy tetszőleges 64 fős szerverre, ahol legalább 60-an voltak, elkezdtem a játékot, s Frapsszel mértem az FPS-t; 5 perc után leállt a mérés automatikusan, majd felbontást csökkentettem, és ugyanazon a pályán folytattam tovább a mérést. A játékban igyekeztem mindig a legsűrűbb helyeken lenni, valamint kerültem a nagy, nyílt térséggel rendelkező pályákat, illetve mindig assault-tal nyomtam. Persze így is nehézkes az összevetés, hiszen már a pályák sem egyeztek, így a terhelés sem 100%-ig azonos, de szerintem a való életben sem szabad ezen múlnia, valamint az eredmények igen jól skálázódnak.
A Fraps által rögzített Frametime adatokat feldolgozva kigyűjtöttem minden egyes processzorhoz a 0,1%-os, az 1%-os minimumot, valamint az átlagos FPS-t, és készítettem Frametime-Time grafikont is, hogy még jobban látszódjanak az egyes processzorok közti különbségek.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!