Hirdetés

2019. április 24., szerda

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Játékok rovat

Battlefield 3: Mire jó az open beta?

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Már napok óta elérhető bárki számára az open beta, de mi bűzlik körülötte?

[ ÚJ TESZT ]

Az alcímből már körvonalazódhat, hogy most alapvetően nem a játék ismertetése jut főszerephez, hanem a béta tesztelés, mint olyan. Leszögezem, hogy nem akarom a földbe döngölni a soron következő Battlefield epizódot, de vannak az open beta körül erősen kifogásolható dolgok. Első lépésben vegyük át, hogy mit is tudunk a nyílt vagy éppen zárt béta tesztelésről.

Béta tesztelés elmélete

A fejlesztés ezen szakasza, amennyiben a fejlesztői vagy kiadói oldalról erre igény mutatkozik azt a célt szolgálja, hogy a videojátékban megtalálható hibákat még a megjelenés előtt minimálisra redukálhassák, bevonva a gyomlálásba a közösséget is. A fejlesztő örül, mert alacsony saját ráfordítás mellett nyerhet ingyen tesztelőket, de a tesztelő is örül, mert megjelenés előtt bepillantást nyerhet egy olyan produktumba melyet minden bizonnyal már epekedve vár. A tesztelő a megtalált hibákról (jobb esetben) bugreportot ír, ami a saját jól felfogott érdeke is, hiszen ettől lesz majd a játék igazán szórakoztató és kellemetlen mellékhatásoktól mentes. Fontos, hogy a tesztidőszak alatt ne egy elévült buildet lökjenek a tesztelők elé, hiszen ez egyrészt kiszúrás a tesztelővel szemben, másrészt pazarlás az erőforrásokkal.

Pazarlás, hiszen a fejlesztőcsapatot leköti az olyan bugreportok rendszerezése, melyek már aktualitásukat vesztették. Ezen felül az újabban implementált funkciók és metódusok tesztelésére és hibakeresésére sem adódik lehetőség. A Battlefield 3 nyílt bétáját nagy valószínűséggel pedig pont ez a baki lengi körül.

Béta tesztelés a gyakorlatban

Nem titkolt célja az Electronic Artsnak, hogy a Battlefield 3 mellett az Origin rendszerét is tesztelhesse, mert nem szeretne abba a hibába belefutni, amibe a Valve is beleszaladt a Steam debütálásával. Ugyan a Steam már a Half-Life 2 megjelenése előtt is aktív volt (ahogy már most is él az Origin), de Gordon Freeman visszatérésével nem csak a Black Mesa komplexum borult lángba, hanem a játék futtatásához elengedhetetlen Steam is. Az eredmény katasztrofális volt, a szerverek pár napra összeomlottak a rohamtól és csak az őrlángon üzemelő elégséges szolgáltatás volt hivatott bizonyítani, hogy ez a merőben új disztribúciós rendszer életképes. Nem volt túl hatásos belépő.

Az EA ezért most biztosra megy és az Origint a Battlefield 3 nyílt béta tesztelésével egy időben teszteli. Eddig jónak mondható, nem voltak hosszas idegtépő leállások és a BF3 béta kliense is kielégítő sebességgel csordogált merevlemezeinkre.

A feketeleves csak eztán következett! Már a böngészőben futó szerver kereső (mely a Battlelog részét képezi) elhasalt, sokakat nem juttatott játékhoz, de a rend az első nagy roham után kezdett helyre állni, még akkor is ha nem volt tökéletesen rendben ezt követően sem. De semmi gond, ezért van ez az egész felhajtás, a DICE tanul és javít. A játékba lépés előtt már tudhatjuk, hogy az Operation Metro vagy az azóta már inaktivált Caspian Border mapra kerülünk-e. Nem kell túl sok ólmot ballisztikus pályára állítanunk, hogy arcul csapjon a tesztelés tárgyát képező build alaposan elmaradott mivolta. Szinte nincs olyan másodperc, hogy ne lenne a képernyőn legalább egy, igencsak szembetűnő grafikai hiba (villogó textúrák, spontán rángatózó modellek, kimaradó frame-ek, spontán elrepülő tárgyak, stb). Ezen még könnyen túltehetné magát az ember, de nem tudja, mert amint folytatnád a játékot már megint egy újabb gyöngyszem tárul eléd. Ezek a hibák már a zárt bétából kiszivárgott gameplay videókon is jelen voltak, így joggal merülhet fel a kérdés: Mire volt jó a zárt béta, ha ezeket képtelenek voltak javítani hónapok alatt?

Sajnos sokkal komolyabb hiba a netkód pocséksága! A játék megállás nélkül laggol, a játékosok pingje az egekben van. Persze a hiba lehet szerver oldalon is, de félő, hogy a netkód optimalizálása is a megjelenésig hátralévő 20 napra marad, ami semmiképpen nem tölt el túláradó bizalommal. Ezzel együtt jelentkeznek igen súlyos hitbox problémák. Ugye mint tudjuk a hitbox egy olyan zóna a modellen, melyet eltalálva sebzést okozunk neki. Ha a netkód rosszul van megírva akkor a hitbox és a modell látható grafikai valója nem mindig járnak együtt (lásd: szemléltető kép), így hiába lőjük az ellent, nem okozunk sebzést, vagy éppen az is megeshet, hogy egy fedezék mögé már elbújtunk, de a saját hitboxunk még "kilóg", ezt pedig az ellenség elkapja és nekünk szó szerint lőttek. Persze lehet ezt a bétára fogni és elnézni neki, de ezek szintén olyan hibák melyeket már a zárt bétában is jeleztek, így megint felmerül a kérdés, hogy miért nem sikerült ezt sem javítani azóta?

A szemben álló oldalak közti balansz és a fegyverek sebzése az egyetlen dolog amit érdemben lehet tesztelni. Sajnos az az érzésem, hogy az open béta teljesen megegyezik a zárt bétával, legalább is a kiszivárgott információk alapján arra lehet következtetni, hogy érdemi hibajavítás a két tesztfázis kliensei esetében nem történt.

Kényes kérdések

A végére már csak a fejvakarás marad. Egyes vélemények szerint ez a build egy korábbi állapotot takar, nem kell aggódni, mert a véglegesben már minden rendben lesz. Más vélemények szerint a DICE alaposan lemaradt az ütemtervvel, így a játék megjelenését vagy eltolják, vagy egyszerűen egy bughalmazt kapunk amit majd egy tonna patch segítségével gyomlálnak ki pár hét vagy hónap alatt (ez valahogy ismerős lehet a Bad Company 2 esetére visszaemlékezve).

Ha ez valóban egy korábbi build akkor ebben a formában ez nem béta tesztelés (lásd: Béta tesztelés elmélete rész). Ebben az esetben ez csak egy nagyon nagyon bugos multiplayer demó aminél sem az EA sem a DICE nem vállalta fel ezt a státuszt és inkább rásütötték a "béta" kifejezést. Ha pedig ez valóban a jelenlegi állapotot tükrözi akkor szinte kizárt, hogy a megjelenésig hátralévő nem egészen 1 hónap elég lesz az összes bugreport feldolgozására, már csak azért sem, mert a boltok polcaira kerülés előtt legalább egy héttel aranylemezre kell küldeni. Így már csak alig 2 hét van hátra a fejlesztésből.

Búcsúzóul pedig egy fanmade trailer következzen, mely jól bemutatja a Battlefield 3 nyílt bétájának esszenciáját:

Update: Mint kiderült a DICE közleményéből, az open beta kliens több mint egy hónappal korábbi állapotot tükröz, így nem alkalmas arra, hogy a játék jelenlegi minőségét érdemben bemutassa.

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.